Cykelkläder i baggy stil + hjälm

• Trådstartare Trådstartare Wee
  • Start datum Start datum

Wee

Aktiv medlem
Hallå alla glada cyklister.
Jag ska åka och köpa ny cykel efter att ha tagit en ofrivillig paus från cyklandet.

Det jag är ute efter är ett par baggy shorts med tillhörande tröja. AM stil som funkar bra för XC cykling.
Något i stil med: http://www.evaldsmtb.se/personlig-utrustning/kit/specialized-kladkit-atlas-xc-kit-mtb-1

Jag är 99% säker på att det blir en Scott Spark, jag har redan bibs och tight cykeltröja som jag har när jag kör spinning men det är inget jag vill visa mig utomhus med. Dels för att jag inte är med i cykelklubben längre, och dels för att jag är ca. 10kg fetare nu än jag var när jag köpte dom. :-D

Vad har ni för kläder, och vad rekommenderar ni?
Jag vill som sagt ha något som inte sitter allt för tight, antingen med lösa innerbyxor eller så kör jag med bibs under.

Jag behöver också en hjälm som känns lite mer modern än den jag har så jag tar gärna emot tips på hjälmar också.

Jag åker troligtivs och köper cykeln på torsdag eller fredag så vore bra om jag har hunnit beställa och kanske även fått hem kläderna tills dess. :-)

Ursäkta en dum fråga från en novis!
När man använder såna baggy shorts använder ni cykelbyxor under eller har dom den där vadderingen i rumpan redan?

Jag kör stoppade kallingar under baggyshortsen. Inte nödvändigtvis för att jag behöver stoppningen men de har sömmarna på rätt ställen och är sköna att cykla i.

NORRONA FJØRÅ och ett par Cube baggy kör jag med på mtb och ibland på cross. Kör bibs ohämmat under. Fungerar bra så det kör jag på.

Det är en löstagbar innerbyxa som har stoppning i dom flesta cykelbyxorna vilket är ett självklart val att ha om man inte har ett härdat cykelarsel. Förr ömmade det aldrig för mig men när man haft en längre period utan att cykla så är det allt annat än skönt. Se till att byxorna du använder har stoppning!

Köpte ett par Fox Sergeant. Skitnöjd! Mycket lätta och luftiga med lagom lös passform runt benen. Den interna blöjan sitter utmärkt.

Rekommenderas!

Skit nöjd med mina Race Face kläder men shortsen saknar ju dämpning/stoppning i bak så körde mina vanliga cykelbyxor under och dom var snor hala så när gick med cykeln så halkade shortsen ner hela tiden.

Finns det typ kalsongen med dämpning/stoppning i röva?
Eller ska man byta sadel?

Gravyking skrev:
-------------------------------------------------------
> Skit nöjd med mina Race Face kläder men shortsen
> saknar ju dämpning/stoppning i bak så körde
> mina vanliga cykelbyxor under och dom var snor
> hala så när gick med cykeln så halkade shortsen
> ner hela tiden.
>
> Finns det typ kalsongen med dämpning/stoppning i
> röva?
> Eller ska man byta sadel?

Om du inte har en (för dig) dålig sadel ska du inte byta sadel för att dina byxor saknar innerbyxa med stoppning, det är väl både billigare och smartare att köpa ett par byxor med stoppning. Jag vet att jag sett innerbyxor man kan köpa löst men vart det är en annan fråga. Jag rekommenderar iaf att du köper en ny byxa (med stoppning!)

Kika på wiggle jag köpte min första uppsättning där det finns en del faktiskt, de jag köpte är ett par DHB-Morro och de sitter bra och är riktigt sköna till en bra peng, tror jag betalade under 400:-

Det är helt klart smartare än att köpa en mjuk sadel.

Gravyking skrev:

>
> Finns det typ kalsongen med dämpning/stoppning i
> röva?
> Eller ska man byta sadel?

Kolla på Liner Short

Det blir lätt lite varmt med vanliga cykelbyxor under shortsen.

Exempel:

http://www.wiggle.co.uk/gore-bike-wear-pro-padded-liner-shorts/

Mina är ganska genomskinliga. Man bör därför inte ta fel när man rafsar runt i garderoben innan lvg-passet. De ställer ett par slitna bibs i skuggan, eller mer korrekt tvärtom. :)

Kristoffer R skrev:
>
> Mina är ganska genomskinliga. Man bör därför
> inte ta fel när man rafsar runt i garderoben
> innan lvg-passet. De ställer ett par slitna bibs
> i skuggan, eller mer korrekt tvärtom. :)

Eller så köper man så pass genomskinliga att det blir omöjligt att ta fel. Dom här har jag och dom är bra. Gäller att köpa tillräckligt små bara, så att dom sitter tight.
http://www.competitivecyclist.com/mavic-stratos-under-short-mens

Sen tycker jag att morvelo gör snygga och sköna tröjor.
http://www.morvelo.com/men/mtb-jerseys/long-sleeve

Vet inte om du har köpt hjälm men jag är jäkligt nöjd med min Giro feature.

Sen har ni ju inte diskuterat strumpor....
Fick dessa i farsdag-present och har känt mig pressad att använda dem, igår var premiärturen

Bilagor

• DSC_0226.JPG
    DSC_0226.JPG
    76.2 KB · Besök: 42
Kristoffer R skrev:
> Gravyking skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Finns det typ kalsongen med dämpning/stoppning
> i
> > röva?
> > Eller ska man byta sadel?
>
> Kolla på Liner Short
>
> Det blir lätt lite varmt med vanliga cykelbyxor
> under shortsen.
>
> Exempel:
>
> http://www.wiggle.co.uk/gore-bike-wear-pro-padded-
> liner-shorts/
>

Eller dessa:
http://www.mtbstore.se/sv/poc/15008-product-35348.html

Vet inte om det är för att jag sitter med mobilen eller om det är något annat men jag kan inte se dina bilder.

Gravyking skrev:
> Ska se om det funkar på min mobil!
>
> Edit: Funkar hur bra som helst!

Och även för mig. Det blev en snygg uppsättning kläder faktiskt. :-)

Tillbaka
Topp