Cykelglasögon

ething

Aktiv medlem
Cykelglasögon
Mina gamla Briko börjar ge sig och det är dags för ett par nya. Jag har provat lite Rudy Project men få satt bra. Sedan snubblade jag över Oakley på ebay och upptäckte att man kan få ett par M-frame magnesium eller M-Frame pro för ca. 700. Jag råkar ha fördelen att någon kan ta emot dem och skicka vidare för att slippa tull etc. Jag ser dock rätt få som kör med Oakley men de flesta verkar skylla på priset. Har någon här bra/dåliga erfarenheter rent fuynktionsmässigt. Hypen kring märket är mindre viktigt, jag vill ha ett par bra glasögon som inte immar igen lätt. Kan jag samtidigt göra en bra affär skadar det inte...

Cykelglasögon
Min filosofi kring cykelglasögon är -och förblir- att man ska kunna tappa dem och köra över dem med bakhjulet utan att bli särledes ledsen för det. Därför köper jag inga glasögon för över 200,-.

Imma igen gör de inte om man tvättar dem med Yes och sköljer snabbt i kallvatten för att sedan torka torra med hushållsvatten. Visst, en del immar fortare än andra men stannar man inte tokofta är det inget problem.

Cykelglasögon
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------

> och sköljer snabbt i kallvatten för att sedan
> torka torra med hushållsvatten.

För mycket hjulglögg? ;)

Edit: kanske ska vara lite ontopic också och säga att jag håller med tNt. Billigt har sina fördelar, jag kör med Pro som fungerar som dom ska fast kanske inte är världens snyggaste. Men det är inte många som ser mig ute i skogen...

Senast redigerad av en moderator:
Cykelglasögon
Oakley M-Frame Pro, Racing Jackets, SubZero någonstans på vinden och ett par antika RazorBlades använder jag. Fungerar ypperligt.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelglasögon
iMats Skrev:
> För mycket hjulglögg? ;)

Kan inte gärna kalla det stavfel heller *suck*

Papper - vatten - papper - vatten - papper - vatten

Lika många bokstäver och 'a' samt 'e' står på samma ställe. Vad fan ska jag skylla på? LOL!

Cykelglasögon
the_TnT Skrev:
> Min filosofi kring cykelglasögon är -och förblir-
> att man ska kunna tappa dem och köra över dem med
> bakhjulet utan att bli särledes ledsen för det.
> Därför köper jag inga glasögon för över 200,-.

I teorin håller jag med the_TnT, men tyvärr så funkar det i praktiken för min del. Har ett par PRO glasögan som kostade ~300 kr med tre olika glas som sitter skönt, men det är ett stort MEN med dem. I och med att de är kupade glas så förvränger de allt man ser genom glasögonen något, vilket jag i alla fall finner väldigt störande eftersom avståndsbedömmningen inte stämmer till fullo då.

Pga problemen med glasögonen så kör jag utan (vilket troligen är ganska korkat i skogen). Nästa par glasögon jag köper kommer vara av dyrare modell pga ovan nämnt problem.

Cykelglasögon
> få som kör med Oakley men de flesta verkar skylla
> på priset. Har någon här bra/dåliga erfarenheter
> rent fuynktionsmässigt. Hypen kring märket är
> mindre viktigt, jag vill ha ett par bra glasögon
> som inte immar igen lätt. Kan jag samtidigt göra
> en bra affär skadar det inte...

Jag har inte provat några M-frames men jag är ägare till ett annat par Oakleys och de är mest image typ. Inget man sportar i direkt... Provat (jag tror de heter följande) e-wire, e-jacket och Sub-zero. Å då inte bara i butiken...

Oakley hävdar ju att deras glasögon är, i stort sett, reflexfria samt att de inte har några brytningsfel (och då pratar vi inte riknkebysvenska). Men det är just nåt som jag upplevt att Oakley lider mest av, brytningsfel har de nästan alltid och lite beroende på glas så blänker de och ger solcirklar åt höger å vänster.

En kompis som jobbade hos en optiker för ett antal år sen (när Oakley växte som mest) meddelade då att Oakleys var de brillor som pajjade oomkullrukeligt mest av dyrare solglajjer. Mina har hållt hittills förutom att gummit som sitter bakom öronen har börjat svettas och torkar väl om nåt år...

Men så finns det ju massor med folk som är nöjda (men vem är inte nöjd med nåt som kostar så mycket?).

Så om jag skulle sammanfatta: Bra men inte märkvärdigare än några andra och definitivt inte värda det överpris man får betala (men det kanske du skulle kunna komma undan ju).

Stalle

Cykelglasögon
I beg to differ: Ett par bra brillor typ Rudy sitter på plats och kommer således inte hamna under bakhjulet, om du inte lägger dom där med vilje eller nått annat dumt.

Vad jag har hört är Oakley lite sköra för mtb (med det spelar nog inte någon större roll om man inte är en sån som lyckas pajja precis allt), men för 700kr hade jag nog köpt om jag tyckte dom satt bra (fast jag kommer nog hålla mig till Rudy).

Jag har ett par Rudy som jag är nöjd med förutom att dom immar igen lite lätt (endast väsentligt problem vi riktigt teknisk/långsam uppförs åkning i "fel" väder), men detta beror mycket på att mina är en utpräglad landvägsmodell som jag köpte innan jag började med MTB. (Tayo - som idag bäst motsvaras av Ekynox, men inte helt. J*vla korkad grej att dumpa några av dom mest populära lvg brillorna av förnyelseskäl om ni frågar mig.)

Skall prova Tobbes tips om yes.

Macbear: Är ganska skönt att bara kunna bränna rakt igenom snår och grenar utan att behöva oroa sig för att få ögonen utpetade. Jag personligen skaffade mina efter att ha fått ett stegskott på mig på landsvägen, insåg att om jag skulle fått det i ögat hade det blivit garanterat mosat. Annars är det ganska trevligt utan brillor i skogen, men det är samma som med hjälm - mindre irritationsmoment och kommer förmodligen aldrig att behövas, men OM...

Cykelglasögon
Jonas Skrev:
> I beg to differ: Ett par bra brillor typ Rudy
> sitter på plats och kommer således inte hamna
> under bakhjulet, om du inte lägger dom där med
> vilje eller nått annat dumt.

Tänk Långlopp.
Tänk lera och regn.
Tänk igenkleggade glasögon.
Tänk att förpassa dem till ryggfickan.
Tänk på de 1000 hjul som kommer efter dig.

Seen it happen again and again...

Cykelglasögon
the_TnT: Tänk efter före, om behöver ta av sig dom skulle man ju inte satt på dom från början, eller hur? ;-)

Har aldrig kört ett långlopp, men enligt mina erfarenheter så: Leran lossnar (skapas av) när du åker genom blött lövverk eller så spolar du av dom med Camelbaken. Antar att denna stora mängden lera kommer från framförvarandes bakdäck, annars har jag inte på egen hand (träning/happy turer) lyckats täppa igen glasen så illa att jag tvingats ta av dom för att se trots stundtals kopiösa mängder lera, visst man har inte alltid fullgod syn, men fullt tillräcklig.

Annars kan du hänga dom i bröstremmen på Camelbaken, tills nästa "stopp", typ depå eller så.

Cykelglasögon
Det händer att det börjar regna när man väl sitter på cykeln, få som kör Långlopp har camelbak och isf. troligen med kladdig sportdryck...

Den dagen jag tvingas köra genom ett blött lövverk på ett långlopp har jag nog missat banmarkeringarna :-D

Mycket riktigt är det framförvarande hjul som är boven i dramat.

I bröstremmen hänger jag inte ens mina snikglasögon...

Cykelglasögon
Jag kör alltid med cykelbrillor för att skydda ögonen. Det beror bla. på att jag har lincer i ögonen när jag cyklar. Jag har ett på gamla Smith som jag köpte i USA 97. Det har hög optisk kvalité och passar mig bra. Jag äger ett par Oakley också fast av en mer ordinär modell som dåck duger att åka slalom i någon solig dag på våren. De tillhör också de bättre solglasögon jag provat.

Cykelglasögon
the_TnT Skrev:

> Tänk Långlopp.
> Tänk lera och regn.
> Tänk igenkleggade glasögon.
> Tänk att förpassa dem till ryggfickan.
> Tänk på de 1000 hjul som kommer efter dig.
>
> Seen it happen again and again...
>
Aj, jag som inte har cykelglasögon, enbart mina vanliga slipade, har faktiskt inte reflekterat över detta då jag ser mina glasögon som "en del av mig". Det händer att jag går och lägger mig med brillorna på eftersom jag glömmer att jag över huvud taget har brillor. Jag får nog montera fast dem med en stadig gummisnodd till nästa långlopp.

Cykelglasögon
Hmmm....

Jag kanske är helt fel ute men jag har provat vanliga skyddsglasögon som är helt OK. De kostar någonstans mellan 50 och 120 spänn. Problemet med dem tycker jag mest är att de tenderar att ramla av ute i skogen men det kan ju lösas ganska lätt med ett senilsnöre av elastisk modell. Ett annat alternativ är att köpa ett par glasögon för innebandy som har snöret monterat redan. De kostar ju lite mer men jag tror inte att det är så farligt.

Om man trots detta tappar glasögonen så gör det ju inte något i och med att de är billiga och snöret kan man ju ta vara på och sätta på nästa par.

Det är ju inte så hög imponatorfaktor på lösningen men den funkar och är billig. Jag köpte ett par PRO glasögon i höstas men märker inte så stor skillnad på imma eller funktion med de olika linserna jag fick med.

Cykelglasögon
Hm, varför inte..

7321.jpg

Cykelglasögon
Optic Nerve Membrane, på cyclecomponents utförsäljning, kostar 325kr och är suveräna. Jag har provat en del andra och dessa är riktigt bra. Tre st "glas" medföljer och det finns fack i etuiet som medföljer så man har allt på ett ställe och glasen inte ligger och repar varandra.

God Jul!

