Cykelsemester i Baltikum 2025

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Till sommaren hoppas jag att komma iväg med familjen på cykelsemester (igen). Och tanken är att cykla Baltikum och jag skulle behöva lite information från vårt forum.

Förutsättningarna är:
2 veckor (ish).
2 vuxna.
2 barn (10,5 resp 8).
Dagsetapper om ca 40-50km.
Boende främst i tält på camping.

Tanken är att resan kommer börja på Åland, och sedan färjan från Helsingfors till Tallinn.

Tittar jag på Eurovelo går två olika förslag genom Baltikum;
Eurovelo 13 : Iron Curtain Trail : https://en.eurovelo.com/ev13
Eurovelo 11 : East Europe Route : https://en.eurovelo.com/ev11

1739205159999.webp

Jag hade gärna cyklat till Litauen. Men det blir lite knepigare med hemresa. Så mest troligt hemresa till Nynäshamn från Ventspils eftersom färjorna från Riga inte verkar gå längre.

Så vad finns för erfarenhet i forumet?
Är trafiken hemskt?
Är det svårt att hitta campingar?
Svårt att hitta matbutiker?
Insekter och odjur?
Är det värt att åka ut på öarna i Estland eller skippa för att hinna längre söderut?
...

Yonna har två sidan med RR från Baltikum, men det är en annan typ av cykling. Kan dock ger ett intryck och inspiration. Börjar här:

Några år sedan jag cyklade där, typ 10 år sedan. Vi åkte båt till Klajpedia och Ambitionen var att cykla till Talinn. Litauen längs kusten och smala ön var trevliga. Lettland bedrövligt. Lastbilar som körde väldigt nära i väldigt hög hastighet på de asfalterade vägarna. Grusvägarna svårcyklade med smala däck och packning. Grusvägarna bestod till stor del av sand varför däcken sjönk ner och man trillade. Dock snällare trafik på grusvägarna. Vi gav upp halvvägs genom Lettland och tog färjan hem ifrån Ventpils och inte varit där sedan dess. Minns även att asfalten var dålig bärighet på och smetade av sig (var där på sommaren).

Senast ändrad:
Hösten 2023 cyklade jag EuroVelo 13 genom Estland. Naturen längs kusten var riktigt fin, leden vill jag minnas som bra skyltad och den gick på småvägar utan särskilt mycket trafik. Vet inte hur det ser ut under sommarsäsongen, då är det säkert stökigare. Estland är visserligen ett ganska glesbefolkat land, men det var inga större problem med att hitta små lanthandlar längs vägen.

Längs kusten finns det gott om naturreservat med iordninggjorda campingplatser med vindskydd, utedass och platser för att slå upp tält. Sådana ställen kan hittas på den här sidan som jag vill minnas är statlig: https://rmk-loodusegakoos-veebikaart.rmk.ee/#/map

Jag var ut på Hiiumaa och Saaremaa då jag fick höra att naturen där ska vara speciell, men tog mig inte riktigt tiden att utforska öarna ordentligt, jag var väl lite för rastlös och ville ta mig söderut. Från det lilla jag såg tyckte jag inte naturen skiljde sig särskilt mycket från fastlandet.

Kan helt klart rekommendera Estland, fin natur och ganska bekymmersfri cykling.

I Lettland på väg mot Riga var jag mest vilse på suboptimala vägar. Eurovelon var inte skyltad i Lettland och det blev även svårare att vildcampa. Går säkert bra att hitta campingar under sommaren och navigeringen kan man nog lösa med lite planering.

Jag har säkert postat dessa bilder över hela happy sen innan, men här kommer dom igen
40DEB4BA-A0B7-4B0F-B4DF-E05CF168A3EF.webp
E7DAF8E9-726F-4CDE-9FBC-B3E21EB1F7CC.webp
BAFA397F-08E0-4F71-A69E-90E4DF13FA3B.webp
1FEEFABE-353E-4D2A-B31F-9B650C16C327.webp
1B92911C-6B3E-4921-A702-7AA3F8C7026F.webp

@IVI nämner det i sitt inlägg ovan. Men jag tänkte bara uppmärksamma RMK igen.

https://rmk.ee/en/

Det är alltså en statlig myndighet. Kanske typ som Naturvårdsverket. Och där de har parker eller mark har de ofta campingar. Vi besökte kanske 5-7 campingar, och de allra flesta låg jättefint vid havet. Utedass och ved fanns. Och gratis. Rekommenderas!

Vi var där i 14 dagar i sommras. Ska försöka skriva en RR vad det lider.

Har ingen egen erfarenhet men har i planerna att cykla i Estland framöver och tänkte då besöka öarna Saaremaa och Co. Kanske båt från Kapellskär och kinesa med lastbilschaffisar....eller inte. Vi får se. Följer tråden så får vi se om vi kan lära av varandra :)

Tillbaka
Topp