Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Jag tvättar inte, hänger bara upp cykeln. Leran ramlar av på golvet nästa gång man lyfter ned den (eller råkar komma åt den). Enkelt att sopa upp! :)

Försöker dra av det värsta av leran innan jag tar in cykeln.

Det lilla problemet är vintercykling, när man kommer in med en cykel dold under packad snö och is. Då får den stå på en handduk tills det slutat droppa...

Cykel i lägenhet
Vad the_TNT sa.

Fina är att leran sitter kvar på cykeln, sen när den torkar så är den lätt att sopa upp. Tvätta cyklar? Det gör man väl inte?

Cykel i lägenhet
pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Tvätta cyklar? Det gör man väl inte?

Det är det man har vintern till, mot slutet av vintersäsongen har alla snösmältningar på handduken gjort cykeln ganska ren. Tur det kommer en lerperiod till innan sommaren, man vill inte bli tagen för n00b liksom.

Never trust a guy with shiny gear!

(jag håller kedjan/drivlinan och innerbenen rena, resten är det faktiskt skit samma med)

Cykel i lägenhet
Kom på att jag hade en ikeahylla stående som jag inte har monterat upp trots att den köptes för ett antal år sedan, nu skall jag bara lista ut var jag skall placera den. Funderade på köksväggen ett tag då det finns en vägg lämplig för detta men sedan kom jag på att racern blir nog rätt flottig efter ett halvår när den stått där under vinter... Fast man slipper smörja kedjan! :)

Cykel i lägenhet
stefan_ skrev:
> Men alltså.. Leran på höst/vår luktar apa.

Mindre apa är än jag luktar...

Cykel i lägenhet
pean skrev:
> stefan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men alltså.. Leran på höst/vår luktar apa.
>
> Mindre apa är än jag luktar...

kallavfettning.jpg

Cykel i lägenhet
the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > SMYGTRÄNING!!!
>
> Inte då!
> http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingI
> D=6173568

Du vägrar ju kolla på 'off-site-länkar' så jag gör likandant. ;)

> Fan vad lerigt det var mellan betongröret på
> Biskopsnäset och grusvägen, trodde aldrig jag
> skulle kunna spinna genom hela men jag lyckades
> på något sätt! :D

Jotack, inte hjälper det speciellt mycket att köra långt up på sidorna heller. Bra spunnet! :)

> Har du skaffat lampa?

Njae, igen ny, ännu. Vet inte om man törs beställa från DX eller om man skall beställa från den engelska snubben istället...

Cykel i lägenhet
Cyklar, barn och hundar hör nog egentligen hemma i villa med tillhörande garage. Men innan 3V-livet startar har man väl inget annat val än att göra det bästa av situationen. (Över min döda kropp att jag förvara cyklar i ett lägenhetsförråd! Med undantag för de mindre nogräknade pendelvarianterna då...)

MTB:n spolar jag alltid av hjälpligt innan jag bär in den. Sedan låter jag min optimala reststuv från Bauhas suga åt sig lera och barr - (se bild). Lite grann hamnar alltid på parketten, så en bra dammsugare är en värd investering imho. Problemet nu är att jag har planer på en tredje leksak och den kommer inte rymmas på mattan :-/. Hoppas jag kan hitta någon typ av förlängning som funkar lika bra och är lika diskret.

smutsigmatta1.jpg

smutsigmatta2.jpg

//Kristin

Cykel i lägenhet
Kristin skrev:
> ...
> Sedan låter jag min optimala
> reststuv från Bauhas suga åt sig lera och barr -
> (se bild). Lite grann hamnar alltid på parketten,
> så en bra dammsugare är en värd investering
> imho. Problemet nu är att jag har planer på en
> tredje leksak och den kommer inte rymmas på
> mattan :-/. Hoppas jag kan hitta någon typ av
> förlängning som funkar lika bra och är lika
> diskret.
>
> //Kristin

Jag kan rekommendera några Borris:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10120479

4 kr/st är ett ok pris.

/Andreas

Cykel i lägenhet
Ni som använder sådana här:
krok.jpg ht=250

69:- på Jula såg jag.

Funkar de med feta däck, typ 2,6"?

Tänkte först sätta upp nånsorts konsoller men det blev ju snabbt dyrare än dessa samt att jag får inte plats med cykeln på längden så det blir till att häga dom lodrät.

