Cykelolycka - Försäkringar - Vilka ersätter vad?

Hejsan jag har varit med om en ganska skaplig krash när jag var på väg hem från jobbet med cykeln för ett par veckor sedan. Tänkte jag skulle ställa lite frågor angående detta här då jag antar att jag inte är ensam om att ha råkat illa ut här. :)

Det gick till ungefär såhär:
Jag kom i en nedförsbacke i ganska bra fart, körde in i en rondell. När jag kört kanske 7 meter i rondellen kör en bil ut, antar att han trodde han skulle hinna innan mig men jag hade nog lite mer fart än vad han räknat med. Så när han upptäcker sitt misstag så bromsar han och stannar mitt framför mig vilket gör att jag kör in i honom lite snett bakifrån. Bakrutan på bilen går sönder i kraschen och skär upp mitt lår snittet blir kanske 40cm totalt och jäkligt djupt.

Det blir såklart ambulans och fem dagar på sjukhus med operation, boldtransfusion och lite annat smått och gott innan jag får åka hem.

Det jag undrar lite över är vilka försäkringar som ersätter vad samt vad man ska göra anspråk på?
De försäkringar som är aktuella är: Bilförsäkringen / Min egen olycksfallsförsäkring / Jobbets försäkring eftersom det inträffade på hemvägen från jobbet.

Som en liten bonus bjuder jag på en bild på benet :))

ben2.jpg ht=600

Senast redigerad av en moderator:
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> advokat

Var bilisten vållande är hans eller hennes försäkring som får stå för notan.

Bör ju bli bilistens fel, är ju inte 100%-igt ännu men allt tyder ju på det.

Men undrar lite över vad man ska begära ersättning för, cykeln blev ju förstörd, sedan gick ju mina kläder sönder och ersättning för mediciner. Men sveda och värk, missprydande ärr, förlorad arbetsinkomst osv...?!

Om du var inne i rondellen och han körde in i den efter dig så är bilisten vållande. Den som redan är i rondellen har ju företrädesrätt och den som kommer in i den har väjningsplikt. Om bilisten kan konstateras vara vållande får hans försäkringsbolag stå för notan.

Du begär ett ombud via det försäkringsbolag som blir aktuellt, sen yrkar ni för allt vad som går ungefär med ombudets hjälp = det ni har denne till =) Så brukar det gå till.

MVH

Jag har fått för cykeldelar, cykelreparation, hjälm, kläder, sjukhuskostnader, medicin, karensdag och ärr. Ärret kollar de först upp 6 månader senare. Då får man skicka in bilder och så bedömer de hur mycket det är värt utifrån placering på kroppen, din ålder osv...

Angående ärr så säger mitt försäkringsbolag (trygg hansa) att man är tvungen att anmäla sådan skada (som man fått ärr av) inom 1 år från händelsen, men att de bedömmer ärret först efter 2 år.

E-beth skrev:
> Angående ärr så säger mitt försäkringsbolag
> (trygg hansa) att man är tvungen att anmäla
> sådan skada (som man fått ärr av) inom 1 år
> från händelsen, men att de bedömmer ärret
> först efter 2 år.

Det beror lite på verkar det som, jag fick mitt ärr bedömt ett år efter operarionen av Trygg Hansa, men de hade kanske tröttnat på att mitt ärende fortfarande var öppet efter nästan två år och ville få ett avslut...

En superviktig sak är att söka läkarvård, utan det så verkar de flesta försäkringar avskriva sig allt ansvar. Så det räcker inte att anmäla ett ärr bara sådär.

Vid olycka med bil är det generellt så att bilens trafikförsäkring ska ersätta skadorna, oavsett vem som är vållande. Men om det bara gäller sakskador eller även personskador är jag osäker på.

Solklart är i alla fall att hjälm, cykel, kläder osv. ska ersättas av bilens trafikförsäkring.

Och se till att skaffa röntgenplåt på nacken. Även om allt är helt ok, så kan det vara bra att ha. Om tio år kanske du i en helt annan försäkringssituation behöver bevisa att en ny skada eller värk inte har att göra med olyckan som inträffade nu.

