cykel vagn/kärra för större hund (schäfer)

yasheeve

Ny medlem
Jag och frugan skall ut på cykelsemester till sommaren.
Hade tänkt hitta en vagn lämplig till vår schäfer tik (34kg) så även hon kunde hänga med på vissa sträckor.

Jag har fått för mig att det är lämpligast med en kärra med plan botten.
De flesta kärror jag sett är avsedda för barn och har oftast en nedsänkning för fötterna. Detta verkar olämpligt eftersom en hund inte sitter som ett barn.

Några förslag på lämpliga kärror/vagnar?
Nytt eller begagnat spelar ingen större roll.
Och ja.. jag har letat i forumet :)

Tack på förhand.

Spottad i Österrike 2005 på väg upp för Salzburgs lokala berg:

HundPaVagn.jpg

När det blev brant hoppade hunden av och sprang bredvid i farten. :)

Jävla tnt, skulle precis tipsa om den. :)
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=513&artnr=BOB003&limit=000&extra=000&avd=5&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>

Har inte the_TnT kört en hund på en BOBsläde?

EDIT:

HAHA! Han hann före medans jag försökte leta efter bilden på min hdd;P

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har inte the_TnT kört en hund på en
> BOBsläde?
>
> Inte vad jag vet? :)

Du hann före där. Jag har ju bilden på hårddisken, tänkte posta den men orkade inte leta ihjäl mig :)

the_TnT skrev:
> Spottad i Österrike 2005 på väg upp för
> Salzburgs lokala berg:
>
> (Mer ord)

Nu kanske jag är för mjuk när det gäller hundar, men jag tycker att det skall finnas en chans för kräket att ligga ner. En Bob är dessutom inte så stabil i sidled, så när hunden parerar gupp och svängar så kommer kärran att svikta i ramen rätt oroväckande. I alla fall gör en Bob med 10-liters vattendunk det (testat).

Lågflyga skrev:
> Nu kanske jag är för mjuk när det gäller
> hundar, men jag tycker att det skall finnas en
> chans för kräket att ligga ner.

Jag är tveksamt om det är bekvämt att ligga ned? Torde bli en hel del vibrationer? Kanske inte är så farligt? Svårt att ha någon reell uppfattning om det egentligen...

Men jag håller med, en bob är helt klart för liten. Men en cool bild för det (inte jag som tog den, men det var min kamera ;). :)

Oavsett BOB-kärra eller inte.. Lägg en matta över det där grymma brogallret!(Samma med trappen hemma) Klor eller tramdynor kan fastna!

Moder hade en spetsblandning, som ställde sig o snålåkte bakpå längdskidorna, och gärna satte sig uppe på sparkstöttingen när det blev jobbigt. Ballansen behöver inte vara ett problem.

Vad vibrationer gäller, så har min jycke fått stå ut, med golvet på en rallypreppad bil.. Mysigt är det inte, men en trasmatta och lite småprat hjälper! Viktigt att få följa!

Att springa hela vägen, sommartid, för en medelstor hund.. Blir inte roligt i längden. Hunden överhettar! Kan svimma av värmeslag, nöter hårt på tassarna i värmen, och håller i snitt kanske bara 12 km i timmen efter en längre bit. Oftast bara varm asfalt, eller grov makadam att välja på. I makadammet ligger glaskross..

Jag körde ganska hårt med min, när han var runt tre år, för att ta ur honom överskottsenergin.. (trodde jag!) Resulterade i att han idag hushåller med dragandet, och orkar längre. Liten miss från min sida. Å andra sidan, så gick det bättre med lydnaden också.

Har inget bra tips på lätt/rymlig flkakärra.. Vi modifierade en gammal en (för mjölkkrukor).. Vägde tungt!

Den där från Jarla klarar viktgränsen, men har en rekommenderad maxhastighet på 15km/h.
Den här från Burley ser fin ut men är bara rekommenderad för 22,7 kg.
07petTrailer.jpg

Tillbaka
Topp