Cykelkärra för 2 barn, hjälp!?

svpe skrev:
-------------------------------------------------------
> Rekommenderar verkligen en vagn med fjädring!
> Asfalt är inte så jämt som man kan tro. Inte
> här i norr i alla fall. Dessutom minskar risken
> att välta med kärran.

För komfortens skull behövs ingen fjädring så länge barnen bär blöja.

mytomspunnen skrev:
> Det är stor skillnad på croozer och chariot!

Inte minst på priset... :-D

/CJ

Jag köpte cykelvagn på cykelvagnar.se för 1495 kr, grymt nöjd.

Jag skulle gärna ha en lite bättre men inte för priset de kostar... Jag tycker man får fundera över hur mycket man ska använda den (dagar per vecka) och hur länge (hur många år)? En lite billigare kärra har två hjul och rullar den med...

Den har körts mycket!

Jag har nog cyklat 100-150 mil nånstans i år. Jag har ju varit pappaledig ganska länge och i somras cyklade jag nog i snitt nånstans runt 10 mil i veckan! Tog också båten från Göteborg med barnen och åkte på minicykelsemester Fredrikshamn -> Skagen (Finns bilder längst ner i tråden här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1657519/1682823)

Jag är fortfarande riktigt nöjd med den! Vad gäller stötdämpning så blir man betydligt mer uppmärksam på hur jäkla kassa vägar och cykelvägar oftast är (i alla fall här i Göteborg) när man har en cykelkärra. Jag skulle nog inte välja en vagn utan stötdämpning om man cyklar såpass mycket som jag gör. Om man bara åker kortare resor kanske det inte är värt det, men komforten för barnen blir nog betydligt bättre om man har det!

En annan grej att tänka på är hur länge man tänkt använda vagnen. Sitthöjden i många vagnar är rätt begränsad så om man tänkt ha barnen i den tills de är lite större så bör man kanske ta hänsyn till det! Vi tittade t.ex. på en vagn på Sportson där 3½-åringen "slog i taket" med hjälm på nästan direkt så den skulle inte funka så jättelänge. Burleyn bör funka åtminstonde till 5-6 års ålder och det finns vagnar som är ännu högre (tror t.ex. Chariot:en är något högre).

Vad gäller skidor så har jag inte sett några kit för att montera på Burley?

Bra input med höjden och kul att ni fortfarane gillar den, vore ju kul att kunna ha den i några år.

Hur fungerar Burleys stötdämpning? Har inte sett mer än att det är någon elastomerlösning. Man kommer ju rätt långt på större däck med lågt tryck, men jag vet inte om det är en helt annan nivå av dämpning i elastomererna?

Det verkar faktiskt finnas skidor för Burley också, men jag vet inte om de där kitten i något av fallen är 2500 kr bättre än ett hembygge. Snabbare att montera förstås. Men skidorna är rätt fjuttiga för att ge sig utanför skoterspåren och markfrigången är kanske onödigt hög (vält). Större skidor på kortare ben längre ut skulle jag ha valt.

http://www.burley.com/home/bur/page_3256_21

weskikit_angle_yellowcub_md.jpg

Senast ändrad:
Upptäckte att jag redan skrivit i tråden men vill ändå pusha en gång till för Corsaire XL. Trots bra rabatt när jag köpte den var den som sagt dyr men med tanke på att den ändvänds 4-5 ggr/veckan året runt sedan april förra året och är en förutsättning för min egen pendelcykling fanns det inga alternativ. Numera rullar den 25-30 km/dag och fungerar fortfarande för äldsta dottern som är 6 år.

Fantastisk kvalitet och i synnerhet fjädringen är något som barnen uppskattar.

Tycker också man skall sätta kostnaden för cykelvagn i relation till vad man ändå spenderar på cykelprylar och annat

Vad många inte tänker på vad gäller charioternarnarnarnarna är att andrahandsvärdet är väldigt högt + att man inte behöver ngn annan vagn öht än charioten. Summa summarum tycker jag att det är prisvärt trots att jag normalt är en BILTEMA-snålis.

Det blev en Chariot Cougar 1 med extra allt. Stötdämpning och små yttermått blir bra på sommaren. Skidkit blir bra på vintern.

Bra pris i Holland. Hoppas de levererar också. Toevoegen aan winkelmandje.

Lånar denna tråden lite då ja har problem med min Croozer Kid 1.

Jag kände att jag behövde en cykelkärra/joggingvagn nu när jag är pappaledig så jag köpte en Croozer kid 1. (Snikvariant, jag vet...)

Tyckte dock att den passade mig då man fick med jogginghjulet på köpet och att priset är så bra.
Visste att den är tyngre än de dyrare vagnarna men eftersom den skall användas till träning så gör det mig inget.

Men nu till problemet:
Då min dotter på 15 månader tycker att det är mysigt att åka vagn så somnar hon direkt när man börjar köra. Eftersom sitsen är helt upprätt så hänger hon med huvudet framåt så att det ser ut som att hon ska kvävas.
Det är illa även utan hjälm (när jag joggar) men med hjälm på så går det inte alls.
Jag har provat med alla möjliga kuddar och inlägg men resultatet blir alltid det samma.

Jag är i stort behov av en vagn så jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny bättre (chariot/burley) om jag var helt säker på att dom har löst detta på något sätt.
Finns det någon vagn där man kan fälla sätet?

Att jag var dumsnål vet jag redan så det behöver inte påpekas...

Tycker många cykelvagnar har bra lutning så huvudet inte ramlar fram när de somnar. På vår Corsaire XL (ursäktar om jag tjatar om den) har barnen aldrig använt hjälm och de har tillbringat många mil sovandes i den vagnen

Den funderar jag på att lägga ut till försäljning nu till våren ... nudge nudge wink wink if you know what I mean ;)

Bägge barnen får fortfarande plats men nu ligger skolan 50 meter från där vi bor

Bilagor

• DSC00060 - Copy.JPG
    DSC00060 - Copy.JPG
    122.2 KB · Besök: 130
Det där med huvuder och hjälm är kört för mig också (Croozer kid2). Hjämen trycks fram över huvudet. Jag har gett upp och kör utan hjälmen men köpte ett sittstöd från activekids (samma stöd passar Chariot) då är huvdet stöttat i "sidled" om nåt händer. Däremot tycker jag att barnen sitter ganska tillbakalutade, möjligtvis är det mer upprätt med jogginghjul på.

Croozern är OK. Vagnen är "andrabil" och rullar minst 6km per dag 4ggr per vecka sedan augusti 2011. Jag impregnerade den så den klarar regn. Men Chariot är avsevärt finare, massor av detaljlösningar är bättre. Både min fru och jag ville gärna ha CX2 men den är för liten både på bredd och höjd. Corsaire XL är fin men även i det fallet var den en aning för liten faktiskt. Och ganska upprätt.

Slår ett slag för Actvekids förresten, väldigt hjälpsamma och kunniga.

Yps skrev:
> Någon som använder en cykelkärra som enda
> syskonvagn ?
> Fungerar det även direkt från 0 månaders
> ålder?

Jag ställer mig samma fråga. Happy help!

Jag har en hängmatta i Charioten till Hedda, hon ligger väldigt fint och säkrat i den och har gjort det från 0mån. Men den är inte gjord för att cyklas med, plus att hon kommer väldigt högt upp i vagnen, det kan vara ett bekymmer främst med regn/vindskyddet, men det kan vara mer ett föräldrabekymmer, tror inte Hedda bryr sig.

Men, den är som sagt inte godkänd för cykling, jag har cyklat med den men då har jag gjort det försiktigt.

Alfsomfan skrev:
> Yps skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som använder en cykelkärra som enda
> > syskonvagn ?
> > Fungerar det även direkt från 0 månaders
> > ålder?
>
>
> Jag ställer mig samma fråga. Happy help!

Har en Chariot Corseair XL men har också en vanlig enkelbarnvagn med ståplatta. Väljer barnvagnen ibland när vi ska gå på stan eller när lilla barnet ska sova. Barnet ligger bättre i den än i Charioten där man inte kan fälla sitsen. Nu behöver inte barnen sova så mycket och så ofta längre så nu använder vi nästan bara Charioten.

Men det finns alltså tillfällen då Charioten är sämre eller olämplig.

En liten fråga till: På cykelsetet till en chariot ser det inte ut som det sitter ett fliphjul som på nordic cab. Hur gör ni chariotägare när ni cyklar nånstans och sedan vill ha den som barnvagn?

Alfsomfan skrev:
> En liten fråga till: På cykelsetet till en
> chariot ser det inte ut som det sitter ett
> fliphjul som på nordic cab. Hur gör ni
> chariotägare när ni cyklar nånstans och sedan
> vill ha den som barnvagn?

På Charioten sitter cityhjulen upp och ner och vända när man cyklar med kärran och vänds enkelt när man vill använda kärran som barnvagn. Inte lika enkelt som Nordic Cab men det tar inte många sekunder att göra det.

Alfsomfan skrev:
> En liten fråga till: På cykelsetet till en
> chariot ser det inte ut som det sitter ett
> fliphjul som på nordic cab. Hur gör ni
> chariotägare när ni cyklar nånstans och sedan
> vill ha den som barnvagn?

Framhjulen vänder man på så att dom sitter uppochner medans man cyklar! Sen är det bara att vända dom och ta en promenad. Staget mellan vagn och cykel fäster man på sidan av vagnen.

Vad det gäller hängmattan så är den godkänd att cykla med, dock inte i alla länder... I Sverige är det väl lag på att ha hjälm även i vagn vilket i praktiken omöjliggör cyklande med vaggan. Vi var dock på cykelsemester när sonen var 2,5 månader, liggandes gott i vaggan!

bole skrev:

> Framhjulen vänder man på så att dom sitter
> uppochner medans man cyklar! Sen är det bara att
> vända dom och ta en promenad. Staget mellan vagn
> och cykel fäster man på sidan av vagnen.
>

Viker man upp staget eller monterar man bort det?

Alfsomfan skrev:

>
> Viker man upp staget eller monterar man bort det?

Man lossar på det. Sitter lite spärrar och säkrerhetsremmar på både vagnen och fästet på cykeln. Men det tar inte lång tid!

swedo skrev:
> Intressant med all info som finns i tråden även
> om det blir en dyr lärdom för dig Stork.
>
> Någon som vet något om följande snikvagn, nu
> med fjädring:
> http://trollkarran.ebutik.se/?artnr=TK311PLSXY

Har du hittat några omdömen på den? Har funderat på den som ett möjligt alternativ.

Tillbaka
Topp