Cykelresa genom Sverige.

Haiden

Medlem
Cykelresa genom Sverige.
Hej!

Jag och en god kompis till mig har planer på att cykla igenom Sverige från treriksröset till smygehuk på sensommaren i år. Vi är båda hyfsat vältränade athleter men har ingen direkt erfarenhet av något sådant här innan. Vi planerar att cykla mellan 150-180 km per dag och vara klara på runt 2 veckor. Vi har rutten klar på ett ungefär från Mora och neråt men längre norrut har vi ingen som helst koll på hur vägarna ser ut eller hur det är. Så därför vände jag mig hit för att se om folk har några tips på en rutt länger norrut.

Tips till resan är varmt välkomnande då vi inte har så mycket erfarenheter från sådana här resor mer än en MTB-tur runt Skåne som tog några dagar(ca 5-6 timmar i sadeln/dag). Det är tänkt att vara både utmanande för kroppen men samtidigt en upplevelse i sig att göra det.

Så vad är happyrides bästa tips för en sådan här resa?

Cykelresa genom Sverige.
Vi kommer till att köra på asfaltsvägar endast, eller ja, förhoppningsvis bara asfaltsvägar, racercyklar kommer till att användas iaf!

Cykelresa genom Sverige.
Då tror jag ni kommer stifta bekantskap med E45 ;)

Sverigetempot är som nämnts ett lopp som följer den rutten och som jag deltog i senare upplagan av. Man bör vara uppmärksam på att det är minst sagt ödsligt däruppe...

Cykelresa genom Sverige.
Racercykel utesluter ju inte grusvägar. I synnerhet om man har turistfokus snarare än hetsfokus kan en och annan grusvägssträcka vara helt OK.

Sen är jag inte säker på att man måste köra E45 för att lyckas klara av sträckan på 2 veckor.

Cykelresa genom Sverige.
Sverigetempot startar väl i riksgränsen?
Jag har hört att de sista milen till treriksröset består av väldigt dålig grusväg ( men jag har aldrig varit längre norrut än Arvidsjaur)

Cykelresa genom Sverige.
Det är ju inget fel på 45an. Långa stycken av den hår genom en del av Sverige i huvudsak bestående av skog - detta faktum ändras inte om man snirklar sig fram på andra vägar.

Och ja, Sverigetempot startar i Riksgränsen. Såvitt jag förstår är det en hel del ganska risig grusväg från Treriksröset, samt att man väl också delvis hamnar i Finland.

Cykelresa genom Sverige.
ohellstrom sa:
Det är ju inget fel på 45an. Långa stycken av den hår genom en del av Sverige i huvudsak bestående av skog - detta faktum ändras inte om man snirklar sig fram på andra vägar.

Och ja, Sverigetempot startar i Riksgränsen. Såvitt jag förstår är det en hel del ganska risig grusväg från Treriksröset, samt att man väl också delvis hamnar i Finland.

Tar man inte landvägen till röset tar man färjan och går någon km.
De 16 milen eller vad det är från kirpisjärvi till karesuando på finska sidan är helt fantastiska. Dessutom görfin asfalt.

Fungerar kanon att skicka upp hojarna med bussgods för att starta från karesuando, kanske tom kirpisjärvi går att skicka till.

Cykelresa genom Sverige.
Varför inte börja med att undersöka vad som finns i Norrland som ni skulle vilja se och sen försöka binda samman en rutt som gör att ni får med så mkt som möjligt av det samtidigt som det inte blir längre än vad ni tycker är rimligt? Är i alla fall så jag skulle ha attackerat problemet.

Vid planerande av rutt kan google streetview vara användbart för att få en viss uppfattning om hur vägarna är. Sen ska man alltid beakta att det kan vara ett antal år sen de bilderna togs och vägarna kan ha ändrats. Jag skulle nog dubbelkolla med andra källor i alla fall ev. större vägar för att säkerställa att de inte byggts om till 2+1-väg eller något annat elände.

Cykelresa genom Sverige.
Säkerligen, men ska jag ge mig ut på en 2+1-väg ska jag veta att det är så, så rådet att dubbelkolla större vägar gäller oförändrat.

Cykelresa genom Sverige.
Undvik kusten och håll er till E45 så går det nog bra. Tänk på att det kan vara 10 mil eller längre mellan butiker, restauranger eller hotell i nordligaste Sverige.

Cykelresa genom Sverige.
Alltså, jag säger inte att E45 är fel, men jag har fortfarande inte sett några argument för varför man ska välja den annat än att den är bra ur transporthänseende. Det är möjligt att det är vad TS efterfrågar och om så är fallet är E45:an säkert ett utmärkt val. Personligen tycker jag dock att det verkar lite dumt att inte undersöka vad som finns att se innan man beslutar rutten.

Om jag tar mig själv som exempel skulle jag vilja köra uppför Dundret i Gällivare och cykla Vildmarksvägen förbi Stekenjokk. Sen finns det ett par backar i Åre som jag nog skulle försöka klämma in liksom Flatruet och Vemdalsskalet. Ja, jag gillar backar, och även om de nämnda backarna inte är några våldsamma saker med alpmått mätt skulle det ändå vara kul att ha cyklat dem då de tillhör de bättre racercyklingsbara backarna i landet.

När jag kommit fram till ett antal saker jag verkligen vill ha med skulle jag börja skissa på en rutt som binder samman dessa och se om det blir rimlig sträcka. Om det känns som det fortfarande finns lite luft i schemat skulle jag titta om det finns intressanta saker längs rutten eller som kan nås via mindre omväg eller avstickare. De senare kan tjäna som bonusmaterial som man kan ta med eller skippa beroende på dagsform/väder/humör/... Om jag inser att den tänkta rutten blir alltför lång även med genast möjliga vägval skulle jag antingen få utöka antalet dagar eller stryka något på "verkligen vill ha med"-listan.

Som noteras skulle ovan skissade förslag sannolikt innehålla ganska många mil på E45:an. Dock är det en följd av val av "upplevelsepunkter" snarare än som en funktion av att hitta "enklast möjliga väg" till Mora.

Cykelresa genom Sverige.
GoranS sa:
Alltså, jag säger inte att E45 är fel, men jag har fortfarande inte sett några argument för varför man ska välja den annat än att den är bra ur transporthänseende. Det är möjligt att det är vad TS efterfrågar och om så är fallet är E45:an säkert ett utmärkt val. Personligen tycker jag dock att det verkar lite dumt att inte undersöka vad som finns att se innan man beslutar rutten.

Om jag tar mig själv som exempel skulle jag vilja köra uppför Dundret i Gällivare och cykla Vildmarksvägen förbi Stekenjokk. Sen finns det ett par backar i Åre som jag nog skulle försöka klämma in liksom Flatruet och Vemdalsskalet. Ja, jag gillar backar, och även om de nämnda backarna inte är några våldsamma saker med alpmått mätt skulle det ändå vara kul att ha cyklat dem då de tillhör de bättre racercyklingsbara backarna i landet.

När jag kommit fram till ett antal saker jag verkligen vill ha med skulle jag börja skissa på en rutt som binder samman dessa och se om det blir rimlig sträcka. Om det känns som det fortfarande finns lite luft i schemat skulle jag titta om det finns intressanta saker längs rutten eller som kan nås via mindre omväg eller avstickare. De senare kan tjäna som bonusmaterial som man kan ta med eller skippa beroende på dagsform/väder/humör/... Om jag inser att den tänkta rutten blir alltför lång även med genast möjliga vägval skulle jag antingen få utöka antalet dagar eller stryka något på "verkligen vill ha med"-listan.

Som noteras skulle ovan skissade förslag sannolikt innehålla ganska många mil på E45:an. Dock är det en följd av val av "upplevelsepunkter" snarare än som en funktion av att hitta "enklast möjliga väg" till Mora.

+1

Cykelresa genom Sverige.
Tackar för alla tipsen! Tror vissa utav er kanske missuppfattade mig lite. Vi behöver inte passera mora på något sätt, snarare så att vi har en rutt klar söderut efter det :) Just nu lutar det åt att ta oss ner till boden på ett smidigt sätt för att sedan köra sverigeloppet rutten till örebro och sedan våran egen plan därifrån.

Hur tar man sig enklast till kilpisjärvi? Flyg, tåg, buss?

Cykelresa genom Sverige.
Haiden sa:
Tackar för alla tipsen! Tror vissa utav er kanske missuppfattade mig lite. Vi behöver inte passera mora på något sätt, snarare så att vi har en rutt klar söderut efter det :) Just nu lutar det åt att ta oss ner till boden på ett smidigt sätt för att sedan köra sverigeloppet rutten till örebro och sedan våran egen plan därifrån.

Hur tar man sig enklast till kilpisjärvi? Flyg, tåg, buss?

Cykla?

Tillbaka
Topp