CX Kona Jake eller liknande ?

Glad1

Ny medlem
Jag ska köpa en cx som främst kommer gå som pendlare på asfalt men också kommer köras i skog på helger.
Cykeln ska gå som pendlare vinterhalvåret och planen är att jag ska cykla även när det är riktigt kallt.
Sträckan till jobbet är en mil men jag kommer ta längre turer på 4-6 mil till jobbet vissa dagar.

Jag är inne på Kona Jake 2014 som jag hittat för 9000kr. http://2014.konaworld.com/jake.cfm
Min upplevelse är att cykeln är konstruerad för att användas året om och har delar som klarar detta.
Minus är att den har aluminium gaffel. Någon som har erfarenhet att cykla nämnda sträcker med aluminiumgaffel både på asfalt och stig?

Tacksam för erfarenheter och synpunkter på Kona Jake och förslag på likvärdiga cyklar i ungefär samma prisklass.

/Glad

Vad menar du med "stig"? Jag har den lite dyrare Jake the snake, och det går inte in mer än kanske 35 mm-däck. Lite väl smalt för stig, men 33:orna som sitter på funkar bra på ganska grov grusväg och "promenadstråkstig" (barnvagnsvänligt underlag). Jag hade helt klart velat ha rätt mycket grövre så fort det börjar dyka upp lite rötter och sten.

I övrigt är det väl samma ram och den känns väldigt styv och robust. Håller att cykla ner för trappor med och annat kul:-)

Edit: Fast fan vet om 9 lax är särskilt billigt för en Jake. Den gick för 10.000:- i svenska butiker innan 2015-modellen kom, så det borde gå att hitta billigare. Sen är det nog bara loggan som skiljer, men ändå.

Senast ändrad:
okej jag ändrar formuleringen till promenadstråkstig och grusväg :)

Någon som har koll på om den går att köpa billigare än 9000kr och var?

Någon som har erfarenhet av aluminium och eller förslag på andra cyklar i samma prisklass.

Glad1 skrev:
-------------------------------------------------------
> okej jag ändrar formuleringen till
> promenadstråkstig och grusväg :)

Ja men då är den ju perfekt! :-) Snygg som attan i orange också (är lite sur över att JTS bara fanns i grön, men det funkar). Nu är det visserligen karbång-gaffel på min och andra hjul, men sett till ramen så känns den tämligen bombproof. Utseendemässigt tycker jag att det är DEN snyggaste CX-ramen på marknaden.

Den verkar sänkt från 10 till 9 lök överallt, så det är nog det nya standardpriset. Jag var nog lite för optimistisk angående lägre priser.

Är en aning skeptisk till vevpartiet dock. 50T som storklinga känns helt onödigt och gör nog bara att man inte använder hela kassetten. Min har 46T och jag tror knappt jag varit på högsta växeln ens när jag haft medlut och medvind på landsväg (+50 blås i alla fall), men då har jag pinnsmala lår å andra sidan och inga större fartambitioner. Dock känns den väldigt trygg och stabil i hög fart.

Har en Jake 2014 som pendlare sen december förra året. Kör mellan 7km och drygt tre mil enkel väg dagligen, längd beroende på humör.

Jake är en standardhoj i alla avseenden, men robust. Funkar utmärkt. Men.....

1. Tektro lyra-bromsarna suger apballe. Sämsta skit som sett dagens ljus.
2. Tiagra-växlarna är ok, men inte mer. Bakre växelföraren har den längsta cagen, vilket innebär att växlingarna blir ganska inexakta.
3. Jag har haft jättemycket problem med att bakväxelwirehöljet slits otroligt fort och jag har bytt stup i kvarten.

Apropå däck så går det in betydligt fetare än 35 mm. Har schwalbe winter 35mm och med dem på så finns det väldigt mycket plats kvar. Minst 42mm får plats.

Jag har en 2014 Jake the snake, har fått in 42c continental crossride, dock är det bara några milimeter fri yta kvar där bak, så är det det minsta snett så går tar det i.

Tack för alla cynpunkter.

Fyrbåk

Jag hittade någon engelsk tråd som också omnämnde dåliga bromsar och att många bytt de mot BB7.
2015 års modell av Jake http://www.konaworld.com/jake.cfm har bromsar från Hayes V-Series 160mm istället möjligt det är aktuellt att lägga till mer pengar och köpa den av just den anledningen. Fast nu har jag visserligen hittat Kona Jake 2014 för 8000kr online.

