Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant det här med landsvägcyklister. Själv cyklar jag uteslutande mtb (cyklar till jobbet ibland på väg). Varför vill ni som cyklar landsväg alltid cykla uppför? Mtb är ju tvärt om, uppför är ju bara jobbigt. Har inget tips men gör som lokalbefolkningen i La Thuile annars, cykla uppför på stigarna och ta liften ner... fatta vilken sjuk grej, helt omvänt resonemang.
Var det denna du tänkte på?Finns en tråd i gömmorna som behandlar backar i Stockholmsområdet. Det var flera år sedan om jag minns rätt men backarna finns kvar.
Var det denna du tänkte på?
Värsta backen i Stockholm?
I stället för att förstöra pendeltråden så kan vi diskutera bästa backen för backträning här! Vart hittar vi högsta och brantase backen i Stockholmsområdet? Jag tittade runt lite som hastigast i lantmäteriets digitala karta, och hittade Kummelberget. Ca 54m / 13% är ju rätt hyfsat, men den...happyride.se
@roskai: Dels behöver det inte vara jobbigt att cykla uppför, beror på hur brant och hur fort man åker, och dels finns det inget som säger att man behöver tycka att jobbigt är detsamma som dåligt. Cyklar man i bergig terräng där det inte är superbrant och inte så mkt bilar är det i mitt tycke dessutom mycket rofyllt att cykla uppför. Utför måste man däremot vara på alerten på ett helt annat sätt och med högre fart ökar också riskerna. Detta gör att man inte alls kan njuta av vyerna på det sätt man kan när man cyklar uppför. Dessutom finns det för mig en tillfredsställelse i att av egen kraft ha tagit mig uppför en backe, ju tuffare och längre desto bättre (givet att jag kommer upp).
Intressant det här med landsvägcyklister. Själv cyklar jag uteslutande mtb (cyklar till jobbet ibland på väg). Varför vill ni som cyklar landsväg alltid cykla uppför? Mtb är ju tvärt om, uppför är ju bara jobbigt. Har inget tips men gör som lokalbefolkningen i La Thuile annars, cykla uppför på stigarna och ta liften ner... fatta vilken sjuk grej, helt omvänt resonemang.
Nja...jag kör bara mtb. Men jag gillar uppför mer än utför. Eller lika mkt i alla fall. Nu slår det mig, bor det eg en landsvägare i mig??? Oj. Det såg jag inte komma när denna dag började. Min självbild, ja mitt liv, är i gungning.
Att gå uppför ger bra träning. Att gå utför sabbar knäna. Det är sen gammalt.Intressant det här med landsvägcyklister. Själv cyklar jag uteslutande mtb (cyklar till jobbet ibland på väg). Varför vill ni som cyklar landsväg alltid cykla uppför? Mtb är ju tvärt om, uppför är ju bara jobbigt. Har inget tips men gör som lokalbefolkningen i La Thuile annars, cykla uppför på stigarna och ta liften ner... fatta vilken sjuk grej, helt omvänt resonemang.
Nej nej nej, Skarpövägen är inget man håller på att bygga, den har funnits där sen åtminstone förrförra sekelskiftet.Som jag skrev i everesting-tråden så håller hsb på att bygga ett nytt bostadsområde i norra Nacka som heter Telegrafberget. Där har de byggt en väg nere från vattnet och upp till och över (tror jag) toppen av berget, jag skulle tippa på att vägen är minst 50 höjdmeter. Området är inte klart än och det är kanske inte ens tillåtet att köra/cykla in där, men det kommer bli en mäktig uppförsbacke efter stockholmsmått.
Edit: ser ut som den toppar ut på minst 60 meter enligt höjdkurvorna. Så 50-55 meters stigning. Skarpövägen från vattnet och halvvägs till Kummelberget.
Visa bilaga 403789
det är inte farten som dödar, det är det snabba stoppet : )
Förstår resonemanget med vyerna!Var det denna du tänkte på?
Värsta backen i Stockholm?
I stället för att förstöra pendeltråden så kan vi diskutera bästa backen för backträning här! Vart hittar vi högsta och brantase backen i Stockholmsområdet? Jag tittade runt lite som hastigast i lantmäteriets digitala karta, och hittade Kummelberget. Ca 54m / 13% är ju rätt hyfsat, men den...happyride.se
@roskai: Dels behöver det inte vara jobbigt att cykla uppför, beror på hur brant och hur fort man åker, och dels finns det inget som säger att man behöver tycka att jobbigt är detsamma som dåligt. Cyklar man i bergig terräng där det inte är superbrant och inte så mkt bilar är det i mitt tycke dessutom mycket rofyllt att cykla uppför. Utför måste man däremot vara på alerten på ett helt annat sätt och med högre fart ökar också riskerna. Detta gör att man inte alls kan njuta av vyerna på det sätt man kan när man cyklar uppför. Dessutom finns det för mig en tillfredsställelse i att av egen kraft ha tagit mig uppför en backe, ju tuffare och längre desto bättre (givet att jag kommer upp).
Roligast av allt var att de flesta hade elcykel.. haha den som varit där vet att man inte åker dit för grusvägen upp!?Att gå uppför ger bra träning. Att gå utför sabbar knäna. Det är sen gammalt.
Jag tycker det låter som att lokalbefolkningen gör helt rätt. Tänk på att dessa personer inte väljer mellan stigbombning medelst årets endurorigg och de allra senaste vinklarna, eller att gå. Antingen går de en förmiddag, eller så gör de en biltur med sin gamla Fiat. Jag vet vad jag hade valt! :)
Jag tyckte för övrigt att GMBN-avsnittet om Everesting var mycket bra. Det går att uppskatta uppförsbackar som mountainbiker också!
Edit: ser nu att du skriver cykla uppför på stigarna! Fick för mig att de gick uppför! Sorry! JA, det kan jag inte förstå.. :)
Det finns fortfarande möjlighet att rätta till det där!Nja...jag kör bara mtb. Men jag gillar uppför mer än utför. Eller lika mkt i alla fall. Nu slår det mig, bor det eg en landsvägare i mig??? Oj. Det såg jag inte komma när denna dag började. Min självbild, ja mitt liv, är i gungning.
Nej då, du är bara en gammal hederlig xc-typ och inte en "all mountain" eller nåt annat modernt.Nja...jag kör bara mtb. Men jag gillar uppför mer än utför. Eller lika mkt i alla fall. Nu slår det mig, bor det eg en landsvägare i mig??? Oj. Det såg jag inte komma när denna dag började. Min självbild, ja mitt liv, är i gungning.