Cykelglasögon med slipade glas?

Curt

Ny medlem
Hej!
Har lite problem med att veta hur jag ska lösa önskemålen cykelglasögon och behov av närsynthetskorrigering samtidigt. Äe ständig glasögonbärare med syn i mullvadsklass utan glasögon och linser är inget alternativ då jag har väldigt lättirriterade hornhinnor.Jag har sett lite varianter på temat cykelglasögon + clipon-glas. Jag skulle gärna vilja kunna använda glasögonen även andra tider på året, i skidbacken eller ute på skridskoisarna. Någon som har erfarenheter? Vad ska man köpa? Hur får man rätt slipade glas för sitt synfel? Har sett Adidas variant men tyckte inte den var speciellt snygg.....
Och Ja: Jag har testat sökfunktionen...

Curt

Briko o Rudy projekt har ju glasögon som man kan ha som en extra båge innanför där man har slipade glas.

men om ja inte minns fel så kan man köpa typ Oklay med slipade glas hos synsam. lär kosta lite, men det kan det ju vara värt.

BBB har glasögon med löstagbar innerbåge som heter Powerview som modell till ca-pris 590- med väska , 2 extra linser och putsduk. Silver eller grafitgrå.
Hitta dem på www.qualitybike.se .
Innerbågen tas som "vanligt" till en optiker för montering av lämplig styrka.

Finns att köpa hos BBB åf. som har eller kan ta hem med kort varsel.

Snygga eller inte, men mina Adidas funkar kanonbra :) På hojen funkar de perfekt. För alpin skidåkning blir de lite för dragiga om det går *väldigt* fort eller om det är *väldigt* kallt. I år behövde jag inte plocka fram mina goggles en enda gång.

Jag stod och valde mellan ett par Oakley, där själva glasen slipas, och Adidasbrillorna som har lösa slipade insatser. Jag valde den senare varianten för att kunna ha flera olika glas utan att betala priset för slipning flera gånger om. Nackdelen med slipade insatser är att man ser rätt töntig ut, och att det finns en risk för att de inte är stora nog, så man tittar "över" dem när man sitter med ändan i vädret på racer / xc-hoj. Se till att provåk dina cyklar med ett oslipat par innan du bestämmer dig.

Jag köpte hela kitet hos en lokal optiker. Han mätte på mina vanliga glasögon för att komma fram till rätt slipning. Kalaset gick på runt 3500 för bågar, insatser och två olika glas.

/Dag

Redan många bra tips. Kul! Sannolikt får det bli något med lösa insatser, Rudy eller BBB verkar klart intressanta.

Lundatok: Som jag skrev hade jag testat sökfunktionen... Tyckte inte att de gamla inläggen riktigt gav så mycket bra tips.
Och jo, jag var med på Kinnekulle i leran. Har nog aldrig varit så mutsig i vuxen ålder, men hade roligare på cykel då än jag haft på länge.

Curt

Tillbaka
Topp