Cyclocross. Skivbroms eller ej

• Trådstartare Trådstartare bb
  • Start datum Start datum

bb

Ny medlem
Hejsan!
Har länge funderat på en cyclocross men aldrig kommit till skott... Ser nu att det kommer fler och fler med mekaniska skivbromsar. Är det detta som kommer bli dominerande framöver och somman ska satsa på?
Har tänkt ha min cykel till träning på blandade underlag i både vått/lerigt/torrt så skivbromsar verkar väldigt bra för att slippa nöta fälgar...
Ngr bra tips på cyklar?
Har själv funderat en del på Cube som verkar rätt prisvärda.

Vänligen
Björn

Du har nog svarat på frågan själv. Focus Mares Cross Disc brukar jag tråna efter. Men jag klarar mig nog med räser och mtb ett tag till :-)

Ja det enda negativa är väl vikten, klotsarna håller ungefär hur länge som helst och oavsett väder så bettar det fullgott. På min Focus var det Shimano grejjer, läste i något test att Avid skulle ha lite bättre sug i bitarna.

Har Cube någon CX med skivbromsar?

Skivor kan nog vara rätt vettigt. Jag kör med cantibromsar och har inte saknat skivor men när vikten på CX's med skivor kommer ner så känns det ju som ett naturligt nästa steg.

Focus har ju någon Mares Disc som tydligen är populär men den tycker jag (som i vanliga fall inte bryr mig om vikten) är för tung för att jag vill ha den.

Merida har några modeller vet jag och sen finns det ju Cicli B eller vad dom heter och säkert hur många andra med..

T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inga bromsskivor i kolfiber till
> trampcykel?

Givetvis
18FairWheel.jpg

Kört första veckan på en Merida Cross 3 med Avid-discar. Ännu har väl inte skivorna hunnit nötas in rejält, men bra bett ändå i bromsarna. Vill ha så underhållsfri pendlingscykel som möjligt, därav blev det denna modell.

/Magnus

Ska du inte tävla med den så tycker jag att du ska satsa på skivbromsar. Dra grusvägar och lite stigar så är skivbroms jäkligt skönt, sen ska vi inte snacka om på vintern....

Men räkna med att den väger något kilo tyngre, tills det kommer lite lättare ramar att välja på.
Har själv en Poison ram, den är tung, styv men ändå den roligaste cykeln att cykla på. Sen att man får in rätt feta däck gör det inte sämre, Furius Fred går precis in i min ram:)
Bild021.jpg ht=544

cerro skrev:
> T.R.S. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Givetvis

Najs! Vackert det där, skulle vara rätt skoj att jaga vikt på CX med skivbroms men då kanske det skulle kännas lite dumt att ha alu-ram o kolfiber e ju så föerbannat dyrt...

Säg nu att Poison är en bra hoj, vad skulle man kunna få ned den i för vikt? Står 9.5kg på alla fyra modeller med skivor men vi låtsas att det stämmer.

Original står det Alu/Carbon gaffel, alltid alu med?

Styre och sadelstolpe står det control tech ett, är det alu eller kolfiber?

Pedaler under 300g st vevar i kolfiber

Lättvikts sadel, dock med någon form av dämpning

Skivor i kolfiber

Finns det några alt till stålwire? till lite större ändamål finns det ju exempelvis nylon.

Fälgar känns inte heller som att jag kommer kosta på något exotiskt, Mavic duger gott.

MZ skrev:
> Ska du inte tävla med den så tycker jag att du
> ska satsa på skivbromsar.

Fast nu ska ju det vara safe men du kanske mena vikten..?

T.R.S: Snöa inte in så på kolfiber, är inte alltid lättast, styrstam är t.ex. lättare i alu (förutom AX-Lightness eller Nordischer Rahmenbau). Med skivor så är det bättre med svenskdesignad alu, vet inte om de tillverkas i Sverige:
diskbrake.jpg

Har precis byggt en skivbromscross på en Lynskey Cooper CX-ram, har inte vägt den komplett än men dne kommer nog landa på precis över 8kg skulle jag gissa. När det gäller tävling så tillåter UCI skivbromsar numera, och om det inte redan är så kommer väl SCF att följa efter.

Sålde precis min Mares Disc och köpte en Mares utan skivor.
Varför? Tyckte skivorna alltid tog halvbra och att cykeln var för tung..

Funderar också på detta dilemma; skivor eller inte skivor på cyclocross... Jag tänker mig att det vore smidigt att ha en extra uppsättning mer landsvägsbetonade hjul, med ändemålsenliga däck, att skifta med och då känns det vettigt att inte välja skivor.

Finns det några nya argument för det ena eller det andra, så här 1,5 år efter trådstarten?

ginnfilt skrev:
> Funderar också på detta dilemma; skivor eller
> inte skivor på cyclocross... Jag tänker mig att
> det vore smidigt att ha en extra uppsättning mer
> landsvägsbetonade hjul, med ändemålsenliga
> däck, att skifta med och då känns det vettigt
> att inte välja skivor.
>
> Finns det några nya argument för det ena eller
> det andra, så här 1,5 år efter trådstarten?

Jag har en skivbromscross med ett par "landsvägsbetonade" hjul, ett par lätta Novatec-nav, DTrev-ekrar och den extremt happykorrekta NoTubes 340-fälgen. Ser inte riktigt vad som skulle vara problemet med detta, om man inte ser förutsägbar bromsverkan i regn även på asfalt som ett problem :)

Bra där Fredrik, jag har plöjt ett antal trådar i ämnet nu och det lutar faktiskt åt skivor. Det är väl bara den extra vikten som stör just nu...

Vad handlar det om i viktskillnad? Exempelvis en 2012 Focus Mares AX 2.0 mot Disc-versionen? Jag har inte hittat några viktuppgifter på dessa ännu.

Ett argument för skivbromsar är att det börjar visas landsvägsreglage/bromshandtag för hydrualiska skiv/fälgbromsar. För min del är det droppen, nu är det bara viktargumentet kvar och det är inte så viktigt för mig på en pendlare. Jag tror att om man väl kört med hydrualiska skivor så lär det bli svårt att gå tillbaka till cantileverbromsar även om man tävlar och vill ha lätt hoj.

På en pendlare känns ju valet superlätt. Jag velade till och med när jag byggde min CX men fann att vikten spelade större roll i det fallet. Den är ju dock gjord för att köra CX med.

Hade jag byggt den i år kanske valet hade fallit annorlunda men då skiljde det rätt mycket i vikt.

Jag har en Merida CX 4 själv och skulle inte byta bort den mot en utan skivbromsar. Ska du inte tävla med den så skulle jag säga att den extra vikten inte spelar någon större roll alls.

Min fungerar klockrent på mindre teknisk stigkörning, skog/grusväg och som pendlare med skärmar och dubbdäck.

Enda nackdelen är väl om du vill ha två uppsättningar hjul så blir det lite dyrare iom extra skivor.

Focusen väger väl fortfarande en bra bit över 10kg. Det finns alternativ i samma prisklass som väger ett kilo mindre.

ginnfilt skrev:
> Bra där Fredrik, jag har plöjt ett antal trådar
> i ämnet nu och det lutar faktiskt åt skivor. Det
> är väl bara den extra vikten som stör just
> nu...
>
> Vad handlar det om i viktskillnad? Exempelvis en
> 2012 Focus Mares AX 2.0 mot Disc-versionen? Jag
> har inte hittat några viktuppgifter på dessa
> ännu.

Lite över tio utan pedaler om jag kommer ihåg rätt, orkar inte räkna om när jag surfar på mobilen:

22lbs 6oz
2012-Focus-Mares-AX-disc-brake-cyclocross-bike01.jpg

Ang bromsarna så ska de som sitter på FOCUS'en vara lättare än ex Avid iaf, bra pris på cykeln hos XXL då den historiskt kostat ca 12-14000 pengar.

Senast ändrad:
Min skivbromscross väger knappt ett hekto över 8kg senast jag vägde den, och då har jag en lite onödigt tung gaffel (Woundup) och en okapad sadelstolpe (350mm). Kruxet är att hitta en lätt ram, jag har en Lynskey Cooper CX som inte är något lättviktare direkt.

Stumpy skrev:
> Focusen väger väl fortfarande en bra bit över
> 10kg. Det finns alternativ i samma prisklass som
> väger ett kilo mindre.

Som till exempel? :)

Tack för tipsen Stumpy!

Stevens Vapor var ju sjukt snygg, men kanske inte "i samma prisklass", även om den högre prislappen motsvarar en bättre utrustning. Jag hittade den först efter besök på .de, på Stenens svenska sida fanns den inte med. Var kan man köpa den?

Rose "Pro DX Cross 2000" (gissar att du syftar på den?) låg ju i rätt prisklass men väckte inte alls något ha-begär med sitt slätstrukna utseende... Lite oklart hur de skyddar vajergravarna i ramen.

Jätteknasigt, men det funkar på min Team DA och tydligen också för en del världscupåkare. Senaste toppmodellen har dock intern vajerdragning. Vill också ha en Vapor som vinter-/pendlingscykel.

Har kört ett tag på min kina-cross med skivbroms nu och är riktigt nöjd! Ca 8,8 kg utan att ha siktat på låg vikt.
Hamnade på 14kkr med Ultegra-handtag och övrigt 105 prylar tillsammans med Crest/DT-swiss hjul... Borde inte vara några problem att få ner priset en bit utan att det påverkar vikt/funktion direkt.

//Kristoffer

Har kört dryg 600mil på en Merida CX 4 med skivor. Har iofs bytt allt på den, inga havrier utan vanlig prylgalenskap. Avids bromsar funkar kanon, dock är BB7 att föredra framför BB5 då det så mycket mer lättkalibrerade. På vintern är det en nobrainer. Kommer att uppgradera ramen till en FM089 i kolfiber när leverans sker. Enda dåliga med Meridan var vevlagret - FSA suger. Vill man jaga lite vikt är förrutom ramen ovan 3Ts kolfiberCrossstyre riktigt najs - ger lite dämpning också.

Har haft några skivbromsade cyklar o har nu cantisar.
Om jag skulle ha en cykel enbart för slask/snö/regn-dagar skulle den ha skivor men cykeln blir tyvärr rätt mkt tyngre.

Jag hatar verkligen cantisar vissa dgr men att kunna byta hjul med racern o ha en lättare hoj e rätt nice. E ju inte så ofta det är skitväder ändå o alla andra dgr föredrar jag cantisar. Svårt val faktiskt :-/

båtbensbudet skrev:
> Har haft några skivbromsade cyklar o har nu
> cantisar.
> Om jag skulle ha en cykel enbart för
> slask/snö/regn-dagar skulle den ha skivor men
> cykeln blir tyvärr rätt mkt tyngre.
>
> Jag hatar verkligen cantisar vissa dgr men att
> kunna byta hjul med racern o ha en lättare hoj e
> rätt nice. E ju inte så ofta det är skitväder
> ändå o alla andra dgr föredrar jag cantisar.
> Svårt val faktiskt :-/

Väldigt svårt val, helt klart! Jag har tänkt köra året runt och skivbromsar känns därför inte onödigt men samtidigt hör jag en del säga att cantisar är lika bra på cross... Dessutom lite större utbud än så länge, lättare hoj och något billigare (allt annat lika).

Kaffekask skrev:
> båtbensbudet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har haft några skivbromsade cyklar o har nu
> > cantisar.
> > Om jag skulle ha en cykel enbart för
> > slask/snö/regn-dagar skulle den ha skivor men
> > cykeln blir tyvärr rätt mkt tyngre.
> >
> > Jag hatar verkligen cantisar vissa dgr men att
> > kunna byta hjul med racern o ha en lättare hoj
> e
> > rätt nice. E ju inte så ofta det är
> skitväder
> > ändå o alla andra dgr föredrar jag cantisar.
> > Svårt val faktiskt :-/
>
> Väldigt svårt val, helt klart! Jag har tänkt
> köra året runt och skivbromsar känns därför
> inte onödigt men samtidigt hör jag en del säga
> att cantisar är lika bra på cross... Dessutom
> lite större utbud än så länge, lättare hoj
> och något billigare (allt annat lika).

Lika bra som disc är det INTE med canti, däremot tycker jag det funkar, om man ser till att ha fräscha gummi, om man har dem rätt justerade, man är beredd på att man får lite "släpp" ngn ggn ibland, om man är beredd på att få underhållsbromsdutta lite ibland (för att håla fälg hyfsat torr i regn/slask ex).

Jag står inför att köpa ytterligare en cx för att ha en skärm-cx till pendling och det landar nog i en canticross igen, främst för att kunna skifta hjulpar helt vilt. Och för att det sannolikt kommer bli en hyfsad marknad för beggade canticrossar med tanke på hur många dickcrossar det släpps nu.

På pendelhojen skulle jag lätt ta skivor alla dagar i veckan. Det kostar inte jättemånga gram extra och ska du köra med skärmar och komfortgeometri så blir det ändå inte någon räser. Jag skulle heller inte orka pyssla om öket inför varje tur, utan pendelhojen ska ju bara funka (om än gnissla) de dagar cykling inte är det roligaste man kan tänka sig.

Kaffekask skrev:
> Plockar upp denna utmärkta tråd igen...
>
> Någon som har kört en cx med skivbroms som
> pendlare och valt att gå tillbaka till canti?

Nej, bara en sådan saksom att man slipper strula med framlysefästen som sitter precis där canti vajern delas gör att jag vill ha i varje fall en skivbroms fram (gaffelbyte) för vinterpendlingen. Den ökade bromsförmågan i blöta är också bra.

Personligen tycker jag att det är ett jäkla härke med skivbromsar.

Har kört med hydrauliska skivbromsar på regn/snöpendlaren i flera år och jag har nog fasen aldrig lyckats ställa in/centrera eländet så att det inte tar i hela tiden någonstans. Det blir inte bättre av att jag växlar mellan hjul med dubbdäck/slicks. Dessutom är det ett äkta PITA att lufta bromsarna, något som måste göras ganska ofta.

När det nyligen blev dags att byta ut regn/snöpendlaråket blev det en cross med mini-V bromsar. Då slipper jag ju också fork-shudder-problematiken med cantisar.

Viktpåslaget är inget problem, det är handhavandet som är problemet. Möjligen har jag haft otur alt förstår mig inte på att hantera hydrauliska skivbromsar rätt.

Håller delvis med, som snö&slaskpendlare har skivbromsar både fördelar och nackdelar. Fördelen är så klart att man får bra bett oavsett om fälgarna är rena/torra/sktitiga/blöta, nackdelen är att 8åtminstone jag) lätt får en rostig skiva bak och att salt, snö & slask det sliter onödigt mycket på (relativt) dyra komponenter. Kombon skiva fram (som får betraktas som huvudbroms) och fälgbroms bak (nöd-/reservbroms) tycker jag är en OK kompromiss.

Jag står inför detta dilemma och resonerar enligt följande: mina förutsättningar är att jag bara har plats med TVÅ cyklar i lägenheten, då husets "cykelförråd" är extremt stölddrabbat. Den ena är en skivbroms-HT som jag inte har några ambitioner att pendla på. Den andra cykeln måste således täcka alla andra behov: året-runt-pendlarcykel, låtsas-räser och cykelcross.

Precis som nämnts ovan står det i dagsläget alltså mellan potentiellt sämre bromsverkan och högre vikt. Än så länge har jag inte störts av bromsverkan på min nuvarande canti-CX så då ser jag hellre att jag har en lätt och trevlig cykel för finvädersturer med möjligheten att sätta på ett par räser-hjul. I utbyte får jag antagligen ett par långsamma pendlardagar när jag måste ta det lugnt p.g.a. sämre väder, men det kan jag leva med. Hade jag däremot haft plats och råd med en renodlad pendlar-cykel så hade den utan tvekan fått skivbromsar!

Tillbaka
Topp