Cyclocross hjulset köpråd

ebefeldt

Medlem
Hej

Jag söker efter ett nytt cyclocross hjulset för runt 5000:- avsett för träning och tävling.
Skulle behöva tips på vad det finns för alternativ.
Tänker mig clincher, även om tub hade varit kul att prova, men känns som att tubdäcken är mycket dyrare samt blir inte så mångsidigt? Men kanske kan övertalas på denna punkt med rätt argument.

Kan tänka mig att beställa från kina om det är någon som vet någon ok leverantör, men det måste inte vara därifrån.
Profilhöjden har jag inte direkt någon åsikt om men hellre en lägre vikt än att det ska vara 50mm profil på dom.

Jag hittade via en tidigare tråd in på actionsports.de där man kan konfigurera hjul på DT 240 nav:
https://www.actionsports.de/en/dt-s...-custom-wheelset-road-racing-disc-15742?c=705
Kanske fortfarande är ett bra alternativ?

Har idag ett par DT Swiss X-1900 Spline som kom med cykeln som börjar bli slitna och känns onödigt tunga med en vikt på runt 1900-2000g

/Anders

Björn J:
Novatechjulen verkar också prisvärda och lätta!
Glömde skriva att jag har quickrelease och dessa har endast 15mm axel genom framhjulet samt 12mm i bakhjulet, vilket gör att det inte funkar eller?

Planetkrysset har haft billiga Fulcrum 4db och 5db om det ska va kanttråd. Kolla om det finns kvar.

https://thecycleclinic.co.uk/collec...disc-road-cx-tubular-tyre-disc-brake-wheelset för tub kan vara en idé. Tub är skönare att köra på men man byter ju inte så där rakt upp och ner på en kvart :-) Så länge det inte är oimpregnerade bomullsdäck som ruttnar om de lagras blött så är det inte så stor skillnad på skötsel. Tufodäck kostar en femhundring (de med hög tpi) och är skitlätta att få på snyggt med tufotejp och väger inte mycket och lär svara bra på tätvätska i däcket. Det lär sitta så det räcker med tejp men kan om man vill kompletteras med lite cement i ytterkanterna som fuktspärr.

Högre profil är väl mest till nytta i sand (och djup gegga) men blir å andra sidan stötigare när det är hårt. Som med allt så får man både plus och minus :-)

Typ ungefär något såntdär med lite löst tyckande eftersom man inte alltid vet allt om allt :-)

Tack för input Emmer
Jag är helt klart lockad av tub för crossåkandet, men kommer även pendla en del med cykeln samt köra en och annan längre grusrunda och då är det kanske inte är lika kul när man står ute i skogen och får punktering :) Eller på väg till jobbet. Skulle ju iofs kunna ha de gamla hjulen till pendlingen.

Miss Lycka 2.0:
Ja han var grymm, men jag har inte budget för att ha 300 hjul så får utgå mer från mina egna förutsättningar där hjulen ska kunna funka till lite både det ena och det andra :)

Björn J:
Ok, konstigt att tubversionen väger mer än clincherhjulen, brukar ju vara tvärtom.
Men du är nöjd annars med dessa hjul?
Vad har du för tuber?

ebefeldt sa:
Björn J:
Novatechjulen verkar också prisvärda och lätta!
Glömde skriva att jag har quickrelease och dessa har endast 15mm axel genom framhjulet samt 12mm i bakhjulet, vilket gör att det inte funkar eller?
Inga problem med qr Ring och prata med dom så ordnar dom det

Hmm, de där prime-hjulen såg inte så dumma ut. "Behöver" ett par till hjul till crossen för däckalternativ och dessa var ju fina. Någon som testat dem tubeless? Skulle funka enl recension men han hade inte fått det att funka. På mina nuvarande DT-hjul gick det till slut med kompressor nr2 (OKQ8s funkade inte...) på nya Rambler-däcken, med X-one gick det med Rennkompressor (men var lite slitigt första gången).

Tub vs tubless, har fälgarna blivit bättre anpassade idag för att motverka burps när man kör med lågt däcktryck?
Om man ser till rullmotstånd så är ju Vittorias corsa speed (racerdäck) snabbare än tubversionen av samma däck, kanske är svårmätt på ett crossdäck där det är många andra parametrar som spelar in.
Är det stor skillnad i känsla på tub jämfört med tubeless, eller varför ska man egentligen köra tub idag?

ebefeldt sa:
Tub vs tubless, har fälgarna blivit bättre anpassade idag för att motverka burps när man kör med lågt däcktryck?
Om man ser till rullmotstånd så är ju Vittorias corsa speed (racerdäck) snabbare än tubversionen av samma däck, kanske är svårmätt på ett crossdäck där det är många andra parametrar som spelar in.
Är det stor skillnad i känsla på tub jämfört med tubeless, eller varför ska man egentligen köra tub idag?

För att det är lätt. Jag har dock tröttnat. Punkade bort mig två tävlingar förra året, tror det blir tubeless i år. Båda punkor va genomslag med litet hål som följd. Körde min första säsong med tubeless ghettolösning med däck som inte ens va anpassade för det. Märkte ingen skillnad i känsla gentemot tub. Men folk säger å andra sidan att jag för högt tryck :)

landen sa:
ebefeldt sa:

För att det är lätt. Jag har dock tröttnat. Punkade bort mig två tävlingar förra året, tror det blir tubeless i år. Båda punkor va genomslag med litet hål som följd. Körde min första säsong med tubeless ghettolösning med däck som inte ens va anpassade för det. Märkte ingen skillnad i känsla gentemot tub. Men folk säger å andra sidan att jag för högt tryck :)

Kallas ju ghetto av en anledning. ;)

Primehjulen ser prisvärda ut!

