Cykel som inte motsvarar spec och värde

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum
Frågan var ...

"Köpte en begagnad cykel av en privat säljare han har hävdat att allt ska vara som original och det skiljer en del på specen och vad som satt på cykeln jag köpt. Funderar lite på hur det faktiskt påverkar värdet på cykeln?
Kolumnen till vänster är det som ska sitta på cykeln och högra kolumnen är det som satt på. Även om det kanske inte är några brutala skillnader, så känns det som att det kanske borde tagits upp vid köpet. Framförallt bromsarna verka skilja en del. Att det kan skilja lite kan självklart hända. Antar att de flesta uppgraderar komponenterna, marknadsför det och ökar priset. Rimligen bör man väl informera köparen om man gör tvärtom och då även ta ett lägre pris."
Ser ett frågetecken, men ingen egentlig fråga. Vad är det du undrar om?

I den lista jag fick, då var det drivlina, bromsar, samtliga lager. Det är uppenbarligen inte korrekt. I den mest obskyra värld, så spekulerade jag i att han har gjort iordning en äldre cykel och bytt delarna. Men det vore att gå för långt.
Ungefär hur gammal är cykeln?

Rolig popcorn tråd! ?

Jag är intresserad om TS använt cykeln alls efter upptäckten av ”felspecade komponenter ” eller om den har fått stå..

Oklart vad han menat med, "bytt alla bromsar". Jag vet att Shimano haft vissa problem med läckande ok. Men jag vill inte spekulera vad han faktiskt bytt och när. Till exempel Visa bilaga 600710
Det börjar ta sig. Lite konkret info. Mer av den här varan tack! De där beläggen kan ju förstås vara bytta, men frågan är hur länge de gått (länge, som det ser ut) Och bromsoket läcker.
Bytt bromsar kan också betyda att säljaren slängt på andra bromsar, fast den normala tolkningen är nog att de då väntas vara nya.

Vad är det som gör att du inte kan använda cykeln? Är ramen spräckt också eller vad?

Lånar tråden lite.
Fick för mycket sås på en kebabpizza för några veckor sedan men bar för bakis för att gå tillbaka och klaga så jag åt upp den som den var.
Någon som vet hur jag kan driva detta juridiskt mot kebbabsvarvaren??
Tänk på att kebabsvarvare ofta har juridisk bakgrund så passa dig för var du gör, din kriminella såsätare!;)

Har av någon outgrundlig anledning läst hela den här tråden och är så nyfiken - vad är senaste nytt?

Om ursprungsfrågan: ser inte ut att ha påverkat värdet på cykeln. Som vi vid det här laget vet är inget värt mer än vad en köpare är villig att betala.

Antar att vi väntar på brännvinsadvokaternas sammandrabbning i tingsrätten för att empiriskt bevisa den sämre bromsverkan på de illvilligt utbytta komponenterna?

Jag köpte en ny Racer på Rose och beställde bromsbelägg på spec i katalogen och de hade bytt pga Shimano haft problem med kvallitet på den modellen som var i spec.
DVS Kolla på även nya cyklar vad som är monterat.
Som tur är så kör jag rätt lungt och sliter ej så mkt på belägg men tränar man i klunga och tävling kan de ju vara bra med extra på lager.

Det är/var väl mer regel än undantag att det är undantag på vissa komponenter. Bättre det än ingen cykel alls (vanligt under pandemin alltså, nu vet jag inte).
Det förekom även före pandemin, men kanske inte var lika vanligt då,
Ingen cykeltillverkare vill ju köpa på sig komponenter de inte har ngn cykel att montera på.

Det är/var väl mer regel än undantag att det är undantag på vissa komponenter. Bättre det än ingen cykel alls (vanligt under pandemin alltså, nu vet jag inte).
Det förekom även före pandemin, men kanske inte var lika vanligt då,
Ingen cykeltillverkare vill ju köpa på sig komponenter de inte har ngn cykel att montera på.
Frågan är väl snarast hur ofta de dras inför skranket av Happyiter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp