Cykelköp/renovering påbörjad/Cykeln klar/Lysbygge! :)

Yes!! Paketet ligger på posten :) Ska hämta det senare nu måste jag fixa lite med endurohojen tills tävlingen imorgon.. Men bilder kommer nog senare under dagen/kvällen :D

Jaha då har man plockat upp alla saker o upptäcker att mitt styrlager saknas!!! Gahhh det står med på kvittot men det fanns inget i paketet, såå typiskt. Har mailat dom nu i alla fall får vi se vad dom säger. Bilder kommer

SÅdär har börjat med att skruva ihop hojen i alla fall :) Här kommer lite bilder
Ett litet paket :)
13763983mh2.jpg

Prylar!
30186508dc9.jpg

Fin gaffel
33192722on0.jpg

Monterat vevparti :)
69576481jr3.jpg

Nya trampor :)
70672208ml8.jpg

Nya fina däck :)
41632398ev9.jpg

Ny kasset
33492459bd7.jpg

Nya skor :)
56350597pj8.jpg

Ska ut o skruva vidare nu mer bilder kommer :)

Här kommer dom sista bilderna för idag :) Har monterat nästan allt nu dock så är inte gaffelröret i sin rätta längd då jag måste få hem dom nya styrlagren. Ska dra bromswire mm. Måste även köpa lite längre kedja märkte jag. Nu ska jag vila o ladda inför morgondagens enduro :)

84197220ry9.jpg

51266035nd4.jpg

10624386oq3.jpg

53403068kq2.jpg

66544577og7.jpg

94868755ev4.jpg

Sjukt läckert, kul att det kom lite grejer! Synd på styrlagret bara, men nu fick du ju lite att pyssla med i alla fall! Ser fram emot fortsättningen!

Kul att någon tar tillvara på de gamla GTs som finns.
Själv är jag en GT samlare enligt min sambo.

För tillfället har jag:

På bilden syns 1997 Avalanche, rökfärgad ram på väggen.
Svart GT Psyclone, har Judy FSX till den.
Polerad Zaskar med kul grejer.

Utanför bilden har jag en STS DS med Saint och Hone grejer.

Försöker minimera beståndet till endast GT hojar.
Blir nog en till, en Xizang..

Bilagor

• IMG_2219.jpg
    IMG_2219.jpg
    87.8 KB · Besök: 22
Trevligt :)
Har snackat med evalds mtb nu o dom skulle skicka ner ett nytt styrlager :) Tror inte det blir så mycket skruva av idag då jag har så ont i benet att jag knappt kan gå normalt, blev en rätt bra vurpa på endurotävlingen idag hehe. Men det kliar rätt bra i fingrarna så man kan se går ut o försöker göra lite ändå :P

Va i garaget o försökte skruva lite idag o drog ltie bromswire. Men det blev problem med bakbromsen, höljet till wiren bak har inget stopp utan går bara tungt igenom men när man bromsade så drogs den självklart med genom hålet. Funderar på hur man ska lösa det, man kanske skulle försöka borra upp hålet lite en bit så man får plats med wiren o en ändhylsa på den så kommer den ju inte kunna röra sig. Men det kan nog blir svårt o borra där är ju lite ont om plats. Har är 2 bilder på problemet

70445747fo4.jpg

91531355ve2.jpg

Sätt ett ändhylsa där och kör på, det gör jag på mina gamla GTs, höljet får hänga lite löst på stoppet.

Bromsverkan och styvheten är god ändå.

Jasså så det funkar :) Funderade först på det men tänkte att det kankse inte blir så bra men då testar jag det :) Kanske dra en stripes runt ramen som håller i höljet också, inte så snyggt men kanske är bättre...

Sådär då va cykeln klar :) Monterade nya styrlager igår och idag ställde jag in växlanra o fixade till klossarna på skorna. Har varit ute på en 10km runda nu och den funkar fint :) Det ända jag inte gillade riktigt är att bromsarna känns väldigt svampiga. Ska köpa ny kedja imorgon sen är den helt klar =) Känns kul o ha en lite bättre cykel nu o jag tycker den blev jädrigt fin faktiskt. Kom gärna med kommentarer om bygget :)

95159487og9.jpg

24335853ov9.jpg

99724933cy8.jpg

79179484fb7.jpg

Ojojoj vad tjusigt! Det ser kalas ut! Blir snudd på avis faktiskt. :)

Har varit roligt att följa bygget litegrann, mer sånt. Ha så jävla kul med hojen nu!!!

Miche: Tackar :)
PontusL: Japp det fick bli 100mm gaffel. Komemr köra utan dekaler tycker den belv clean så :)
MorbidAngel: Tackar :) Jo tycker också det är kul med byggloggar o sånt :)

Sådär nu är den i alla fall 100% klar :P Monterade nya kedjan idag o va ute på en härlig tur.. Riktigt skön hoj =)

Blev sugen på att hoja lite nu ikväll men det va ju rätt mörkt ute. Vad gör man jo man slänger ihop ett lyse lite snabbt till hojen =) Blev inte det snyggaste men ska bygga vidare på det för det lyser riktigt bra det räcker åt mig i alla fall för turer på motionsspår. Här kommer några bilder på det fina bygget :P

33302562ys2.jpg

27561825xp2.jpg

56153716rg7.jpg

Jättekul tråd! Mitt första inlägg här på forumet och anledningen att jag hittade hit var att jag kom på att jag har en gammal Pantera stående i garaget hemma hos mina föräldrar och att den antagligen kommer behöva lite kärlek... vilket jag planerade att ha som terapiarbete på semester. Det rör sig om en av de vad jag förstått ganska ovanliga Svart/mörklila hojarna med lila/blå "svamptryck". Stel gaffel är det på den också för övrigt.

Utan att ha tillgång till cykeln då den står på andra sidan landet skulle jag ändå vilja ha lite tips på vad som garanterat kommer beghöva göras med den med tanke på att den stått parkerad rätt många år.

Tack på förhand och tack återigen för tråden!

Robert

Välkommen Robert. Vad som behöver göras beror på hur slitna delarna är och vad du tänkt använda cykeln till, rulla på stan eller köra skog?
Du bör nog iallafall räkna med att byta ut vajrar o höljen till bromsar o växlar. Nya däck o slangar. Även nya bromsklossar. Allmän rengöring. Nytt fett i naven o styrlagret.

/Ola

Tack för svaret.

När det begav sig körde jag mest cross country och tanken är nog att gamle goe Pantera skall få fortsätta med det.

När det gäller vajrar och liknande: kommer det vara problem att hitta saker som passar idag? Jag menar, cykeln är ju inte direkt från igår. Rent ekonomiskt borde man köpa en ny men nu råkar jag gilla cykeln så den skall rustas upp.

Detta var ju en gammal go´ tråd!
Har precis lagt några kvällar på att fräscha upp min gamla trotjänare, en GT Avalanche.
Min tanske är i första hand att få den i bruksdugligt skick igen för skogsturer.
Sen blir man ju jävligt inspirerad av andra byggprojekt.

Här är hojen i fråga, med usla vajrar, halvrostig men ganska sjysst kedja och torkat fett i alla lager...

IMGP0623.JPG ht=544

Är Autosol lösningen för att få den där "kromad-stång-glansen" på ramen?

Har själv monterat V-bromsen bak med hjälp av vajerstoppet på bilden. Vill minnas att även jag upplevde bromsen som något svampig. Hade till och med bromsbrygga på ett tag men det var troligtvis inte ramen som sviktade.
Finns det någon bättre lösning (läs kan man köpa vajerstopp någonstans att montera på ramen) ?

V-broms_GT.jpg ht=544

Tillbaka
Topp