Cykel vibrerar vid inbromsning

Hej! Jag har en Canyon Grail AL 7 (2020 års modell), Shimano GRX skivbromsar.
Har ett bekymmer med denna. Har varit i kontakt med Canyons support här i Sverige, men inte fått svar av dem på ett tag nu så vänder mig hit.
När jag bromsar in med frambromsen så börjar hela cykeln vibrera så pass mycket att det känns som man ska ramla av. Det verkar bara vara precis i slutet av inbromsningen som den börjar vibrera. Har gjort följande än så länge:
1. Justerat bromsen enligt denna:
2. Rengjort skiva + bromsbelägg med denna: https://www.bikester.se/muc-off-dis...MI6ODG-aLt6gIVSrTVCh3A2wuwEAQYASABEgImP_D_BwE
3. Det är inte styrlagret som glappar (håller jag i bromsen och guppar cykeln fram och tillbaka så finns det inget glapp)
4. Bromsskivan "pulserade" mot bromsbeläggen förut (den var lite sne). Märkligt med tanke på att det är en helt ny cykel. Jag justerade den så den är rak (inget "pulserande" längre).

Observera, det är bara vid slutet av inbromsningen som det vibrerar så mycket. Bromsar jag i hög fart märker jag inget.

Har försökt spela in beteendet, spola till 0:27 här. Dessvärre spelar jag in med en GoPro som automatiskt tar bort vibrationer i videon (hypersmooth), men ni kan ändå höra och se lite.
(spola till 0:27 ungefär)

Det kan omöjligen vara meningen att det ska vara såhär?

OBS: Cykeln är alltså köpt helt ny från Canyon, har gått kanske 100 mil totalt. Men problemet fanns där redan första milen.

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Finns ett charmigt fenomen som kallas självsvängning.
Dvs om t.ex. hålen i bromsskivan skapar en vibration som sammanfaller med den frekvens som gaffeln ”ringer” i (jfr stämgaffel”), då kommer varje ny liten puls från t.ex bromsskivan precis i takt med en rörelse gaffeln redan gör, och rörelsen växer.
Får du inget bra svar från Canyon så prova att byta till en skiva med ett annat mönster, förslagsvis ett tätare.

Murdock

Aktiv medlem
Jag hade ett liknande problem när jag kom över ett extra hjulpar som jag hade tänkt sätta dubbdäck på. Problemet försvann helt när jag bytte bromsskiva. Jag är ganska säker på att det berodde på bromsskivans utformning. Att en ny cykel levereras såhär är ju lite dåligt, brukar inte en mek köra en kort sväng efter monteringen för att se att inget är fel, sedan demontera och plocka ner den i låda för transport? Tydligen inte...

kontorsråttan

Aktiv medlem
Testa att sandpappra litet på bromsbeläggen. Det kan vara att det samlats någon sk*t där också. Ta åtminstone ut dem och kolla.

Valhalla_

Aktiv medlem
Du behöver skaffa en skiva som är lite mer "uniform" i utformningen, som inte triggar igång självsvängningen i samma utsträckning. Byt skiva.

Hej! Tack för alla svar. Betyder det att Canyon monterat på fel typ av skiva? Jag har kollat produktbilden för min cykel:

Och det är exakt samma skiva som sitter på min cykel. Känns ju rätt tråkigt att behöva köpa en ny skiva till en helt ny cykel. Vad är det för skiva jag ska köpa istället som passar? Edit: Det står Shimano SM-RT70-S på skivan (verkar vara 160mm, mer exakt denna: https://www.bikester.se/shimano-sm-rt70-brake-disc-center-lock-M442578.html)

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Betyder det att Canyon monterat på fel skiva?
Bara för att delar passar ihop garanterar inte att de fungerar ihop. Kanske fjädrar din gaffel lite annorlunda än de Canyon använde när de utvecklade cykeln, kanske är dina bromsklossar lite greppigare. Kanske ngt annan skillnad. Behövs inte mycket.
Känns ju rätt tråkigt att behöva köpa en ny skiva till en helt ny cykel.
Helt begripligt. Börja med att kontakta Canyon.Klipp lite i filmen o bifoga.
Vad är det för skiva jag ska köpa istället som passar?
Vilken som helst 160 mm CL borde passa. Vilken/vilka som löser ditt problem har jag inget bra svar på. Bor du i Sthlm så har jag nog någon du kan låna för att prova diagnosen.
Eller ett hjul, om du har vanlig snabblåsaxel.

