Cykel-klättring i Stockholm?

Stålhäst

Aktiv medlem
Stockholm är inte direkt en bergsstad, men kanske någon har hittat bra, långa, klättringar för landsväg nära Stockholm? Inne i stan finns några backar, men det är inte så trevligt att trängas bland bilar.

roskai

Aktiv medlem
Intressant det här med landsvägcyklister. Själv cyklar jag uteslutande mtb (cyklar till jobbet ibland på väg). Varför vill ni som cyklar landsväg alltid cykla uppför? Mtb är ju tvärt om, uppför är ju bara jobbigt. Har inget tips men gör som lokalbefolkningen i La Thuile annars, cykla uppför på stigarna och ta liften ner... fatta vilken sjuk grej, helt omvänt resonemang.

sanfar

Medlem
Intressant det här med landsvägcyklister. Själv cyklar jag uteslutande mtb (cyklar till jobbet ibland på väg). Varför vill ni som cyklar landsväg alltid cykla uppför? Mtb är ju tvärt om, uppför är ju bara jobbigt. Har inget tips men gör som lokalbefolkningen i La Thuile annars, cykla uppför på stigarna och ta liften ner... fatta vilken sjuk grej, helt omvänt resonemang.
Jag är som du, cyklar bara mtb och cykelpendlare. Fast en bökig klättring kan vara rätt så underhållande på en mtb, tycker jag. Men utförslöpan är väl belöningen sen. Men det ligger väl ett litet uns av sanning i det du säger, när man pratar om cykling med sina bekanta som håller sig på vägen så talas det mer om klättring än om något annat. Nu tror jag väl att det finns andra aspekter som uppskattas med landsvägscykling åxå, dock inte av mig. :)

Hasse#7

Aktiv medlem
När det gäller lvg så är klättring något folk gör på resor. Tror att det är därför det syns mer här. Cyklar man med bättre cyklister är uppför det moment där flest viker ned sig tror jag.

Gustav S

Medlem
Vickergatan brukar jag använda för repetitioner. Tre minuter hemifrån samt i princip bilfritt. Enligt Strava ger den på ca 370 meters längd 24 höjdmeter på genomsnitt 6 %. Löjligt, men ändå.

zodah

Aktiv medlem
Finns en tråd i gömmorna som behandlar backar i Stockholmsområdet. Det var flera år sedan om jag minns rätt men backarna finns kvar.

perzzon

Aktiv medlem
Tror du kan söka på everesting och hitta en tråd som avhandlar backar lite varstans men bla i sthlm området.

aki

Medlem
Vad räknar du som en "klättring" och inte bara en "uppförsbacke"? Strava-segmentet "Rafa Majka" i Hästhagen tycker jag är fin. 300 m, 8% och bilfritt.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Som jag skrev i everesting-tråden så håller hsb på att bygga ett nytt bostadsområde i norra Nacka som heter Telegrafberget. Där har de byggt en väg nere från vattnet och upp till och över (tror jag) toppen av berget, jag skulle tippa på att vägen är minst 50 höjdmeter. Området är inte klart än och det är kanske inte ens tillåtet att köra/cykla in där, men det kommer bli en mäktig uppförsbacke efter stockholmsmått.

Edit: ser ut som den toppar ut på minst 60 meter enligt höjdkurvorna. Så 50-55 meters stigning. Skarpövägen från vattnet och halvvägs till Kummelberget.
Screenshot_20200226-075306~2.png

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Finns en tråd i gömmorna som behandlar backar i Stockholmsområdet. Det var flera år sedan om jag minns rätt men backarna finns kvar.
Var det denna du tänkte på?

