Cykel till frugan

Cykel till frugan
hej forum
Tänkte införskaffa en mtb till frugan och har då kokat ner till följande:
Scott Contessa Scale 720 ca 8-9000kr
Canyon Grand Canyon WMN 3,9 ca 7000:-

Tanken är att vi ska köra typ CV nästa år men jag vill gärna att hon lär sig cykla lite mer singeltrack då det är det som vi oftast kör hemma hos oss.

Vad säger forumet om mina två val och finns det andra alternativ som jag missat.

Cykel till frugan
Är det inte bättre att du frågar din fru? :)

Jag vet inte vad din respektive har för förhållande till cykling men om jag skulle få min fru att cykla mtb så skulle det ha bäst effekt om hon själv (i mitt goda sällskap förstås) besökte en butik och provade ut en hoj som föll henne i smaken.

Cykel till frugan
ginnfilt sa:
Är det inte bättre att du frågar din fru? :)

Jag vet inte vad din respektive har för förhållande till cykling men om jag skulle få min fru att cykla mtb så skulle det ha bäst effekt om hon själv (i mitt goda sällskap förstås) besökte en butik och provade ut en hoj som föll henne i smaken.

+1, jag tjatade ett år, inget hände, vi besökte en butik och testade, hon föll för en cykel.
(Hade jag köpt en utan henne hade det blivit en som jag efter butiksbesöket fick erfara att hon inte trivdes på)

Cykel till frugan
He he jo det kanske är bäst att fråga frugan men jag får nog säga att det verkar som att hon liksom anförtror mig att göra ett val här. Dessutom tror jag att vi (läs min fru) i någon butik kommer bli bortdribblade med en massa mumbo jumbo som gör att man går därifrån med dyrare hoj än vad man behöver. Eller än värre att beslutsångesten gör att man inte köper något alls.

Det jag tycker är viktigt är (förutom att priset inte får stcka iväg helt åt h--vete):
Remote Lockout.
Hyggliga växelkomponenter.
Helst luftgaffel.

Cykel till frugan
patflemming sa:
He he jo det kanske är bäst att fråga frugan men jag får nog säga att det verkar som att hon liksom anförtror mig att göra ett val här. Dessutom tror jag att vi (läs min fru) i någon butik kommer bli bortdribblade med en massa mumbo jumbo som gör att man går därifrån med dyrare hoj än vad man behöver. Eller än värre att beslutsångesten gör att man inte köper något alls.

Det jag tycker är viktigt är (förutom att priset inte får stcka iväg helt åt h--vete):
Remote Lockout.
Helst luftgaffel.

Bor du i närheten av Göteborg, åk till Allebike. Där blir du inte bortdribblad + att ni kan ha en mysig stund på något av alla stans cefeer!
Och garanterat bra priser!

Cykel till frugan
Fan Allebike är väl svindyra-proffbyyggda-för-typ-elit-eller-medelsvensson-med-dålig-självkänsla trodde jag?

Jag vill inte lägga mer än max 8-9000 helst mindre så klart

Cykel till frugan
patflemming sa:
Remote Lockout.
Helst luftgaffel.

Jag skulle säga att det viktigaste är att cykeln är i rätt storlek för åkaren och att denne trivs med/på cykeln. Därför är det så mycket viktigare att prova flera cyklar istället för att klicka hem något över nätet. Det senare kan man göra när man vet vad man gillar.

Om lockout är remote eller på kronan tycker jag spelar mindre roll, vanesak. En remote (vajer) känns bara som mer saker som kan strula.

Luftgaffel ska du absolut ha för de pengarna och rimlig nivå (SLX el motsvarande?) på drivlina och gärna bromsar.

Besök ett XXL-hus och prova lite olika cyklar? Där blir det inte samma press att köpa något tänker jag?

Cykel till frugan
Varför krångla? Jag tänkte som du och tog hem en Canyon Grand Canyon WMN 5,9 av fjolårsmodellen. Kom nu i veckan. Snäppet bättre och snäppet billigare än årets. I din hall under 9000:-. Scott tar lite väl mycket betalat för loggan tycker jag.

Cykel till frugan
patflemming sa:
Fan Allebike är väl svindyra-proffbyyggda-för-typ-elit-eller-medelsvensson-med-dålig-självkänsla trodde jag?

Jag vill inte lägga mer än max 8-9000 helst mindre så klart

Nej!

De har MTB från 6-7 tusen.
Den jag köpte till frugan var en Focus som min LBS skulle ha 10.000 för.
Ord på Allebike var 7500 och när vi var där var det kampanj så vi gav 6500.

Sen har de dyrare grejer som du kan dregla på...

Tillbaka
Topp