Cykel i lägenhet
42Hz skrev:
> Ni som använder sådana här:
>
> 69:- på Jula såg jag.
>
> Funkar de med feta däck, typ 2,6"?
>
> Tänkte först sätta upp nånsorts konsoller men
> det blev ju snabbt dyrare än dessa samt att jag
> får inte plats med cykeln på längden så det
> blir till att häga dom lodrät.

Det kan nog gå, men det kommer att bli tajt...

Jag tycker man får lirka lite för att få in 2.35", men om jag ser till att ha navet rakt utanför kroken när jag sätter dit hjulet (så att jag kommer så nära väggen som möjligt med fälgen alltså), så har jag nog några millimeters marginal.

Å andra sidan är mina Schwalbe Super Moto nästan helt släta, så om dina 2,6-tumsdäck dessutom har en massa mönster så kan det nog bli jobbigt. Fast du kan ju alltid släppa ut lite luft innan, så ska det nog gå bra. :)

Senast redigerad av en moderator:
Cykel i lägenhet
Ajdå... Kanske kan använda nån verktygsupphängarkrok istället.

Tack för svaret!

Hmmm, fast jag skulle ju iofs få bort racern och skogsvägsbastarden...

Cykel i lägenhet
the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > SMYGTRÄNING!!!
>
> Inte då!
> http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingI
> D=6173568
>
> Fan vad lerigt det var mellan betongröret på
> Biskopsnäset och grusvägen, trodde aldrig jag
> skulle kunna spinna genom hela men jag lyckades
> på något sätt! :D
>
> Har du skaffat lampa?

den biten på biskopsnäset är alltid lerig, oavsett tid på året eller väderförhållanden.

Cykel i lägenhet
pbpic4097428.jpg

Hmm...sedan ligger det väl en del saker i sovrummet också...samt vardagsrumemt...samt i garderoben. Och lite handskar och sånt i hallen. Ja, pendlaren står i förådet (den hojen är inte värd allt för mycket och syns inte på bild). Förådet finns det bara en nyckel till så det gör ju att man känner sig lite säkrare på en sån sak.

// Fischer

Cykel i lägenhet
För att spara vikt så kör jag helt utan slang! Och då menar jag inte UST utan helt slanglöst på en 729-fälg och utan stans-tjorvas. Dock går väl däcktrycket att diskutera istället...
För den som undrar vad lampan består av är det en billig jäkla lampra från Ikea i grunden, DT440-nav (20mm såklart), dt alpine III ekrar, DT nipplar och ett stycke 729 fälg. Avrundat med ett maxxis minion DHF (42 gummi). Det är nog den dyraste lampan jag äger...

// Fischer

Cykel i lägenhet
Road_Runner skrev:
GöranH kan rekommendera att böja ner lite på ena kroken som håller i MTBn om du vill ha hojjen att hänga lite rakare

Sådärja nu är det gjort, cykeln hänger lite snyggare.
20091114040.jpg ht=725

Cykel i lägenhet
Hur ni kan hålla vita väggar rena i närheten av cyklarna är helt obegripligt (iaf om man använder cyklarna "på riktigt"). Mina hojar kör på väggarna när jag tittar bort.

Cykel i lägenhet
Kristin skrev:
> .... Sedan låter jag min optimala
> reststuv från Bauhas suga åt sig lera och barr - (se bild)....
>
smutsigmatta1.jpg

>

Ser bra ut. Den idén stal jag rakt av...

PB290004.JPG ht=725

/* Jörgen */

Cykel i lägenhet
Jag tycker verkligen om den här tråden!

Själv har jag bara tillåtelse/plats att ha två av cyklarna i lägenheten, dock fick de åtminstone bo i sovrummet. Måste skaffa en sådan vacker matta som föregående talare har tipsat om, och ett litet golvställ (nån billig variant!) till min v10.

IMGP5375copy.jpg ht=725

//Robin

Cykel i lägenhet
Enkelt o billigt, för att slippa skitiga väggar efter cyklarna så målades hela lägenheten med en lite glansigare våtrumsfärg som går att torka av, förra lägenehten hade matta vitta väggar och var förstörd efter typ två veckor..
IMG_2782.JPG ht=544
IMG_2785.JPG ht=725

Cykel i lägenhet
Ni som har era skogscyklar i lägenheter, var fan gör ni av all lera? Har ni teflonlack så det ramlar av utomhus eller meckar ni ner det i duschen med en gaffel när ni spolar av den?

I alla fall här i staden känns det som att det finns relativt få ställen där man kan låna en vattenslang och få bort det värsta innan man ska släpa in kräket.

Cykel i lägenhet
Papper skrev:
> Ni som har era skogscyklar i lägenheter, var fan
> gör ni av all lera? Har ni teflonlack så det
> ramlar av utomhus eller meckar ni ner det i
> duschen med en gaffel när ni spolar av den?
>
> I alla fall här i staden känns det som att det
> finns relativt få ställen där man kan låna en
> vattenslang och få bort det värsta innan man ska
> släpa in kräket.

Tvättar med hjälp av en vattenkanna vid lämpig mack, tvättar i görd-detsjälv biltvätt, tvättar hos polare, kör runt lerhålen i skogen etc :)

Cykel i lägenhet
Torka av det som är kritiskt, alltså stötdämparnas innerben. Resten låter du torka riktigt ordentligt, sen trillar det av vid minsta vidrörelse och blir en torr hög med sand och jord under hojen som är lätt att dammsuga upp. Det största misstaget man kan göra är att börja göra rent en blöt och lerig cykel direkt, då får man definitivt jobba tre gånger så hårt.

Cykel i lägenhet
Jag har min lvg-cykel (som ännu inte fått komma ut på vägarna) bakom gardinerna i sovrummet. Man skymtar bakhjulet på ena sidan, det ger en lite klassisk "älskare gömmer sig bakom gardinen"-look. Vilket faktiskt inte är så långt från sanningen.

Cykel i lägenhet
Om jag har tid och orkar så rullar jag in cykeln i badrummet och duschar av den på en gång när cykeln är lerig och blöt. Behövs inte många minuters jobb för att cykeln ska bli skinande ren. Tvärtemot Niko/Frost tycker jag att det går sjukt mycket fortare att få en blöt cykel ren än om leran torkat fast. Men inte alltid man orkar som sagt.

När jag åker iväg med cykeln i bilen så har jag ned mig en tryckspruta från Biltema som jag duschar rent cykeln med innan den lastas i bilen efter en lerig tur.

Annars så lägger jag en handduk på golvet och cykeln får stå och droppa av sig. Sen är det bara att damsuga upp skiten som trillar av när det har torkat.

Cykel i lägenhet
Det brukar gå att "snatta" en minut i gör-det-själv-hall á la OK-Q8 på hemvägen utan att det händer något. Jag har på senare tid börjat nyttja Helmias vattenslang(tänkt för spolarvätskepåfyllning?), den är riktigt bra.

Ibland när man vill vara extra fin kan man besöka polettvarianten av gör-det-själv-biltvätt och pynta en 20:a för att få tvättmedel och hela kittet.

Cykel i lägenhet
breezer skrev:
> Om jag har tid och orkar så rullar jag in cykeln
> i badrummet och duschar av den på en gång när
> cykeln är lerig och blöt. Behövs inte många
> minuters jobb för att cykeln ska bli skinande
> ren. Tvärtemot Niko/Frost tycker jag att det går
> sjukt mycket fortare att få en blöt cykel ren
> än om leran torkat fast. Men inte alltid man
> orkar som sagt.
>
> När jag åker iväg med cykeln i bilen så har
> jag ned mig en tryckspruta från Biltema som jag
> duschar rent cykeln med innan den lastas i bilen
> efter en lerig tur.
>
> Annars så lägger jag en handduk på golvet och
> cykeln får stå och droppa av sig. Sen är det
> bara att damsuga upp skiten som trillar av när
> det har torkat.

+1 på det. håller inte heller me Niko, det är när det torkat som det är som mest svårt att få bort. såvida man inte vill ha en dammig o repig cykel :D

Cykel i lägenhet
Vad är det ni tycker är svårt när den är torr egentligen? Nu talar vi förstås absolut snustorr, börjar man när den är lite halvtorr så har man jobb upp till örsnibbarna :-)

Man en våtservett eller två och drar av varje yta på hojen med öppen hand och servetten i näven... allt faller ju ned på golvet.

Plus att hojen faktiskt blir ren, ställer man den i duschen tycker jag man kan stå där hela dagen och så fort hojen torkat är den dammig igen. Plus svarta däckspår och oljeränder från drivlinan i hela badkaret, och min fruga är inte så snäll att jag själv slipper undan att skrubba det :-)

Tillbaka
Topp