@roskai: Dels behöver det inte vara jobbigt att cykla uppför, beror på hur brant och hur fort man åker, och dels finns det inget som säger att man behöver tycka att jobbigt är detsamma som dåligt. Cyklar man i bergig terräng där det inte är superbrant och inte så mkt bilar är det i mitt tycke dessutom mycket rofyllt att cykla uppför. Utför måste man däremot vara på alerten på ett helt annat sätt och med högre fart ökar också riskerna. Detta gör att man inte alls kan njuta av vyerna på det sätt man kan när man cyklar uppför. Dessutom finns det för mig en tillfredsställelse i att av egen kraft ha tagit mig uppför en backe, ju tuffare och längre desto bättre (givet att jag kommer upp).

zodah

Aktiv medlem

@roskai: Dels behöver det inte vara jobbigt att cykla uppför, beror på hur brant och hur fort man åker, och dels finns det inget som säger att man behöver tycka att jobbigt är detsamma som dåligt. Cyklar man i bergig terräng där det inte är superbrant och inte så mkt bilar är det i mitt tycke dessutom mycket rofyllt att cykla uppför. Utför måste man däremot vara på alerten på ett helt annat sätt och med högre fart ökar också riskerna. Detta gör att man inte alls kan njuta av vyerna på det sätt man kan när man cyklar uppför. Dessutom finns det för mig en tillfredsställelse i att av egen kraft ha tagit mig uppför en backe, ju tuffare och längre desto bättre (givet att jag kommer upp).
Japp.

Skarpövägen på kartan ovan är/var en skitbrant backe. Sist jag var där var det avstängt dock. Kanske med anl av bygget som @Der Kaiser nämner. Rätt fint nere vid vattnet också, nån gammal industri och en nedlagd restaurang.

Senast ändrad:

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Uppför är kul på samträningar så man får höra hur upplyftande det är för Hjärt-Lung-Värksamheten(HLV).
Det är farten som dödar på tävling!

Stålhäst

Aktiv medlem
Telegrafbacken ser ju inte så dum ut, även hästhagen. Tack för tipsen! Det kanske är så att man får ge sig ut på en utflykt om man vill ha långa slingriga vägar uppför berg.

Verkar finnas en del höjder i Stockholm iallafall, så det är väl bara att åka ut och testa antar jag:)

Screenshot_20200226-100549.jpg

Rocano-misano

Ny medlem
Två förslag.
Liljeholmen:
Upp Nybohovsbacken-Schlytersväg - ner Alvastravägen-Blomensbergsvägen till Trehörningen.
Sedan samma väg åt andra hållet så många varv man orkar...
Tullinge strand:
Upp Nordanvägen-Eklidsvägen-Örnsbergsvägen-Nibblevägen-Tullingebergsvägen till toppen.
Några gånger, tar bra på flåset.
/R

Nja...jag kör bara mtb. Men jag gillar uppför mer än utför. Eller lika mkt i alla fall. Nu slår det mig, bor det eg en landsvägare i mig??? Oj. Det såg jag inte komma när denna dag började. Min självbild, ja mitt liv, är i gungning.

Larsifer

Medlem
Att gå uppför ger bra träning. Att gå utför sabbar knäna. Det är sen gammalt.
Jag tycker det låter som att lokalbefolkningen gör helt rätt. Tänk på att dessa personer inte väljer mellan stigbombning medelst årets endurorigg och de allra senaste vinklarna, eller att gå. Antingen går de en förmiddag, eller så gör de en biltur med sin gamla Fiat. Jag vet vad jag hade valt! :)
Jag tyckte för övrigt att GMBN-avsnittet om Everesting var mycket bra. Det går att uppskatta uppförsbackar som mountainbiker också!

Edit: ser nu att du skriver cykla uppför på stigarna! Fick för mig att de gick uppför! Sorry! JA, det kan jag inte förstå.. :)

mamme1

Aktiv medlem
Som jag skrev i everesting-tråden så håller hsb på att bygga ett nytt bostadsområde i norra Nacka som heter Telegrafberget. Där har de byggt en väg nere från vattnet och upp till och över (tror jag) toppen av berget, jag skulle tippa på att vägen är minst 50 höjdmeter. Området är inte klart än och det är kanske inte ens tillåtet att köra/cykla in där, men det kommer bli en mäktig uppförsbacke efter stockholmsmått.

