Cykelkorg till pendlarhoj

plar

Ny medlem
Hej!

jag är på gång att köpa ny pendlarhoj. Ingen fancy cykel direkt, något i klass med t.ex. Specialized Crosstrail Sport. Jag vill dock ha en cykelkorg på cykeln. Ja jag vet, inte direct coolt på en sån cykel, men det är så fantastiskt användbart :) Problemet är väl att handbromsar, växlar och vajrar är i vägen? Finns det något sätt att lösa detta?

Tack på förhand!

Ett alternativ är att skaffa en fastmonterad cykelkorg som sitter fast i navet på framhjulet och under styret. Då finns det gott om plats för vajrar och sånt. Det kan hända att du blir tvungen att justera höjden på styret däremot.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelkorgar fram ska fästas i ramen och inte i
> gaffel-hjul. Då förändras inte cykelns
> egenskaper så mycket.

Vad hittar man en rammonterad cykelkorg/rack som tillbehör? Förutom Pilen eller Posten eller vilken det nu är.

Att ha korgen på ramen är bra när man parkerar men asskummt när man cyklar. Dessutom i det närmaste omöjligt att eftermontera på en modern cykel.

Svaret är dock som redan konstaterats; Wald!

Hej,

Jag har en cykelkorg på gubbcykeln jag har nu. Den sitter fastmonterad i styrstammen och axeln som går genom framhjulet. Är detta vad som kallas ram-monterad? Jag vill absolut inte ha någon som man hänger på styret, jag vill att korgen ska sitta fast alltid. Finns det standardkorgar som sitter fast helt som passar på en Specialized Crosstrail Sport t.ex?

Är det mycket sämre att ha den på pakethållaren? Känner folk som har utrustat sina brukshojar med extra stora korgar på pakethållaren. De har inte bil och sköter så många transporter de kan med cykeln.

Å andra sidan kan man ju ha korg både fram och bak...

Det blir taskig viktfördelning med så mycket vikt på bakhjulet. Att ha en tung lastad korg som följer med framhjulet när det är halt ute ger kul effekter.

Miss Lycka skrev:
> Det blir taskig viktfördelning med så mycket
> vikt på bakhjulet. Att ha en tung lastad korg som
> följer med framhjulet när det är halt ute ger
> kul effekter.

Vad tycker du man ska ha då? Ge fan i att ha packning? Kärra?

rikard skrev:
> Att ha korgen på ramen är bra när man parkerar
> men asskummt när man cyklar. Dessutom i det
> närmaste omöjligt att eftermontera på en modern
> cykel.
>
> Svaret är dock som redan konstaterats; Wald!

Vad menar ni med wald? Jag googlar o får fram olika modeller.

Och vad menar ni med rammonterad?
Att ha väskor/korgar som bara hänger i krokar vet jag av erfarenhet är kasst, de börjar vobbla. Alternativet jag känner till är de korgar som sitter i styrlager+hjulaxel.

Wald som sagt. En mycket bra korg. Jag köpte min på Sportson i Västerås.
Jag fick en liten pöjk som skall med på cykeln, så jag monterade barnsadel och korg på min pendlarhoj, en Nishiki SL one, en singlespeedad fotbromsad hybridaktig cykel.

cykelkorg-01.JPG

Alla delar. Observera hur tätt styrfästena sitter.

cykelkorg-02.JPG

Monterad

cykelkorg-03.JPG

Fäste på framhjulsnavets axel. Passar 26" och uppåt. Hjulen på denna cykel är 622 tror jag.

cykelkorg-04.JPG

Fästet på styret flyttade jag ett steg ut då radien på fästet inte medgav montage på styrets tjockaste del. Det krävdes en del bändande och sedan trycka ihop det. Blev inte så snyggt, men går att putsa till och kladda dit lite färg. Korgen blir stadigare ju längre ut fästena sitter.

cykelkorg-05.JPG

Handbromshandtaget tog i, justerade positionen uppåt lite.

cykelkorg-06.JPG

Allt klart. Med barnsadel och korg.

Det är lite tungstyrt med last men man vänjer sig snart. Det är hur praktiskt som helst med korg, bara slänga i vad man vill ha med sig. Kan komplettera med ett litet lastnät för bättre ordning.

Wald är både bra och snyggt, men jag förstår inte rimligheten i priset, det är ju trots allt bara en standardtrådback och lite fästen. Nej leta du upp en lagom stor trådback på valfritt möbelvaruhus och sätt på cykeln istället, alla fästdetaljerna finns på biltema. Så skall jag göra på mitt fulpendlarprojekt.
MVH
Magnus

Ja har en sån korg som de antagligen säljer billigare hos biltema men ja köpte min hos LBSen, rymmer en ica kasse, sitter på styrlagret och framaxeln och är antagligen stöldavskräckande ful dessutom. Win win!

/T

tmalm skrev:
> Ja har en sån korg som de antagligen säljer
> billigare hos biltema men ja köpte min hos LBSen,
> rymmer en ica kasse, sitter på styrlagret och
> framaxeln och är antagligen stöldavskräckande
> ful dessutom. Win win!
>
> /T

Vad har du för cykel till det?

plar skrev:
> tmalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja har en sån korg som de antagligen säljer
> > billigare hos biltema men ja köpte min hos
> LBSen,
> > rymmer en ica kasse, sitter på styrlagret och
> > framaxeln och är antagligen
> stöldavskräckande
> > ful dessutom. Win win!
> >
> > /T
>
> Vad har du för cykel till det?

En sån här, en Rocky mtn Equipe -96 som spruckit svetsats, målats och förnedrats med alla möjliga konstigheter som konstigheter som stelgaffel o skärmar.

Bilagor

• Foto0794.jpg
    Foto0794.jpg
    29.3 KB · Besök: 270
Köp en damcykel-korg på t.ex Harald Nyborg för 69:-, ta fästena och byt ut korgen mot en trådkorg från Ikea för 40:-, så blir det så här:

korg.jpg

Tjöpte en i somras på XXL, stod o försökte bryta av visningsexets (med försäljarens godkännande) upphängning i butiken men den stod pall. Sen vågade vi ta med hunden på cykelturer vilket har fungerat bra och kan inte säga att det uppstått några problem med vajrar eller hydraulslangar. Medföljande bultarna var dock för korta till det styret men Cykloteket hade bra sortiment och fiskade fram perfekt längd direkt vid förfrågan i butik.

bild4.JPG

jonpon skrev:
> Såg något som liknar dom här idag på Söder.

Såg också någon på söder häromdan. Testade ett tag med Wald på CX:en. Gillar korsningen i funktion mellan cross och transport men tyvärr brakade allt på hemväg med för tung last. Nu rygga men funderar vidare. Här sunkiga molilbilder:
IMG_0312.JPG

IMG_0314.JPG

Dator i väska. Kanske tryckte till litet vid packningen men främre övre plårskruvarna gav med sig. Fick hålla i krampställning utan bromsförmåga för att hinna hämta på skolan. MackAjver fick vänta. ;-)
Går att fixa men min lösning vid styrhuvud behöver lite kraftigare doningar än helljusstag från Biltema (skäms litet brukar ju inte shoppa där).

Hej på er.

Vill gärna höra era idéer om att sätta en cykelkorg modell stor på pendlaren.

Jag vill inte att den ska sitta på styret utan istället att den vilar på stag på hjulaxeln och styrlager. Problemet för mig är att styrstammen är så lång och styret så lågt att jag måste ha in korgen under styret och inte framför.

Mang0s lösning högre upp i tråden ser vettig ut men tyvärr var den ju för svag. SebbeKs lösning ser vettig ut men jag ser inte hur fästet ser ut på bilden.

Hur ser era lösningar på problemet ut?

Hur gör ni med stagen som går ner till hjulbulten. Sätter ni dem alltid på utsidan av gaffeln? Jag tycker inte mina (biltema-korg) hamnar så bra då. Det blir lite snett. Ska testa att sätta dem på insidan imon.

Jag hade tidigare en IKEA-trådback som ganska snabbt blev deformerad. Inte att rekommendera om man verkligen ska ha korgen till att lasta i. Köpte en Wald korg som jag fäster med buntband i ett Nitto framrack. Dyr, mycket dyr lösning, men än så länge det mest stabila jag kommit på utan att för den skull väga alltför mycket.

Problemet med korg fram tycker jag är att det blir rangligt om man bara har en fästpunkt bak (mot styrhuvudet, tänk er en triangel med spetsen fäst i styrhuvudet). Tidigare hade jag framskärmen fäst i framracket och då märktes tydligt vid varje sväng att racket/korgen inte "hänger med i svängarna". Jag kan tänka mig att Walds lösning med fästen i styret (på vardera sida om styrstammen) är mer stabilt.

Tillbaka
Topp