Cykeldator/ mobil

Dani_m

Medlem
Cykeldator/ mobil
Tänkte först köpa en cykeldator.
Men tänkte: Varför inte köra med mobilen?
Jag har ändå alltid mobilen.
Min garminklocka har jag på armen för pulsen och synk med Strava och info till nära och kära.
Hur gör ni och varför?

•Jag har iPhone och vill ha det pga kunna hitta nya vägar att åka, alltså karta med gps som jag kan läsa enkelt när jag cyklar.

•Den ska kunna fästa på min racercykel och inte trilla av, regn klarar den av, jag tänkte ändå inte cykla när det öser ner.

•Vilken app är bäst att knappa in hitta?
Strava verkar det inte gå att skriva vart du ska.

I värsta fall så skriver jag på Google map och synkar med min klocka med hastighet och rutt.

Vad rekommenderar ni? Och varför ska jag lägga pengar på en cykeldator när jag har iPhone?

Cykeldator/ mobil
Jag började använda mobilen för att testa och insåg snabbt att det var väldigt trevligt att kunna upptäcka nya rutter och platser utan att fundera på att hitta i okända områden. Det är helt okej som en början, men jag köpte snart en "enklare" Garmin 540 och ser det som en fantastisk investering. Planerar med Komoot och synkar mot Garmin, sen är det bara köra. Tar mindre plats och är smidigare än telefonen, enklare att använda när man väl har lärt sig (tog visserligen ett tag). Längre batteritid, men för mig är det inte den avgörande punkten då även telefonbatteriet lätt räcker flera timmar.

Tvekar du, kör på med telefonen bara, men om du gillar att köra med GPS har jag svårt att tro att du kommer att ångra ett köp av en dedikerad enhet.

Cykeldator/ mobil
Det finns fler fördelar med dator än de som sprocket beskrivet. Datorn är tåligare för smällar och väta. Därmed större chans att den överlever en krasch. Datorn är oftast bättre på att registrera var du befinner dig. Nu är det länge sedan jag använde telefonen men då hände det flera gånger att Strava fick för sig att jag cyklade på en väg ca 20 meter vid sidan av rutten vilket gjorde att jag en gång inte fick ett KOM. Flera gånger tappade telefonen täckning mot GPS och jag fick jag ett rakt streck mitt på rundan.

Cykeldator/ mobil
större chans att den överlever en krasch
Ja jäklar, det kan jag skriva under på. Kom precis hem efter en runda där jag frontalkrockade med en elspark där föraren var djupt försjunken i mobilen med hörlurar på. Datorn flög i backen så klart. Knappt en skråma, bara plocka upp, skälla ut elsparken och trampa vidare. Inga övriga skador heller otroligt nog, men alla mina fördomar angående elsparkar och dess förare besannades.

Cykeldator/ mobil
Jag har ingen erfarenhet av Iphone, den är kanske tåligare - men när jag körde en del med telefonen (hyfsad Samsung) på styret för några år sedan så tog kameran stryk av mikrovibrationerna, och bilderna blev märkbart sämre (oskarpa och bländaren fungerade dåligt så jag fick efterredigera bilderna).

Dock använde jag en billig variant av mount - Bike Citizen Finn - det finns väl säkert någon bättre lösning nu för tiden.

1756670513551.webp

Cykeldator/ mobil
För grus och asfalt kör jag cykeldator (Wahoo). I skogen oftast mobilen i fickan. Kollar Trailforks om jag blir osäker på ett avtag. Den ligger i fickan. Jag behöver ändå vila.

Tillbaka
Topp