Cykel för Gotlands vägar/stigar

Guteland

Medlem
Hej!

Är extremt ny inom detta och knappt ägt en cykel på 15 år! Så hoppas på hjälp! :)
Såg att det fanns lite liknande trådar men inte specifika tips på cyklar för just Gotland.
Jag skulle vilja ha en cykel som är bra för 70% asfalt och 30% grus/skogsstigar (cirka).

Tanken är att cykla längre avstånd, ett par mil iaf. Men skulle ändå vilja kunna ta en skogstigar här å där utan att förstöra cykeln. Jag har förstått det som att en gravel är ett bra val. Men har väldigt svårt att välja och känner att det är så mycket att välja mellan at jag blir helt snurrig!

Helst en cykel under 12 tusen, men kan sträcka mig lite högre om ni anser att en viss cykel är värd det! :)

Hoppas på hjälp!

Till Gotland klart en gravelbike. White GX LTD från XXL är standardtipset. Vanliga pris 14k, men finns ofta med rabatt.

Cykling på Gotland skiljer sig enbart från den på fastlandet genom avsaknaden av uppför/nerför. Du kan lugnt köpa cykel som passar dina krav utan att tänka på det. Den enda skillnaden det påverkar är att du kan uppleva att en tätare utväxling är bättre än en gles, men det får du ändå fixa (om du tycker det behövs) i efterhand, efter cykelinköp.

Cykling på Gotland skiljer sig enbart från den på fastlandet genom avsaknaden av uppför/nerför. Du kan lugnt köpa cykel som passar dina krav utan att tänka på det. Den enda skillnaden det påverkar är att du kan uppleva att en tätare utväxling är bättre än en gles, men det får du ändå fixa (om du tycker det behövs) i efterhand, efter cykelinköp.
Tack!
Har du tips på någon bra gravel för runt 8 - 12 tusen? :)

Tack!
Har du tips på någon bra gravel för runt 8 - 12 tusen? :)

XXL har också GX som kostar 9k, om det inte finns rabatt. Enklare komponenter, men det flesta funkat bra. Mekaniska skivbromsar isf hydraulische är största skillnad, men det är ingen stor nackdel på platta Gotland.

Inte meningen att bomba tråden här nu.
Men vad säger ni dom denna?

På Gotland funkar det mesta. Har cyklat min gamla tourer (42 mm däck) med full packning och tagit mig fram bra även på stenkusten. Det är ju mest grusvägar (och där behövs ju inget avancerat). Exet körde på en hybrid (med 1x9). Enda klagomålet var backen upp från campingen (norr om Visby) upp på "stora" vägen. Där var det för tungt med packning, tyckte hon.

På Gotland funkar det mesta. Har cyklat min gamla tourer (42 mm däck) med full packning och tagit mig fram bra även på stenkusten. Det är ju mest grusvägar (och där behövs ju inget avancerat). Exet körde på en hybrid (med 1x9). Enda klagomålet var backen upp från campingen (norr om Visby) upp på "stora" vägen. Där var det för tungt med packning, tyckte hon.
Ok nice!
Så dom flesta gravelcyklar kommer alltså fungera rätt bra?

Jag har cyklat med 25 mm landsvägsdäck på Gotländska grus- och kostiger. Det går det med men komforten är inte... ska vi säga storslagen ?

Jag har cyklat med 25 mm landsvägsdäck på Gotländska grus- och kostiger. Det går det med men komforten är inte... ska vi säga storslagen ?
Inte optimalt, men görbart. Bredare däck är en bättre kompromiss i stort sett överallt. Med 40+ klarar man sig gott. Bredare troligtvis ännu bättre.

Väljer mellan en Merida gravel bike silex 200 och en Nikishi detour.

Vad skulle ni välja?

Är det värt att lägga lite extra på Meridan?

Det är nog ganska liten skillnad mellan olika cyklar i den prisklassen. Vissa har sämre bromsar, vissa sämre växlar. Alla har mer eller mindre dåliga hjul. Tror det är svårt att göra ett jättedåligt köp, det är lite same same..

Däck är en av de allra viktigaste faktorerna för att få en bra cykelupplevelse. Sitter det tråkiga däck på (och det gör det nog) kan du få en rejäl höjning av upplevelsen genom att köpa findäck.

Med ovanstående sagt hade jag rekommenderat att du köper den du tycker är snyggast!

Edit: Jag tror båda cyklarna har dugliga komponenter och däcken är nog helt okej! Insteg är insteg, cyklar med de "riktiga" växelgrupperna osv kostar 25-35k ungefär.

Jag har cyklat runt hela ön på stigar, grusvägar och bilvägar på olika CX (Surly Cross-check och nån slags Scott) innan gravel "fanns", det fungerade utmärkt. Saknade nog inte ens skivbromsar. Har även brukat en lite modernare cykel de senaste åren och det går också jättebra. Det finns fantastiskt mycket finfin cykling om man använder grusvägarna och kan tänka sig lite stigar för att länka ihop det.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp