Cykelbyxor

LaCe

Aktiv medlem
Cykelbyxor
En fråga till er erfarna landsvägscyklister. Tänkte ge mig på att införskaffa ett par nya cykelbyxor.

Jag har ägt ett par under dom senaste två åren sedan jag började cykla mer regelbundet. Ett par craft utan hängslen. Alltså vanliga midjebyxor.

Tycker dom är lite långa. När jag kollar på tv och bilder av cyklister så slutar alltid byxorna cirka 1 dm upp från knät.

Mina lår kanske inte är så långa, vad vet jag. Dom räcker iaf mellan knä och höft. Men cykelbyxor kanske görs i olika benlängder från olika tillverkare?

Isåfall, vilka märken är det man ska kolla efter? Craft som jag har riktar kanske in sig mer på välvuxna skandinaver, så man kanske ska kolla något italienskt.

Mina stats... Är 176cm, väger 79kg, cirka 37cm långa lår. Från ljumske till slutet på droppmuskeln...

Svårt att mäta lår.

Men i vilket fall, någon som har tips på kortare cykelbyxor? Är bib varianterna kortare än midje modellerna?

Många frågor men hoppas nån hjälpa mig med lite tips.

Cykelbyxor
Jag tror inte att du ska snöa in dig på längden på dina lår. Gå på ifall byxorna sitter skönt.

Jag har ett par sådana här Craft men de sitter rätt otajt och trist på kroppen, trots att de är helt nya. De rekommenderas alltså inte. http://www.cyclecomponents.com/2/sv...orts-3/craft-performance-bibshorts-svart.html

Både Assos och Gore Bike wear gör grymt sköna och bra byxor (även andra kläder också för den delen). De märkena kostar en del extra men är helt klart värt det i längden. Byxorna håller för tvättar och ska man cykla ett par timmar är ett par välsittande cykelbyxor guld värda. De extra hundralapparna är bortglömda sedan länge när du börjat använda dom. Har sett att Cykloteket har både Assos och Gore och därmed möjlighet att prova storlekar. Jag använder själv en ett antal Campa byxor och de sitter jätteskönt och är snygga (om man är lagd åt Campahållet alltså).

Cykelbyxor
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Svaret på alla frågor som cykelbyxor är Assos.
> Inte billigt, men bättre.

+1, alla dagar i veckan!

Cykelbyxor
Jag gillar mina fulknickers från endura, tycker att blöjan är i klass med assos (har bara ett par av assos budgetbyxor, men ändå).

Craft suger getpung både vad det gäller material, skärning och blöja.

Och köp med hängslen för guds skull!

Cykelbyxor
Gå till en välsorterad cykelaffär eller flera och prova säger jag. Köp de som sitter bäst. Cykelbyxor är viktigt att dom passar bra, som med skor. dumt att köpa via webbshop om man inte är säker.

Cykelbyxor
rekrej skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svaret på alla frågor som cykelbyxor är
> Assos.
> > Inte billigt, men bättre.
>
>
>
> +1, alla dagar i veckan!

-1, reklamerade precis mina Assos FI.équipe som "tappat" färgen i sidopanelerna efter ett halvår. Inte riktigt vad jag hoppades på när jag köpte byxorna. Får se om de var ett måndagsexemplar och nästa par, som jag hoppas få, håller bättre. Däremot så gör Assos helt klart sköna byxor, vadderingen är grym.

/Leo

Cykelbyxor
Hur är benlängden då? Jag vill veta om skiljer mkt i längd från byxa till byxa?

Säg så här. Jag är sugen på en byxa som inte är för lång, men inte heller så kort att det blir smaklöst...

Känner bara att jag vill inte sitta med en byxa som når nästan ända fram till knäskålen.

Är ju inte snyggt med för långa.

Cykelbyxor
Sungam skrev:
> Ni som hyllar Assos, använder ni
> värstingmodellen FI.13 eller den lite billigare
> FI.MILLE?

Ja, båda. Båda är kanonbra. Passformen, följsamheten och vadderingen på FI.13 är dock ännu ett snäpp bättre än på Mille.