Om du skulle gjort om ditt köp av en cx i 10000kr klassen hade du valt Kona Jake igen trots det som strulat? Om inte vilken cykel hadedu köpt.

Jag gav faktiskt bara 6000 för den, men skulle inte köpa den igen för samma pengar.

Med facit i hand - bra bromsar. BB7 är riktmärke. Försökte sätta på mina gamla BB7 på jaken, men det gick inte att montera skivan så den gick fri från oket. Fick ge upp och sålde dem med gamla hojen. Ångrar det idag. Skulle ha försökt mer med fulmek.

Long cage suger också. Så kort cage som möjligt på bakväxel.

Strulet med växelvajerhölje vet jag inte vad det beror på. Blir galen och kostar förmögenhet i höljen. Kan vara en kass konstruktion som gör att det sprutar upp skit rakt på öppningen där vajer går on i höljet.

Uppgiften på specen om kassetten är felaktig. Det sitter 12-30 där.

Skulle idag titta mer på ridley eller on one.

Var fick du tag i den för 6000kr?

Jag vill ha möjlighet att montera pakethållare på cykeln samt att jag kommer dra cykelvagn för barn och då känns inte carbon rätt så on one går bort.

Ridley skulle kunna funka men vill jag ha Tiagra som lägst så ligger x-bow 10 på 13000kr och det är mer än vad jag vill lägga.
Har i så fall kollat på Canyons Iflite eller Kona JTS 2014 som finns för under 13000kr. Men min tanke är att köpa en billigare CX och ha i några år för att sedan köpa dyrare när jag fått mer erfarenhet och hydrauliskabromsar förmodligen blivit billigare. Samtidigt känns det dumt att va dumsnål och köpa något som jag bara kommer va missnöjd med.

Du kan ju alltid köpa en Jake och uppgradera den med fräsigare komponenter senare. Känns som att ramen är det sista man vill byta på den, förutsatt att man inte är viktbög.

Förresten tycker jag att bromsarna på JTS är rätt kass de med. Inte ett dugg bättre än ett par bra V-bromsar (fast det finns väl inte för CX av nån anledning).

Det där med däckstorleken är intressant. Det sitter 33 mm på min och det är fasen inte mycket plats över. Har väldigt svårt att tro att 42 mm får plats om man inte kör med supersmal fälg.

Jag håller med dig om ramen och att den har livstidsgaranti gör att det kan va värt att lägga ner mer pengar på att uppdatera. Någon som vet vad det kostar att uppdatera till BB7 bromsar eller liknande?

Ingen större mening med att köpa JTS för bromsarnas skull i så fall heller.

I nämnd prisklass har jag inte hittat något alternativ till Kona Jake jag tycker verkar bra för vinterpendling men tar gärna emot förslag.

Någon som har erfarenhet av Kona Rove AL?

BB7 kostar i runda slängar dryga tusingen fram och bak. 160mm rekommenderas. Skivor ingår när du köper dem. Kräver ganska lång inkörning, typ 10-20 mil innan de börjar ta ordentligt. Dessförinnan är bromsverkan ett skämt.

Jake är bra för pakethållare. Det är alltid problem med pakethållare och bakre bromsoket om det är placerat bakåt. Jakes bromsok är placerat i innervinkeln så pakethållarstaget går inte i oket. Alla fästen finns förberedda inkl fästen för skärmar.

Funkar bra med kärra också, men...... Kolla att den funkar med din kärra. Bromsvajern löper utmed kedjestaget och det är tajt att få in fästet för kärran framför bromsoket och dessutom utan att påverka vajern. Du måste alltså placera fästet ganska långt fram, vilket gör att det lätt kan gå emot hälen på skon, åtminstone om du har universalfäste med stor ratt. Det är jättetajt. Jag kör inte barn i kärra (de är för stora för sånt) utan istället hund. Det är alltså inte så kinkigt med balansen på kärran, utan jag fäster den oftast ovanför oket i staget upp mot sadeln. Funkar bra. Men staget är ganska tunt så man måste kunna klämma ihop ordentligt.

Vad gäller maxbredd på däck så passade jag på att mäta upp med skjutmått nyss. Bak är det 51 mm brett mellan stagen och fram finns 60 mm däcksbredd att spela med. Vad gäller höjden så har jag 40 mm tillgodo mellan mina nuvarande 25mm Gatorskins och framskärmen och motsvarande bak är 30mm. Det finns alltså mycket god marginal för feta däck om man vill på Jake 2014.

Någon skrev nåt viktbög ovan. Jake är inte på något sätt något lättviktsmonster. Man får vad man betalar för.

Vad gäller hur mycket jag betalade så är det naturligtvis en specialare och något mellan mig och säljaren. Men oavsett detta så skulle jag inte betala så mycket igen.

För något lite mer än Jake får man Planet X London Road med både BB7 och plastgaffel! Den elvadelade SRAM-gruppen är dessutom rätt mycket häftigare än Tiagra.
Massor av plats för däck i ramen också, vad det ser ut. Bilden är med 37mm.

CBPXLDNRIV_P1.jpg

Annars finns det intressanta stålcyklar i även lägre prisklass än Jake. Verentin som Wiggle säljer(?) billigt, exempelvis. Häggs har Genesis till priser som liknar din Jake.
Rove AL verkar prisvärd och den hade du ju redan hittat, men om du ska byta bromsar på den direkt är det kanske mindre attraktivt kan jag tycka.

bojsänke skrev:
> För något lite mer än Jake får man Planet X
> London Road med både BB7 och plastgaffel! Den
> elvadelade SRAM-gruppen är dessutom rätt mycket
> häftigare än Tiagra.
> Massor av plats för däck i ramen också, vad det
> ser ut. Bilden är med 37mm.
>
> http://www.planetx.co.uk/imgs/products/px/950_cons
> tW/CBPXLDNRIV_P1.jpg
>
> Annars finns det intressanta stålcyklar i även
> lägre prisklass än Jake. Verentin som Wiggle
> säljer(?) billigt, exempelvis. Häggs har Genesis
> till priser som liknar din Jake.
> Rove AL verkar prisvärd och den hade du ju redan
> hittat, men om du ska byta bromsar på den direkt
> är det kanske mindre attraktivt kan jag tycka.

Mycket intressant!

bojsänke skrev:
> För något lite mer än Jake får man Planet X
> London Road med både BB7 och plastgaffel! Den
> elvadelade SRAM-gruppen är dessutom rätt mycket
> häftigare än Tiagra.
> Massor av plats för däck i ramen också, vad det
> ser ut. Bilden är med 37mm.
>
> http://www.planetx.co.uk/imgs/products/px/950_cons
> tW/CBPXLDNRIV_P1.jpg
>
> Annars finns det intressanta stålcyklar i även
> lägre prisklass än Jake. Verentin som Wiggle
> säljer(?) billigt, exempelvis. Häggs har Genesis
> till priser som liknar din Jake.
> Rove AL verkar prisvärd och den hade du ju redan
> hittat, men om du ska byta bromsar på den direkt
> är det kanske mindre attraktivt kan jag tycka.

Planet X cykeln nice nyhet!

Planet X London Road ser väldigt prisvärd och lockande ut. Visserligen den kostar mer än vad jag egentligen vill lägga men va fan.
Det som har fått mig att tänka till är har är växelvajrarna inte har växelvajerhölje och att de och bakbromsen är dragna undertill på ramen. Ökar detta underhållet mycket, framför allt i snöslask när det stänker salt och kan det medföra att växlarna strular i ordentlig kyla om fukt fryser. Samma sak gäller om jag sticker ut i skogen och det är lerigt.
Det sitter 37mm slicks på och clearens finns för 38 mm hur tjocka däck är det troligt att jag får på om jag monterar skärmar och dubbdäck eller bara mönstrade däck.
Egentligen är nog min fråga om denna cykeln är utrustad för att gå som åretruntare i Svenska förhållanden eller bör köras i det mildare brittiska klimatet?

Kona Rove AL har en del saker jag gillar och kostar lite. Visserligen kan jag få Kona Jake för en tusenlapp mer men med tanke på kritiken den cykeln har fått här har jag börjat tänka om. Och om Jake inte håller måttet hur är det då med Rove AL som har ännu billigare komponenter?

Genesis har jag inte kollat så mycket vet du om de är pulverlackade?

Vajer under ramen fungerar utmärkt. Fastfrusna vajrar råkar man ut för om man får in fukt i höljet, så mindre hölje betyder mindre yta för fastfrysning och större sannolikhet att man kan lossa det. Annars beror det helt på om man har tätningar och fett eller olja i höljet som kan hålla ute fukten. Har man det är det underhållsfritt. Har man det inte spelar det ingen roll hur dragningen ser ut.

Som det ser ut på bilderna är det massvis av plats i höjdled just för skärmar och höga däck med mönster ller dubb, så det borde inte begränsa. Hur tjocka däck som går in beror nog på hur smalt det är nere vid vevpartiet.
Det är hur som helst mer än tillräckligt för att få in ordentliga vinterdäck.

Rove AL är en intressant cykel och Claris är en bra grupp. Som Tiagra, fast med två växlar färre.
Men om du ska påbörja någon större ombyggnad med nya bromsar och kanske en plastgaffel är det plötsligt en helt annan sak. Köp en cykel som motsvarar kravspecen från början, utan ombyggnad.

Jag vet inte om Genesis pulverlackerar eller inte, men jag skulle inte tro det. Varför är det viktigt?

Glad1 skrev:
> Planet X London Road ser väldigt prisvärd och
> lockande ut. Visserligen den kostar mer än vad
> jag egentligen vill lägga men va fan.
> Det som har fått mig att tänka till är har är
> växelvajrarna inte har växelvajerhölje och att
> de och bakbromsen är dragna undertill på ramen.
> Ökar detta underhållet mycket, framför allt i
> snöslask när det stänker salt och kan det
> medföra att växlarna strular i ordentlig kyla om
> fukt fryser. Samma sak gäller om jag sticker ut i
> skogen och det är lerigt.
> Det sitter 37mm slicks på och clearens finns för
> 38 mm hur tjocka däck är det troligt att jag
> får på om jag monterar skärmar och dubbdäck
> eller bara mönstrade däck.
> Egentligen är nog min fråga om denna cykeln är
> utrustad för att gå som åretruntare i Svenska
> förhållanden eller bör köras i det mildare
> brittiska klimatet?
>
> Kona Rove AL har en del saker jag gillar och
> kostar lite. Visserligen kan jag få Kona Jake
> för en tusenlapp mer men med tanke på kritiken
> den cykeln har fått här har jag börjat tänka
> om. Och om Jake inte håller måttet hur är det
> då med Rove AL som har ännu billigare
> komponenter?
>
> Genesis har jag inte kollat så mycket vet du om
> de är pulverlackade?

Jag tycker dock inte att du skall avskriva Jake helt på grund av en ägares dåliga erfarenheter.

Har du möjlighet så tycker jag att du skall prova en Rove AL och en Jake och köra på den du tycker bäst om.

Personligen tycker jag att Rove AL lämpar sig något bättre för pendling än Jake då den har ett något längre avstånd från pedalerna och bakåt vilket ger lite mer utrymme för cykelväskor där bak och risken att du slår i en eventuell väska med hälen blir lite mindre. Om du dessutom tycker att Claris räcker så är det inte mycket att tveka på.

Tack för ytterligare synpunkter.

Bestämmer mig jag mig för att köpa en dyrare cykel står "London Road" högt på listan.

Jag hoppas hinna provcykla Rove AL imorgon. Jag håller med om att det är bättre att köpa plastgaffel direkt om jag vill ha det. Att jag tog upp bromsbyte är att jag även läst på ett annat forum att många gjort det på Kona Jake. I övrigt så hade dessa ägare inget att klaga på.

Helst vill jag hitta en cykel för runt 7000kr som jag kan ha i ett par år och sedan köpa bättre och behålla den jag köper nu som vinterpendlare i snöslask. Det som känns viktigt är att bromsarna är bra då jag även kommer använda cykeln till att dra barn i cykelkärra "Chariot Cougar".
Med detta i åtanke är Rove AL lockand samtidigt kan jag köpa Jake 2014 för 8000kr och jag inbillar mig att den är bättre utrustad än Rove AL. Visserligen har den hayes och inte Lyra.

Pulverlack ger ett bättre rostskydd än vanlig lack.

På samma gång känns det dumt att va dumsnål och vinner jag mycket på att lägga till 4000 kr så är jag öppen för att göra det.

Det är rätt att jag inte ska fatta beslut på enbart vad en användare säger. Jag har provcyklat Jaken och gillar dock var inte bromsarna inkörda så jag kunde inte bedöma de.

Nu rostar varken aluminium eller kolplast i någon större omfattning, så det är inget att oroa sig över. Inget problem för stål heller i praktiken. Dessutom är inte ramarna lackade på insidan ändå.

Tillbaka
Topp