Cykelhållare för dh

fredking

Medlem
Cykelhållare för dh
Jag har en bil utan dragkrok och funderar på att köpa en bakluckemonterad cykelhållare (typ Thule ClipOn) för att transportera min dh hoj. Men är lite skeptisk till att de verkligen kommer sitta fast, vad är era erfarenheter? Jag är också osäker på om den ens går att hänga upp då geometrin skiljer sig en del från en vanlig hoj.

Bäst skulle vara en plattformshållare som som man kan sätta på bakluckan. Har sett att Thule har en ClipOn high men den är rätt dyr och sedan känns det olustigt att cykeln sticker upp så högt ovanför taket, måste bli ett rejält luftmotstånd? Sätta på taket är jag mycket skeptisk till. Vad har ni för cykelhållare till era dh hojjar om ni saknar dragkrok? Finns det något alternativ till Thule som har bra kvalitet?

Mvh

Freddan

Cykelhållare för dh
I brist på dragkrok sitter den nog bättre på taket egentligen om du kan leva med att bilen blir hög och att det kan låta illa.

Beror väl lite på bil annars med bakluckan. Har man som på vissa bilar en lucka helt i plast hade jag nog varit lite försiktig med att kroka i för mycket vikt i kanterna.

Cykelhållare för dh
Jag kollade lite på Thule-Clip-On (eller i mitt fall Thule - RaceWay pga av bilmodell)
Men slutade med att jag köpte takräcke och ProRide istället.
Prismässigt gick det nog på ett ut eftersom jag behövde takräcke med.
Har man redan takräcke är ju takmonterat betydligt billigare.

Jag gick även i tankarna på, som någon redan nämnt, att montera dragkrok. Men det blev det absolut dyraste alternativet
och i mitt fall lite overkill då jag inte är i behov av dragkrok i andra fall :)

Jag tycker det funkar grymt smidigt och har ännu inte stött på några bekymmer med att ha cykeln på taket.
Min enda grej som jag måste tänka på är att inte av gammal vana dundra in i garaget med cykeln kvar på taket :P

En liten nackdel med takmonterat är att det låter och viner en del. Framförallt när man åker utan cykel i stället.
Men jag kan lyfta av hela takräcket ganska snabbt och smidigt om jag ska åka långt utan cykeln :)

Cykelhållare för dh
Nu måste jag spä på beslutsångesten!
Jag har kört med "hänga på bakluckan" hållare ("Paddy hoppkirk" (samma ide som Thule Freeway) från medeltiden på en Fiat Punto) och ser att det är en kompromiss och sämre att hänga än att ställa ner cykeln i en hållare, men är ändå mycket nöjd. Med en stark arm (och risk för eget liv) har det gått att öppna luckan med cykeln kvar i hållaren. Jag har modifierat hållaren med en rem åt sidorna som Thule har och både med och utan de remmarna har det varit stabilt och inte svajjat i sidled. Jag har inte upplevt att den låter alls. Monteringen av cykeln (speciellt Dh..) har varit mycket än att lyfta upp på taket. Lätt att montera hållaren (en dag snabbare än viss av Thules takräcken!) och den har fått plats inne i bilen. Jag har inte brytt mig så mycket om ev. lack märken då min bil är till för att användas men tycker den klarat sig bra trots flera anläggnings ytor.
Jag säger hänghållare om det inte finns dragkrok (så länge det inte handlar om en 6,5 kg landsvägshojj)!

Cykelhållare för dh
Jag kör med thules takställ. där man tar bort framhjulet och fäster hojjen i gaffeln. Funkar ypperligt. ett antal vändor till Vallåsen, Åre och Järvsö. utgår från Gbg. Stabilare än dom flesta cykelhållare jag testat. Kan inte säga att det låter speciellt mycket heller.
Möjligen då vi hade motvind från helvetet en gång.

Tillbaka
Topp