Cyclepro helstel pendlare med 622 hjul aka 29"

Tommi87

Aktiv medlem
Har sedan en tid tillbaks varit sugen på en hybridracer / hybrid / hel stel pendlare (eller vad det kallas för?).

Efter mycket internetcyklande (himla fint ord jag lärt mig här på happy!) satt jag med markören över köpknappen för en Planet X London Road. Skulle ha den gröna med rakt styre.
Hade kikat runt ett tag och det va just den jag fastnat för!

Men...
För två år sedan hade jag köpt en Cannondale 29" MTB som visade sig vara för liten, så där för liten att det kändes helt fel när man cyklat ett tag!
Det irriterade mig att jag köpt en cykel och knappt använt den.
Och sälja den kändes inte lockande med tanke på pris tappet.
Kunde lika gärna ha kvar den... Men till vad???
Stod och sneglade på den irriterat en dag och kliade mig i huvudet...
Bakom den stod min gamla 26" Cyclepro införskaffad 00 för mina första egentjänade pengar.
Kommer ihåg att det bara sa klick när jag såg den, den ska jag ha!
Har sedan dess inte kunnat ed att göra mig av med den, finns ett visst affektionsvärde efter att ha slitit för värdet av ett cigarettpaket i timmen (då).

Nyfiken som jag är va jag bara tvungen att prova i fall 29" hjulen från Cannondalen gick in i Cyclepro ramen.
Det gjorde dem naturligt vis inte med x-king 2.4 däck!
Kliade mig lite i huvudet och provade med att kränga av x.king däcken.
Nu va det inga problem!
Till och med plats för däck av den smalare modellen!
Åkte med en gång iväg till xxl och köpte ett par Continental smala däck utan mönster och krängde ivrigt på dessa och hängde på hjulen på min gamla Cyclepro.
Lycklig över att ha hittat användning för något som bara samlade dam och något med affektionsvärde bänkade jag mig framför datorn.
Första problemet som behövde lösas va bromsarna.
Endast v-bromspinnar kombinerat med 29" hjul som inte bara är för stora utan även har skivor trode jag aldrig skulle gå att lösa utan att tillverka något eget.
Tack vare google och happy upptäckte jag att det fanns adaptrar och lyckan blev än mer påtaglig!
Diverse webbutiker blev snabt min jaktmark efter en adapter.
Hittade snabbt en adapter som heter A2Z Dm-uni.
Utöver det beställdes rakt styre, styrlager, andra bromsadaptrar, växelwire, höljen, vevlager, kedja, NW 38 klinga, långa klingbultar och handtag med extra stöd.

Just det, en ring klocka och lampor med! (aldrig haft några innan, men visheten kommer med åldern!)

I väntan plockade jag isär båda hojarna och montera bakväxeln från den nya på den gamla.
Delar jag tänkte använda från den nya hojen var drivlina, hjul och bromsar.
Hade sedan tidigare en stel Surly framgaffel som också skulle ingå i mitt recept för en Hybridracer!

Delarna damp ner hos ombuden en efter en och allt eftersom pusslades det ihop till det ni ser nedan.
Ett sammelsurium av två olika hojar, en med den gamla 26 tums standarden och en trendriktig 29 tummare.

Att tilläggas skall faktumet att A2Z adaptern inte va något som passade vidare bra.
Så nu får ni gärna tipsa om annan adapter.
Skulle också behöva tips på fästen för bromsslangen till bakre oket.

Körbar nu lagom till det fina vädret!
:-D

Bilagor

• DSC_1032.JPG
    DSC_1032.JPG
    78.7 KB · Besök: 30
  • DSC_1040.JPG
    DSC_1040.JPG
    97.2 KB · Besök: 32
Åh, en Cyclepro från den tiden det var ett bra märke!
Kul återanvändning. Köpte du ett nytt rakt styre? Det satt väl ett rakt på redan? Jag tror lite sweep skulle göra mycket för komforten.
Det finns adaptrar som fäster även i v-bromsfästet, ett stag som går längs med bakgaffelstaget. Har fr mig det är AZ2 som gör dem med. Det du är missnöjd med kan du pröva att sälja till mig.

Första turen avklarad i dag.
Grymt nöjd efter lite justering!
Kommer att kika på A2zs hemsida efter en annan adapter så det är inte helt omöjligt att den jag har nu är till salu ratatorsk.
Det satt ett sweep-styre på från början, vill ha lite "sportigare" ställning och smalare styre.
Rullar bra med slicksen på 29 tummarna.

Tror också jag vill ha en 8 delad kasett och annan växelförare.
Vad ska man skaffa för något?
Kör 38t fram.

Tillbaka
Topp