Cykel vs lastbil

Husabuse

Medlem
Cykel vs lastbil
https://www.facebook.com/video.php?v=10207345235526652

...hyfsat obstinat beteende, men det är ändå en intressant fråga som ställs på kant.
Gäller inte samma regler för alla trafikslag?

Hur är det med lagen numera, det är ok att cykla på väg, även om cykelbana finns?

Det enda jag hittar på Transportstyrelsen är "Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster."

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Cykel vs lastbil
Man undrar ju hur trafiksituationen är just där. Finns det en anledning till att cyklisten kör på vägbanan? Om så är fallet hade det kanske löst sig om lastbilschafören erkänt att han snikade in innan mötande trafik hunnit igenom, för det är väl det som är orsaken till konflikten?

Facebookjuryn är dock rätt så enig :)

Cykel vs lastbil
På rundan igår var jag inne i en sådan getingmidja när en BMW suv trängde sig förbi i hög fart, 40 km/h aktuell plats.
Var riktigt otäckt, fick slicka höga kanten mot busshållsplatsen.

Senast ändrad:
Cykel vs lastbil
MarcAd skrev:
-------------------------------------------------------
> Att folk orkar...

Jonna Louise Maria Ferm
3 stora karlar kunde ingen av dem bara lyft bort den spinkiga idioten Smiley wink
Gillade kommentaren "kör över honom så har vi en idiot mindre i trafiken"

Sorgligt ändå, unga tjejen och allt.

Cykel vs lastbil
stefan. skrev:
> Begåvad kille...det förbättrar ju verkligen
> folks bild av cyklister.
Tyvärr är det ju så :(
"Börja aldrig cykla man blir hjärndöd" var rubriken på delningen som dök upp i mitt FB-flöde.

Cykel vs lastbil
Skogling skrev:
> Skönt att det inte var en stockholmare iaf. :)

Jag tycker det är uppenbart att det inte var en stockholmare. Han bromsade ju fastän han hade förkörsrätt.

Cykel vs lastbil
Siste idioten är inte född än...

Ok, lastbilen skulle kanske lämnat företräde... Ok att dividera med och/eller demonstrera mot lastbilschauffören... Men att sedan göra så det drabbar massvis av andra får ju bara alla att visa ännu mindre respekt för cyklister, istället för ökad respekt...

Cykel vs lastbil
Fredrik80 skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skönt att det inte var en stockholmare iaf. :)
>
> Jag tycker det är uppenbart att det inte var en
> stockholmare. Han bromsade ju fastän han hade
> förkörsrätt.

Man har aldrig förkörsrätt i trafiken!

Cykel vs lastbil
Skogling skrev:

> Skönt att det inte var en stockholmare iaf. :)

Det vet vi inte, bara att han psycklade i Jönköping ;)

Cykel vs lastbil
Skulle vart intressant att se upprinnelsen till det hela. Om lastbilen struntade i att cyklisten redan var inne i det smala partiet kan man ju förstå att cyklisten blev arg. Men man kan ju också tycka att cyklisten överreagerar lite...

Cykel vs lastbil
Skulle vara intressant att veta upprinnelsen till situationen. Han kanske gör detta som en demonstration mot något - jmf lastbilschaffisarnas demonstrationer där de korkar igen vägarna. Poängen går ju dessvärre inte fram i filmklippet.
Men principfast är han i alla fall :)

Cykel vs lastbil
Sånt beteende gör ju knappast saker bättre på vägarna...
Att låta sin frustration spilla över på vad jag gissar minst ett tiotal åskådare som har tider att passa känns ju lagom konstruktivt. Knappast lagligt heller, troligen skulle cyklisten dömas om det blev rättssak av händelsen eftersom han fördröjer trafiken med tydligt uppsåt.

Bättre då att ta uppgifter på lastbilen och prata med speditionsfirman i efterhand om vad som nu kan ha skett. (Antar att det var en blå lämna företräde vid möte-skylt, då gäller väl inte ens strikt väjningsplikt, det gäller bara vid röd)
Stod i en kommentar att en student som var på väg till tentamen lyfte bort cyklisten.
Jag hade också blivit sur om nån gjorde sådär mitt i morgonrusningen av ren principsak, samlar ju inga pluspoäng åt cyklister som grupp, suck, kommer det klippet snurra runt i några år.

