Cykelpendling med kolfiber-gravel, enklare pakethållare?

bono82

Medlem
Tänkt jag ska börja ta gravelhojen till jobbet när värmen kommer åter, har övre fästpunkter, och några mystiska på insidan av bakre stagen;

Lite fundersam med pakethållare just med kolfiberram, men å andra sidan har den fästen, så borde väl vara lugnt.. ska typ ha kläder,dator och matlåda.

typ en sån här kanske funkar?

Jag skulle söka på tillverkarens webbsidor hellre än att lyssna på personer på Happy som inte ens vet vad för cykel du har. Även om fästena troligen är för någon form av pakethållare är det ganska säkert en låg maxvikt, det finns kanske även en begränsning i vilka riktningar lasten kan tas.

glömde skriva, det är samma cykel som i reddit tråden faktiskt, en BH gravelX carbon, tänkte det kanske fanns någon med kolfiber hoj som också pendlade med pakethållare :)

reddit-trådskaparen hade varit i kontakt med BH, där han bara blir hänvisad till sin LBS

Jag har funderat på samma sak. Här är några förslag. Det går säkert att bildsöka mera. Vissa tillverkare gör custom-rack.
Screenshot_20231114-060204.png
Screenshot_20231114-060126.png
Screenshot_20231116-122617.png
Screenshot_20240108-211831.png
Screenshot_20231130-200326.png
Screenshot_20231116-122325.png
Screenshot_20240108-211443.png
Screenshot_20231116-122401.png
Screenshot_20231130-203650.png
Screenshot_20240221-195314.png
Screenshot_20240221-195254.png

Kolfiberrör för hemmabygge:

tack för svar! shit ja det finns ju oändliga möjligheter :) Jag dök på ortlieb's quickrack, det ser ju ut som det är ett alternativ, gissar ett väldigt dyrt sådant dock..

På den engelsa hemsidan visas något typ av förslag, dock utan att speca vilka racks som rekommenderas / passar eller tydligt visa var det bakre fäster i baktriangeln.

As this bike is perfect for long distances, you can install rack brackets on the frame or on the fork and fit pannier racks.

bici-frontal_4.png

Jag har funderat på samma sak. Här är några förslag. Det går säkert att bildsöka mera. Vissa tillverkare gör custom-rack.Visa bilaga 682716Visa bilaga 682717Visa bilaga 682718Visa bilaga 682719Visa bilaga 682720Visa bilaga 682721Visa bilaga 682722Visa bilaga 682723Visa bilaga 682724Visa bilaga 682725Visa bilaga 682726

Kolfiberrör för hemmabygge:
Om oron var att kolfiberramen inte tålde det så hade jag inte satsat på något som lastade den mer eller mindre mitt på röret. En klassisk som ffa lägger lasten nere vid axeln måste ju vara absolut bäst ur hålf synpunkt.

En väska på/framför styret eller ryggsäck skulle inte fungera? Jag kör personligen alltid ryggsäck men har bara 1,1 mil enkel.

Ja, helt rätt. Det var tänkt som inspiration över vilka varianter som finns på det temat med väskor på sniskan. Sen får man göra en egen bedömning om vad som verkar rimligt eller ej i sitt unika fall.

Utanför budget gissar jag men Tailfin, du har även sjukt bra andrahandsvärde på grejorna om du får för dig att sälja samt det passar mer eller mindre alla framtida cyklar du tänkt köpa :)

Ur hållfasthetssynpunkt är det nedre fästet placerat på ungefär det sämsta tänkbara stället. Ett relativt tunt rör är inte starkt tvärs rörets längdriktning. Försök att hitta en pakethållare som fäster på axeln eller om det finns något annat fäste i det området.

På den engelsa hemsidan visas något typ av förslag, dock utan att speca vilka racks som rekommenderas / passar eller tydligt visa var det bakre fäster i baktriangeln.

bici-frontal_4.png
Ja precis såg det också, ser ut som de övre hålen används, så ortlieb känns ju som en vettig option, förutsatt att kolfibern håller ?

Tillbaka
Topp