Henrik_E skrev:
-------------------------------------------------------
> e120guru skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Henrik_E skrev:
> >
>
> > -----
> > > e120guru skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Som någon sagt så har inte väktare
> > polismans
> > > > befogenhet. Men det krävs heller inte.
> > > Väktarna
> > > > gör ett envarsgripande - vilket de har
> samma
> > > > rätt till som envar har.
> > >
> > > Envarsgripande får man bara göra om ett
> brott
> > > kan ge fängelse som påföljd.
> >
> > Exakt, både brott mot allmän ordning och
> våld
> > mot tjänste man har fängelse i
> straffskalan...
>
> Att leda en cykel på offentlig plats är inte
> brott mot allmän ordning.
Nej, men det hjälper inte så mycket när du har en anmälan på dig om våld mot tjänsteman efter att ha vägrat följa väktarnas uppmaning om att lämna platsen. I efterhand kommer det att stå i anmälan att du istället gav dig på den ena väktaren och därmed gjordes ett envarsgripande för brottet våld mot tjänsteman och en anmälan upprättas när polisen kommer till platsen.
Väktarna som vittnen kommer att värderas som mer trovärdiga än rättshaveristcyklisten som absolut ska hävda sin rätt att ha sin cykel inomhus i ett köpcentrum.
Sedan att det inte är vad som hände spelar mindre roll... Men visst, det är ju inte jag som får anmälan om våld mot tjänsteman på mig då jag inte envist ska hävda min rätt att ha med min cykel på varje tänkbar idiotisk plats att ha cykeln på.
Det kan hända att min bild av väktare är aningen biaserad, och om någon här på forumet är väktare och tar illa vid sig så ber jag om ursäkt. Men min bild av väktare baseras på vad vi sett här i Göteborg genom åren med Securitasväktare som brottar ner folk, t.ex busschaufförer som trott att man har fått åka på stadstrafiken med sin förarlegitimation som färdbevis. Därav är min bild att väktare inte bryr sig så mycket om vad man får eller inte, det går alltid att i efterhand konstruera ett förlopp som gav rätten till ett envarsgripande. Och eftersom man jobbar i par för det mesta så kan man backa upp varandra med vittnesmål.
Visst, jag köper att man får för sig idén att leda cykeln genom inomhusköpcentrat när det är tomt på folk av anledning att man inte tycker att det står någon.
Om köpcentrats väktare ber dig ta ut cykeln därifrån så måste man inte absolut hävda sin rätt, utan man kan istället acceptera att de inte vill ha cyklar där inne av en eller annan anledning (de vill säkert inte ha skateboardåkare och inlinesåkare heller), och istället bara svara att "okej, jag går ut med den. Har ni något emot att jag använder utgången där borta nu när jag ändå har gått halvvägs igenom?"
Livet rent generellt blir så mycket lättare om man inte alltid ska hävda sin rätt in absurdum....