Senast ändrad:
Cykel vs lastbil
Squattiludrop skrev:
> Läste på att annat forum att en student som
> skulle på en tenta lyfte bort både cykel o
> cyklist.

Varför lyfte hen inte bort lastbilen istället?

Cykel vs lastbil
Alltså, vilken jäkla idiot. Nu blir det skottpengar på spandexmaffian igen, tack vare en obstinat jäkel som bestämt skulle hävda sig i onödan. Vare sig man kommer i bil eller ej så gäller det att respektera dels reglerna men även uppkommen trafiksituation. Det är svårt att se, men lastbilen kunde antagligen inte backa pga trafik bakom, medans cyklisten lätt kunde ha lyft cykeln och sitt feta arsle till trottoaren.
Som sagt, vissa får en att skämmas som cyklist...

Edit: inte...

Senast ändrad:
Cykel vs lastbil
Fredrik80 skrev:
> Sant, det finns inget lagligt begrepp som heter
> förkörsrätt. Men lastbilen hade väjningsplikt,
> det är nästan samma sak.

Jag kan inte se att det var skyltat om väjningsplikt, och om inte cyklisten cyklat mitt på vägen så hade det nog gått att mötas!

Cykel vs lastbil
Det är väl ingen cykelbana vad jag kan se där på hitta.se? Gör ju inte situationen så mycket bättre bara för att det är två idioter iofs.

Cykel vs lastbil
Cyklistpucko.

Ja, jag är medveten om att han mycket väl kan vara medlem här, men det ändrar inte min syn på saken.

Senast ändrad:
Cykel vs lastbil
BigC.se skrev:
> Som sagt, vissa får en att skämmas som
> cyklist...

Varför då? Du kan ju inte ansvara för vad en idiot väljer att göra, bara för att den sitter på en cykel.

Om det inte är du på filmen då..... :oD

Cykel vs lastbil
1888 skrev:
> Vad är det dom inte fattar? Man skall kramas i
> trafiken! (den sista meningen på värmländska)

+1

Cykel vs lastbil
Såhär verkar de se ut från det håll där cykeln kommit.

Bilagor

• image.png
    image.png
    298 KB · Besök: 95
Cykel vs lastbil
Vare sig lastbilen gjorde fel eller ej så är det omoget och respektlöst av cyklisten att envisas som en jävla tvååring. Dels mot alla som väntar på att få passera och dels mot alla oss som ska behöva visa oss i trafiken på en cykel efter det här. Inte fan hade man ställt sig så om man satt i bilen, och om man gjorde det så förtjänar man att få körkortet ersatt av ett kok stryk.

Cykel vs lastbil
eriaxe skrev:
> Skylt från det håll lastbilen körde
>
> http://forumbilder.se/ECQM4/ckl-lastbil.jpg
>
> Skylten
> http://www.hitta.se/kartan!~57.79052,14.24510,16z/
> search!i=3002760761,4000379139!q=Biv%C3%A4gen%2C%2
> 0J%C3%B6nk%C3%B6ping!t=single!st=plc/tr!i=L7xNmzyj
> /tileLayer!l=1/streetview!po=57.79051500:14.245111
> 00!a=1.63773!pi=-0.03491

Men man får faktiskt passera om fordonen inte är bredare än att det är plats att mötas, och enligt lagen skall en cykel framföras längst till höger på körbanan.

Cykel vs lastbil
Johan A skrev:
> BigC.se skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sagt, vissa får en att skämmas som
> > cyklist...
>
> Varför då? Du kan ju inte ansvara för vad en
> idiot väljer att göra, bara för att den sitter
> på en cykel.
>
> Om det inte är du på filmen då..... :oD

Naj för fan, mig kommer du inte se i spandex på nån cykel med krumelurstyre direkt.

