Cykelrenovering

• Trådstartare Trådstartare LFE
  • Start datum Start datum

LFE

Aktiv medlem
Cykelrenovering
Hej! Jag skulle vara evigt tacksam om någon ville bidra med lite kunskap inför renovering av min gamla Nishiki-hybrid av billigaste modell som efter åtta år av daglig misshandel inte riktigt är sitt forna jag längre. När någon omtänksam människa satte in dödsstöten och stal framhjulet för ett par veckor sedan kändes det som att det var dags att låta cykeln gå i pension. Nu har den fått en ersättare (en begagnad Nishiki Hyper Pro) men då har å andra sidan lusten uppstått att så sakteligen bygga en extracykel med den gamla ramen som bas. Har tittat lite på nytt vevparti och växelsystem, 10 eller 11-delat och skulle helst bara ha ett drev fram. Kan man göra så eller är man dum i huvudet då? Jag har ju ingen koll, allt kommer gå åt helvete. Men förslag på prisvärda och för typen lämpliga komponenter samt allmänna tips om vad som bör tänkas på mottages tacksamt!

Cykelrenovering
Allting går med lite vilja och en del kunskap.
Frågan är väl om du får in en 11 delad kassett på en såpass gammal hoj utan att bredda.
Vad är det för modell?

Cykelrenovering
Kul ide. Gör en byggtråd med bilder. Upp till 10 växlar skulle jag hålla mig till, för enkelhetens skull. Ska du bara ha den som en extracykel att åka och köpa glass med, kan det finnas risk för att du vill ha längre steg mellan växlarna.
För att slippa växla så mycket.

Ska du byta till ett nytt hjulset?

Cykelrenovering
Det mesta är möjligt om man inte ger sig. Min åsikt är att man måste göra en bedömning innan man börjar. Några exempel. Jag förutsätter att du nu cyklar på nya cykeln istället.

Cykeln är värd 0 kr och jag investerar 3000 kr plus jobb, sen försöker jag sälja den. Obra deal.

Jag investerar 3000kr plus jobb och sen behåller jag den för att den är bättre än den ser ut.

Jag investerar 3000 kr i att lära mig meka cykel. Jag får en fixad cykel jag gillar på köpet.

Jag samlar ihop 8 års erfarenheter av cykling och kommer på att den gamla cykeln inte längre är jag. Den ger jag bort till någon jag vill skall börja cykla. Eventuellt med löfte om att laga lite om nya ägaren betalar delar, jag lägger mina 3000kr i en burk som grundplåt till den nya cykeln jag verkligen vill ha nästa gång.

Cykelrenovering
LFE sa:
Jag har ju ingen koll, allt kommer gå åt helvete.!
Knappast.
Cyklar är enkla saker.
Kanhända lite "på gränsen" ibland men då är det mer fråga om fint handlag än avancerad teknik.
Så tycker du bara ramen på "den gamle" var bra så kör på.
Gör en budget på vad det är värt (som cykel och som läropeng).
Bränn hälften på de grejor du behöver, och resten försvinner på sådant du inte tänkte på :-)

LFE sa:
Har tittat lite på nytt vevparti och växelsystem, 10 eller 11-delat och skulle helst bara ha ett drev fram. Kan man göra så eller är man dum i huvudet då?
Lär nog behövas om det är en billig hybrid på åtta år med billiga mtb-växlar.
Jag skulle definitivt behållt växel på veven, eftersom det är rätt problemfritt väl monterat rätt och du då kan ha lite hållbarare kedja kassett utan att förlora växelsteg att välja bland. Men det beror ju på vad du ska ha den till och om du bygger för att använda eller för att det är kul och lärorikt.

IMHO

Cykelrenovering
Budget är bra. Plus att man måste ha vilja att köpa en del verktyg som ligger utanför budget och betalar sig framöver i form av kommande reparationer och byggen.

Cykelrenovering
att lägga pengar på sin hobbie är inget som grundar i vad som är värt för andra, det grundar i vad du personligen tycker är värt i slutet för en personlig cykel. att jag har ställt mig frågan så många gånger "är det värt", gör att jag sen börjar fråga istället , vad är det värt för andra att röka då jag inte gör det, vad är det värt för andra att åka bil eller buss till jobbet då jag inte gör det osv...osv.

får ganska ofta frågan från andra, varför står det 4 st cyklar i din lägenhet, varför åker du inte på en av dem o säljer de andra, jag försöker komma på ett svar som gör att de kommer förstå, o jämförelser som, varför har du inte bara en jacka, ett par skor, en väska osv.

kanske inte ett rakt svar på din frågeställning här men fokus på användbart o hobbie är två läger.

Cykelrenovering
Eller så gör du en alltid redo vintercykel av den gamla. På med skärmar, dubbdäck och 7 el. 8-delad kassett och 2- eller 3-delad fram. Då blir inte heller kassett, kedja och vevparti dyra att byta ut när vintern ätit på dem. Ska du ändå skaffa nytt framhjul kan också ett hyfsat billigt navdynamohjul vara en idé.

Men du kanske inte cyklar på vintern?

Cykelrenovering
Wow, vilket forum, vilken respons! Jo, av förklarliga skäl nyttjar jag den nya cykeln. Att göra iordning den gamla ser jag som ett rent nöjesprojekt och kostnaderna som läropengar. Ramen i sig är väl inget att imponera på någon med, men den har en god egenskap i form av att den är väldigt snygg. Ägnade en dag förra året åt att byta kedja, kassett, vajrar och strax därpå hjul (varav det ena som sagt blev stulet nu...) då fälgsidan på det gamla bakhjulet bestämde sig för att den inte orkade bli bromsad på längre. Poängen med att plocka isär cykeln nu är väl som sagt inte att det finns någon större rationalitet i företaget, mer att det är något sorts djupt förankrat behov. Men lite svårt när man tittar på komponenter, finns mycket doningar men för den oerfarne säger inte alltid produktbeskrivningen så mycket.

Cykelrenovering
Finns alltid folk som vill kritisera ens hobby.
Som tur vad så behöver man ju inte lyssna på allt utan välja att diskutera med likasinnade , typ på ett cykel forum :) .
Köpte mig en billig gammal 2 växlad minicykel, störtskön cykel att glida lite platt asfalt med.
Men som vanligt är det alltid någon som undrar vad man ska med skiten till.
Att försöka visa det fina Torpedonavet eller den sköna patinan på lacken kan vara svårt för den som ej är intresserad att förstå.
Om du tycker att det är kul att göra i ordning din gamla cykel så gör du det för dig själv, ingen annan.
Kör hårt! Det kommer säkert bli bra :)

Cykelrenovering
Jag fick en MTB-ram med hjul och gaffel gratis genom en av FB-grupperna och byggde en hoj som jag gillar skarpt. Köpte begagnade hydralbromsar, växlar, reglage, drev, kassett etc. på Köp & Sälj här. Finfina grejer till kanonpriser, rekommenderas varmt. Och så träffar man trevligt folk och lär sig ännu mer om hur en cykel och komponenter fungerar. I allt en bra grej.

Cykelrenovering
Zorban sa:
Köpte mig en billig gammal 2 växlad minicykel, störtskön cykel att glida lite platt asfalt med.
Att försöka visa det fina Torpedonavet eller den sköna patinan på lacken kan vara svårt för den som ej är intresserad att förstå.
Om du tycker att det är kul att göra i ordning din gamla cykel så gör du det för dig själv, ingen annan.
Smaller_Facebook_like_thumb.png
Bra summering. Apropå mini-cykel så borde jag ha skrivit en RR om vårens första vägtur, det blev 72 kilometer med 2017 års VR-räser men det får bli en annan gång.

Minicykel_2016.jpg

Cykelrenovering
PiPPiW sa:
Zorban sa:
Bra summering. Apropå mini-cykel så borde jag ha skrivit en RR om vårens första vägtur, det blev 72 kilometer med 2017 års VR-räser men det får bli en annan gång.
Starkt! Har cyklat 2 mil på min som längst. :)
Jag har både mtb och racer men minicykeln är underbar att ta en liten mysrunda och bara njuta.

Tillbaka
Topp