Jag tror bilens försäkring tar största smällen, men du ska ha ersättning från jobbförsäkringen med eftersom den täcker resa tof arbetet... Antagligen slipper du karens på sjukledighet med den senare av alternativen och den kan också vara bra för inkomsten under sjukdomen eftersom resa tof jobb räknas som arbetsskada. Ett försäkringsombud låter som sen god ide som bevakar dina intressen och plockar fram det bästa ur din/bilförarens försäkring ! :-) T

Det kan vara vansligt att få ut på jobbförsäkringen, men försök i alla fall. Anmäla skada till ditt försäkringsbolag, till jobbet samt till bilistens försäkringsbolag. Dokumentera alla skador så gott det går.

Bra tips från alla håll!
Har dokumenterat i princip allt så det känns skönt på den punkten, nu hoppas jag bara att man kan bli okej i låret så man kan ge sig ut på vägarna igen med en erfarenhet till i bagaget ;)

E-beth skrev:
> wooohoo! Undrar hur mycket cash du kan få för de
> där ärren?!?! :D

Kanske beror på om man jobbar som strippa eller inte ;)

Det var jäkligt djupt, så det blev såklart akuten direkt. De syr ju inte direkt i muskeln utan i fascian som är bindvävshinnan som omsluter muskeln. På det stora hela så gick det mycket bra de sydde i tre omgångar 2 inre och sedan huden. Diagnosen är att jag ska i princip bli helt återställd, dock så kommer maxstrykan alltid vara lite sämre i det skadade benet. Det återstår att se hur stor skillnaden blir.

Men visst blödde det mycket, ortopeden sa att den yttre lårmuskeln i princip var helt av och hängde på utsidan när jag kom in. Fick ju akut blodbrist när jag låg på röntgen då de kollade så inget var brutet, det var jäkligt äckligt faktiskt.

Hade grym tur i oturen, det mindre snittet under knäet var tydligen bara någon centimeter från att kapa den senan som gör att man kan lyfta foten upp och ner. Om den gått av så hade de inte sytt tillbaka den av någon anledning och det hade ju inte varit så roligt. Dessutom körde jag utan hjälm när det hände, så idioten (jag) hade grym tur i oturen...

Nu ligger jag åtminstone en blodtransfusionspåse back, så nu får man bli blodgivare när man tillåts lämna. Haha

Little Stereo skrev:
> Jag tror bilens försäkring tar största
> smällen,

Eeeerhh, mot bakgrund av bilden och berättelsen ovan skulle jag nog våga påstå att David tog största smällen...

David_gbg skrev:
> Det var jäkligt djupt, så det blev såklart
> akuten direkt. De syr ju inte direkt i muskeln
> utan i fascian som är bindvävshinnan som
> omsluter muskeln. På det stora hela så gick det
> mycket bra de sydde i tre omgångar 2 inre och
> sedan huden. Diagnosen är att jag ska i princip
> bli helt återställd, dock så kommer maxstrykan
> alltid vara lite sämre i det skadade benet. Det
> återstår att se hur stor skillnaden blir.
>
> Men visst blödde det mycket, ortopeden sa att den
> yttre lårmuskeln i princip var helt av och
> hängde på utsidan när jag kom in. Fick ju akut
> blodbrist när jag låg på röntgen då de
> kollade så inget var brutet, det var jäkligt
> äckligt faktiskt.
>
> Hade grym tur i oturen, det mindre snittet under
> knäet var tydligen bara någon centimeter från
> att kapa den senan som gör att man kan lyfta
> foten upp och ner. Om den gått av så hade de
> inte sytt tillbaka den av någon anledning och det
> hade ju inte varit så roligt. Dessutom körde jag
> utan hjälm när det hände, så idioten (jag)
> hade grym tur i oturen...
>
> Nu ligger jag åtminstone en blodtransfusionspåse
> back, så nu får man bli blodgivare när man
> tillåts lämna. Haha

Håller att tummar jag har för att du ska bli helt återställd igen David !

JKolmo skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror bilens försäkring tar största
> > smällen,
>
> Eeeerhh, mot bakgrund av bilden och berättelsen
> ovan skulle jag nog våga påstå att David tog
> största smällen...

Hehe, jo jag tog nog den största smällen. Tror bara det var bakrutan på bilen som blev förstörd, eventuellt lite skador på bakluckan på bilen. :)

När jag ringde min chef och berättade att jag hade pajjat handen på cykel i vintras och nog blir sjukskriven ett tag så var det första han sa: "gjorde du illa på hemvägen så täcks det av försäkringen på jobbet, den inkluderar resa till och från jobbet".
Krya på dig / T

Det där med jobbförsäkringar är en jäkligt klurig sak. Visserligen är du försäkrad för resor till/från arbetet, men det gäller i mitt fall enbart personskada (inte cykel, kläder etc). Det är via AFA Sjukförsäkrings som vårt avtal går, och där har AFA lyckats förhandla in att kläder m.m. enbart ersätts om olyckan medförde sjukskrivning >15 dagar?!?

Har sedan en frivillig förlängning av den olycksfallsförsäkringen, men dom skyller på att det var resa till/från jobbet. Så nu står jag där mittemellan efter att ha slagit omkull på två stålplattor som låg över ett ledningsbyte och glidit isär på gatan utanför jobbet i vintras. Nu fick jag inte värre skador än att jag skrubbade upp byxorna och jackan, och har i ärlighetens namn inte dragit det därifrån heller. Jag tycker nog att det någonstans ingår i slitaget att åretruntpendla....

Miss Lycka skrev:
> Det gäller att ha några
> olycksfallsförsäkringar. En ingår i SCF:s
> licens.

Finns det någon olycksfallsförsäkring som ersätter inkomstbortfall lika bra som en trafikförsäkring gör?

Fick ut 4800-1500 i självrisk från en vanlig hemförsäkring, för förstörda kläder när jag åkte i backen för någon månad sen. Inga problem bara att lyfta luren, säga vad kläderna kostat så satt pengarna på kontot någon dag senare. Bra service, Folksam :)

matz 1 skrev:
> Krya på dig!

Nu var det ju ~6år sen.. så vi får hoppas att TS mår bra ;)

Skulle dock vara intressant att höra lite om utfallet på både skada, rättsligt och i försäkringsfrågan...

Jag solo trillade för ett par år sedan på väg hem från jobbet och slog ut lite tänder. Först sa mitt försäkringsbolag att det var min jobbförsäkring som skulle gälla. Jobbförsäkringen sa att AFA försäkring skulle gälla. Och så var det. Jag fick pengar från försäkringskassan till slut. Vet inte om detta är speciellt för tandskador. Och sen vet jag inte vad som gäller för dig då det var en annan inblandad (vållande?)

Jösses, hoppas att du blir helt återställd David_gbg! Jag blev påkörd av en bil för ett par månader sedan och fick ersättning för hjälm, kläder, cykelreparation, reskostnader. D.v.s. tunnelbaneresor på grund av att jag inte kunde cykla under en vecka. Jag behövde dock inte åka till sjukan.

Jag har en fundering som kanske har anknytning till trådskaparens fråga. För min softshelljacka gjorde försäkringsbolaget ett avdrag för att den var 2 år gammal. Jag försökte hävda att jag får svårt att köpa en ny likadan idag med den ersättningen, men de menade att de alltid gör åldersavdrag för att ersättningen ska motsvara det nuvarande värdet.

Gäller detta när det är en annan som har orsakat mig skadan, ska inte jag hållas helt skadefri då?

Då hävdar man att försäkringsbolaget ska ordna en likvärdig jacka. Detta gäller ifall man vill starta ett krig om ersättningarna.

Appel skrev:
> Jag solo trillade för ett par år sedan på väg
> hem från jobbet och slog ut lite tänder. Först
> sa mitt försäkringsbolag att det var min
> jobbförsäkring som skulle gälla.
> Jobbförsäkringen sa att AFA försäkring skulle
> gälla. Och så var det. Jag fick pengar från
> försäkringskassan till slut. Vet inte om detta
> är speciellt för tandskador. Och sen vet jag
> inte vad som gäller för dig då det var en annan
> inblandad (vållande?)

Just så. Färdolycka till resp från jobbet = TFA. Tandskador = försäkringskassan.

Miss Lycka skrev:
> Det gäller att ha några
> olycksfallsförsäkringar. En ingår i SCF:s
> licens.

hurra. I bästa fall täcker den inköp av ett paket hubba bubba

Ang försäkringen via licensen så krävs det att man fått läkarvård innan man kan använda sig av den.

grump skrev:
> Ang försäkringen via licensen så krävs det att
> man fått läkarvård innan man kan använda sig
> av den.

Det gäller nog alla olycksfallförsäkringar.

Miss Lycka skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ang försäkringen via licensen så krävs det
> att
> > man fått läkarvård innan man kan använda
> sig
> > av den.
>
> Det gäller nog alla olycksfallförsäkringar.

Nej

Tillbaka
Topp