Landen:
Fast om du punkar så är det ju kört oavsett vad du kör på, och kör man med slang så är det väl större risk för genomslagspunka än om man kör med tub? Tubeless det man ska satsa på då alltså...

Jag har ett par Planet X 50 mm kolfiberhjul för tub, 6-bultsskivor, QR och med body för 10-delat om det är intressant. Mycket lite använda. Säg, 2000:-.

robbetobbe:
Lockande, fast då har typ halva säsongen gått, kanske kan köpa ett kompletterande hjulset då :) man skulle ju ha minst tre stycken!!

NickPick sa:
Fjärdebrunn sa:
Kör sedan flera år Novatec Jetfly Disc på grus/pendlar/allt-i-allo crossen. Grymma hjul men känns som cxd omoderna med 21mm fälgbredd.

Så 21mm är omodernt till 33mm breda däck...?
Gosh.
Fälgen ska väl vara bredare än däcket för att inte vara omodern så då får man väl ha minst 35mm innerbredd.

Prime / Novatec hjulen som enligt länkar ovan är 21 mm breda förmodar jag är inre bredd. Alltså 16-17 mm tokdjävlasmala invändigt? Har jag fel?

21 mm som refereras till är väl ytterbredd (?) som bör innebära 16-17 mm innerbredd vilket känns smalt för Tubeless.
Kör ENVE M50 hjul med 21 mm innerbredd vilket funkar alldeles utmärkt.

NickPick sa:
Fjärdebrunn sa:
Kör sedan flera år Novatec Jetfly Disc på grus/pendlar/allt-i-allo crossen. Grymma hjul men känns som cxd omoderna med 21mm fälgbredd.

Så 21mm är omodernt till 33mm breda däck...?
Gosh.

CXD - om det nu är det ni pratar om - är 23 á 24 utv och 24 höga och 17 invändigt. Alldeles lagom till 32/33 om man inte uppskattar att det rullar tungt när det är löst underlag.

16-17 mm smalfälg är lagom till 23-25 mm smaldäck. Det framgår inte om CDX för kanttråd är 21 mm invändigt eller utvändigt, vilket ofta är ett tecken på att det är ett omodernt hjul. Är de 21 mm invändigt funkar de däremot bra med 32-33 mm däck, om det är modern profil invändigt, vilket de inte heller berättar något om. Hur kan man vara intresserad av att köpa ett hjulset där man inte vet NÅGOT om fälgen?

Bilagor

• CDX.png
    CDX.png
    67 KB · Besök: 129
Om man köper tubversionen av cxd, då måste det väl vara helt avgörande vad innerbredden är, oavsett ytterbredd? Har jag förstått det rätt då?

emmer sa:
Sixten: Sluta upp med dina dumheter...
Jag delade "info" om de okända och rimligen tokomoderna Taiwanhjulen från Novatec. Hur kan kan sälja hjul utan att berätta något om hjulens dimension, profil, ETRTO eller något, eller vilka ekrar, det står "reducerade" men inte om det är Race, D-Light, Laser etc. Noll info alltså. Bara en massa varmluft säljsnack. Grisen i säcken. Lockar inte till köp.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten: Sluta upp med dina dumheter...
Jag delade "info" om de okända och rimligen tokomoderna Taiwanhjulen från Novatec. Hur kan kan sälja hjul utan att berätta något om hjulens dimension, profil, ETRTO eller något, eller vilka ekrar, det står "reducerade" men inte om det är Race, D-Light, Laser etc. Noll info alltså. Bara en massa varmluft säljsnack. Grisen i säcken. Lockar inte till köp.

+1 måste hålla med Sixen här

Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Hur kan man vara intresserad av att köpa ett hjulset där man inte vet NÅGOT om fälgen?
Första svaret när jag googlade "Novatec CXD".
Vill man inte hitta informationen, så är det säkert möjligt. Men man får anstränga sig lite.
Alltså 17 mm vilket är omodern bredd, men profilen ser bra ut för att köra 23 mm Schwalbe Pro One Evo slanglöst. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=143166

Men hur vet man att det är samma hjul? Hur vet man att det bara finns ETT specifikt hjul som har använt bokstäverna CDX?

En seriös kvalitetstillverkare som DT Swiss uppger modellår och vad hjulen består av. Från år till år kan ett t.ex. XR1501 vara 20, 22,5 eller 25 mm brett.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
En seriös kvalitetstillverkare som DT Swiss uppger modellår och vad hjulen består av. Från år till år kan ett t.ex. XR1501 vara 20, 22,5 eller 25 mm brett.
Var hittar man modellår?
https://www.dtswiss.com/en/products...try/xr-1501-spline-one/xr-1501-spline-one-25/
Alla data står i tech book, en för varje år. Kan hämtas t.ex. här https://issuu.com/search?q=dt swiss
Alla hjul har en materialkod, t.ex. WXR1501NEDRSA05068 som identifierar vad det är för hjul.
Som används av de som säljer hjulen till dig https://www.bike24.com/p2237895.html

Tillbaka
Topp