Cykelköp online via banköverföring - risky?

KarlCrox

Aktiv medlem
Fick ett riktigt bra erbjudande att köpa en cykel från jonito.de. Kollade förstås upp allt om företaget och även ”referenser ” från en annan svensk som handlat cykel därifrån och kunde rekommendera onlinebutiken.

Efter att ha tackat ja till erbjudandet och överfört pengarna, mailade jag en skärmdump på överföringen och fick om svar att så fort de får pengarna så får jag ett automatiskt Mail som bekräftar att jag betalat. Betalade 19/3 men har sedan dess inte hört något trots mailat jonito två gånger. Pratade med Länsförsäkringar två gånger och de kollade att alla uppgifter stämmer. Allt har gått rätt till och pengarna Finns hos mottagarbanken. Handläggaren på Länsförsäkringar sade att jonito borde ha fått pengarna, men att de kan reklamera överföringen. Men då jag hoppas på att köpet ändå ska gå igenom bad jag dem vänta och mailade Jonito med referensnumret för överföringen så de kan kontakta sin bank för att stämma av och lösa betalningen, förhoppningsvis.

Någon som råkat ut för liknande strul, eller fått vänta ännu längre på en betalning??

mzi

Aktiv medlem
Efter två veckors väntan och flera mail så hade jag reklamerat överföringen. Ett sådant företag tror jag inte att du vill vara kund hos. Om de är sådär svåra att få tag på när du just ska köpa en hoj, hur tror du då de är om du får några problem och behöver reklamera?

Instämmer med föregående. Och logiken "det är ett sånt bra erbjudande att jag vill vänta" känns som att det förklarar deras affärsmodell också. Om jag skulle vilja lura folk på pengar skulle jag inte heller erbjuda ett halvbra erbjudande..

KarlCrox

Aktiv medlem
Efter två veckors väntan och flera mail så hade jag reklamerat överföringen. Ett sådant företag tror jag inte att du vill vara kund hos. Om de är sådär svåra att få tag på när du just ska köpa en hoj, hur tror du då de är om du får några problem och behöver reklamera?
Ja det känns lite konstigt.
Samtidigt sade den första jag pratade med på Länsförsäkringar att det kan ta upp till två veckor till att företaget får pengarna från sin bank.

Berk

Aktiv medlem
På trustpilot finns några med liknande erfarenheter:

Pengarna kommer väl in direkt? Förstar inte varför det skulle tar två veckor, det tar högstens en dag. Tyska butiker där jag har överförts skickar mejl inom tre dagar att dom fick pengarna.

Men du kan inte drar tillbaka pengarna. Jag skulle har ringat butiken redan. Men då måste du bestämma om du vill ha cyklen eller pengarna.

mzi

Aktiv medlem
Jag tänker inte om de fått pengarna eller inte, utan att de inte följer med sin kund. Om jag hade betalat en stor summa pengar så hade jag velat att företaget som får dem ska hjälpa mig genom köpet. T ex berätta att de inte ser pengarna förrän om X antal dagar. Alltså vara lika bra som Länsförsäkringar är mot dig. De verkar ju ha en bra kundrelation? Jonito skulle jag inte vilja vara kund hos efter vad du beskriver.

KarlCrox

Aktiv medlem
På trustpilot finns några med liknande erfarenheter:

Pengarna kommer väl in direkt? Förstar inte varför det skulle tar två veckor, det tar högstens en dag. Tyska butiker där jag har överförts skickar inom tre dagar att dom fick pengarna.

Men du kan inte drar tillbaka pengarna. Jag skulle har ringat butiken redan. Men då måste du bestämma om du vill ha cyklen eller pengarna.
Jo, företagets bank håller av någon anledning ofta på pengarna. Vet ej varför men det säger Länsförsäkringar bland annat, och att det kan ta två veckor.

jlundin

Medlem
Samma fråga som ovan
Jag köpte cykeln jag spanade på från Jonito till sist. Betalde med Amazon pay för att ha en betrodd mellanhand. Köpet från Jonito gick jättebra. Leverans inom lovad tid och svar på nervösa frågor under tiden. Däremot fick jag problem med Amazon vars system tyckte det var en ovanligt hög summa. Så mitt råd är att inte använda Amazon pay om du överväger olika alternativ. Från min erfarenhet att döma var dock Jonito proffsiga genom hela leveransen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer