Cykelhuset Gbg i konkurs

Cykelhuset Gbg i konkurs
Skriva gärna i rubriken att det avser Cykelhuset i GBG. Det finns en butik i Upplands-Väsby som också heter Cykelhuset.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Tråkigt men också märkligt att marknaden är så hård med tanke på vilka visioner och satsningar som staden gör. Det känns som man har stött på en utplaning gällande antalet cyklister i Göteborg.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Tråkigt men också märkligt att marknaden är så hård med tanke på vilka visioner och satsningar som staden gör. Det känns som man har stött på en utplaning gällande antalet cyklister i Göteborg.
Det är inte så att leasingcyklar och näthandel tar kål på nästan alla traditionella cykelhandlare då?

Tror nog den så kallade marknaden, i kronor räknat, är större nu än före pandemin, medan butikernas andel av densamma krymper för varje dag. Tyvärr får man ju tillägga.

(Jag handlar också på nätet, även om jag faktiskt köpte racern i butik.)

Cykelhuset Gbg i konkurs
Var inne i den i Högsbo för några år sen med bra bemötande. Var inne nyligen i den i sisjön och vilken katastrof till bemötande. Nu kanske man kan hitta en gravel på rea om de ska rea ut cyklarna.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Var inne i den i Högsbo för några år sen med bra bemötande. Var inne nyligen i den i sisjön och vilken katastrof till bemötande. Nu kanske man kan hitta en gravel på rea om de ska rea ut cyklarna.
Jag är inne i den i Högsbo rätt ofta eftersom jag bor alldeles nära, men det blir inga större inköp där. Trevlig butik, alltid med bra bemötande, men utbudet är det sämre med, åtminstone för entusiastprylar. Jag skulle ha en ny kedja till min mtb för ett tag sedan, och de hade inga 12-växlade kedjor alls. Inte en enda. Deras inriktning har varit mer ”vanliga” cyklar för ”vanligt” folk.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Det är inte så att leasingcyklar och näthandel tar kål på nästan alla traditionella cykelhandlare då?

Tror nog den så kallade marknaden, i kronor räknat, är större nu än före pandemin, medan butikernas andel av densamma krymper för varje dag. Tyvärr får man ju tillägga.

(Jag handlar också på nätet, även om jag faktiskt köpte racern i butik.)
Man kan ju tycka att det borde finnas tillräckligt med mekjobb för att gå runt.. Det är svårt att erbjuda över nätet.

Senast jag jobbade i en verkstad var ca 95 % intäkterna servicejobb. Men cykelhuset hade nog inte riktigt samma tryck på verkstadsdelen, när jag varit inne där vill jag minnas att största delen av ytan var butik - något som nog är svårt att motivera idag.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Jag är inne i den i Högsbo rätt ofta eftersom jag bor alldeles nära, men det blir inga större inköp där. Trevlig butik, alltid med bra bemötande, men utbudet är det sämre med, åtminstone för entusiastprylar. Jag skulle ha en ny kedja till min mtb för ett tag sedan, och de hade inga 12-växlade kedjor alls. Inte en enda. Deras inriktning har varit mer ”vanliga” cyklar för ”vanligt” folk.
Var inne där förra veckan för att kika lite men var ganska få cyklar.. och få hjälp var ganska omöjligt.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Köpte min första riktiga mtb i butiken på Axel på 80 talet, en Wheeler. ❤️
Var inne hos deras mekaniker för några år sedan, en långhårig extremt otrevlig hippie, gick aldrig dit igen. 💀

Cykelhuset Gbg i konkurs
Sista öppetdag lördag 11 november. Just nu är det 30% på allt. Köpte lite verktyg, men det finns fortfarande lite finare prylar att hitta där - har dock inte koll på prisläget. GP5000, 12-vxl kedjor, mycket drevpaket o bromsskivor. Lite kläder - även för hösten. Åker nog ner igen med en jämförlista på priser

Cykelhuset Gbg i konkurs
Problemet med LBS för min del är att utbudet runt mig är dåligt och hänvisar varje gång till nätet. Sen när man väl känner ok, får väl gå upp i pris men då finns inte varan lokalt och går inte att ta hem heller.
Förvisso är det så med ganska mycket i vanliga handeln, jag försöker alltid köpa allt lokalt oavsett vad det än är (provocerar min fru med det). Men det känns uppskattat att man kan stanna till och prata med säljare osv.
Skulle köpa kylskåp tex för 2 månader sen, kunde stanna upp och prata med säljarna på Elon, Elgiganten osv.
Men just LBS för min del har ju blivit lite bajskorv, köpte ju Magura som ingen vill serva heller så då blir det ju lite så också, va fan, finns annat än Sram och Shimano men då gör jag det hemma själv istället. Samma med allt annat tyvärr. Min lokala lokala LBS hade ju bara öppet vardagar 10-17 också vilket gjorde det omöjligt att ens besöka om man inte vabbade :D men blev ju svårt om man lämnar in en cykel på service när man vabbar sen skall hämta ut den å vänta tills den blir vabb nästa gång.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Jag köpte en elcykel där, Ecoride.

De (Ecoride, inte Cykelhuset) hade glömt montera fälgband på bakhjulet och även glömt bygga hjulet ordentligt. Så jag hade punkor och ekrar som flög åt alla håll de första veckorna och det blev några besök innan det rett ut sig.

Meken minns jag inte som en hippie, det var en gubbe med ingång på sidan av huset och han byggde om mitt bakhjul helt med fetare ekrar och hylsor eller vad det heter och det blev kanonbra sedan. Han hade dussintals gamla gafflar och grejer hängande i taket.

Cyklar förbi ibland så jag får väl titta in medan det finns kvar.

Cykelhuset Gbg i konkurs
Halva priset nu. Finns en del fina grejer kvar i Högsbo. En Topstone Lefty i XL, en Stumpjumper i S5. Några Epics och Sparks också (ej säker på stolekar).

Tillbaka
Topp