Cykelhållare döljer registreringsskylten

Svensson87

Ny medlem
Hej!
Jag har precis gått och köpt en Thule euroway g6 för dragkroksmontering. När denna är monterad med cyklar så ser man inte regplåten. Vad är det som gäller? Kan man köpa en till och sätta på hållaren eller måste man flytta den andra?? Hur har ni löst problemet???

Jag har hört att det både är otillåtet att köra med dold skylt OCH att ta loss skylten för att montera den så den syns...

Jag har en känsla av att farbror blå är ganska nöjda om du gör en fulskylt med regnumret och sätter nånstans på cyklarna så att den syns bra. Då visar du att du åtminstone känner till problemet och är villig att göra något åt saken. Jag menar, det är väl inte så troligt att du kommer skriva fel nummer med flit för att kunna begå massa trafikbrott, eller hur? ;-)

Lös ljusramp med fulplåt enligt ovan borde funka. Annars går det ju att beställa ersättningsplåt som du kan sätta på rampen.

En extra regplåt kostar 90 spänn, så det känns som en ganska billig lösning på problemet.

Senast ändrad:
Orwar skrev:
-------------------------------------------------------
> En extra regplåt kostar 90 spänn, så det känns
> som en ganska billig lösning på problemet.

+1

Tar bar några dagar, och man får tom montageskruv på köpet. Bara att gå in på trafikverkets hemsida å beställa, tar bara några minuter.

Jag hittar ingen källa på det nu, så det kan ju vara fel, men jag har fått för mig att man får inte visa upp två skyltar på samma ände av ett fordon, så den (delvis?) skymda fasta skylten kanske man ska täcka över helt. Nån som känner igen detta?

Den ena skylten är ju dold...

För övrigt har jag aldrig hört ovanstående. Det enda kravet är att det ska finnas en synlig plåt bakåt och en framåt. Glöm inte skyltbelysning samt att övriga ljus också skall vara synliga bakåt.

/Freddo

Kupa skrev:
> Tänkte mest i de fall där den fasta skylten
> döljs "lite". :) Men jag har säkert fel, jag
> hoppas det.

Det är ju rätt lätt ordnat i så fall :)

Jag har svårt att se att någon skulle vilja bötfälla någon som faktiskt varit ordentlig nog att hänga på en extraskylt för att registreringsnumret ska synas ordentligt, oavsett vad som faktiskt gäller (tog en snabbkoll i VVFS men hittade inget, men det var just en väldigt snabb koll).
Sen ska det väl så klart egentligen vara skyltbelysning och annat enligt konstens alla regler, men det är nog av störst vikt vid mörkerkörning. Då kan man väl ordna något som kopplas in i släpkontakten.

Cykelhållaren torde ha skyltbelysning, det har min RideOn som är en enklare modell.

Man ska egentligen förstöra den skylten som ersätts, om man nu ska följa den instruktion som kommer med den nya. Vet inte om det finns lagstöd för det påståendet dock.

jomper skrev:
> Cykelhållaren torde ha skyltbelysning, det har
> min RideOn som är en enklare modell.
>
> Man ska egentligen förstöra den skylten som
> ersätts, om man nu ska följa den instruktion som
> kommer med den nya. Vet inte om det finns lagstöd
> för det påståendet dock.

Njae.... har fått för mej att det är det gamla "reglementet". Men numera när inte det är krav på skattemärke så tror jag inte att det spelar någon roll längre. (Inte 100% säker, mitt resonemang är grundat på hörsägen)

Senast ändrad:
Rent juridiskt så ska/kan du egentligen inte ha två registreringsskyltar baktill, men jag har svårt att tro att en polis skulle reagera på det. Det blir nog snarere tummen upp för att skylten är synlig.

7 kap. 8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

7 kap. 11 § Om en registreringsskylt har förstörts, förkommit, förändrats eller av annan anledning inte lämpligen kan användas, får fordonsägaren eller fordonets förare ansöka om en ersättningsskylt hos Transportstyrelsen eller hos en polismyndighet.

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

Observera att det är hos Transportstyrelsen en ny skylt kan beställas, inte Trafikverket som nämndes tidigare i tråden.

Vi diskuterade det här på jobbet för några veckor sedan och kom fram till vad alla andra i tråden kommit fram till: man kan inte köra lagligt med cykelhållare som döljer skylten.

1) Man får inte ha två skyltar.
2) Man får inte köra med dold skylt.
3) En skylt måste sitta där regskylten sitter idag.

Så en väl synlig lapp som visar regnumret är nog det bästa man kan göra, jag har aldrig hört någon som blivit stoppad av snuten med en sådan.

mzi: Jag håller med dig om punkt 1 och 2, men vad har du för grund till punkt 3?

I 7 kap 7 § (tidigare nämnd förordning) står att "En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil..."

Om ett cykelställ monteras på bilen borde själva stället kunna klassas (min gissning) som "baktill" på bilen och därmed borde det vara OK att flytta registreringsskylten till stället... Så länge den flyttas tillbaka när stället avlägsnas, förstås.

Löjligt, jag har två skyltar på min bil och en tredje på cykehållaren. Blev förresten stoppad av farbror blå efter vätternrundan som tyckte det såg mycket bra ut.

Sen hur byråkraterna på transportstyrelsen har flummat är ju ointressant så länge polismakten är nöjd eftersom de är de enda som har något att säga till om i sammanhanget. Man besiktigar ju inte cykelhållaren ex.

kave skrev:
> Löjligt, jag har två skyltar på min bil och en
> tredje på cykehållaren. Blev förresten stoppad
> av farbror blå efter vätternrundan som tyckte
> det såg mycket bra ut.

Det här är ju det viktiga och jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna bli problem i verkligheten om man har dubbla skyltar bak.

Å andra sidan så har jag blivit kollat även utan skylt på mitt RideOn och det har inte blivit någon diskussion då heller.

;-)

Om verkligheten och reglerna inte stämmer överens - gå på reglerna som byråkraten sade.

Egentligen: Om verkligheten och kartin inte stämmer överens, fänrik? Gå på kartan !!!

Jag har tävlat i motorcross i fem år, tränat tre gånger i veckan och vi hade en ställning för crossen bak på dragkroken på bilen som täckte skylten. Så med andra ord jag har farit land och rike runt med den lösningen under flera år. Men vi gjorde en egen variant av skylt (Väldigt lik ord. skylt) och satte på ställningen och vi fick aldrig problem med det i alla fall.
Nu är detta typ 20 år sedan då det var i tonåren. Sedan är det klart att om man har otur och träffar på paragrafryttare till poliser så kan man ju ändå kanske inte komma undan juridiskt då, men det verkar ju halvt omöjligt att göra helt rätt. Men jag tror ändå det är bästa lösningen då man i alla fall går på sunt förnuft.

Ps. Vi hade ingen ljusramp till den reg. skylten.

Senast ändrad:
kave skrev:
> det såg mycket bra ut.
>
> Sen hur byråkraterna på transportstyrelsen har
> flummat är ju ointressant så länge polismakten
> är nöjd eftersom de är de enda som har något
> att säga till om i sammanhanget. Man besiktigar
> ju inte cykelhållaren ex.

Jag fick kommentarer en gång av en polis som sa att jag var ett föredöme som hade satt dit extraljus på cykelstället när jag hade lastat fullt bakom. Fast han tyckte att om jag skulle vara noggrann så borde jag även skaffa en extra skylt där bak. Det har var på den tiden när man hade skattemärke.

Så jag frågade -hur tänker du nu? Jag får ju bara ha en skylt bak och dessutom skulle ju den i så fall sakna skattemärke? Fick till svar att man kan ju inte vara allt för petnoga utan måste vara lite praktisk. Jag höll fullständigt med honom i detta, och sa att jag därför nöjde mig med att få till lysena. Fick ingen kommentar på det.

Jag förstår att det är bra att man kan läsa registreringsskylten på bilen. Men om man drar en släpvagn så kan man inte läsa bilens registreringsskylt och det är Ok. Dock är ju släpvagnen registrerad, men det har ju inget med bilen att göra.

Det jag menar, är inte det lite som att hänga vilken annan registreringsskylt bakom bilen?

kave skrev:
> det såg mycket bra ut.
>
> Sen hur byråkraterna på transportstyrelsen har
> flummat är ju ointressant så länge polismakten
> är nöjd eftersom de är de enda som har något
> att säga till om i sammanhanget. Man besiktigar
> ju inte cykelhållaren ex.

Det finns ju faktiskt en hel del "Henblå" som tänker själva. Och dessa är lätta att ha att göra med vid ett ev stopp. Och har man nu beställt en skylt till sin cykelhållare som dessutom har belysning mm. Ja då ska det allt bra mycket till "sursnut" för en bot. Men de finns säkert de också. Jag menar. kan man stoppa en cyklist på "enhjuling" under pågående VR så kan man säker ge en bot för detta också. Jag skrattade till lite då när jag cyklade förbi dem.

"Joel Ljungberg blev uppsökt av polis efter runt sex mil och fick ta ett samtal från Vätternrundans vd, Eva-Lena Frick. Hon hävdade att han stod för en säkerhetsrisk.
-De tog min nummerlapp. Men jag har en godkänd cykel, svarade jag. Det står ingenstans i reglerna att man inte får cykla på en enhjuling, säger Joel Ljungberg, hemmahörande i Månsarp utanför Jönköping.

28-åringen har valt att fortsätta loppet - på enhjulingen - och hade strax efter 12-tiden drygt nio mil kvar till målgång."

http://www.pitea-tidningen.se/sport/enhjulingsrebell-pa-vatternrundan-7711370-default.aspx

Tillbaka
Topp