Cykelsemester: Ta med cykel på långfärdsbuss till italien?

Longcage-calle

Aktiv medlem
Hej! Jag funderar på att ta mig ner till norra Italien typ Milano med min cykel och har googlat mig blind på olika sätt att ta sig ner med tåg. Det verkar som att det går men man får vara beredd på ca 6-10 byten och ca 1,5-2 dygns resväg om man reser med interrail kort och cykeln nerpackad i väska. Undrar nu istället om någon har provat att ta cykeln med sig ner på kontinenten med hjälp av buss? Borde ju gå bussar till typ alperna för vandringsresor osv där man slipper alla byten åtminstone! och som sagt, cykeln skulle då vara isärplockad och i mjuk väska

Hej! Jag funderar på att ta mig ner till norra Italien typ Milano med min cykel och har googlat mig blind på olika sätt att ta sig ner med tåg. Det verkar som att det går men man får vara beredd på ca 6-10 byten och ca 1,5-2 dygns resväg om man reser med interrail kort och cykeln nerpackad i väska. Undrar nu istället om någon har provat att ta cykeln med sig ner på kontinenten med hjälp av buss? Borde ju gå bussar till typ alperna för vandringsresor osv där man slipper alla byten åtminstone! och som sagt, cykeln skulle då vara isärplockad och i mjuk väska
Skippa Milano och ta Verona istället. Non-stop till Zell Am See och därifrån är det två tåg till Verona.

Flyg verkar ju onekligen smidigare
Tar hellre två tågbyten istället för det meckiga med att ta sig till en flygplats som ligger off, inte packa nödvändiga saker, gå igenom säkerhetskontroll och vänta onödigt länge på flygplatsen för att ta sig till en annan flygplats och sen mecka sig ut därifrån för att sen ta sig till stadskärnan på valfritt (ofta dyrt) sätt..

Tänker som flyg som ibland snabbare, nästan aldrig smidigare.

Tror jag läst att man inte kan boka cykelplatsen med dem.
Jag har tagit med cykeln från Berlin till Göteborg med Flixbus för några år sedan. Och då hade jag cykeln inte i en väska men den var fast i en cykelhållare. Det verkar fortfarende vara möjligt, finns tom Göteborg till Milano med ett byte (31 timmar dock..).

skrev i en facebookgrupp "cykla europa" och där fick jag också tips om flixbus. ska kolla närmre snarast 292383709_370778291834939_5259907491395683396_n.jpg

Norwegian har enkelbiljetter till tex Rom & Venedig, <1000 pix, tar några timmar. Helt suveränt !!

om du rinko-konkverterar din cykel kan du ta med den som vanligt bagage i kupen.

5F54AF9B-A0CD-4F78-8EE5-EEB9A9D48D74.jpeg

Direkttåg sommartid från Stockholm med platser för cyklar så man kan ta på den rakt av skulle vara något! Lär väl dock inte hända, i alla fall inte under min levnad.
Ja precis, det är nog många som vill ha ett sånt alternativ... Direkt till Munchen tex. Och inte mkt dyrare än flyg såklart.

om du rinko-konkverterar din cykel kan du ta med den som vanligt bagage i kupen.

Visa bilaga 566164

Tyvärr verkar det inte gå på snälltåget som kör nattågen till Berlin. Deras bagage-regler har så tighta mått att ett 700c hjul inte går in. Kanske hade gått med en liten ram och 26” men är tveksam.

Ja precis, det är nog många som vill ha ett sånt alternativ... Direkt till Munchen tex. Och inte mkt dyrare än flyg såklart.

