[CX] Tubdäck säsongen 2010/11

da PEF

Aktiv medlem
Ja hur är det nu? Det snackas ju om 33mm som fetast för rejsing, men i Svedala får vi väl fortsätta åka på tjocka däck som jag har förstått det.
Mina favvisar är ju dessa:
TUF0031-GS.jpg ht=201

34mm 340g, smarrigt! Sjukt bra grepp, kanske inte det snabbaste på torra banor.

Det borde ju dyka upp massa nya däck i 33mm nu. Är det nån som sett något? (Tub då alltså)
Vad åker ni själva på för däck?
//P

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det inte 32mm?

33mm är max internationellt.

Hur det blir i Sverige är inte helt spikat än men vet att 34mm kommer godkännas iaf http://cerrol.wordpress.com/2010/08/11/cxregel/

Lägg ner Tufodäcken och kolla mer västerut. FMB eller A. Dugast är det som gäller. Tror ni inte mig så låna ett par hjul av någon och prova, grym skillnaden. Fördelen med Tufo är att de är enkla, hållbara och hyfsat billiga.

På tal om tubdäck till CX... Jag har två par bromsbelägg som hängde med till mina TPS bromsar och det vore ju skam om man inte fick använda dom. Så om man ska bygga sig ett par kolfiberhjul (för det är väl det man ska ha om man ska ha högre profil), bör man tänka på något speciellt eller är det rena rama LVG hjul man ska ha?
Däcken blir inte för breda? Tänkte på att det inte finns några kanter att trycka in däcket under som på kanttrådsfälgar?
Finns det någon vinst med att köra med 28/28 istället för 20/24? Blir det större belastningar iom leran?

Nu svävade jag ut lite men det har ju nästan med tråden att göra...

Zipp 303 ska ju va riktigt bra för cx, lite bredare så du har lite mer limyta. Även något snällare kant på fälgen "där du får genomslag" för att minska den risken.
Personligen skulle jag nog hellre köra 28/28. Jag tycker om styva hjul när det är knicksigt och sladdrigt underlag, aero fördelarna med fåekrat på en cx påverkar inte så mycket i mina farter iaf.
//P

Tillbaka
Topp