cyclocross runda hellas/nackareservatet

hammrstrm

Aktiv medlem
Hej

någon som har en bra runda för cyclocross i hellas/nackareservatet? gärna med lite stökiga pariter blandat med snabba partier ( i cx-mått mätt). en banan man kan varva några gånger eller en längre tur spelar ingen roll.

Tack på förhand

På motsatt sida av hellasgårdens parkering har det snitslats upp tävlingsbana för cyklocross förut, och där finns helt okej terräng/förutsättningar att snitsla sin egen hittepå-bana med lite lätt fantasi. Du kan få till backe upp och ner, rötter, grus, gräs osv.

I övrigt brukar jag mest cykla cykelcross på grusvägarna ut mot erstavik(på höst/vinter) och runt flatens grusvägar. Dom går att knyta ihop genom hellasgårdens västra grusvägar. Man får se upp för folk nu mitt i sommarens fina badväder dock... cykelcross är roligare på hösten med väta, kyla, gegga, mindre badgäster och misär ?

Det är bara att åka ut och snurra runt på grusvägarna och stigarna. Öster om Ältavägen mot Erstavik finns mer lättkörda grusvägar. Undvik att köra fort på motionsspåren.

Sailwald sa:
Blåa/gröna är nog lagom tekniska.

För en mountainbike är dom ”lagom” tekniska. Du ska vara duktig, stark, tålmodig och punkavänlig för att vilja cykla CX på blå/gröna.

Många stigar mer söderut närmare tyresö och älta är av enklare terräng. Där har jag cyklat CX med folk på MTB, utan större problem.

snyggt, tack för tipsen.
Har två små tvillingpojkar hemma så har inte råd att sticka ut på några "dökörningar" haha. när jag väl kommer ut vill jag gärna ha en magisk runda.. där av att jag slänger ut frågan:)

det är väl ända anledningen till att man ser fram emot hösten:)

Jag skulle nog försöka få sällskap om jag vore dig, som absolut vill ha kvalitetstid i sadeln. Det är alltid roligast att cykla ihop!

Lägg upp en tråd med datum, tidpunkt samt vad du tänkt dig med rundan så är det säkert nån som hakar på. Jag har själv kört ett 30-tal sådana happyrundor med allt från att ha sökt sällskap, guidning eller själv bjudit in för att introducera nybörjare i hellas.

Jag är intresserad om det blir ngn happyrunda på detta temat alt sticka ut och köra lite CX på olika ställen i Nacka reservatet (helst i sydöstra delarna kring Erstavik).

Intresserad av enkel stig - helst utan stora rötter (mer avancerad än grusväg men inte avancerad stig inriktad på dämpad-mtb)

Cyklade mycket grus på väg till jobbet igår och idag.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2814076/3434586#msg-3434586
commute20181016.PNG

https://happyride.se/forum/read.php/1/2814076/3435190#msg-3435190
commute20181017.PNG

Ingen FulCx söder om stan längre? Bara för man flyttar norr om stan....
MaxLei sa:
Jag är intresserad om det blir ngn happyrunda på detta temat alt sticka ut och köra lite CX på olika ställen i Nacka reservatet (helst i sydöstra delarna kring Erstavik).

Intresserad av enkel stig - helst utan stora rötter (mer avancerad än grusväg men inte avancerad stig inriktad på dämpad-mtb)

Absolut, de jobbiga e bara om de stackare som eventuellt dyker upp förlitar sig på att jag har en bra runda.. För de är lite där skon klämmer. Men absolut behöver inte vara svårare än så..

Tillbaka
Topp