Men det handlar ju om att föregå med gott exempel i trafiken, som medmänniska och som föredöme oss hatade cyklister som måste samsas med övriga trafikanter. Den här filmen kommer dyka upp i hatiska anti-cyklistartiklar ett bra tag framöver och det är trist att se cyklister som beter sig så själviskt och barnsligt utan att tänka på vad det ger för bild av cyklister i allmänhetens ögon.

Cykel vs lastbil
Jag är kluven till detta. Cyklisten har företräde och enligt trafikreglerna får cyklisten inte köra upp på trottoaren. Skall cyklisten bryta mot trafikreglerna och riskera böter för att en annan trafikant gjort fel?

Cyklisten är väldigt lugn trots att lastbilsgänget hotar honom med misshandel m m, det är beundransvärt. Dock behövde han kanske inte stått där så länge. Tre minuter hade räckt för att uppmärksamma lastbilschauffören på att han kanske inte ska köra enligt "störst först"-regeln i framtiden.

Cykel vs lastbil
JLarsson skrev:
> Spontant ligger det nog en bokstavskombination i
> botten till det där beteendet. Skulle behöva
> lite tippex.

Kan ju faktiskt vara så, väldigt trist isåfall.
Egentligen borde nån ha hållt huvudet kallt och fört ett bättre resonemang med cyklisten, supersvårt såklart, men om det är t.ex. Autismspektrumtillstånd så hjälper det verkligen inte att gapa och skrika som omgivningen gör.
Nu verkar det slutat bra, men kan gå illa när personer inte tar reson och andra inte förstår varför.

Cykel vs lastbil
knight22 skrev:
> Jag är kluven till detta. Cyklisten har
> företräde och enligt trafikreglerna får
> cyklisten inte köra upp på trottoaren. Skall
> cyklisten bryta mot trafikreglerna och riskera
> böter för att en annan trafikant gjort fel?

Det är väl inget att vara kluven över? En "normal" cyklist som hamnade i den situationen hade väl stått kvar max 5 sekunder. Sedan hade man kontaterat att det blev lite fel där och klivit upp på trottoaren.

Grejjen är väl den att lasbilschaffisen är van vid att 999 cyklar av 1000 väntar in honom... men så kommer den här killen....

Lastbilschaffisar är inga idioter som inte kan trafikregler, han lär ju ha fattat att han egentligen gjorde fel också.

Cykel vs lastbil
knight22 skrev:
>
> Cyklisten är väldigt lugn trots att
> lastbilsgänget hotar honom med misshandel m m,
> det är beundransvärt. Dock behövde han kanske
> inte stått där så länge. Tre minuter hade
> räckt för att uppmärksamma lastbilschauffören
> på att han kanske inte ska köra enligt "störst
> först"-regeln i framtiden.

Det är inget beundransvärt med sånt här beteende, det är respektlöst, barnsligt, och idiotiskt. Det går alldeles utmärkt att påpeka för lastbilschauffören att han hade väjningsplikt, och sen han hade kunnat lyfta ut cykeln på trottoaren och lett den tills situationen var löst utan att bryta mot några regler och lagar. Att däremot störa trafik med uppsåt är mot lagen. Det ser dessutom som en 30-väg, och vid två tillfällen i videon så säger åskådarna att han körde väldigt fort, så kanske körde han för fort vilket gjorde det svårare för lastbilen att reagera?

Cykel vs lastbil
knight22 skrev:

Han behöver inte bryta mot någonting...

Kliv av cykeln, gå upp på trottoaren, låt lastbilen passera och sedan återvända till vägen.

Lite trubbig jämförelse:

Jag såg bilen som kom från vänster, men eftersom jag hade rätten på min sida så körde jag in i bilen. Jag hade ju förkörsrätt.

Det hela handlar om samspel i trafiken. Vi trafikanter kan (och gör) alla fel någon gång. Det är bara ett rabiat beteende att hävda sin rätt bara för att det ska vara.

Cykel vs lastbil
Vad gör sig lastbilen skyldig till?

-Bryter mot väjningsplikt
-Vägrar backa trots att han är den som skall lämna företräde
-Hotar cyklisten med misshandel

Vad gör sig cyklisten skyldig till?

-Kräver att den som lämnar väjningsplikt faktiskt också lämnar väjningsplikt

Tillbaka
Topp