[CX] tekniktips?

Pär L

Ny medlem
[CX] tekniktips?
Snart är det dags för LundaCrossen som ska bli min första riktiga CX-tävling.

Hur gör man? Har ni några bra tips att dela med er av? Bära cykel på ett snyggt sätt, ta sig över plank utan att behöva skämmas osv... Gärna med bilder.

Har hört att det lär finnas ett par här på happy som kan detta med cykelcross.

/Pär

[CX] tekniktips?
PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> Var kommer LundaCrossen att gå?
> Tyvärr inga tips från mig.

Ett tips är kanske LundaCrossen ;).

Nä, nu skall jag sluta vara tyken. Vi kommer anordna LundaCrossen på Klostergårdens IP i Lund.
Vi kommer bl.a. utnyttja vallarna runt A-plan, där en kilometer av banan kommer att gå.

Tillbaks till topic. Öijer och Crosscar har ni inga bra länkar för hur man hoppar av och på cykeln effektivt samt bär cyklen bra.

//Ola

Senast redigerad av en moderator:
[CX] tekniktips?
Hmmm, att bromsa fram när man kliver av, cykeln lättar och det e bara att sticka in armen runt ramen o börja bära......kanske inte helt lätt att få det som man vill varje gång dock:-)

[CX] tekniktips?
Ja jag e effektiv på att hoppa över hinder =D
fick en del beröm i lördags på att jag hade bra teknik och det jag kan bidra med förutom hur man bär cykeln (finns två stilar som jag tar lite senare).
Är att efter man kommit över ett hinder eller vad det nu är, så ska man ta ett flertal steg så att man får upp farten. Jag brukar ta ca 3-4steg och få upp farten ganska väl. Grejen med det hela är att har man farten uppe så behöver man inte börja trampa och ta i direkt utan man har tid att strula lite och slå ut ev. lera ur klossarna. Genom att springa upp lite extra fart på detta sätt gör också att man får upp farten och inte behöver bända och växla lika mycket.
Allså löp så pass mycket att ovanstånde påståenden stämmer för din cykel/påsittnings teknik.

När det gäller bär teknik finns det som jag ser det två olika sätt.
Grunden går till på det sättet att man närmar sig hindret och i farten kliver av med högerbenet för att låta vänsterben och fot sitta kvar i pedalen. När du sedan är på det avstånd som det krävs ca 3steg innan du når hindret så klickar du ur.
Sen kommer de två olika bärsätten:

#1 Du tar tag rakt på underröret med höger hand (utan att gå över överröret) och håller kvar vänster hand på styret/bromsen.
När du är ca 1-2steg från hindret så lyfter du cykeln och för överröret mot axel och så snart röret träffat axeln så fångar du vänstra delen på styret med höger hand, och strax innan du träffat axeln med överröret så släpper du styret med vänster hand.

#2 Du tar tag i överröret med höger hand (fatta greppet så att du kan lyta crossen underifrån och upp) och håller kvar vänster hand på styret/bromsen.
När du är ca 1-2steg från hindret så lyfter du cykeln och för överröret mot axel och så snart röret träffat axeln så fångar du styrstam eller styrröret med höger hand, och strax innan du träffat axeln med överröret så släpper du styret med vänster hand.

Båda teknikerna finns att skåda i filmen Öijer länkade till tidigare i tråden.

Den sista och viktigaste delen av påsittningen är att man skall "stämma" (typ som höjdhoppare gör) av med vänster ben/fot och svinga höger ben över sadeln. Om man kliver upp på annat sätt så är det fel ;)

Se flera fina bilder på alla beskrivna tekniker här: www.cxcupen.se

Senast redigerad av en moderator:
[CX] tekniktips?
Här är en till som gärna tar emot lite CX-tips inför lördagens holmgång.

Däckstryck på ett par 32 mm däck?
Gel eller liknande, behövs det för ett 60 minuters race?
Har ni ståldubbarna monterade i skorna?

Hmmmmm, kommer säkert på något annat i morgon. Kul ska det bli när oskulden går i alla fall.

//Eric

[CX] tekniktips?
Trycket beror ju på banans karaktär och din vikt. Men har du tub så har du i så lite som möjligt. I mitt 32 däck som jag körde med i falun hade jag 2.5 i tryck. Men är det kanttråd så är punkteringsrisken så stor att du måste ha i ganska mycket. 1an och 2an i kalas cx-cup kör båda med ungefär 5 bar.
Jag ska försöka hitta mina dubbar till skorna då Ck Valhalls bana har en springbacke och det ska regna åtminstone dagarna innan.

Tillbaka
Topp