Cykelförbud på Skåneleden!?

• Trådstartare Trådstartare ma.
  • Start datum Start datum

ma.

Ny medlem
Hittade ett trevligt område kring Fulltofta naturcentrum där jag cyklade idag. Till min förvåning läste jag sedan på skåneledens hemsida att det var cykelförbud på deras leder! Det satt inga skyltar längst spåret och det stod inget om det på en informationstavla jag stannade och läste på.

Verkar märkligt detta tycker jag, här nere tillhör ju var och varannan stig Skåneleden! Vart ska man då cykla? Hur gör ni andra här nere, antar att jag inte är ensam om att ha cyklat skåneleden direkt

– Det vore en katastrof om en hjort eller vildsvin skulle trampa på den. Eller en människa eller häst för den delen, säger han.

Men alla tycker inte att det är lika farligt. Skogens ägare, Peder Thott, skrattar åt händelsen.

– Jag tar det som ett stort skämt. Visst är det någon form av sabotage men det låter mer som ett busstreck av några ungar, säger han.

Händelsen har inte polisanmälts i Svedala. Enligt polisen kan det vara allvarligt om det går att fastställa att det var medvetet eftersom det kan leda till personskada.

Underbar artikel. Författaren skall ha en stor eloge!

Nej, det är inte förbjudet att cykla på Skåneleden!
Skåneleden ha ett avtal med markägarna som säger att de markerar upp en vandringsled, deras avtal gäller alltså endast vandring och därför gör de sitt bästa för att skrämma bort cyklister för att inte markägarna ska sätta sig på tvären. Men i slutändan har 'Skåneleden' lika stor rätt att förbjuda cykling som du har, dvs ganska obefintlig.
Sen kan det givetvis finnas delar av Skåneleden det ÄR förbjudet att cykla på, om den går genom nationalparker, vissa naturreservat osv.

Jag har mailat Skåneleden flera gånger för att de skall ta bort den kackiga formuleringen på deras hemsida men de har ingen lust.

Varken markägare eller skåneledenfolket har nån rätt att förbjuda cykling. Det är bara om det är naturreservat eller liknande med specifika regler som sätter stopp för cykling eller annan övning. Skäralids naturreservat är ett sånt område.

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
@ma. har du någon GPS logg eller karta med bra leder att cykla?

Dvs. i och omkring fulltofta

Senast redigerad av en moderator:
Genarparn: Nej har inte såna moderniteter ännu, har precis dammat av min gamla trotjänare från -95 =)

Men jag gick in på fulltofta naturcemtrum under öppettider och frågade om det fanns kartor att köpa. Jag fick en översiktskarta där alla slingor fanns med. Säg dock inte att du ska cykla! Ett tips är också att vara där i gryningen, då är det inte många som blir störda av oss och det är inga vandrare som är i vägen =)

Den längsta sammahängande spåret var 10 km av skåneleden, en bitvis teknisk, ganska flack slinga. Tyvärr med ganska många spångar över våtmarker som var såphala när jag var där men största delen av landskapent och spåret var fantastiskt! Bara ca 10-20% grusväg skulle jag tippa på. Det går att lägga ihop flera slingor så att två mil inte blir någon omöjlighet.

Tillbaka
Topp