Bara för att delar passar ihop garanterar inte att de fungerar ihop. Kanske fjädrar din gaffel lite annorlunda än de Canyon använde när de utvecklade cykeln, kanske är dina bromsklossar lite greppigare. Kanske ngt annan skillnad. Behövs inte mycket.

Helt begripligt. Börja med att kontakta Canyon.Klipp lite i filmen o bifoga.

Vilken som helst 160 mm CL borde passa. Vilken/vilka som löser ditt problem har jag inget bra svar på. Bor du i Sthlm så har jag nog någon du kan låna för att prova diagnosen.
Eller ett hjul, om du har vanlig snabblåsaxel.
Hej! Aha, tack för info. Jag har redan kontaktat Canyon och visat klippet. De föreslog att jag skulle rengöra bromsskivan med ovanstående spray, men detta hjälpte inte. Har mailat dem men inte fått svar än, måste nog ha lite mer tålamod bara.

Jag har tittat på 160mm skivor och hittat exempelvis denna:
Men där står det "... is only suitable for resin pads (plastic).". Hur vet jag om jag har det? :-)

Sen hittade jag även denna:

Tänkte att jag om jag köper 2 så borde förhoppningsvis någon fungera bra...

Vidare... vilka verktyg behöver jag för att byta skiva? Som jag förstår det behövs bara dessa två?:
1. https://www.bikester.se/bbb-kassettavtagare-lockout-btl-12s-8859_17619.html
2. https://www.bikester.se/bbb-kedjepiska-8858_17618.html

Jag både bor i Stockholm och har snabblåsaxel.

dabac

Aktiv medlem
Hej! Aha, tack för info. Jag har redan kontaktat Canyon och visat klippet. De föreslog att jag skulle rengöra bromsskivan med ovanstående spray, men detta hjälpte inte. Har mailat dem men inte fått svar än, måste nog ha lite mer tålamod bara.

Jag har tittat på 160mm skivor och hittat exempelvis denna:
Men där står det "... is only suitable for resin pads (plastic).". Hur vet jag om jag har det? :-)

Sen hittade jag även denna:

Tänkte att jag om jag köper 2 så borde förhoppningsvis någon fungera bra...

Vidare... vilka verktyg behöver jag för att byta skiva? Som jag förstår det behövs bara dessa två?:
1. https://www.bikester.se/bbb-kassettavtagare-lockout-btl-12s-8859_17619.html
2. https://www.bikester.se/bbb-kedjepiska-8858_17618.html

Jag både bor i Stockholm och har snabblåsaxel.
Kedjepiska behöver du inte för att byta skiva. Men bra grej för att byta kassett.😁
Resin pads - prova ta bort en bromskloss och titta efter en märkning på baksidan kanske?
Nån annan kanske ser skillnad på färgen på (nya) klossar, men inte jag.

Plush

Moderator
Forumvärd
Tänk på att en RT70 har en bred bromsyta jmf RT76/RT86 osv. Gissar att du har RX400 bromsok och dessa ok ska ha en bromsskiva med smal bromsyta typ RT64/RT76/RT86 el liknande.
Canyon har speccat cykeln lite tokigt... Fungerande ja men inte helt rätt.
Bättre med en bra skiva.

Bromsklossar är det K03S Resin, L03A Resin eller K04S Metal som passar i de bromsok du har.

Tänk på att en RT70 har en bred bromsyta jmf RT76/RT86 osv. Gissar att du har RX400 bromsok och dessa ok ska ha en bromsskiva med smal bromsyta typ RT64/RT76/RT86 el liknande.
Canyon har speccat cykeln lite tokigt... Fungerande ja men inte helt rätt.
Bättre med en bra skiva.

Bromsklossar är det K03S Resin, L03A Resin eller K04S Metal som passar i de bromsok du har.
Står "BR-RX400" på bromsoket, så verkar vara som du säger.
Antar att jag får plocka ut bromsklossarna för att veta vad det är... står ju inte i specifikationen för cykeln men antar att man aldrig går ner på sådana detaljer.

Rätt trist ändå att köpa en ny cykel och behöva byta skiva direkt, tur att den inte är så dyr i alla fall!

Både RT76 och RT86 verkar vara med 6 skruvar, medan RT64 har center-lock så jag provar med ett sådant.
Tack för hjälpen!

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har redan kontaktat Canyon och visat klippet. De föreslog att jag skulle rengöra bromsskivan med ovanstående spray, men detta hjälpte inte
Jag har haft exakt samma fenomen med sm-rt64 skivor, som har liknande mönster med återkommande stora hål mitt i. Provade allt, tvättade, slipade skiva och belägg, provade en annan likadan skiva, men ny skiva av annan sort var det enda som hjälpte. Numera när jag köper skivor är jag jättenoga med att bara köpa sådana som inte ser ut att trigga igång denna typ av fenomen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Sram centerline har jag haft bra erfarenheter av rakt igenom. Iofs har jag kört dem med shimanos mtb bromsar, likaså magura. Inte lvg så jag vågar inte svara på om det är rätt bredd osv.

Pajen53

Aktiv medlem
Om problemet uppstår på en bil så är det till 99% problem med bromsskivan.
Borde vara detsamma med en cykel, byt skiva

Stervelo

Aktiv medlem
Det kan vara ett löst pumpat däck, det ger mer känslighet för sånt här, det kan också kansk vara styrlagret. Kolla att styrlagret är åtdraget,

Verkar vara som de flesta här är överens om att ett byte av bromsskiva är rimligt. Dock är jag fortfarande osäker på om RT64 verkligen kommer passa? Alltså om man kollar på min nuvarande skiva och RT64 ser ju mittendelen helt olika ut trots att bägge heter "center-lock".
Jämför:
1. https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=125214&w=760&h=570
2. https://www.cykelgear.se/images/Shimano_Deore_bremseskive_centerlock_1589964695.jpg

Ser ju inte alls likadant ut. Förstår inte alls hur detta verktyg ska passa (2).

Fast det där är ju en helt annan skiva än RT64. Jag tolkade det som att jag måste köpa till något till RT64 för att den ska passa min cykel?

Har tagit loss framhjulet. Verkar som det sitter någon form av låsring redan. Antar att jag kan ta loss denna med ovanstående verktyg och återanvända låsringen till nästa skiva?
8eeed137-bbf8-4369-b70f-3ca4c239600f.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Har tagit loss framhjulet. Verkar som det sitter någon form av låsring redan. Antar att jag kan ta loss denna med ovanstående verktyg och återanvända låsringen till nästa skiva?
Visa bilaga 437895
Ok, då är det internal du ska ha. Inga problem. External funkar men tycker internal är bättre.

Skulle gissa att de gamla passar ja. Har dock inte forskat i frågan

Dum fråga troligen, men vad menar man när man säger internal och external?

Ok, jag chansar och köper RT64'an och verktyget och håller tummarna. Om det inte passar så får det bli en kostsam läxa :-P

Valhalla_

Aktiv medlem
Ok. Får försöka leta vidare efter en skiva som passar. Börjar bli rätt trött på det här.
Center lock är center lock. Punkt. Det enda är att det finns två slags låsringar. Du kan återanvända den du har till en annan skiva.

Dock är jag fortfarande osäker på om RT64 verkligen kommer passa?
Den kommer passa men jag tror inte att det kommer fixa problemet. Den skivan tenderar att göra likadant som den du redan har pga de stora hålen.

Du måste inte köpa skiva från shimano. Köp något annat istället. Typ denna:

eller denna

eller denna

Bromsskivor som regelbundet varierar storleken på bromsytan med olikformade hål, såsom shimano ofta gör, bör du undvika. Notera hur jämna ovanstående skivor är. Dessa kommer sannolikt fungera bättre med hänsyn till denna självsvängning du upplever.

twingate

Aktiv medlem
Hej! Jag har en Canyon Grail AL 7 (2020 års modell), Shimano GRX skivbromsar.
Har ett bekymmer med denna. Har varit i kontakt med Canyons support här i Sverige, men inte fått svar av dem på ett tag nu så vänder mig hit.
När jag bromsar in med frambromsen så börjar hela cykeln vibrera så pass mycket att det känns som man ska ramla av. Det verkar bara vara precis i slutet av inbromsningen som den börjar vibrera. Har gjort följande än så länge:
1. Justerat bromsen enligt denna:
2. Rengjort skiva + bromsbelägg med denna: https://www.bikester.se/muc-off-dis...MI6ODG-aLt6gIVSrTVCh3A2wuwEAQYASABEgImP_D_BwE
3. Det är inte styrlagret som glappar (håller jag i bromsen och guppar cykeln fram och tillbaka så finns det inget glapp)
4. Bromsskivan "pulserade" mot bromsbeläggen förut (den var lite sne). Märkligt med tanke på att det är en helt ny cykel. Jag justerade den så den är rak (inget "pulserande" längre).

Observera, det är bara vid slutet av inbromsningen som det vibrerar så mycket. Bromsar jag i hög fart märker jag inget.

Har försökt spela in beteendet, spola till 0:27 här. Dessvärre spelar jag in med en GoPro som automatiskt tar bort vibrationer i videon (hypersmooth), men ni kan ändå höra och se lite.
(spola till 0:27 ungefär)

Det kan omöjligen vara meningen att det ska vara såhär?

OBS: Cykeln är alltså köpt helt ny från Canyon, har gått kanske 100 mil totalt. Men problemet fanns där redan första milen.
Som dabac skriver: Självsvängning eller "resonant frequency" är med största sannolikhet problemet. Ur ett produktutvecklingsperspektiv så är det inte alls OK att sälja produkter med den här typen av brister. Definitivt garainti-ärende men egentligen borde Canyon återkalla modellen <- Försäkringsårende för dem men såklart dyrt som fan för företaget.
Quick-fix annars är som andra nämnt: Byt till till annan skiva men då helst med annan spacing på vent-hål ;)

Valhalla_

Aktiv medlem
Edit: På denna sida: https://bikeshop.se/cykeldelar/shimano-grx-br-rx400-skivbromsok-bak-ibrrx400rdrf-p0000256418

Står det "Rekommenderade bromsskivor: SM-RT64". Kostar bara 200kr så kan vara värt å prova.
Så klart shimano rekommenderar sina egna skivor. Och oftast rekommenderar de ju skivor av samma "nivå" till bromsar av samma "nivå". XTR till XTR osv.. Så det blir sammanhållet och fint. Oftast totalt nonsens ur funktionssynpunkt men det är väl nåt slags marknadsstrategi.
Det finns inga hinder för andra fabrikat på skivorna så länge de passar rent fysiskt.

Center lock är center lock. Punkt. Det enda är att det finns två slags låsringar. Du kan återanvända den du har till en annan skiva.

Den kommer passa men jag tror inte att det kommer fixa problemet. Den skivan tenderar att göra likadant som den du redan har pga de stora hålen.

Du måste inte köpa skiva från shimano. Köp något annat istället. Typ denna:

eller denna

eller denna

Bromsskivor som regelbundet varierar storleken på bromsytan med olikformade hål, såsom shimano ofta gör, bör du undvika. Notera hur jämna ovanstående skivor är. Dessa kommer sannolikt fungera bättre med hänsyn till denna självsvängning du upplever.
Tack för dina superb svar. Kör på ditt förslag! Nu har jag beställt Campagnolo 03 Brake disc AFS som du länkade till ovan. Lovar att rapportera resultat så fort jag provat nya skivan!

NiclasY

Aktiv medlem
Har haft liknade problem på min GT Grade CF med RT99. Bytte till en gammal RT64, och det blev mycket bättre. Oförutsägbart

Ville bara följa upp och säga att jag bytt till "Campagnolo 03 Brake disc AFS" och kört en del med nya skivan.
För det mesta är det inga vibrationer alls, men ibland (när jag bromsar på en väg som är guppig eller i grus) så kan det skaka litegrann. Hursomhelst är det en enorm förbättring. Nu behöver jag inte vara rädd för att använda frambromsen längre. Även om jag är lite små-grinig på Canyon för att de levererade denna på en helt ny cykel så är jag så pass nöjd med cykeln i övrigt att jag kan se mellan fingrarna :-)

Tack alla!

Vill återigen följa upp och bara säga att efter att ha kört in denna skiva så är vibrationerna HELT borta nu. Så otroligt skönt att kunna använda frambromsen utan att oroa sig för att cykeln skakar sönder! Ifall någon skulle ha samma problem så vet ni lösningen :-)
h.jpg

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Vill återigen följa upp och bara säga att efter att ha kört in denna skiva så är vibrationerna HELT borta nu. Så otroligt skönt att kunna använda frambromsen utan att oroa sig för att cykeln skakar sönder! Ifall någon skulle ha samma problem så vet ni lösningen :-)Visa bilaga 450037
Skönt att det löste sig. Som flera har skrivit så är byte av bromsskiva oftast lösningen!

Valhalla_

Aktiv medlem
Vill återigen följa upp och bara säga att efter att ha kört in denna skiva så är vibrationerna HELT borta nu. Så otroligt skönt att kunna använda frambromsen utan att oroa sig för att cykeln skakar sönder! Ifall någon skulle ha samma problem så vet ni lösningen :-)Visa bilaga 450037
Alltid kul att få det bekräftat sådär. Vad skönt att jag inte rekommenderade någon skiva som gjorde det värre. :cool:
Snygg är den också.

Fattar inte varför tillverkarna inte bara kan göra skivor som är jämna i mönstret, typ som den du köpt. Alltid ska de hålla på och lägga in återkommande hål och formförändringar, som i sin tur ger ojämnt bett, vilket i slutändan ofta triggar igång någon självsvängning i fronten...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer