Cykelram är av vid sadeln.

Arne77

Medlem
Hej!

Mitt första inlägg här på happyride och gäller min gamla kära klenod som fyller 15 år denna månad. Cyklade idag och fick ett konstigt ljud från cykeln, stannade och kollade ramen och såg detta som syns på bilderna. Jag har precis uppgraderat cykeln med allt från nya vajrar, kugghjul fram och back, bakfälg kedja, lager, bakväxel, handtag, trampararmar, sadel, lager, precis allt. Minst 1800kr bara sedan maj, och över 1200kr slutet av säsongen förra året. Är det kört med cykeln? Cykeln passar mig så BRA.

Bilagor

weldion

Aktiv medlem
Inga problem att laga den där hojen. Dock så får du kanske vara beredd att den ger upp på andra ställen efter att den skada har blivit lagad.
Ramen börjar att bli utmattad helt enkelt.

CW

Aktiv medlem
"den här baklampan för 49,90 på Clas ohlson syns jag garanterat i trafiken med"

Bengt-re

Aktiv medlem
Finns nya ramar rätt billigt ibland och om man letar lite. Lätt värt det istället för att laga en trött och sprucken utmattad aluram. Jobbet blir ungefär det samma eftersom du ändå måste strippa ramen till värmebehandlingen efter svetsningen.

Fältprästen

Ny medlem
Bengt-re sa:
Finns nya ramar rätt billigt ibland och om man letar lite. Lätt värt det istället för att laga en trött och sprucken utmattad aluram. Jobbet blir ungefär det samma eftersom du ändå måste strippa ramen till värmebehandlingen efter svetsningen.
Den går att laga på andra sätt än att svetsa.

h.g.j

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Silvertejp och glasspinnar.. :)

Fältprästen

Ny medlem
h.g.j sa:
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Silvertejp och glasspinnar.. :)
Tänkte på lite seriösare lagning, typ fiberförband, som dessutom blir starkare än svetsning.
Enkelt, speciellt om man inte har några större krav på finishen.

Arne77

Medlem
Bengt-re sa:
Arne77 sa:
Raggamuffin sa:
Äh, svetsa ihop bara. Det är väl till jobbet och inte Megavalache som är aktuellt.
Cyklar 3-4 mil om dagen.
Då är nog lika trött som den ser ut. Unna dig en ny ram vettja.
Tack ? Tänkte nödlösning denna sommar nu, får lösa detta till hösten och flytta över drivlinan, så förbannat besviken, var så nöjd och satt perfekt på den. Har provat andra cyklar men ingen som passat, måste ha ramhöjd 61 cm. Hatar och byta, enda sak jag inte lånar ut är cykeln. Förbannade väggarna är i Sundsvall med gupp, hål, väggbulor till väggar och all denna jävla gatsten med skarvar, sliter ut cykeln fullständigt.

darkforce

Aktiv medlem
Arne77 sa:
Tack ? Tänkte nödlösning denna sommar nu, får lösa detta till hösten och flytta över drivlinan, så förbannat besviken, var så nöjd och satt perfekt på den. Har provat andra cyklar men ingen som passat, måste ha ramhöjd 61 cm. Hatar och byta, enda sak jag inte lånar ut är cykeln. Förbannade väggarna är i Sundsvall med gupp, hål, väggbulor till väggar och all denna jävla gatsten med skarvar, sliter ut cykeln fullständigt.
måste du ha ramstorek 61 med så låg sadel är du över 2 meter lång har väldigt korta ben lång bål o armar som räcker ner till knäna eller så har du fel ramstorlek

sen har den levt 15 år så har ramen levt ett lång liv kolla svetsarna vid styrröret samt diagonalröret nere vid vevlagret för e där de brukar spricka först

personligen skulle jag satsa på ny cykel alt ny ram hellre än riskera livhanken o svetsa en 15 års utmattad ram o få ett värre rambrott som troligen slutar på sjukan efter försökt ta en tugga av styret då nästa sprickbildning släpper o du går i backen...

Arne77

Medlem
darkforce sa:
Arne77 sa:
måste du ha ramstorek 61 med så låg sadel är du över 2 meter lång har väldigt korta ben lång bål o armar som räcker ner till knäna eller så har du fel ramstorlek

sen har den levt 15 år så har ramen levt ett lång liv kolla svetsarna vid styrröret samt diagonalröret nere vid vevlagret för e där de brukar spricka först

personligen skulle jag satsa på ny cykel alt ny ram hellre än riskera livhanken o svetsa en 15 års utmattad ram o få ett värre rambrott som troligen slutar på sjukan efter försökt ta en tugga av styret då nästa sprickbildning släpper o du går i backen...
Tack för svar.

Jag är 192cm lång, har långa ben och armar och hade precis sänkt cykelsadeln för att killen som servade cykeln skulle kunna provcykla och känna på hur växling jag precis lämnat in den för skulle kunna cykla på den, glömt och ställa tillbaka den i samma läge jag märkt upp, känner att jag inte fick samma utväxling i trampningen som förut, fattas säkert 5 cm.

Nä inga andra skador på cykeln, inga jag kan se iaf. Säkert matrial trötthet i den, förbaskat bra cykel, gjort många mil och trivdes med den, det är därför jag kostat på den så många gånger med ny bakväxel, nytt växelöra, kedja, hjullager, kransar, ny fälg och justeringar. Hade precis varit och fått växlarna justerat, önska hade hände 2 år tidigare typ så jag inte e stått med en ny drivlina på en ram som är trasig.

Tänker köpa en ny ram, men vart får man tag i en Merida crossway 8500 61 cm? Hittar ingen iaf.

Bilagor

Snuten

Aktiv medlem
Nu vill jag inte vara fördomsfull, men det låter rent spontant inte riktigt som att just denne cyklist bara "byter ram" lite sisådär. Hoppas jag har fel.

Kanske en helt ny hoj vore den mest problemfria och kostnadseffektiva lösningen just i detta fall.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Cykeln ser i mina ögon riktigt riktigt risig ut.

Världen är full av nya och begagnade cyklar och storlek 61 är inte något konstigt - utom hos lokala cykelhandlare som inte vågar ta risken att stå med något osålt....

Din gaffel ser också ut att vara övermogen och jag tänker mig att fälgbanorna är lövtunna.

Som sagt, unna dig en ny!

Och jag vågar nog sticka ut hakan och lova att du kan hitta en alldeles fantastiskt bra cykel om din referens är en medel-Merida från -07. :)

kais01

Aktiv medlem
förvisso. korsningar med väjningsplikt direkt nedanför backar sliter iaf hårt på bromsar och fälgar. övik är en annan stad med samma problem, och t ex vissa delar av göteborg.

Snuten

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:

Din gaffel ser också ut att vara övermogen och jag tänker mig att fälgbanorna är lövtunna.

Fälgbanor som plötsligt separerar är en intressant upplevelse! Bara det ett argument för nyköp.

kais01

Aktiv medlem
det är ju ett klart eljest ställe för ett rambrott.

tänkte om orsaken kunde vara att det finns ytterligare brott i ramen, eller om möjligen kort istucken sadelstolpe får översta biten av sadelstolpen att flexa.

staine

Aktiv medlem
Snuten sa:
Kristoffer R sa:

Fälgbanor som plötsligt separerar är en intressant upplevelse! Bara det ett argument för nyköp.

Oj. Så en trasig fälg resulterar i en ny cykel. Jag som trodde slit och släng hörde 60-talet till.

frause

Aktiv medlem
staine sa:
Snuten sa:
Kristoffer R sa:

Oj. Så en trasig fälg resulterar i en ny cykel. Jag som trodde slit och släng hörde 60-talet till.
Nu för tiden byter man cykel när batteriet i växlarna tar slut.

Snuten

Aktiv medlem
staine sa:
Snuten sa:
Kristoffer R sa:

Nej det är ju att ta i, helt sant. Nog kan det vara värt att köpa ett par nya hjul till en gammal hoj ibland, det har jag ju själv gjort.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Snuten sa:
staine sa:
Snuten sa:
Kristoffer R sa:

Nej det är ju att ta i, helt sant. Nog kan det vara värt att köpa ett par nya hjul till en gammal hoj ibland, det har jag ju själv gjort.

Men ram, hjul och gaffel till en gammal hoj?

Snuten

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Snuten sa:
staine sa:
Snuten sa:
Kristoffer R sa:

Men ram, hjul och gaffel till en gammal hoj?
Tror att staine menade i största allmänhet. Det kan visst vara lönt att köpa nya hjul till en gammal cykel.
Fast i detta fallet, som jag syftade på, tror jag inte att det är lönt. Låt härket dö bara.

Fältprästen

Ny medlem
Stumpy sa:
Fältprästen sa:
Ja, med blå eltejp. Precis som sadelstaget.
Mmm. Kanske det.
En fiberrlagning skulle kosta ett par hundralappar om man inte har krav på finish, utan bara vill cykla vidare. Ser ut att vara bra passform i brottsytan.
Men det kanske inte är lönt om resten också är slitet.

calmbay

Aktiv medlem
Glasfiberlagning kan bli funktionsduglig men skulle vara rädd att ramen kommer spricka igen på annat ställe. Se det som chans att skaffa en ny! Finns cyklar i stål, karbon, aluminium idag så chanserna att hitta en som passar dig minst lika bra som den där har aldrig varit större. Jag hade gått för stål. Snygga rubusta och sköna.

Hasse#7

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Bara att slå till och börja flytta över grejer. Jag var själv övertygad om att storlek 61/62 och XL var ett krav till mina 192cm. Men det har visat sig att 58 funkar ibland också lite beroende på geometri.
Land Rover cykeln är 58 och ger en ganska avslappnad sittställning. Inget våldsamt drop med jättelång sadelstolpe men såklart lite mer vindfång.

LTS

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Bara att slå till och börja flytta över grejer. Jag var själv övertygad om att storlek 61/62 och XL var ett krav till mina 192cm. Men det har visat sig att 58 funkar ibland också lite beroende på geometri.
Det beror ju som sagt på cykelns geometri och även kroppens proportioner. Arne skriver att han har långa ben. Just den där har dessutom bara fästen för skivbroms, så det blir bromslöst bak utan nytt bakhjul och bakbroms. Annars var det ett i alla fall ett lågt pris.
Cube har cyklar i rätt storlek och brukar vara prisvärda. Det går även att köpa en ny ram för 1000kr. Gafflar kostar från några hundra och uppåt. Men rambyte är bara aktuellt om du kan flytta över delarna själv. Om du måste betala en verkstad för arbetet, så är det nog bättre att köpa någonting sådant här, liknande det du har nu.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-scart-6.0-799793
Det de kallar storlek 64 är egentligen 61,5cm. Men det ser du i geometri-tabellen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för slarv med kompatibiliteten mellan ram och komponenter. Mitt huvudsakliga mål var storlekar och framförallt att man avstår från att laga befintlig ram. Jag tycker den känns säkerhetsmässigt tveksam. Tack för städning av brister i inlägg.

LTS

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Ett par beggade skivbromshjul och ett par BB7or kostar inte så mycket, om man nu älskar den ramen.
Ramen med bromsproblematiken är någon annans ram i en annons. Jag tror inte att Arne har någon kärleksrelation till den.

Arne77

Medlem
Hej igen!
Jag svetsade ihop ramen och det blev en till vintercykling, sadelstolpen
gick, fälgar hann avverkas men med eker byte innan, bromsbelägg
gnuggades bort, växelörat small av, kedjor bytes. Ny kasset blev de
också samt broms&växelskiftare plus lite punkteringar.

En tuff vinter där till slut cykelramen inte orkade med efter tredje
svetsningen var resan slut.Godset var uppätet, när sprickan
kom fram framför tidigare lagning var det färdigt.

RIP Merida Crossway 8500 - nu reserv cykel till affären 500 meter bort.

Nu är jag ägare till en Scott Hybrid Sub Cross 40, gud va skönt de är
med skivbromsar. Har bara hittills avverkat ett däck, slang och fem ekrar sedan september.
Bilder på lagningarna.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer