Cykelkläder från AliExpress

Finns mängder av produkter från Aliexpress och liknande som är CE-märkta som visat sig inte alls ha gått igenom någon sådan procedur och kvalitetstestning, tex lampor. Istället har man bara lagt på ett CE-klistermärke på produkten för att det ger européer en falsk trygghet och ökar försäljningen. Sen brinner någons hus ner. Det skiter fabriken i. Det gör dock inte återförsäljarna i Europa när dom importerar från Kina för att sälja i Europa, och därför går deras produkter igenom en riktig kvalitetskontroll. Samma land, ibland samma fabriker, helt olika produkter.
Den enda kända branden i sverige är väl den som orsakades av ett modem från Kjell o Co för några år sedan?

Sen alla batteribränder förståss...

Där ligger ju kineserna före oss i väst. Köper du en batteripryl så är ju CE märkningen bra men om det tex är en bil vill du nog att den ska uppfylla den kinesiska GB 38031-2025 standarden om du vill känna dig säker

Ska nämnas att köper man billiga grejer som är "CE"-märkta så är de oftast märkta "China Export", inte CE-märkning ala EU. Skillnaden är att en "äkta" CE-märkning har ett mellanrum mellan bokstäverna medans en "China Export"-märkning saknar mellanrum mellan bokstäverna.

Kina är som vilket land som helst, köper man grejer för tio kronor så får man skit. Lägger man lite pengar så får man kvalité.

Okej. Nån som köpt en vettig cykeljacka från Ali som tål lite vind och regn, tar liten plats men är tillräckligt rymlig för en "välbyggd" farbror på 50 år? Dvs värsta slimfit går bort.

Angående gift i prylarna eller inte.

Ett företag jag jobbade på tillverkade produkter som hade en komponent som förbjöds i (åtminstone) EU för att den innehöll för mycket av något ämne.

Då började man tillverka två varianter, en för EU med en nyare tillåten komponent. Och en för "övriga världen" som använde restlagret av den gamla komponenten.

För en kund gick det inte att se skillnad på de två, enbart artikelnummer skiljer.

Så "exakt samma" produkt kan säljas på olika marknader i olika varianter, där den ena inte uppfyller kraven för den andra marknaden.

Nu tror jag det mesta är sagt om import från Kina. Kan vi lämna den diskussionen till andra trådar nu?

Senast ändrad:
Ska nämnas att köper man billiga grejer som är "CE"-märkta så är de oftast märkta "China Export", inte CE-märkning ala EU. Skillnaden är att en "äkta" CE-märkning har ett mellanrum mellan bokstäverna medans en "China Export"-märkning saknar mellanrum mellan bokstäverna.

Kina är som vilket land som helst, köper man grejer för tio kronor så får man skit. Lägger man lite pengar så får man kvalité.
Total bull, Chinese Export brukar gå i arv och återupprepas tomt. Det finns inte.

Något som är mer relevant är att CE-märkning är en egenrapporterad certifiering. Dvs, tillverkaren säger att produkten uppfyller relevanta krav och utfört egna tester för att detta ska stämma. Egenligen inget som hindrar tillverkaren att säga:
"Det är ok" utan att gjort ett enda test.

Det var mycket åsikter och ingen fakta det där.

Här är en karta som visar API:s ranking världens länder när det gäller djurskydd:
Visa bilaga 775194

Här är VACI:s ranking av bästa länder gällande djurskydd:
Visa bilaga 775195

Miyatafarfar har redan gett fakta kring att kinesiska företag som inte måste följa REACH producerar produkter med stora mängder gifter och tungmetaller.

Köp vad nu vill, det är inte olagligt. Men rättfärdiga det inte med en massa diffust resonerande kring att alla tror att det egna landet är bäst, och därför är alla lika dåliga.
kartan går väl att använda för att bevisa djurskyddsnationalismen. det intressanta med djurskydd, som gör att jag tar upp det i det gär sammanhanget, är att hela syftet med det är att kunna fortsätta förtrycka och döda djur på "moralisk" väg. jag rekommenderar svärds avhandling "problem animals" som i min mening visar det tydligt.

samma sak är det med olika regler för produktion av t ex kläder. istället för att stoppa den gigantiska överproduktionen och den miljöförstöring den för med sig, legitimeras överproduktionen genom att den följer olika regler och genomgår mindre kontroller.

som jag skrev tycker jag begagnat är en bättre idé än onödiga nya kläder. det drar dessutom undan mattan och födkroken för överproduktionssamhället, istället för att legitimera det, såsom tanken på Goda Varor gör.

självklart kan vi väl producera det som trots allt ska produceras på Gott Sätt, men i dagens läge är det produktionens påstådda godhet, och måtten på det, som gör att vi accepterar grundproblemet. det är en rökridå. precis som det skrattretande "djurskyddet" som vi har i sverige (när vi nu dödar och plågar i aldrig tidigare skådad skala).

kartan går väl att använda för att bevisa djurskyddsnationalismen. det intressanta med djurskydd, som gör att jag tar upp det i det gär sammanhanget, är att hela syftet med det är att kunna fortsätta förtrycka och döda djur på "moralisk" väg. jag rekommenderar svärds avhandling "problem animals" som i min mening visar det tydligt.

samma sak är det med olika regler för produktion av t ex kläder. istället för att stoppa den gigantiska överproduktionen och den miljöförstöring den för med sig, legitimeras överproduktionen genom att den följer olika regler och genomgår mindre kontroller.

som jag skrev tycker jag begagnat är en bättre idé än onödiga nya kläder. det drar dessutom undan mattan och födkroken för överproduktionssamhället, istället för att legitimera det, såsom tanken på Goda Varor gör.

självklart kan vi väl producera det som trots allt ska produceras på Gott Sätt, men i dagens läge är det produktionens påstådda godhet, och måtten på det, som gör att vi accepterar grundproblemet. det är en rökridå. precis som det skrattretande "djurskyddet" som vi har i sverige (när vi nu dödar och plågar i aldrig tidigare skådad skala).
Absolut.
Dock i frågan om just bibs har jag synpunkter på begagnat. Av flera anledningar.

"Du" i nedanstående text är allmänt menat, inte riktat till någon speciell.

Kan man komma undan med otillåtna/farliga produkter och/eller otillåtna utsläpp vid tillverkningen så gör man det, oavsett i vilket land tillverkningen sker eller till vilken marknad.

Det enda som motverkar detta är kännbara straff (och alltså ett regelverk), eller att man är rädd om varumärket. Men tror att även för märken (oavsett typ av vara) som bygger på gott renommé så gamblas det en del, det görs riskbedömningar helt enkelt.

Låter det mörkt, foliehatt? Då har du inte hängt med i nyheterna de senaste decennierna. Vinst till varje pris, det finns ingen tillverkare som håller låga priser bara för att vara snäll.

Det är ju bara att tänka logiskt, eller kanske think pink.
1. Billig skit från Shein/Temu innehåller mycket otillåtna ämnen. Är det för att:
A. Dom anser att det är en sales point med giftiga kläder.
B. Det blir billigare att tillverka.

Om du svarat A., sluta läs här.
Om du svarat B.
2. Billiga noname cykelkläder från Ali, vill man hålla ner kostnaden vid tillverkning:
A. Nej.
B. Ja.
Om du svarat B., se 1. B.

En annan sak är villkoren för arbetarna vid tillverkningen. Det är svårare att göra något åt, företagen satsar på att mediaträna PR-folket i första hand. Denna fras har jag hört för många gånger från svenska företag med tillverkning/leverantörer i låglöneländer, "Det var nytt för oss, vi kommer att se över våra rutiner".

EDIT:
Ja jag tror att det är mindre farliga ämnen i varor tillverkade för marknaden i EU. Min poäng med inlägget är INTE att det är same same oavsett märke eller tillverkning.

Senast ändrad:
2. Billiga noname cykelkläder från Ali, vill man hålla ner kostnaden vid tillverkning:
Relativt dyra namngivna cykelkläder med italiensk märkespadding från Ali är därmed ok alltså? De som länkas i tråden här

Mina Craft bibs med kinapadding av okänd proviniens jag hittade i reahyllan på XXL. Måste jag slänga dem nu? Känns livsfarlig nu med allt som skrivs i den här tråden om kina. Jag vet ju att craft inte gör gift-tester på varje sändning så hur kan jag vara säker nu när mina "svenska" bibs är mer kinesiska än ali-bibsen?

Relativt dyra namngivna cykelkläder med italiensk märkespadding från Ali är därmed ok alltså? De som länkas i tråden här

Mina Craft bibs med kinapadding av okänd proviniens jag hittade i reahyllan på XXL. Måste jag slänga dem nu? Känns livsfarlig nu med allt som skrivs i den här tråden om kina. Jag vet ju att craft inte gör gift-tester på varje sändning så hur kan jag vara säker nu när mina "svenska" bibs är mer kinesiska än ali-bibsen?

Nu är du ju inte oroad på riktigt, men om man bryr sig så kommer man rätt långt med logiskt tänkande. Vilket jag beskrev i mitt inlägg, som du citerade endast något från, det som passade dig bäst.

Total bull, Chinese Export brukar gå i arv och återupprepas tomt. Det finns inte.

Något som är mer relevant är att CE-märkning är en egenrapporterad certifiering. Dvs, tillverkaren säger att produkten uppfyller relevanta krav och utfört egna tester för att detta ska stämma. Egenligen inget som hindrar tillverkaren att säga:
"Det är ok" utan att gjort ett enda test.
Det var nyheter för mig... Fann detta när jag grävde lite:

Så tack för att du fick mig att lära mig något nytt.

Nu är du ju inte oroad på riktigt, men om man bryr sig så kommer man rätt långt med logiskt tänkande. Vilket jag beskrev i mitt inlägg, som du citerade endast något från, det som passade dig bäst.
Nej, det är jag såklart inte men det raljeras mycket i tråden.

Min poäng är att globala distributionskedjor är komplexa. Premiumbibs från Ali är med all sannolikhet mer europeiska är europeiska märkesbibs i lägre prisklasser som till 100 % innehåller komponenter från kina.

Vill du inte lägga jättemycket pengar på dina byxor men ändå vill stödja europeisk tillverkning så är det paradoxalt nog Ali-bibs med italiensk padding du ska köpa

"Du" i nedanstående text är allmänt menat, inte riktat till någon speciell.

Kan man komma undan med otillåtna/farliga produkter och/eller otillåtna utsläpp vid tillverkningen så gör man det, oavsett i vilket land tillverkningen sker eller till vilken marknad.

Det enda som motverkar detta är kännbara straff (och alltså ett regelverk), eller att man är rädd om varumärket. Men tror att även för märken (oavsett typ av vara) som bygger på gott renommé så gamblas det en del, det görs riskbedömningar helt enkelt.

Låter det mörkt, foliehatt? Då har du inte hängt med i nyheterna de senaste decennierna. Vinst till varje pris, det finns ingen tillverkare som håller låga priser bara för att vara snäll.

Det är ju bara att tänka logiskt, eller kanske think pink.
1. Billig skit från Shein/Temu innehåller mycket otillåtna ämnen. Är det för att:
A. Dom anser att det är en sales point med giftiga kläder.
B. Det blir billigare att tillverka.

Om du svarat A., sluta läs här.
Om du svarat B.
A. Nej.
B. Ja.
Om du svarat B., se 1. B.

En annan sak är villkoren för arbetarna vid tillverkningen. Det är svårare att göra något åt, företagen satsar på att mediaträna PR-folket i första hand. Denna fras har jag hört för många gånger från svenska företag med tillverkning/leverantörer i låglöneländer, "Det var nytt för oss, vi kommer att se över våra rutiner".

EDIT:
Ja jag tror att det är mindre farliga ämnen i varor tillverkade för marknaden i EU. Min poäng med inlägget är INTE att det är same same oavsett märke eller tillverkning.
Så sant. Och bara för att kläderna är relativt dyra på Temu/Shein/Aliexpress betyder det heller inte att det är bättre kvalité eller mindre gifter osv.

Nej, det är jag såklart inte men det raljeras mycket i tråden.

Min poäng är att globala distributionskedjor är komplexa. Premiumbibs från Ali är med all sannolikhet mer europeiska är europeiska märkesbibs i lägre prisklasser som till 100 % innehåller komponenter från kina.

Vill du inte lägga jättemycket pengar på dina byxor men ändå vill stödja europeisk tillverkning så är det paradoxalt nog Ali-bibs med italiensk padding du ska köpa
Det var ett himla tjat om ”italiensk padding”. Vilket märke är det på paddingen?

Edit: Kollade upp nu. Om det är YKYW Bike du menar så är deras bibs för 60-70 dollar med Elastic Interface chamois (”italiensk padding”), medan bibsen för 30-40 dollar verkar vara någon egen, säkerligen piratkopia på EI. Så om du köper bibs i den prisklassen sparar du heller inget jämfört med att köra tex Craft.

Senast ändrad:
Finmärkena specialbeställer ju men det kostar därefter sen också.

Faktum kvarstår. Vill du inte betala tusentals kronor för dina bibs men ändå känner att du litegrann vill stödja europeisk industri, då ska du handla på Ali.
Det är minst två ämnen här isf. Vilket land man vill/inte vill stödja ekonomiskt, och risken för att tillverkningen sker på ett smutsigt sätt (tänk tungmetaller/andra hälsofaror). Även det senare ämnet kan man dela upp i två, risker vid produktion, och risker med produkten för konsumenten.

Hur man prioriterar dessa mot varandra får man välja själv, men det är en större risk för gifter i kläderna med varor som inte behöver följa regler som t.ex. de som finns för produkter som säljs inom EU, eller säljs inom Kina. Att tillverka på plats A och sedan sälja till B fast från A (oavsett riktning) är lite av ett kryphål. Då gäller bara reglerna för produktion, men inte för varan i sig så att säga. För superbilliga produkter som säljs på Shein och Temu så vet vi resultatet, för dyrare varor från AliExpress har jag inte sett tester/utredningar, men det är andra (striktare) regelverk med en vara köpt i en europeisk butik, även om båda är tillverkade i Kina.

Det var ett himla tjat om ”italiensk padding”. Vilket märke är det på paddingen?

Edit: Kollade upp nu. Om det är YKYW Bike du menar så är deras bibs för 60-70 dollar med Elastic Interface chamois (”italiensk padding”), medan bibsen för 30-40 dollar verkar vara någon egen, säkerligen piratkopia på EI. Så om du köper bibs i den prisklassen sparar du heller inget jämfört med att köra tex Craft.
Jag tror med den bättre paddingen sparar man åndå gentemot Craft för på Craft får man gå upp till c1 eller c2 pad för att få lite bra kvalité. Och då pratar vi en del mer pengar.

C3 duger fint det med. Får jag gissa fritt tror jag dessa YKYW-bibs snarare motsvarar C4/C5.
Beror kanske på vilka? Ykyw finns i ett intervall mellan nån hundring upp till kring tusenlappen.
De jag fick hem igår motsvarar mycket väl vad jag har i Rapha och Velocio i rövvänlighet. Kvalitet över tid återstår att se.
Craftbibs avstår jag ifrån.Det finns andra Craftkläder som funkar finemang för mig.

C3 duger fint det med. Får jag gissa fritt tror jag dessa YKYW-bibs snarare motsvarar C4/C5.
Kan säga att mina Rion med Italien-bib är bättre (enligt mig) än mina Craft med Infinity C2 eller vad dom nu kallar dom.

Mina YKYWBIKE med no-name bib känns dock ännu skönare, men smaken är ju bokstavligt talat som baken i detta fall.

Stor eloge att du tar det så jäkla snyggt!
En förebild för oss alla i forumet när det lätt kan hagla "du har fel" utan källor! 😁

Jag tycker vi fortsätter försöker informera och döda China Export-copy-pastan (lite råttor i pizzan/Urban legend över det hela).

Sedan är som sagt, CE rätt vag märkning som det är "Produkten ska göra rätt och inte fel och du som säljer ansvarar för att det är rätt".

Jag vet att vi gör väldigt rigorösa tester med våra produkter på mitt jobb, men i orienten så behöver man bara be om en ändring så får man ett data blad som är <0% bly och garanterat +85°C tolerant material (När det i själva verket inte stämmer alls).

En förebild för oss alla i forumet när det lätt kan hagla "du har fel" utan källor! 😁

Jag tycker vi fortsätter försöker informera och döda China Export-copy-pastan (lite råttor i pizzan/Urban legend över det hela).

Sedan är som sagt, CE rätt vag märkning som det är "Produkten ska göra rätt och inte fel och du som säljer ansvarar för att det är rätt".

Jag vet att vi gör väldigt rigorösa tester med våra produkter på mitt jobb, men i orienten så behöver man bara be om en ändring så får man ett data blad som är <0% bly och garanterat +85°C tolerant material (När det i själva verket inte stämmer alls).
Läste en gång i tiden "Att erkänna att man hade fel är att erkänna att man idag vet mer än vad man gjorde igår".

Upphovsman (eller kvinna) okänd, men har försökt anamma det i den mån det är möjligt, även om egot ibland tar sig en törn.

Jaså den. Den är ju gammal som gatan. Så jäkla svårt är det inte att se skillnad.
1750332835312.webp

Jaså den. Den är ju gammal som gatan. Så jäkla svårt är det inte att se skillnad.
Visa bilaga 775389
Hej, se min länk i tidigare inlägg.

"The Commission is aware that there exists the misconception attributing CE marking the meaning ‘Chinese export’. The Commission is not aware of the existence of a ‘China export mark’ but considers that the mark the Honourable Member refers to constitute the CE marking as foreseen in the European legislation without, however, respecting the dimensions and proportions prescribed therein." ...

"The Commission is aware that CE marking, like any other mark, is misused, e.g. CE marking is affixed to products which do not fulfil the requirements and conditions for its affixing or it is affixed to products for which the affixing is not foreseen. There are also cases where, whilst the product is in compliance with the applicable requirements the CE marking itself does not respect the formal requirements, namely the form of the CE marking or the dimensions and proportions prescribed in the legislation."

Två par till beställda. Dock utan fickor, det var en miss i första.
Förväntar mig att få grön hud med röda prickor.
Fast det står i deklarationen att de är kemikaliefria. De små gulingarna har blivit de nya japserna betr kvalitet tror jag nog.
Tittade lite i lådorna, Rapha- Kina, Assos-Rumänien, DHB-Portugal, Velocio-Albanien.
De enda som är vad de utger sig för att vara är Lusso som faktiskt tråcklas ihop i Manchester England England….
Var det inte du som var PTFE-motståndaren?

Jag gillar att på varma dagar cykla i löst fladdrande linne även om det av vissa anses vara en faux pas. Att utöka garderoben med 2-3 extra Rapha Cargo bibs är dock inget jag vill utsätta plånboken för. Har någon här hittat några rimligt prissatta bibs, även hängsle-lösa funkar, med sidofickor från Ali?

Jag gillar att på varma dagar cykla i löst fladdrande linne även om det av vissa anses vara en faux pas. Att utöka garderoben med 2-3 extra Rapha Cargo bibs är dock inget jag vill utsätta plånboken för. Har någon här hittat några rimligt prissatta bibs, även hängsle-lösa funkar, med sidofickor från Ali?
Jag fick hem mina YKYW-bibs och är väldigt nöjd med kvalitén. Tror man ska köra på de bibsen med italiensk dyna som många andra säger. Tog typ 2 veckor för paketet att komma fram, ingen tullavgift eller liknande, antar att de betalar den. Kommer beställa mer kläder från dem i framtiden. Beställde dock från deras hemsida direkt och inte via Aliexpress.

Jag fick hem mina YKYW-bibs och är väldigt nöjd med kvalitén. Tror man ska köra på de bibsen med italiensk dyna som många andra säger. Tog typ 2 veckor för paketet att komma fram, ingen tullavgift eller liknande, antar att de betalar den. Kommer beställa mer kläder från dem i framtiden. Beställde dock från deras hemsida direkt och inte via Aliexpress.
Har spanat in deras utbud men de verkar inte ha några modeller med de åtråvärda sidofickorna som kommer till användning när man inte har några ryggfickor.. och alla andra gånger med för den delen. Alla bibs borde ha sidofickor.

Har spanat in deras utbud men de verkar inte ha några modeller med de åtråvärda sidofickorna som kommer till användning när man inte har några ryggfickor.. och alla andra gånger med för den delen. Alla bibs borde ha sidofickor.
Jag har YKYW bibless bibs (heter det så?) med sidofickor och billiga blöjan.

Använder dem för att cykla till jobbet, cykla till badet eller ibland när jag kör branta backintervaller en sommarkväll och bara tar på en fladdertröja utan bakfickor. Funkar bra. Kvalitén är medioker, jag ser redan tecken på att resåren vid/i fickorna börjar slitas ut. Midjeresåren är rätt bred och lite besvärlig när man sitter mycket framåtlutad, men som vanligt går det mesta bra om man inte håller på i timtal åt gången.

Tillbaka
Topp