Cykelbyxor
jeantex tyska kvalitetskläder dom mest genomtänkta cykelkläder
jag skådat kommer att direktsäljas till kund utan återförsäljar-
påslag inom kort i Sverige hemsida på väg upp pm:a om intresse
finns

http://www.jeantex.com

//Per

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbyxor
Jag har två par Prosline (gamla modellen) och är helnöjd. Har ett par Giordana också, som är bra, men Assos vadderingen är helt klart ett strå vassare tycker min bak.

Sungam skrev:
> Ni som hyllar Assos, använder ni
> värstingmodellen FI.13 eller den lite billigare
> FI.MILLE?

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbyxor
Tour har testat knälånga cykelbyxor nyligen: http://www.tour-magazin.de/?p=6517 (gratis att ladda ner).

Har själv inte provat många olika men som alla andra gillar jag Assos och tycker att Craft inte är något vidare. Mina Craft gick upp i sömmarna, orkade reklamera en gång men struntade i det när andra paret bar sig likadant åt. Blöja och material i Assos känns betydligt bättre.

Cykelbyxor
Testat 4-5 olika fabrikat, fastnat för Pearl Izumi, både lång- och kortbrallor och varit/är helnöjd, sköna, slitstarka.

Har inte testat Asso dock..

Hängslen för tusan!

Cykelbyxor
DrSnuggles,

Jag kan varmt rekommendera Assos!
Har 'instegsmodellen' F1 Uno och är kanonnöjd med både passform & komfort. Klart bästa cykelbyxa jag någonsin haft. Benlängden är ett par cm kortare jmfrt. med Craft.
Tänk på att Assos är lite mindre i storlekarna jmfrt. med ex. Craft. Craft strl.M motsvarar ungefär Assos strl. L
Lycka till med ditt byxköp!

Cykelbyxor
Assos cykelbyxor är riktigt bra, enda lilla klagomålet jag har är deras i sammanhanget korta ben.
Är ni rädda om er cykelbränna får ni räkna med att randen ligger lite längre upp på låret med Assos byxor än vad majoriteten av konkurenterna har.

Personligen har jag provat många olika byxor av nästan lika många tillverkare och anser att Assos har de allra bästa byxorna.
Ett annat favoritpar jag införskaffat i år är ett av märket Nalini.
De tidigare paren av Nalini jag provat var snikversioner av deras populära proffsbyxor vilka absolut inte höll speciellt hög kvalitet beträffande skinnet.
Dock verkar deras toppmodeller vara nära Assos i kvaliteten.

Briko är i mina ögon värdelösa mest p.g.a deras hopplösa passform även om skinnen är av godkänd kvalitet.
Santini och Castelli har jag inte testat de senaste 5 åren och kan följdaktligen bara bedömma deras äldre modeller vilka båda varit välsydda och haft godkänd komfort.

Klubbkläderna från Kalas fungerar bra i början men stoppningen i byxorna verkar totalt försvinna efter några års användande.

Nej, cyklar ni mycket och kan lägga lite pengar på byxorna, köp ett par Assos.

Cykelbyxor
Ni verkar ju vara enade om att Assos är "the shit" men jag vill ändå flika in med att säga Craft inte alls är skräp. T.ex. deras Elite bib är mycket skön. Det var allt.

Cykelbyxor
Jag har ett par Mybike som jag tycker funkar jättebra. Köpte dem förra säsongen och hann då trampa runt 200 mil med dem på. I år har jag de senaste fyra månaderna cyklat ca 20-30 mil i veckan inkl. daglig jobbpendling. De har torkats i torkskåp och tvättats så gott som dagligen och de är fortfarande utan kännbar eller synbar påverkan. Kostade 550 kr (korta bibs).

Cykelbyxor
Köpte ett par Assos Uno S5 häromdagen - valde mellan dom och de ngt dyrare Mille, men tyckte att Uno-brallan satt bättre över låren än Mille, så det blev de "billigaste".
I morse tog jag en premiärtur på knappt tre timmar, och det är bara att kapitulera: sitter som limmade, mycket bra passform, härlig blöja som isolerar lite framtill dessutom och bra "stöd" i tyget.
Mina andra bibar jag har är Campas factorybyxa, OK blöja men alldeles för korta ben och inte samma sköna passform. Har dessutom en lite äldre Pearl Izumibyxa som i och för sej sitter skönt med bra benlängd, men med en ganska kass blöja. Lätt att domna bort här och där...
Sammantaget: Assos is da shit!

Cykelbyxor
Vad är det här med hängslen? Jag köpte tre stycken med hängslen första året jag började cykla vättern på inrådan av självutnämnda experter på området (swnet.sport.cykel). Sedan dess har jag bara köpt utan hängslen.

Enligt mig så sitter hängslena illa till, de skaver över axlarna, måste man ta pissepaus så är de i vägen. Byxorna sitter dessutom inte bättre med hängslen.

Cykelbyxor
PappaG skrev:
> Vad är det här med hängslen? Jag köpte tre
> stycken med hängslen första året jag började
> cykla vättern på inrådan av självutnämnda
> experter på området (swnet.sport.cykel). Sedan
> dess har jag bara köpt utan hängslen.
>
> Enligt mig så sitter hängslena illa till, de
> skaver över axlarna, måste man ta pissepaus så
> är de i vägen. Byxorna sitter dessutom inte
> bättre med hängslen.

Jag upplever att brallorna sitter bättre och skönare med hängslen helt enkelt. Smaken är som röven, klöven.

Cykelbyxor
Håller med bruce här i det sista, bib's är helt klart skönare. Hur passformen är beror ju på vilken form man har. Jag har kört med ett par Drylanebyxor idag, sitter verkligen helt perfekt, tunna men ändå slitstarka efter jag provade trycka sönder lock-outen med låret förra året. De sitter bra även när hängslerna inte sitter uppe men skulle ändå inte vilja välja bort de.

Jag har märkt av billigare bib's kan skava på bröstvårtorna men varken klubbkläderna ifrån Kalas eller Drylanebyxorna irriterar där även om de sitter över.

Cykelbyxor
Jag ville bara flika in att jag har ett par Campagnolo hängselbyxor och jag tycker dom sitter som ett smäck! Enda negativa är att reflexmateralet på baksidan av låren håller på att ramla av :)

//Henrik

Cykelbyxor
Daniel_E skrev:
> Hur är Assos i storleken?

Som vanliga byxor. Jag har medium på mina 170 cm och 67 kilo.

Kan bara hålla med alla som hyllar Assos. De är lika sköna varje gång. Jag har ett par F1 mille som är inne på 3 säsongen nu. De känns fortfarande som nya. Vanliga byxor blir rätt trötta efter nåt år.
/J

Cykelbyxor
Jag ingår också i Assoskören. Kan tillägga att nya FI 13 S5 sitter ännu bättre än gamla FI 13 brallan. Benen är lite längre än gamla FI 13 också.

Cykelbyxor
Mina cykelbyxor (Endura Humvee 3/4 knickers) sitter bra men jag har problem med alla mina cykelbyxor och det är att de spricker. Det blir ALLTID hål där blöjan tar slut efter bara en kort tids användande vilket är väldigt irriterande. Samma problem på alla blöjbyxor jag använt. Är byxorna för tighta får jag inte på dem och då skulle de spricka hur som helst. Är de för stora sitter de obekvämt och spricker ändå så vad gör jag för fel? Inte ska man behöva byta blöjbyxor mellan varje cykelpass (kör sällan längre än 8 mil i sträck) ?

Cykelbyxor
bigmollo skrev:
> Som vanliga byxor. Jag har medium på mina 170 cm
> och 67 kilo.

184/85 (34" i midja) borde gör att jag hamnar mitt mellan L och XL antar jag. Är på väg ner ytterligare lite i vikt, så jag chansar nog på ett par L tror jag.

Cykelbyxor
Hm, jag är 179/83 och knappt 33" i midjan, jag tycker L passar bra åt mig men jag skulle inte vilja vara större, framför allt inte längre, om det ska vara bibs, om jag fortfarande skulle ha L.

Tillbaka
Topp