Cykelförvaring på vägg?

Apotekarnes

Aktiv medlem
Cykelförvaring på vägg?
Vintern står för dörren och återigen ska cyklarna in i nåt förråd. Jag skulle vilja kunna hänga cyklarna smidigt och utrymmeseffektivt på en innervägg och behöver lite inspiration. Hur har ni andra löst upphängningen. Jag har tittat på lite olika modeller och pris men helst skulle jag vilja svetsa eller snickra ihop något eget skoj. Några modeller som jag tittat på:

Billig, men kanske smäckig?

De här finns ju, men jag undrar hur väl cyklarna sitter fast.

Denna såg jättesmidig ut, men är såklart slut hos bike-discount och dubbelt så dyr hos bikable:

Sen fick jag iden att köra med en vanlig dragkula som skruvas upp på väggen och sen sätta på cykelstället. Nackdelen blir att det bygger på djupet.

Tips emottages tacksamt, gärna med bild!

Senast ändrad:
Cykelförvaring på vägg?
Vintern står för dörren och återigen ska cyklarna in i nåt förråd. Jag skulle vilja kunna hänga cyklarna smidigt och utrymmeseffektivt på en innervägg och behöver lite inspiration. Hur har ni andra löst upphängningen. Jag har tittat på lite olika modeller och pris men helst skulle jag vilja svetsa eller snickra ihop något eget skoj. Några modeller som jag tittat på:

De här finns ju, men jag undrar hur väl cyklarna sitter fast.

Denna såg jättesmidig ut, men är såklart slut hos bike-discount och dubbelt så dyr hos bikable:

Sen fick jag iden att köra med en vanlig dragkula som skruvas upp på väggen och sen sätta på cykelstället. Nackdelen blir att det bygger på djupet.

Tips emottages tacksamt, gärna med bild!

Det finns mycket i denna tråd

Thread 'Cykel i lägenhet' https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-laegenhet.483001/

Cykelförvaring på vägg?
Inomhus i vardagsrummet - pedalhängare

IMG_4455.jpeg

I förråd/garage - hjulhängare, antingen med offset upp/ner eller skjutbara

Cykelförvaring på vägg?

Jag har fyra st av den vägghängaren du länkar till från bikable. (Men tror jag köpte från någon annan site). Hänger 2 MTB, en dirtjumper och en damcykel på väggen. Funkar riktigt bra. Se bild.

IMG_1518.jpeg

Cykelförvaring på vägg?
Såna väggkrokar finns överallt, tror Biltema och Jula har också. Inte vikbara kanske, men det är nog inte något som är viktigt för många. Principen fungerar utmärkt!

Cykelförvaring på vägg?
Det enda som är lite svårt med de här väggkrokarna är att pilla upp kroken som hjulet hänger i samtidigt som man lyfter upp cykeln. Om man inte har pallat upp själva krokarna med något under förstås. Ofta kan man pilla upp dem med framdäcket men ibland jävlas det och då får man hålla cykeln med en hand och lyfta upp kroken med den andra. Det är inte alla i hushållet som uppskattar lösningen för vardagsbruk. För vinterförvaring är det ju en icke-fråga.

Cykelförvaring på vägg?
Det är just vinterförvaringen som är grejen. På sommaren står cyklarna ute under ett tak. Jag vill kunna hänga upp cyklarna i skjulet och ändå ha plats för två bilar så hängarna måste vara svängbara. Jag beställde precis två topeak-krokar på gångjärn från bike-discount Jag är lite orolig för att 2,6"-däck ska bli svårt att få plats med i kroken, men förhoppningsvis funkar det.

Cykelförvaring på vägg?
Jag har tyvärr inga bilder men...

I gamla huset (inget garage) köpte jag två tavellister på Ikea och en krok i nylonrep (båda på Biltema) som passade runt överröret. Ett hjul på varje list och kroken på överröret. De tog knappt någon plats och det enda irriterande är att en blöt cykel göra att man får tvätta väggen. Nu var det en tegelvägg i tvättstugan så det gick bra.

Nu har jag garage så nu har jag en rad med krokar som jag hänger cyklarna vertikalt i hjulen. Det är mycket smidigare men inte lika platseffektivt.

Cykelförvaring på vägg?
Köpte just för 300 kr på bike-discount, ska se om den funkar bra för vårat garage.

Cykelförvaring på vägg?
Uppriktig fråga, men hur lyckas ni behålla husefriden när cyklar hänger på väggen?

Det är inte direkt nåt att göra åt. Båda tycker det är skittråkigt på ett sätt att de är där. Men sen finns det ju ingen annan förvaring som funkar, då det är stor risk att de stjäls. Så det är ju det eller behöva köpa en ny cykel stup i kvarten.

Har väl "tur" att det aldrig riktigt varit en diskussion här hemma. Min partner är skitglad att jag har nåt som jag mår skitbra av att göra än hur det var tidigare. Och liksom jag uppmuntrar hennes intressen och behov på så likvärdigt sätt jag kan.

Cykelförvaring på vägg?
Det är inte direkt nåt att göra åt. Båda tycker det är skittråkigt på ett sätt att de är där. Men sen finns det ju ingen annan förvaring som funkar, då det är stor risk att de stjäls. Så det är ju det eller behöva köpa en ny cykel stup i kvarten.

Har väl "tur" att det aldrig riktigt varit en diskussion här hemma. Min partner är skitglad att jag har nåt som jag mår skitbra av att göra än hur det var tidigare. Och liksom jag uppmuntrar hennes intressen och behov på så likvärdigt sätt jag kan.
Ps. Har inga barn eller djur heller att ta hänsyn till. Vi är dinks. Ds.

Cykelförvaring på vägg?
Har ett svåranvänt hörn där en cykel får plats. Billig Jula-hängare monterad på ett överblivet klickgolv för att fördela krafter samt skydda väggen mot smuts.

Funkar hyfsat även om det säkert finns både snyggare och mer funktionella lösningar. Men mkt billigare kommer man inte undan!
IMG_1050.jpeg

Cykelförvaring på vägg?
Elfa bärlist med deras krokar för att hänga cykel i framhjulet. Smidigt att kunna justera avstånd mellan krokarna om man får ändrade behov.

Finns ju även annat man kan trycka fast i samma list om man vill hänga upp hjul eller en spade eller nåt annat kul.

Cykelförvaring på vägg?
Har ett svåranvänt hörn där en cykel får plats. Billig Jula-hängare monterad på ett överblivet klickgolv för att fördela krafter samt skydda väggen mot smuts.

Funkar hyfsat även om det säkert finns både snyggare och mer funktionella lösningar. Men mkt billigare kommer man inte undan!
Visa bilaga 673687
Har ett liknande hörn hemma... Det blir inte jobbigt att justera styret innan varje tur? För mig skulle det vara ett oöverstigligt hinder..

Jag hittade efter tips i denna tråden en lösning där man tar av framhjulet så att styret kan vridas 90 grader. Enklare att sätta på ett framhjul än att justera styret rakt vid varje tur... Tar också lite mindre plats med framhjulet på sidan om.

Typ denna:

Cykelförvaring på vägg?
Har ett liknande hörn hemma... Det blir inte jobbigt att justera styret innan varje tur? För mig skulle det vara ett oöverstigligt hinder..

Jag hittade efter tips i denna tråden en lösning där man tar av framhjulet så att styret kan vridas 90 grader. Enklare att sätta på ett framhjul än att justera styret rakt vid varje tur... Tar också lite mindre plats med framhjulet på sidan om.

Typ denna:
Ja, styret ställer till det oavsett lösning tycker jag men din variant verkar ju smutt.

Hojen på min bild är en dirtjumper, och den åker jag inte med varje dag direkt. Några ggr per år på sin höjd och då funkar det att vrida styret.

Cykelförvaring på vägg?
Jag har fyra st av den vägghängaren du länkar till från bikable. (Men tror jag köpte från någon annan site). Hänger 2 MTB, en dirtjumper och en damcykel på väggen. Funkar riktigt bra. Se bild.

Visa bilaga 662275
Håller på med nåt liknande. Tänkte sätta fästena i olika höjd för att kunna stuva in så många som möjligt. Är jag överoptimistisk med att försöka få in 6st MTB på 180cm vägg till vägg 🙈

Cykelförvaring på vägg?
Håller på med nåt liknande. Tänkte sätta fästena i olika höjd för att kunna stuva in så många som möjligt. Är jag överoptimistisk med att försöka få in 6st MTB på 180cm vägg till vägg
30cm per cykel. Det år mindre än hälften av vad ett styre är. Men visst, kanske om man krånglar lite.

Cykelförvaring på vägg?
Hänger man varannan i bakhjulet funkar det ganska ok. Man kan även ha varannan i olika höjd.
Ja man måste ju både köra varannan plus olika höjd, för 3 styren är ju bredare än 180 cm (om cyklarna är från detta årtusendet).
Skulle säga att sex cyklar på 180 cm går, men det blir inte lätt att ta ut valfri cykel. Det krävs för mycket optimering.

Tillbaka
Topp