Sj ska ju börja köra utomlands igen i höst. Man kan ju hoppas att det vänder och mer sådant dyker upp nu:)

Tyvärr verkar det inte gå på snälltåget som kör nattågen till Berlin. Deras bagage-regler har så tighta mått att ett 700c hjul inte går in. Kanske hade gått med en liten ram och 26” men är tveksam.
rent allmänt finns det mycket som talar för 26 tum på touring, eller varför inte mindre:) lättare lasta cykeln med bra tyngdpunkt, lättare få plats i hissar och hotellkorridorer, eller absiden till ett tält

nattåg har poänger om man bara vill från a till b och kanske har bråttom, men känslan av att resa mår bra av dagsljus. och då lär rinko sällan ställa till problem.

nattåg är en utmaning även med brompton. kan jag säga utifrån egen erfarenhet. men det går.

ska man inte röra sig på stigar och makadam är för den delen brompton alternativet jag skulle välja för långresa på cykel. en rymlig ryggsäck stående på pakethållaren, en mindre hängande över styret. packning klar:)

rent allmänt finns det mycket som talar för 26 tum på touring, eller varför inte mindre:) lättare lasta cykeln med bra tyngdpunkt, lättare få plats i hissar och hotellkorridorer, eller absiden till ett tält

nattåg har poänger om man bara vill från a till b och kanske har bråttom, men känslan av att resa mår bra av dagsljus. och då lär rinko sällan ställa till problem.

nattåg är en utmaning även med brompton. kan jag säga utifrån egen erfarenhet. men det går.

ska man inte röra sig på stigar och makadam är för den delen brompton alternativet jag skulle välja för långresa på cykel. en rymlig ryggsäck stående på pakethållaren, en mindre hängande över styret. packning klar:)

Instämmer i allt!:)

Visa bilaga 566164
ja jag har "rinkat" en cykel en gång men har inte kvar den längre :) har du faktisk erfarenhet av att det går? vissa tåg verkar bara acceptera bagage som är 80x50x30cm..och det blir svårt men tanke på 584hjul och feta däck

Sj ska ju börja köra utomlands igen i höst. Man kan ju hoppas att det vänder och mer sådant dyker upp nu:)
ah precis kanske var snälltåget som hade dessa regler :) hade varit så gött att åka ner med dom. Ska försöka bikepacka och ha minimalt med packning så kanske kan man göra ett tight paket av hela cykeln och packning, wrappa med typ folie, lite skydd och kanske en soppåse runt haha. Och använda ramen som bärhandtag på något sätt. Då slipper man ju hela väsk-logistiken och kan slänga emballaget när man är framme

ah precis kanske var snälltåget som hade dessa regler :) hade varit så gött att åka ner med dom. Ska försöka bikepacka och ha minimalt med packning så kanske kan man göra ett tight paket av hela cykeln och packning, wrappa med typ folie, lite skydd och kanske en soppåse runt haha. Och använda ramen som bärhandtag på något sätt. Då slipper man ju hela väsk-logistiken och kan slänga emballaget när man är framme

Hör gärna av dig om du lyckas! Enligt hemsidan får det största bagaget vara Max 50*80*35 och då ryms faktisk varken 26, 27,5 eller 700c hjul inom det. Alla har ju en diameter på mer än 50 cm. Enligt kundtjänst handlade det om att större väskor inte skulle få plats i bagageplatserna vad jag förstod men låter orimligt.

ja jag har "rinkat" en cykel en gång men har inte kvar den längre :) har du faktisk erfarenhet av att det går? vissa tåg verkar bara acceptera bagage som är 80x50x30cm..och det blir svårt men tanke på 584hjul och feta däck
nej inte rinkat själv men en pendlarbekant gör det, med en typ 7 kilos singlespeed 26 mtb:) han brukar komma undan med att lämna styret kvar, och för det mesta även utan att sätta på påsen. har en krok uppe på sadelstaget på vilket han hänger kedjan.

ska inte jinxa för mycket här, men införskaffat en ytterligare brommie som när det hinns med avsedd att få feta 406-hjul. dock även en vanlig brompton har svårt att klara måtten du angett, krävert ex att man lyfter ur sadel och stolpe för att hamna i deras närhet.

denna min hittillvarande vinterbrompton med mtb-aktiga 305-däck (istället för standard 349) är helt ok köra längre sträckor på grus och för den delen asfalt. fanns det bra dubbdäck till den hade jag nog inte startat 406-projektet, utan försett 305-hojen med utanpåliggande växlar. navväxlar är ok till pendling men blir det problem vid touring är de avsevärda.
4CADBB5A-DA2C-48EF-BF94-921B818D6533.jpeg
AB8BC044-6A27-4FD0-AC43-CF3B22544E00.jpeg

Tillbaka
Topp