Cykeldator eller smartwatch för cykelturné?

Struff

Medlem
Tja!
Jag håller på med att rusta upp min cykel för en 3 månaders turné från Stockholm ända ner till Porto på en distans runt 480 mil. Jag har inte riktigt använt en cykeldator eller en smartklocka förr och jag vet inte vilken som hade fungerat bättre i mitt fall. Jag lutar mig mera åt smartklockans håll då den kan användas för att få inblick på hälsan och gör mycket av det som en cykeldator kan göra, fast med ett högre pris och mindre skärm/komfort.
Jag har letat efter en Garmin Edge 530/Explore 2 på blocket och sånt, men det går ju inte att hitta något för mindre än 2000 spänn och med dessa pengar kan man likagärna kasta in en extra tusenlapp och köpa upp en suveränt Garmin Forerunner 955 klocka som jag kan då använda i mitt dagliga liv när man har cyklat klart.

Jag tvekar om mitt val då jag sitter på en ganska låg budget för resan.
Man kan ju såklart använda en mobil för navigeringen tillsammans med ridewithgps appen, men har hört att det kanske är inte den bästa iden direkt med tanke på batteri och sånt.

I och med att du ska navigera på långresa på nya vägar säger jag att du självklart ska ha cykeldator. Den har större skärm, du ser var du är, kan justera din rutt om du kommer fel etc. Batteritid om du navigerar med telefonen riskerar bli ett problem.

Efter min mening finns det ingen ersättning för en cykeldator på en långtur. En klocka är ju bra och så men den mesta datan är tveksam och det är ofta bättre att bara gå på känsla. Det är hopplöst att navigera med klockan och ett supplerende pulsband kan ändå ge dig en del data genom cykeldatorn. Jag använder min klocka hela tiden men mest för att hålla styr på vardagen och hur mycket jag tränar/rör mig. Det är inte riktigt relevant på en långtur, tycker jag.

Jag hade nog kollat på en Coros Dura. Den är ju lite dyrare men så slipper du tänka på batteri och det är efter min mening mer bök än något annat när man bara gärna vill cykla.

Jag har lätt kunnat tänka mig att bara köpa en karta och kompass och sen köra. Vet inte hur stort utbud av fysiska kartor det faktiskt finns numer över själva vägnätet.

På cykel kör jag alltid så fort jag orkar och effektiviserar rutt osv. Av gammal vana plus att det nästan alltid finns ett specifikt ställe att ta sig till på relativt kort tid, och sen måste jag hem igen. När jag fjällvandrar är det helt tvärtom - ingen bestämd rutt, bara ut och ta sig runt under ett visst antal dagar och sen se till att vara åter när tåget eller bilen ska hem. Mycket trevligare! Man får dessutom en helt annan upplevelse av naturen och vägarna när man själv studerat rutten löpande, verifierat exakt var man är osv. Man blir väldigt mycket mer närvarande i den faktiska fysiska transporten än om man bara följer ett streck av pilar som alltid pekar rakt framåt på en skärm. Noll strul, väldigt billigt, dessutom.

Så, hade jag haft lång tid på mig och varit fri att mest "äventyra runt" hade jag nästan garanterat kört utan gps. Det ligger dock en bit i framtiden för min del..

varför inte cykla andra hållet, och få medvind i stället för motvind?

ska du iväg nu under våren finns också temperaturmässiga fördelar.

en annan fördel är att det är lättare organisera utresa med flyg snarare än hemresa.

och mottagningsfesten när du kommer hem är roligare än att anonymt anlända i porto...

Jag har lätt kunnat tänka mig att bara köpa en karta och kompass och sen köra. Vet inte hur stort utbud av fysiska kartor det faktiskt finns numer över själva vägnätet.

På cykel kör jag alltid så fort jag orkar och effektiviserar rutt osv. Av gammal vana plus att det nästan alltid finns ett specifikt ställe att ta sig till på relativt kort tid, och sen måste jag hem igen. När jag fjällvandrar är det helt tvärtom - ingen bestämd rutt, bara ut och ta sig runt under ett visst antal dagar och sen se till att vara åter när tåget eller bilen ska hem. Mycket trevligare! Man får dessutom en helt annan upplevelse av naturen och vägarna när man själv studerat rutten löpande, verifierat exakt var man är osv. Man blir väldigt mycket mer närvarande i den faktiska fysiska transporten än om man bara följer ett streck av pilar som alltid pekar rakt framåt på en skärm. Noll strul, väldigt billigt, dessutom.

Så, hade jag haft lång tid på mig och varit fri att mest "äventyra runt" hade jag nästan garanterat kört utan gps. Det ligger dock en bit i framtiden för min del..
Detta kommer jag definitivt testa nästa gång jag gör en sån här resa.

håller med n3wton, att närvaron på platsen försvinner med navigationsdator. cyklade med sådan i somras första gången, och det är väldigt praktiskt, men jag vill regelbundet ta upp telefonen med riktig karta med norr uppåt för att förstå var jag är "på riktigt".

jag skulle ha offlinekartor t ex i oruxmaps färdignerladdade på mobilen, för att kunna ha den i flygplansläge och ändå kunna göra smärre omnavigeringar, och bara för att regelbundet hänga med på en bättre karta än vad cykeldatorn har.

telefon på styret har inte funkat för mig. det har känts stressigt att tända och släcka displayen hela tiden, för att spara batteri, jag har inte litat på telefonens vattentäthet och mina telefoners touchskärmar har inte funkat i minsta duggregn. en telefon förstörde jag laddutaget på när jag laddade den med navdynamo, vägvibrationerna i sladden gjorde uttaget glapp på en vecka.

en annan fördel är att det är lättare organisera utresa med flyg snarare än hemresa.

och mottagningsfesten när du kommer hem är roligare än att anonymt anlända i porto...
Familjen kommer att redan vara där då dom bor där under sommarsäsongen. Sen så lämnar jag cykeln där. Jag börjar sent i april då jag har en deadline i mitten av juli.

100% medhåll!
Jag har gjort bägge alternativen och att boka flyg (ovisst datum), hitta kartong + material mm var inte roligt alls.
Flyga ut på planerad dag med gott om tid att packa (3x ompackning) för att sen cykla hem är för mig en avsevärt bättre totalupplevelse.

Senaste åren har jag dessutom skarvat med tåg vissa dagar för att kapa distans och få cykla mer "oplanerat" istf en fast rutt där mycket handlat om att bara få in distans. Då är det bättre att med tåg byta ort en dag för att få se nya platser och på det sättet få ett större område att utforska.

Semestercykling för mig idag är viktad mer mot upplevelse än kilometer, däremot har jag inget emot ett par långdistanser då och då särskilt mot slutet av resan.

Tillbaka
Topp