Edit: ser ut som den toppar ut på minst 60 meter enligt höjdkurvorna. Så 50-55 meters stigning. Skarpövägen från vattnet och halvvägs till Kummelberget.
Visa bilaga 403789
Nej nej nej, Skarpövägen är inget man håller på att bygga, den har funnits där sen åtminstone förrförra sekelskiftet.
Vid vattnet har där bl.a varit omlastningsdepå för fotogen innan det omkring år 1921 blev en oljdepå för bl.a Caltex (och senare Texaco, har jag för mig). Depån upphörde med sin verksamhet 1973, varvid min på den tiden bästa kompis farsa fick söka sig ett nytt jobb, vilket blev på Pripps i Ulvsunda.
(personalpris på biran och cykling, det var tider det)
Vad som skett med vägen är att det har gjorts en extra serpa och asfalterats.
Utan den serpan och endast grusad så var den något av en utmaning att ta sig uppför på den "mellanstora speedwaycykeln med 15"ram och 22" lättmetallfälgar & limpa."
Utförs var det både roligare och läskigare....att fetta in fotbromsen några ggr under de åren hade helt säkert varit av godo.
Hurvida Skarpövägen i sin helhet åter har öppnats för allmän trafik vet jag dock inte, då infon på Telegrafbergets hemsida är lite mossig.

Om man ändå skall cykla dit så kan man klämma in några andra Nackabackar på vägen, här är ett urval:
Nackas brantaste gator
Lilla Björknäsvägen nr 20–14 22 procent

Kungsborgsgatan 15 procent
Prinsvägen 10 14 procent
Danielsväg 14 procent
Klarabergsvägen 14 procent
Enbacken 14 procent
Åsastigen 13 procent
Emblavägen/Friggevägen 13 procent
Fredriksbergsvägen 10 procent
Fällströmsvägen 10 procent
Gammeluddsvägen 9 procent
Lännersta gårdsväg 9 procent
Ulrikedalsvägen 8 procent
Skurusundsvägen 7 procent
Lilla Björknäsvägen nr 4–20 6 procent

roskai

Aktiv medlem

Förstår resonemanget med vyerna!

roskai

Aktiv medlem
Att gå uppför ger bra träning. Att gå utför sabbar knäna. Det är sen gammalt.
Jag tycker det låter som att lokalbefolkningen gör helt rätt. Tänk på att dessa personer inte väljer mellan stigbombning medelst årets endurorigg och de allra senaste vinklarna, eller att gå. Antingen går de en förmiddag, eller så gör de en biltur med sin gamla Fiat. Jag vet vad jag hade valt! :)
Jag tyckte för övrigt att GMBN-avsnittet om Everesting var mycket bra. Det går att uppskatta uppförsbackar som mountainbiker också!

Edit: ser nu att du skriver cykla uppför på stigarna! Fick för mig att de gick uppför! Sorry! JA, det kan jag inte förstå.. :)
Roligast av allt var att de flesta hade elcykel.. haha den som varit där vet att man inte åker dit för grusvägen upp!😁

roskai

Aktiv medlem
Nja...jag kör bara mtb. Men jag gillar uppför mer än utför. Eller lika mkt i alla fall. Nu slår det mig, bor det eg en landsvägare i mig??? Oj. Det såg jag inte komma när denna dag började. Min självbild, ja mitt liv, är i gungning.
Det finns fortfarande möjlighet att rätta till det där!

Hasse#7

Aktiv medlem
Kommer man Vällinge/Bornsjön så finns det lite smått, sen kan man cykla två olika backar upp mot Brunnsäng, därifrån kan man cykla med till Mälarbadet och upp igen. Inte brantast och inte längst men, men. På hemvägen tar man några vändor upp från Salems kyrka.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kollade lite kartor över närområdet. Startar man på kajen Fisksätra Marina och knäpper backen upp till vattentornet får man dryga 60 hm obruten stigning över 1 km. 6% med fint bryt på slutet. Måste bara bli bra i foten...

johan44

Aktiv medlem
Nej då, du är bara en gammal hederlig xc-typ och inte en "all mountain" eller nåt annat modernt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer