Cykelnationen Sverige - vad hände?

Är det för man ska få lite extra fart i starten som man använder startramp? Eller varför behöver man ens dra ut en släpkärra i ett sånt fall?
På de stora tävlingarna man ser på TV är det väl för att få lite fart ja och kanske för att publiken ska se de startande åkarna lite bättre. Farteffekten av att rulla nerför ett 30cm högt släp kan nog diskuteras, och publiken som bevittnade detta behövde väl inte direkt trängas för att få en skymt av åkarna.

Startramp används även vi i rally. Uppenbarligen inte för att få fart på ekipagen. Men där hade vi en speaker som berättade lite om de tävlande för publiken. Ställde lite frågor till föraren osv. Allt för att haussa och göra det lite mer spännande för publiken. Man måste tänka i termer av jippo om man vill att arrangemanget ska växa och locka publik.

Arrangemanget måste också hålla SM-nivå på samma sätt som deltagarna. Om gemene man inte ser skillnad på SM och en klubbtävling så lär det inte locka nån större publik. Tittar vi på alla andra idrotter så pysslar de flesta i publiken inte med någon egen utövning i respektive idrott. I bästa fall kanske de höll på som unga. Alltså är det något annat som lockar och som de stora idrotterna erbjuder.

Jag kan förstå att man vill att publiken ska se de tävlande bättre när de startar och att det ffa i TV-sändningar kan finnas ett värde av att kunna ha reklam runt. En släpkärra känns dock nästan som att det mer poängterar hur "billigt" det hela är än att göra det "snyggare". Visserligen ser man inte så mkt men publitrycket verkar inte ha varit alltför hårt. Var därför jag funderade på om det fanns någon praktisk aspekt med att få rulla lite utför precis i början som jag missade.

Kanske därför SM ser ut som provinsiell tävling. Rostig, garage svetsad podium stående vid nån låda ute på landet. Skulle ni se HUR Polacker organiserar sina motionslopp serie! Det liknar TDF!!! Tusentals cyklister och fest för folket i 3 dagar!
Svenska tävlingar är SÅ FATTIGA, att när jag skickar ibland bilder och visar på polsk forum, så de bara skrattar.

Här är några bilder från VANLIGA amatörtävlingar (som de har hundratals) "nånstans" i Polen

Förresten skillnad ser man redan i Danmark. Där vet man, att det är TÄVLING. I Sverige ibland glömmer man och man tror att det är söndags rund

Här passar väl bilderna från starten på tempo-SM 2015 känner jag. Startrampen bestod av ett "köra till soptippen släp" som man rullat ut på nån enslig väg, släpets nerfällda lucka användes som ramp. Klagar inte på set-upen eller val av tävlingsplats, man tager vad man haver, men visar väl ganska tydligt statusen på cykelsporten i Sverige.

Gustav Larsson med OS- och VM silver på meritlistan redo för start.
Visa bilaga 782411

Dåvarande regerande mästaren Wetterhall på "startrampen".
Visa bilaga 782410
Äkta!!!!

Tävlat både rally och cykel i Danmark och det är helt klart stor skillnad. I Sverige är känslan förlåt för att vi gör något i båda fallen.
Hästsporten lika så. Acceptansen för någon annans hobby upplever jag som väldigt liten här. Samt att allt för få faktiskt har en, stjälper antagligen det med.

Vi är så amerikaniserade, kör bil hellre än använder ben och huvud, men om cykling skulle bli mode där skulle det bli bättre fart här.
Där jag bor finns ett antal hästbesättningar. Eftersom det är svårt att försörja sig på bara ridning och enstaka försäljningar, och hästar enligt reglerna kräver åtskillig omsorg och arbete, (dvs billig arbetskraft), för de en tynande tillvaro. Detta trots hästmänniskornas engagemang.

Tävlat både rally och cykel i Danmark och det är helt klart stor skillnad. I Sverige är känslan förlåt för att vi gör något i båda fallen.
Hästsporten lika så. Acceptansen för någon annans hobby upplever jag som väldigt liten här. Samt att allt för få faktiskt har en, stjälper antagligen det med.
Jag minns inte alls att det var så på 90-talet. Men sen har det blivit ett jävla tjat om "buller", "störande" osv.
Folk med svindyra bostäder är sjukt nervösa över allt som kan tänkas påverka värdet på deras "investering". Och då har dom troligen svårt att få pengar och tid till en vettig hobby. Och folk utan hobby, litar man inte på.

Jag minns inte alls att det var så på 90-talet. Men sen har det blivit ett jävla tjat om "buller", "störande" osv.
Folk med svindyra bostäder är sjukt nervösa över allt som kan tänkas påverka värdet på deras "investering". Och då har dom troligen svårt att få pengar och tid till en vettig hobby. Och folk utan hobby, litar man inte på.

Nej det var inte alls så då. Då hände det saker hela tiden trots svajig ekonomi.

Tja rally har sina egna problem kan jag säga. Om man tycker cykling är dyrt ska man inte börja fundera på att växla till rally. I synnerhet inte om man har ambitioner och då pratar jag bara om utrustning.

Själva tävlandet är inte heller jämförbar i kostnader. Cyklingen är rena amatörligan i jämförelse. Så att såvida man inte skiter pengar så bör man vara galet hängiven för att offra dom pengarna. Skulle man dessutom slå ut det på krona per spenderad tid under tävling/motionslopp så finns det nog inte så mycket som slår rakt i kostnader.

Det är sant att det är svårare att arrangera tävlingar av många orsaker. Klubbarna är inte helt oskyldiga heller då de misskött återställande av vägar på en del håll.

Men det är intressant tanke att vi har svårt att respektera varandras intressen. Undrar vad det kommer ifrån. Vi har ju alla konflikter med fotgängare och hästfolk i skogen exempelvis.

Det vore ju snyggt om kommunerna kunde lägga en slinga asfalt runt alla idrottsarenor. Där skulle man kunna träna ungdomar utan risk. Mängdträning längs väg är kanske inte den viktigaste aspekten för träning i unga år.

Såg nått på tuben för länge sen att det är rätt vanligt i England. De har velodromer utomhus. Tränaren kan stå i mitten och coacha det är ingen annan trafik där. Som jag förstod det så tränas det främst vanlig lvg där och inte med velodromcyklar.

Men det är intressant tanke att vi har svårt att respektera varandras intressen. Undrar vad det kommer ifrån. Vi har ju alla konflikter med fotgängare och hästfolk i skogen exempelvis.
Det kan ju ha med oss cyklister att göra kanske, mer än de övriga du nämner?
Detta är en skylt om vilka principer som gäller i en hyggligt stor cykelnation (även om de numer har utmaningar med att få fram toppcyklister). Bilden är tagen för två veckor sedan. Kanske är vi cyklister ibland problemet i skogen, och binder ris åt egen rygg? (Vilket principiellt kan vara bra att tänka på att vi cyklister i allmänhet också undviker att bete oss på ett sätt som ger kritiker vatten på kvarnen.)
1753460741859.webp

Senast ändrad:
Angående att landsvägscyklister skulle vara så hatade jobbade jag som yrkesförare buss i 3,5 år (innan jag ens själv började cykla). Detta med träningscyklister var vad jag minns aldrig något samtalsämne i fika eller lunchrum trots att vi körde både stad och landsväg 40 timmar per vecka. Jag tror inte det är så illa, att narcissisterna/ hatarna på Facebook trots allt är rätt få sett mot majoriteten.

Däremot har jag nu ett annat jobb och avstängda vägar pga ironman är INTE populärt bland de som drabbas….

Vill passa på att säga, att busschaffisar är så bra mot oss cyklister: Tänker efter innan omkörning, gott om plats vid sidan, kastar sig inte in framför o s v. Dessutom vinkar många, i alla fall där jag hålls. Heder åt dessa bussiga hjältar!
Jag brukar sova över IronMan. Nuförtiden är det inga snygga brudar som utmattade slänger sig ner bredvid mig i diket.

”Cykelstaden Göteborg” är kommunpropaganda. Upprepar man det nog ofta så kommer folk snart börja tro på det. Ungefär som att Mariestad skulle vara ”Vänerns pärla”.
Det håller jag med om, i bägge fall; att det skulle vara en bra planerad och säker stad att cykla i, och att det skulle finnas någon särskilt utbredd cykelkultur.

Jag tror ”bouldering” är mer socialt accepterat i Göteborg än cykling. Oavsett disciplin. Eller att ens cykla till jobbet…

Skulle sätta en hyfsad slant på att antalet cyklade mil per år aldrig varit högre i Sverige, även om man räknar bort elhojarna.
Har pendlat till och från i 30 år och skillnaden är påtaglig. Då var cykling för barn och "hurtbullar". Nu hojjar verkligen alla, många året om...
Visst vore det kul med en Svensk i den gula tröjan, men på det stora hela är det mycket bättre att folk faktiskt cyklar. Tycker jag.

Vill passa på att säga, att busschaffisar är så bra mot oss cyklister: Tänker efter innan omkörning, gott om plats vid sidan, kastar sig inte in framför o s v. Dessutom vinkar många, i alla fall där jag hålls. Heder åt dessa bussiga hjältar!
Jag brukar sova över IronMan. Nuförtiden är det inga snygga brudar som utmattade slänger sig ner bredvid mig i diket.
Vet inte om det där är sarkasm eller om du lever i min spegelvärld, för busschaffisar står för mina läskigaste upplevelser i trafiken. Det gäller så klart inte alla, men de är kraftigt överrepresenterade.

Cykeltränas det nåt på motorbanor och flygfält? Dom har tider för buller att förhålla sig till. Övriga tider så används dom inte.

I Skåne så används Ring Knutstorp, Sturup Raceway och Malmös Speedway-bana till linjelopp/CX.

Svampabanan har det gått löpning på.

Jag vill köra 24 timmars på Björka flygfält men det är nog kört med dagens läge i det militära. Vet inte riktigt var ingången skulle vara heller.

I Skåne så används Ring Knutstorp, Sturup Raceway och Malmös Speedway-bana till linjelopp/CX.

Svampabanan har det gått löpning på.

Jag vill köra 24 timmars på Björka flygfält men det är nog kört med dagens läge i det militära. Vet inte riktigt var ingången skulle vara heller.
Bivaröd kanske är ett alternativ?

Eller retorisk överdrift för att påvisa sin poäng?
Jag gissar att du är Stockholmare givet hur du formulerade ditt ursprungliga inlägg då ”alla” knappast är Jens från Kalix till Peder i Malmö.

Kanske är jag inte bättre, men den tid jag spenderar i Göteborg så stendör cyklingen kom november till april. Vilket är jävligt skönt sett till alla idioter på elcyklar som har noll trafikvett eller vidvinkelseende. Hursom, att måla fram cykling som något ”alla” gör är en överdrift - och nej, jag tar dig inte bokstavligen på orden men om några elcyklister med dubbdäck i juli månad är gott nog att räkna som året-runt-cyklister för en svensk så släpper jag den här diskussionen helt och hållet.

Jag gissar att du är Stockholmare givet hur du formulerade ditt ursprungliga inlägg då ”alla” knappast är Jens från Kalix till Peder i Malmö.

Kanske är jag inte bättre, men den tid jag spenderar i Göteborg så stendör cyklingen kom november till april. Vilket är jävligt skönt sett till alla idioter på elcyklar som har noll trafikvett eller vidvinkelseende. Hursom, att måla fram cykling som något ”alla” gör är en överdrift - och nej, jag tar dig inte bokstavligen på orden men om några elcyklister med dubbdäck i juli månad är gott nog att räkna som året-runt-cyklister för en svensk så släpper jag den här diskussionen helt och hållet.
Tja, är förvisso född i Stockholm, men har inte varit bosatt där sedan typ 50 år, så nä tror nog inte längre jag räknar mig som Stockholmare. Min kommentar var endast för att jag uppfattade att du uppfattade @pqs inlägg lite för bokstavligt. Jösses.

Skulle sätta en hyfsad slant på att antalet cyklade mil per år aldrig varit högre i Sverige, även om man räknar bort elhojarna.
Har pendlat till och från i 30 år och skillnaden är påtaglig. Då var cykling för barn och "hurtbullar". Nu hojjar verkligen alla, många året om...
Visst vore det kul med en Svensk i den gula tröjan, men på det stora hela är det mycket bättre att folk faktiskt cyklar. Tycker jag.
Cyklingen har minskat stadigt i Sverige de senaste 30 åren. Antalet resor med cykel har minskat med 34% och antalet cyklade kilometer med 16%, detta trots en ökande befolkning.

Här vore det fint med en källa till siffrorna.
Siffrorna kommer från Trafikanalys (Trafa) och är från 2015. Sedan kom det nationella cykelbokslutet 2023 som visar att cyklingen minskat ytterligare sedan dess. Visst kan det ha skett en uppgång sedan 2023, men det saknas, vad jag vet, sammanställd data för det.

Jag tror på att få in många ungar i MTB. Där finns cykelglädje, teknik, och styrka att hämta i lägre farter och utan trafik. Lvg kan vänta till tonåren. BMX fostrar Holländsk bancykling.

Jag tror på att satsa på eldsjälar och klubbar som vill satsa på återväxt. Oskar Ekman med Svealand och Lucky är ett fint exempel.

När jag var grabb var skidskytte en marginell sport för misslyckade skidåkare. Sedan tog Magdalena Forsberg VM-guld…

Siffrorna kommer från Trafikanalys (Trafa) och är från 2015. Sedan kom det nationella cykelbokslutet 2023 som visar att cyklingen minskat ytterligare sedan dess. Visst kan det ha skett en uppgång sedan 2023, men det saknas, vad jag vet, sammanställd data för det.
Skummade ytterst snabbt, och frågan är om det kan finnas betydande skillnader på mindre kommuner och storstadsområden? Min killgissning är att det är skillnad ur flera aspekter.

Skummade ytterst snabbt, och frågan är om det kan finnas betydande skillnader på mindre kommuner och storstadsområden? Min killgissning är att det är skillnad ur flera aspekter.
Jag tror, utan att veta, att det är barn och ungdomar som i stor utsträckning står för minskningen. Det skulle kunna vara därför som de kortare cykelturerna minskar – barn cyklar inte till skolan på samma sätt som för 30 år sedan.

Jag tror, utan att veta, att det är barn och ungdomar som i stor utsträckning står för minskningen. Det skulle kunna vara därför som de kortare cykelturerna minskar – barn cyklar inte till skolan på samma sätt som för 30 år sedan.
Nog en ond cirkel där. Barn får inte cykla till skolan pga biltrafiken som i skolsammanhang består av stressade föräldrar som skjutsar barnen till skolan därför att det är så mycket biltrafik där...

Nog en ond cirkel där. Barn får inte cykla till skolan pga biltrafiken som i skolsammanhang består av stressade föräldrar som skjutsar barnen till skolan därför att det är så mycket biltrafik där...
Och om föräldrarna slutat cykla själva är det svårt för barnen att börja. Är väl inte jättelockande att cykla under föräldrauppsikt fram och tillbaka på gatan framför huset.

När jag var riktigt liten skjutsade min mamma mig överallt på sin cykel. Hon droppade mig hos dagmamma innan hon själv drog till jobbet, ibland fick jag följa med dit. När jag blev lite äldre fick jag cykla efter henne. Lite äldre till, så var jag ute hela tiden och cyklade med kompisar dagarna i ända.

Behövs nog några Cykel-Mode-Influencers. Att Bianca & Matilda börjar cykla räcer tex !! 😁:cool:
Smalhetsen från 90-talet är ju tillbaka. Tror att många fler hade fått upp ögonen för cykeln om dom visste vilket bra instrument det var för att komma i form. När folk nämner ”cykla” tänker ju de flesta på att trampa lugnt helt upprätt på en rostig damtralla i nära gångfart. Då tror man helt enkelt att det bränner färre kalorier än att tex springa. Och löpning är extremt stort nu.

Möjligt att det har funnits en cykelnation Sverige, för länge sen iså fall, när bil var dyrt att köpa och förbehållet de välbärgade.
Sen fattade ju bilindustrin galoppen och sänkte priserna men tjänade såklart in det på dyrare underhåll och reservdelar.
Alla började köpa och köra bil utan att fatta vad det kostade.
Men att Sverige skulle varit nån cykel-stormakt bara för vi hade några stjärnor på 70-talet, nja. Sverige som stormakt i något enda avseende begränsar sig nog till Karl XII:s tid. Imho.
Cykelstormakterna, de ligger söderut i Europa, med början i Danmark. Och så lär det förbli.

Säkert så, men även då det i alla äldre bostadsområden, primärt med flerbostadshus, i mindre kommuner har man problem med att tillgången av bilparkeringar inte längre räcker till, som man bygger ut och löser problemet med parkeringsmöjligheterna. (Fler bilar per hushåll). I storstadsområden har jag fått för mig att problemet inte lika enkelt löser sig, och att bilar per hushåll inte har ökat på samma vis.

Möjligt att det har funnits en cykelnation Sverige, för länge sen iså fall, när bil var dyrt att köpa och förbehållet de välbärgade.
Sen fattade ju bilindustrin galoppen och sänkte priserna men tjänade såklart in det på dyrare underhåll och reservdelar.
Alla började köpa och köra bil utan att fatta vad det kostade.
Men att Sverige skulle varit nån cykel-stormakt bara för vi hade några stjärnor på 70-talet, nja. Sverige som stormakt i något enda avseende begränsar sig nog till Karl XII:s tid. Imho.
Cykelstormakterna, de ligger söderut i Europa, med början i Danmark. Och så lär det förbli.
Norge har väl inte flyttat söder om Sverige på senaste eller har jag missat nåt?

Det är notoriskt svårt att mäta hur mycket det cyklas och hur cyklingen utvecklas över tid eftersom insamlingen av data är gles och splittrad (vilket framhålls i cykelboksluten).
Dessutom utvecklas olika kategorier av cykling åt olika håll där fler medelålders i storstad cyklar till jobbet, medan färre barn cyklar till fotbollsträningen.
Empirin från cykelbanorna i Stockholms välmående medelklassområden, garage och omklädningsrum på jobbet etc säger entydigt att cykelpendlingen ökat dramatiskt sista 15 åren (med en tydlig dipp i samband med pandemin). Sedan har Sverige haft förhållandevis billig bensin de senaste åren vilket kan ha haft en viss avkylande effekt på cyklingen (om än inte på planeten).

Vi bor tyvärr i ett extremt bilnormativt samhälle. Långa avstånd och stora bilmärken har starkt bidragit till detta tillsammans med en ganska stor utbredning av inskränkta värderingar har underbyggt ett cyklisthat av stora mått.

Tecken på detta är undermålig cykelinfra, låga eller obetydliga straff för att köra ihjäl cyklister samt svårigheter att arrangera cykeltävlingar med bra förutsättningar. Det här bidrar till att man inte vill ha ungarna tränandes på allmänna vägar.

Smalhetsen från 90-talet är ju tillbaka. Tror att många fler hade fått upp ögonen för cykeln om dom visste vilket bra instrument det var för att komma i form. När folk nämner ”cykla” tänker ju de flesta på att trampa lugnt helt upprätt på en rostig damtralla i nära gångfart. Då tror man helt enkelt att det bränner färre kalorier än att tex springa. Och löpning är extremt stort nu.
Tror nog att cykling kan öka i jämförelse med löpning. Om det inte redan börjat göra det? Det unika med cykling är att man nästan kan träna hur mycket och hur hårt som helst (ok, inom rimliga gränser) utan att gå sönder. Vore jäkligt konstigt om inte fler upptäcker detta. :unsure: Skaderisken med långdistanslöpning är enormt mycket högre, en tidseffektiv men ganska lynnig sport. Andra fördelar är att cykling inte på långa vägar är en lika viktkänslig sport. Cykling är också avsevärt smidigare gällande kosten, det är tex inte skönt löpträna med mat i magen tidigt efter måltid, sällan problem med cykling. Angående fysiska ideal är det också "intressant", duktiga långdistanslöpare blir ofta pinnsmala vilket inte är något att hymla över, vissa kanske eftersträvar bli pinnsmala och nå fjädervikt i jakten på bättre tider men inte alla?

Själv kombinerar jag en del men känns verkligen som man balanserar på en tunn tråd för att hålla skador borta i löpningen...

Senast ändrad:
Det säljs fortfarande otroliga mängder cyklar varje år. Tror också på att hålla igång BMX/Djcyklandet. Det kräver mindre distanser och det har flera aspekter som är positiva.
Säkert så, men även då det i alla äldre bostadsområden, primärt med flerbostadshus, i mindre kommuner har man problem med att tillgången av bilparkeringar inte längre räcker till, som man bygger ut och löser problemet med parkeringsmöjligheterna. (Fler bilar per hushåll). I storstadsområden har jag fått för mig att problemet inte lika enkelt löser sig, och att bilar per hushåll inte har ökat på samma vis.
Detta är för att man tvingas jobba/söka jobb åt fanders. Och att få en motsvarande bostad i närheten av jobbet kan man glömma.

Bilagor

• nedladdning.webp
    nedladdning.webp
    20.6 KB · Besök: 47
Vi bor tyvärr i ett extremt bilnormativt samhälle. Långa avstånd och stora bilmärken har starkt bidragit till detta tillsammans med en ganska stor utbredning av inskränkta värderingar har underbyggt ett cyklisthat av stora mått.

Tecken på detta är undermålig cykelinfra, låga eller obetydliga straff för att köra ihjäl cyklister samt svårigheter att arrangera cykeltävlingar med bra förutsättningar. Det här bidrar till att man inte vill ha ungarna tränandes på allmänna vägar.
Vet inte om man behöver leta kulturella förklaringsmodeller; med undantag för större städer är bil ett rimligt alternativ i ett glesbefolkat land med pissigt väder och halvtaskig infra.

Kanske det helt enkelt beror på ökad turism, och vilka som väljer att turista här, men cykelparkeringen här vid ICA har aldrig varit så full som i år. :-)
Och tack Peth för statistiken! 🗓️

Tillbaka
Topp