Cykelglasögon
Johan S Skrev:
> Hm, varför inte..
>
>
>
> -----------------------------
> /Johan

Ja det är ju en modell. Det finns ju smidigare om man säger så...

http://www.biltema.se/index.asp

Sök på skyddsglasögon så kommer ni att se ett par för 36,50. Lagom om man vill skona utgiftskontot i julklappstider.

J

Cykelglasögon
Kör med
61tornado.jpg
som jag tycker funkar okej. 250 spänn på MC-varuhuset. Immar inte igen så farligt, och trots att mina har mörka glas så ser man bra även när det är lite skumt. Dessutom lär de vara testade för att inte släppa in fartvind i 200 blås. Finns fler modeller men det var den här som passade min skalle.

http://www.velodrom.se/productS.html

Cykelglasögon
Jag kör med Biltemas billiga solglasögon, finns från 19:90. Köper fem åt gången.
Gör inget om jag tappar dom eller kör över dom. När de blir lite repade så är det enkelt att kasta dom och ta ett par nya från hyllan.
Använder dom även när jag åker motorcykel.

GurraG

Cykelglasögon
Har tyvärr aldrig hittat några billiga som funkar. Dels har passformen varit mindre bra och glasen usla. Det är bra att skydda ögonen men jag vill fortfarande kunna se ordentligt med brillorna på. Är glasen dåliga så hamnar brillorna i camelbaken istället.
Knep ett par Rudy Kerosene på CCs rea ifjol och de är fortfarande som nya. Riktigt stadiga bågar och de sitter bra på min skalle.

Cykelglasögon
Såg att Lindbergs Cykelsport i Ludvika säljer BBB glasögon för 59,- istället för 199,- eller något sådant. Ni som kommer på Snö(g)loppet kan säkert passa på då, såg ut att vara närmare tio ex. kvar och så fort borde de inte gå åt?

Cykelglasögon
Håller med GurraG. Biltemas brillor är inte alls så dåliga. Jag kör dock med lyx-modellerna från 29.90:-
Sitter som en smäck! Finns i alla möjliga färger på glasen, kom å´ köp!

/steen

Cykelglasögon
hagdahl Skrev:
> Jag köpte precis ett par RPJ (Rudy Projects
> lågprismärke) som hette Moove. Tre linser följde
> med för 375:- och det tyckte jag var ok. Sitter
> helt ok, på mig i alla fall. Jag köpte från
>
> /Per

Se där! Samma som jag köpte till mig själv i julklapp igår. Sitter helt Ok. De kostade 225 Kr på rea hos Cykelcity. Finns det några mer sår jag kan strö salt i?
(:-{)

Cykelglasögon
Som en riktig fucking allroundträningsnarko med huvudpart på skidor(längsledes och cykling (lägnsledes) så vill jag bara säga köp, köpo , köp m-frajmes är bäst!! Har själv heltaskiga brickor som KRÄVER skydd i vinterns skideskapader och det finns inga frames som gör jobbet lika elegant som Oakleys, att de sen fungerar mer än bra till cykling gör ju inget, repas de köp nya glas osv osv osv osv

Cykelglasögon
Lågflyga Skrev:
> Se där! Samma som jag köpte till mig själv i
> julklapp igår. Sitter helt Ok. De kostade 225 Kr
> på rea hos Cykelcity. Finns det några mer sår jag
> kan strö salt i?
> (:-{)

Ja, du kan ju påpeka att du köpte dem i affären och slapp betala 81:- i frakt till på köpet :-)

Men, men... Sånt är livet och det drabbar ju ingen fattig direkt (not). Jag tyckte också de satt helt ok. Finns säkert bättre men det känns som man fått ganska mycket glasögon för pengarna.

God Jul!
/Per

Cykelglasögon
Är hur nöjd som helst med mina M-frames. De är de enda som jag testat som sitter riktigt bra. Visst är de dyra, men nu är de väl 10 år gamla så årskostnaden är helt okej. Fina glas. Enda nackdelen är väl hypen kring "O".

Cykelglasögon
hagdahl Skrev:
> (...)
> Men, men... Sånt är livet och det drabbar ju ingen
> fattig direkt (not). Jag tyckte också de satt helt
> ok. Finns säkert bättre men det känns som man fått
> ganska mycket glasögon för pengarna.
>
> God Jul!
> /Per

Jo, jag gillade dem skarpt. Andra glasögon har suttit sämre, och varit för veka över näsroten = går av ett tu tre när man skall sätta på dem. Man kanske får skylla sig själv med hattmått 62. Testade dem på Happy Christmas i Gbg, och man fick i alla fall inget grus i ögonen trots att man var ohjälpligt sist hela tiden...

God Jul, själv!

Cykelglasögon
Oakley M frame med heater glas är de bästa jag hittat, då glasen är så höga att jag slipper få bågen mitt i synfältet. Dessutom finns glas för alla tillfällen.

Cykelglasögon
Julbo fotokromatiska, är enligt mig absolut bästa som finns.
Har antifog behandling som verkligen funkar, och fantastiskt ljus.
Enligt mig överlägsna allt annat jag testat (oakley, Bliz etc etc)

Tillbaka
Topp