Cykelklubb (cykelkompisar?) i Södra GBG?

• Trådstartare Trådstartare CW
  • Start datum Start datum

CW

Aktiv medlem
Östra delen har CK Master, Hisingen har sin, Mölndal har sin men det verkar inte finnas någon för södra delarna; Högsbo-Frölunda-Askim m.fl. Jag tänker i huvudsak på LVG.

Hur många av er här bor i krokarna och kör närliggande sträckor/rundor? Jag är nybörjare och har endast kört solo sen förra sommaren men möter och rejsar många andra på väghojar.

Kan ju kanske vara en tråd för att få cykelkompisar i området?

Klubbarna i Göteborg skiljer sig inte så mycket åt när det kommer till var de cyklar (området är inte så stort), utan mest till vilken inriktning de har.

Hisingens ck startar ju i mölndal minst en gång i veckan oftast 2 ggr.

Lygnerns vänner startar väl söder om stan? Typ Lindome har jag för mig.

MVH
Magnus

Lygnern? Det är väl en sjö utanför Kungsbacka? Och varken Kungsbacka eller Lindome är Göteborg och kanske inte platser man cyklar ned till för att sen påbörja en träningsrunda.

Jo Mölndal är relativt nära, knappt en 10 minuter från där jag bor åtminstone, men jag tänkte mig träffar/samlingar vid Radiomotet eller Marklandsgatan (t.ex).
Många kör ju ner mot Askim, vidare förbi Billdal osv.

Nu var inte ämnet vilka klubbar man kan ansluta sig till i övriga Göteborg, utan om det finns någon för den sydvästra delen. Jag har träningsrundor här och söderut som jag gillar och jag ser ju tydligt att jag inte är den enda som kör de sträckorna.

Happy-get-togethers kanske inte gäller för oss asfaltsracers? Jag får kanske börja jobba på ett plakat och ett tillhörande saftstånd för att locka till mig likasinnade..

Nu är den visserligen inte längre så aktiv som förra och förrförra året, men det finns en Facebook-grupp som heter Bockastyre där man kan lägga upp förslag på rundor och se om andra hakar på. Det har blivit många bra rundor den vägen för min del. Ibland lär man känna nya cyklister, andra gånger är det gamla bekanta.

Ett typiskt inlägg kan låta ungefär:
"På torsdag tänker jag cykla ungefär tre timmar med start kl 17. Ca 28-30 km/h. Startar helst i södra delarna av Göteborg men är flexibel. Vill nån hänga på?"

Lygnens (inte Lygnerns) venner (inte vänner) har väl lite olika startplatser men jag tror de startar på Preem ibland de med.

Dra igång en Happy lvg ride och se hur det går? Det finns säkert fler som du i sydväst.

Jag bor lite längre söderut och det jag känner till är att det finns en pytteliten fb-grupp som heter Hela Billdal Cyklar. Kolla även vilka som kör Billdalstempot kanske?

Happyrides för mtb är frekvent men då guide-kungarna PeterA och Xenomorf kör sub-lvg-träningar med x-team brukar det tunnas ut i maj-juni.

Men allvarligt talat. Om man skall cykla 8-16 mil på en träningsrunda. Med den räckvidden kan det inte vara så svårt att ta sig till en start plats? Jag tycker att du skall cykla med den klubben du trivs bäst med.
Med vänlig hälsning,
Magnus

CW skrev:
-------------------------------------------------------
> GCK? En snabb Google-sökning ledde mig till:
> http://www5.idrottonline.se/GoteborgsCK-Cykel/ och
> det verkar mest vara en sida som antecknar när de
> olika klubbarna kör och det verkar vara
> uteslutande MTB. Menade du något annat än
> "Göteborgs CK"?

Göteborgs CK är en klubb med fokus på mtb vår och sommar. På höst och vinter ligger fokus på CX.
Vi har även många lvg-cyklister som kör tisdagar och onsdagar (om jag minns rätt) men vi har inget officiellt fokus på detta.

Bjuder du upp till dans så kommer folk, ungefär på samma sätt som någon skrev ang "happy lvg ride".

Kör du Master, MCK eller GCK så är du välkommen på allas träning i dessa olika klubbar.
Kolla antingen hemsidorna eller Facebook där sidorna ofta är mycket mer levande.

HCK kör nog avsevärt mest lvg men deras fokus ligger mestadels på motionslopp likt Vättern.

Nekrobumpar min egna tråd.

Måste fråga, är Mölndals CK en klubb som lägger extra stort fokus på barn? Jag har kikat på deras Facebook och får det intrycket.

Blev medlem i Bockastyre CK förresten. Det är mer av en "haka på" grupp och inte en fullblodig cykelklubb. Dessvärre hittade jag den något sent och det är inte något drag där nu - säsongen är mer eller mindre slut för LVG.
Sedan så antar jag att det är folk med barn som träffas å kör; då de ger sig ut kl 9 på lördagsmorgonen - då jag tar en sovmorgon. Jag har alltså inte barn ;)

Ja, Mölndal är väl den enda klubben i Gbg som har en gedigen barn- och ungdomsverksamhet.

Vad har du för ambitioner när det gäller längd och snittfart på rundorna så här års, CW?

CW skrev:
-------------------------------------------------------
> Nekrobumpar min egna tråd.
>
> Måste fråga, är Mölndals CK en klubb som
> lägger extra stort fokus på barn? Jag har kikat
> på deras Facebook och får det intrycket.
>
> Blev medlem i Bockastyre CK förresten. Det är
> mer av en "haka på" grupp och inte en fullblodig
> cykelklubb. Dessvärre hittade jag den något sent
> och det är inte något drag där nu - säsongen
> är mer eller mindre slut för LVG.
> Sedan så antar jag att det är folk med barn som
> träffas å kör; då de ger sig ut kl 9 på
> lördagsmorgonen - då jag tar en sovmorgon. Jag
> har alltså inte barn ;)
Mitt topp-tips är, försök gå med i alla klubbars facebookgrupper så skall du nog se att du kan få ihop finfina turer även sent på året, även efter kl 9. :)

geologen skrev:

>
> Vad har du för ambitioner när det gäller längd
> och snittfart på rundorna så här års, CW?
>

Såhär års, jadu, jag har inte skaffat mig höst-cykelkläder så mig finner man inte på racern just nu. Min snittfart är på 30kmh och jag brukar vara ute i 2-3 timmar när jag kör.

fredrick skrev:

>
> Mitt topp-tips är, försök gå med i alla
> klubbars facebookgrupper så skall du nog se att
> du kan få ihop finfina turer även sent på
> året, även efter kl 9. :)
>

... Får man verkligen bli medlem i Facebook-gruppen om man inte är medlem i klubben?
Nu var det ju inte tiden på året jag anmärkte på utan klockslaget. Jag brukar köra runt 5, 6 tiden och på helgerna kan det variera. Kvällsrundorna har varit riktigt sköna då det inte är lika mycket folk på den inledande sträckan som är en cykelbana och därefter på bilvägarna så har det varit mindre trafik.

> fredrick skrev:
>
> >
> > Mitt topp-tips är, försök gå med i alla
> > klubbars facebookgrupper så skall du nog se
> att
> > du kan få ihop finfina turer även sent på
> > året, även efter kl 9. :)
> >
>
> ... Får man verkligen bli medlem i
> Facebook-gruppen om man inte är medlem i klubben?
>

Göteborgs cykelklubbar (säkert många andra) är förvånansvärt välkomnande.
Vet att GCK är det och tror att resten är det också.

Tillbaka
Topp