Cykel nybörjare landsväg

Sophia

Medlem
Cykel nybörjare landsväg
Hej!

Jag har fått blodad tand på cykling och vill skaffa något bättre, lättare, snabbare.
Jag har just nu en Cresent Holma (hybridcykel) som jag ändå cyklar långa sträckor med men det går ju inte alltför fort.

Jag vill ha en sån där lätt cykel att cykla landsväg med. Kan man hitta något okej för ca 10 000 för en nybörjare? Kan gå upp till 12 000 -13 000 men tycker det känns för mycket att lägga mer än så.
Ska man köpa dammodell eller hur gör ni andra? Verkar inte finnas många damracercyklar i jämförelse med utbudet på herr.
Mvh Sophia

Cykel nybörjare landsväg
Det finns inget egentligt skäl till att köpa damspecifik modell, annat än ramstorlek. Kvinnor är i snitt kortare än män, och därför kan mindre ramar behövas. Men är du själv av sån längd (ca 170+ skulle jag säga) att det inte behövs, så kan du shoppa loss. :)

För 10 000 får du mycket i dag! Du får till och med nya landsvägscyklar av helt ok kvalitet, vad jag vet. Men mest pang för pengarna ger förstås ett lyckat begagnatköp.

Cykel nybörjare landsväg
Är bara 160 så då måste jag väl köpa en dammodell då :(. Kan man köpa på Team Sportia / Sportson och liknande kedjor?
Jag vågar ej köpa begagnat eftersom jag inte kan det här

Cykel nybörjare landsväg
Det finns väldigt olika proportioner på cykelns längd mot höjd bland det stora utbudet av unisexcyklar så att EN dammodell skulle vara bättre för alla tjejer är löjligt.

Din längd och vikt? Hur sporigt tror du att du vill sitta från väldigt upprätt och komfortabelt till dubbelvikt med hakan i styret för lägsta möjliga luftmotstånd? Hur långt och snabbt cyklar du? Etc.

Edit: Ser att du hunnit svara på någon av frågorna.

Senast ändrad:
Cykel nybörjare landsväg
161 cm + 57 kg. Tja, inte helt dubbelvikt, utan något mellanting. Har aldrig cyklat med bockstyre så det blir något att lära sig. Just nu cyklar jag alltfrån 3-10 mil/ runda. Cyklar inte särskilt snabbt, men tror det kan bli snabbare med lättare cykel.

Cykel nybörjare landsväg
Här är en massa racers under 12500 kr, de flesta med vettiga storlekstabeller. Du kanske behöver ett reach-mått (räckvidd) runt 360 mm. Kolla om du hittar något intressant i rätt storlek.

Växlar och sådant: Shimano Sora 2x9 är onödigt billigt. Shimano Tiagra 2x10 växlar funkar utmärkt. Shimano 105 är dyrare, därefter Shimano Ultegra, båda 2x11 växlar.

Skivbroms är lite tyngre och dyrare än fälgbroms, men bromsar bättre i alla väder. Du väljer.

En lätt cykel är trevligt.

http://www.wiggle.co.uk/road-bikes/...EK&bc=SEK&omi=2850&oma=57780&mi=8000&ma=12500

Cykel nybörjare landsväg
Cykel nybörjare landsväg
trailmig sa:
Sixten Fors sa:
tmalm sa:
trailmig sa:
Hej!

Jag köpte denna till frun:

https://www.ciclib.de/Raeder/Rennra...nId=&a=article&ProdNr=A12630&t=98&c=583&p=583
Extremt prisvärd och korrekt i storlek till dig.
Den var ju grym! Köp en sån!
/T
Ser bra ut. Är 47 cm rätt storlek? Reach?

370mm

https://www.bmc-switzerland.com/int-en/support/bike-archive/2016/road/teammachine-slr03/ultegra/
Fin och bra pris. Men lite konstiga mått. 170 mm långa vevar, 420 brett styre, bara 963 hjulbas?

Canyon har 165 mm vevar och 380-390 mm brett styre i de storlekarna. Och 10-20 mm länge hjulbas trots samma reach. Men dyrare cyklar förstås.

Cykel nybörjare landsväg
Vad vikt skulle ha för betydelse förstår jag inte. Däremot axelbredd. Jag är smalaxlad, i synnerhet för att vara man, och har nu 40 cm styre. 38 hade nog varit ännu bättre. Om du är 160 cm lång gissar jag att du inte har jättebrett mellan axellederna.

Cykel nybörjare landsväg
geologen sa:
Vad vikt skulle ha för betydelse förstår jag inte.
Väger man 110 kg är några gram extra för bra skivbromsar kanske en bra prio. Väger man 50 kg kanske en lättare cykel har högre prio.

Ofta är överviktiga mindre benägna att trivas i fosterställning och vill då kanske ha en komforigare geo, bredare däck etc.

Lätta och vältränade personer brukar cykla snabbare. Aero (materialet) har större inverkan vid högre snittfart.

T.ex.

Cykel nybörjare landsväg
Klubben jag cyklar med har några tjejer. Generellt verkar tjejer vigare än killar, sett några nybörjartjejer som har ryggen horisontell.

Cykel nybörjare landsväg
10760 kr. Eddy Merckx Montreal 74 Wmn. Rätt storlek 364 mm reach. Ultegra 6800 grupp. RS11 hjulset. http://www.wiggle.co.uk/eddy-merckx-montreal-74-womens-road-bike-ultegra-2017/
Dam_2.jpg

edit: den andra cykeln försvann

Senast ändrad:
Cykel nybörjare landsväg
Sixten Fors sa:
trailmig sa:
Sixten Fors sa:
tmalm sa:
trailmig sa:
Hej!

Jag köpte denna till frun:

https://www.ciclib.de/Raeder/Rennra...nId=&a=article&ProdNr=A12630&t=98&c=583&p=583
Extremt prisvärd och korrekt i storlek till dig.
Den var ju grym! Köp en sån!
/T
Ser bra ut. Är 47 cm rätt storlek? Reach?

370mm

https://www.bmc-switzerland.com/int-en/support/bike-archive/2016/road/teammachine-slr03/ultegra/
Fin och bra pris. Men lite konstiga mått. 170 mm långa vevar, 420 brett styre, bara 963 hjulbas?

Canyon har 165 mm vevar och 380-390 mm brett styre i de storlekarna. Och 10-20 mm länge hjulbas trots samma reach. Men dyrare cyklar förstås.

Canyon har sjukt konstiga storlekar och deras "måttangivelser" gissar jag inte stämmer för någon som inte är helt symmetrisk.

Cykel nybörjare landsväg
Sixten Fors sa:
10760 kr. Eddy Merckx Montreal 74 Wmn. Rätt storlek 364 mm reach. Ultegra 6800 grupp. RS11 hjulset. http://www.wiggle.co.uk/eddy-merckx-montreal-74-womens-road-bike-ultegra-2017/

Den cykeln verkar vara en av de bättre som det har tipsats om i tråden, men TS skrev ju
Sophia sa:
Min hustru är några cm längre än TS och hon sitter bäst på ramar med upp till 36cm reach och upp till 55cm stack.
Merckxen kan funka för TS men troligen då med byte till ~6cm styrtapp (undvik kortare tapp) och ett styre med kortare reach, Deda ZERO 1 har hela 75mm. Det finns styren med 65mm.
Med de ändringarna så funkar troligen Merckxen för TS.

/Håkan

Cykel nybörjare landsväg
trailmig sa:
Sixten Fors sa:
Canyon har sjukt konstiga storlekar och deras "måttangivelser" gissar jag inte stämmer för någon som inte är helt symmetrisk.
Canyon ger oftast betydligt mer prestanda för pengarna jmf. med BMC. Canyon har en mängd olika ramar/modeller av olika sportighetsgrad och även "riktiga" dammodeller med helt egna ramar där man optimerat vikt/styvhet för damernas klenare muskler (w/kg). Det är inte ovanligt att Canyon specar 4 olika vevarmslängder och 4 olika styrbredder beroende ramstorlek (BMC ovan 3 olika vevarmar och 2 olika stryren). Det är generöst av Canyon. Även så på deras billigaste racer för 11 K som kommer hela i 7 ramstorlekar. En fin och prisvärd cykel för övrigt på 8,3 kg med Shimano 5800 grupp, reach 363 men kanske onödigt högt 150 mm styrhuvud. Endurace AL kanske är en för komfortig cykel för TS? Merckx dammodel ovan har liknande komfortgeo som Canyon. Också med 380 mm styre. Canyon har 28 mm däck, Merckx 25 mm. Merckx är 1000 kr billigare än Canyon och har lyxigare utrustning. Rimligen ett minst lika bra eller bättre köp än Canyon.

Canyon dam https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-wmn-al-7-0.html och unisex https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-al-7-0.html
(exakt samma cykel, olika sadel, annan färg på styrlindan)
AL7.png

BMC ovan är sportigare med marginellt längre reach men 40 mm lägre styrhuvud, vilket kanske är önskvärt? Men 420 mm brett styre, långa vevar samt meningslöst toksmala och omoderna 23 mm däck som hamnar på tippen. BCM går lätt att "bygga om" med nytt smalare styre (kanske även kortare stam?) och nya 25 eller 28 mm findäck för en tusing så blir det säkert en utmärkt snabbracer. Snygg är den också. Bra köp.
BMC.png

Senast ändrad:
Cykel nybörjare landsväg
Sixten Fors sa:
trailmig sa:
Sixten Fors sa:
Canyon ger oftast betydligt mer prestanda för pengarna jmf. med BMC. Canyon har en mängd olika ramar/modeller av olika sportighetsgrad och även "riktiga" dammodeller med helt egna ramar där man optimerat vikt/styvhet för damernas klenare muskler (w/kg). Det är inte ovanligt att Canyon specar 4 olika vevarmslängder och 4 olika styrbredder beroende ramstorlek (BMC ovan 3 olika vevarmar och 2 olika stryren). Det är generöst av Canyon. Även så på deras billigaste racer för 11 K som kommer hela i 7 ramstorlekar. En fin och prisvärd cykel för övrigt på 8,3 kg med Shimano 5800 grupp, reach 363 men kanske onödigt högt 150 mm styrhuvud. Endurace AL kanske är en för komfortig cykel för TS? Merckx dammodel ovan har liknande komfortgeo som Canyon. Också med 380 mm styre. Canyon har 28 mm däck, Merckx 25 mm. Merckx är 1000 kr billigare än Canyon och har lyxigare utrustning. Rimligen ett minst lika bra eller bättre köp än Canyon.

Canyon dam https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-wmn-al-7-0.html och unisex https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-al-7-0.html
(exakt samma cykel, olika sadel, annan färg på styrlindan)

BMC ovan är sportigare med marginellt längre reach men 40 mm lägre styrhuvud, vilket kanske är önskvärt? Men 420 mm brett styre, långa vevar samt meningslöst toksmala och omoderna 23 mm däck som hamnar på tippen. BCM går lätt att "bygga om" med nytt smalare styre (kanske även kortare stam?) och nya 25 eller 28 mm findäck för en tusing så blir det säkert en utmärkt snabbracer. Snygg är den också. Bra köp.

Ej att glömma bort att BMC'n är helt i kolfiber och garanterat är styvare än Canyons aluminium. Den enda jag hört talas om som är riktigt riktigt bra och i aluminium är Cannondale Caad12. Vilken kan vara ett alternativ den också.

Cykel nybörjare landsväg
trailmig sa:
Ej att glömma bort att BMC'n är helt i kolfiber och garanterat är styvare än Canyons aluminium.
Hur kan du garantera det? Och är det endast utifrån vilket material ramen är gjord av?
Och vilken styvhet är det du menar? Vevpartiets ("tramp-")styvhet, lateral eller vilken?

trailmig sa:
Den enda jag hört talas om som är riktigt riktigt bra och i aluminium är Cannondale Caad12.
Det finns fler, som är likvärdiga eller tom bättre jmf med CAD 12 map vikt och styvhet.
Men CAAD 12 är en riktigt bra ram.

trailmig sa:
Vilken kan vara ett alternativ den också.
+1
Den ska finnas med reach på endast 36,2 cm, vilket borde funka för TS.

/Håkan

Cykel nybörjare landsväg
HåkanC sa:
trailmig sa:
Ej att glömma bort att BMC'n är helt i kolfiber och garanterat är styvare än Canyons aluminium.
Hur kan du garantera det? Och är det endast utifrån vilket material ramen är gjord av?
Och vilken styvhet är det du menar? Vevpartiets ("tramp-")styvhet, lateral eller vilken?

trailmig sa:
Den enda jag hört talas om som är riktigt riktigt bra och i aluminium är Cannondale Caad12.
Det finns fler, som är likvärdiga eller tom bättre jmf med CAD 12 map vikt och styvhet.
Men CAAD 12 är en riktigt bra ram.

trailmig sa:
Vilken kan vara ett alternativ den också.
+1
Den ska finnas med reach på endast 36,2 cm, vilket borde funka för TS.

/Håkan

Rent generellt är kolfiber vridstyvare än aluminium. Men i SLR-fallet tänker jag på BB alltså vevpartiets styvhet. Det är en oerhört "trygg" cykel. Vilka skulle vara bättre än Caad 12? Jag har inte hört talas om någon bättre. Inte rent pris/performance-mässigt.

Cykel nybörjare landsväg
trailmig sa:
Rent generellt är kolfiber vridstyvare än aluminium.
Nja, det stämmer inte. Det beror på hur ramen är konstruerad, inte av vad. Åtminstone rent generellt....

trailmig sa:
Vilka skulle vara bättre än Caad 12? Jag har inte hört talas om någon bättre.
Kolla själv på testerna tex här: http://www.tour-magazin.de/

Bland de cyklar Tour har testat finns både BMC SLR och Cannondale CAAD12, nedan är en liten del av testresultaten för dem.
Ram                        Vikt           Stab.   Stab.    Vevlagerhus-  Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet       ram
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm         N/mm
                                         (    högre  =  bättre    )    ( lägre = bättre )

BMC SLR01                  898/363        108      59         68            132 
Cannondale CAAD 12        1217/414        107      56         67            195

Canyon Ult. AL SLX 8.0    1271/326        114      60         67             95

Basso Diamante            1027/404         96      59         57            209 
Colnago C60               1229/471         92      48         60            229 
Colnago V1-R               961/429         95      59         65            183 
De Rosa Protos            1135/427         83      40         56            198        
Eddy Merc. Mourenx 69     1190/421         95      42         59            206
Focus Cayo Evo 2.0        1032/410         94      49         56            203
Merida Reacto Team-E      1010/399         97      44         63            198
Merida Reacto 5000        1282/441         83      46         58            188
Pinarello GAN S -17       1222/548         94      53         60            261
Pinarello GAN S -18       1111/528         88      53         60            243
Radon Sage Carbon         1173/517         98      56         63            168
Trek Émonda ALR           1231/386         90      55         51            127
Trek Émonda SL6           1195/410        107      52         62            152
Trek Émonda SLR            699/290         87      39         47            114

Ingen större skillnad i styvhet, eller hur? Dessutom är det väl långtifrån säkert att SLR03-ramen är likvärdig med SLR01?
Läs mer om hur Tour gör sina tester här
Testet av BMC SLR01 finns här: http://www.tour-magazin.de/raeder/r...kampfraeder-bmc-teammachine-slr01/a43199.html
Cannondale CAAD12 och Canyon Ultimate AL SLX 8.0 är testade i Tour 4/2018.

<redigerat>
Har lagt till de tre trekarna
Trek Emonda ALR är testade i Tour 11/2015. Trek Émonda SL6 är testad i Tour 4/2015. Trek Émonda SLR är testad i Tour 3/2015.
</redigerat>

<redigerat 2>
Har lagt till ytterligare några tester av cyklar med kolfiberram och en med aluram. Alla är testade av Tour, det finns fler tester....
</redigerat 2>
Men med detta sagt tror jag inte att vevlagerhus(vevparti-)styvhet hos ngn av de cyklar som skulle vara aktuella för TS kommer att vara ett problem i praktiken. TS är ju endast
Sophia sa:

/Håkan

Senast ändrad:
Cykel nybörjare landsväg
HåkanC sa:
trailmig sa:
Rent generellt är kolfiber vridstyvare än aluminium.
Nja, det stämmer inte. Det beror på hur ramen är konstruerad, inte av vad. Åtminstone rent generellt....

trailmig sa:
Vilka skulle vara bättre än Caad 12? Jag har inte hört talas om någon bättre.
Kolla själv på testerna tex här: http://www.tour-magazin.de/

Bland de cyklar Tour har testat finns både BMC SLR och Cannondale CAAD12, nedan är en liten del av testresultaten för dem.
Ram                        Vikt           Stab.   Stab.    Vevlagerhus-  Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet       ram
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm         N/mm
                                         (   högre  =  bättre   )      ( lägre = bättre )

BMC SLR01                  898/363        108      59         68          132 
Cannondale CAAD 12        1217/414        107      56         67          195

Ingen större skillnad i styvhet, eller hur? Dessutom är det väl långtifrån säkert att SLR03-ramen är likvärdig med SLR01?
Läs mer om hur Tour gör sina tester här
Testet av BMC SLR01 finns här: http://www.tour-magazin.de/raeder/r...kampfraeder-bmc-teammachine-slr01/a43199.html
Cannondale CAAD12 är testad i Tour 4/2018.

Men med detta sagt tror jag inte att vevlagerhus(vevparti-)styvhet hos ngn av de cyklar som skulle vara aktuella för TS kommer att vara ett problem i praktiken. TS är ju endast
Sophia sa:

/Håkan

Fast det där bekräftar det jag skrev. Jag skrev inte att det skulle vara en skillnad som natt och dag utan att kolfiber alltid är vridstyvare.

Moreover är ett annat tips:

Giant TCR Advanced 2 som precis blev utsedd till årets cykel 2018 av Bikeradar. Pris runt 13k.

Cykel nybörjare landsväg
trailmig sa:
Fast det där bekräftar det jag skrev. Jag skrev inte att det skulle vara en skillnad som natt och dag utan att kolfiber alltid är vridstyvare.
Nej
Kolla igen jag har lagt till fler testade ramar. https://happyride.se/forum/read.php/1/3331076/3331450#msg-3331450

Sixten Fors sa:
Billiga CF ramen från BMC väger nog som Caad i alu.
Kanske det
Dessutom finns det inget test av dess styvhet, vare sig BB-("tramp-")styvheten eller vridstyvheten
Men som jag redan har skrivit: För TS är inte styvheten hos ngn av cyklarna i tråden ngt problem, eller ens ngt att fundera över.
För TS finns det viktigare skillnader mellan cyklarna i tråden.

/Håkan

Cykel nybörjare landsväg
Cykel nybörjare landsväg
Köp något nytt med minst nya tiagra som du tycker ser bra ut som klarar 25-28mm däck så tror i alla fall jag att du kommer bli nöjd stirra dig inte blind på massa tabeller hit och dit köp och köp i butik om du är osäker så du kan få hjälp med rätt storlek..
Kör själv på bmc alr 01 med tiagra och är grymt nöjd..

Tillbaka
Topp