Cykelskor eller ej?

TK150621

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Hej.
Jag är ny på det här med cykelskor och undrar därför vad ni rekommenderar.
Bör man köra med cykelskor när man kör MTB på blöta leriga skogsvägar där det är lätt hänt att man slinter på pedalerna?

Dom i cykelaffären tyckte jag skulle ha cykelskor men blev osäker och därför frågar jag er.

Lämna gärna för och nackdelar med och utan cykelskor.

Mvh
TK

kievY

Medlem
Cykelskor eller ej?
Jag satt i samma sits i höstas. Köpte ett par Shimano saint pedaler och bra skor som hade bra fäste och var toknöjd. Någonstans vid oktober köpte jag skor+spd pedaler då det var rea och ångrar det inte. Visst var det läskigt i början, och jag trillade ett par gånger.
Men det är så mycket bättre, man har kraften med sig vid varje trampsteg, och vid utförsåkandet sitter jag fast och oroar mig inte att foten hoppar av trampan och slår i.

Det enda jag ibland har problem med fortfarande är att ibland misslyckas att klicka i och försöker klicka rätt samtidigt som jag cyklar.
Bytte även till andra klossar som klickar ur lättare.

Rydell

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Smaksak :) just nu kör jag med Vans old school dojor med grymt grepp i sulan och dmr v12 plattisar. Jag tror inte att jag kommer att välja att sätta fast fossingarna i cykeln iallafall inte på mountainbiken.

Jimel

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
Ja smaksak som sagt, jag kör med plattisar och skor anpassade för det. Stor skillnad mot att körs med gympadojjor.

-Andy-

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
Med SPD så blir man fruktansvärt mycket starkare och får ut mer kraft. Man kan dessutom köra rundtramp och använda vaderna på ett helt annat sätt. En annan fördel är att man slipper riskera att trilla av pedalerna när det blir extremt stökigt (har man gjort en pungkross på överramen så inser man fördelen med SPD).

Det finns så klart fördelar med plattisar också, t.ex. om man håller på lekar runt (trial, bakhjulskörning, osv)

TK150621

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Va det jag hade för mig att man skulle vrida ut hälen.

Det att jag undrar om just cykelskor är för att jag kommer cykla en del med hunden och då brukar de kunna bli lerigt o jäkligt och lera på pedalerna ,å man glider fram och gräslar ramen har jag gjort en gång som liten och jag undviker gärna det igen då det är en fruktansvärd smärta.

TK150621

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Sökte på spd pedaler och såg att de finns ju lite olika, men hittade dessa som är för cykelskor på ena sidan och vanliga skor på andra sidan och kände att de lät rätt smart.
Är det så smart som de låter?

nieves

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
Näe köp dom pedalerna du ska cykla med, dom funkar med vanliga också om du nu inte ska på dans 1235 km hemifrån
Dubbelsidiga = dubbelt bra är min åsikt. Kombi för den som hellre joggar halva sträckan.
Jag köper ditt felköp minus 10% om du ångrar dig (förutsatt att du inte köper XTR eller annat värst/värst)

Senast ändrad:
Cykelskor eller ej?
Cykelskor är alltid bra då dom skyddar foten mer än vanliga löpardojor.
Man blir inte starkare för att man sätter fast pedalen vid trampan men man kan använda fler muskler mer. Man kan använda samma teknik med plattisar men man kan givetvis inte tillföra något moment till vevpartiet under uppåtfasen.
Shimanos M521 kombipedaler ställer sej alltid i samma läge så är man van så får man dom alltid dom dit man vill. Men man väljer bara sådanan pedaler om man vill kunna cykla i både spd och vanliga skor.
Jag kör oftast spd men ska jag cykla där det är riktigt svårframkomligt så kör jag hellre plattisar.
Det känns jättekonstigt att cykla med plattisar i ungefär 300 meter sen har man vant sej vid känslan.

Skral

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
För mig är det större skaderisk för knäna med spd. Det blir större och felriktade krafter på knät när man kan dra, slita och bröta sig fram.

Dessutom risken att man sitter fast i vurpa ökar ju skaderisken, även om man oftast blir väldigt snabb på att klicka ur.

Med det inte sagt att det inte finns fördelar även för knäna MED spd också, man får ju alltid foten på rätt plats på pedalen till exempel, i rätt riktning.

För mig gäller: vid snabb lätt cykling är spd bäst, men vid brötigare cykling som går långsamt och där vurprisken är stor så föredrar jag plattisar.

-Andy-

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Man blir inte starkare för att man sätter fast pedalen vid trampan men man kan använda fler muskler mer. Man kan använda samma teknik med plattisar men man kan givetvis inte tillföra något moment till vevpartiet under uppåtfasen.
Räknar man Watt per varv så får du ut mycket mer kraft (watt) per pedalvarv om du sitter fast med fötterna. Mer Watt = starkare.

Du menar väl att man INTE kan använda samma teknik eftersom man INTE kan tillföra moment till vevpartiet under uppåtfasen (s.k. rundtramp)?

Rydell

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
-Andy- sa:
Räknar man Watt per varv så får du ut mycket mer kraft (watt) per pedalvarv om du sitter fast med fötterna. Mer Watt = starkare.

Du menar väl att man INTE kan använda samma teknik eftersom man INTE kan tillföra moment till vevpartiet under uppåtfasen (s.k. rundtramp)?
Med bra plattisar så kan man få med kraft i upp trampet. Så upplever jag det iallafall :)

JT

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
-Andy- sa:

Men om man bortser från insatser under väldigt kort tid (några sekunder), så tillför inte dragfasen någon extra kraft alls i ett "rundtramp". Det som skiljer är att man avlastar i bakre läget (vilket man inte behöver några SPD för att åstadkomma). Det muskler som används i dragläget är på tok för svaga i förhållande till de tryckande musklerna för att ha minska chans att konkurrera.

Jag skulle vilja påstå att det huvudsakliga poängen med SPD är att foten hålls bättre fixerad på samma ställe på pedalen. Eventuell kraftöverföring som fixeringen möjliggör är inte det intressanta.

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Rydell sa:
Med bra plattisar så kan man få med kraft i upp trampet. Så upplever jag det iallafall :)
Uppleva är väl en sak men händer det att golvplattorna lossnar när du lyfter upp fötterna när du går?

JT sa:
...så tillför inte dragfasen någon extra kraft alls i ett "rundtramp" /.../ Det muskler som används i dragläget är på tok för svaga i förhållande till de tryckande musklerna för att ha minska chans att konkurrera.
Har du provat att jobba med vaderna när du trampar?
Kanske inte så många minuter man orkar med full kraft men det ger ett rejält effekttillskott, och med mindre tillskott orkar man hur länge som helst...
Och det är det som är "rundtramp".

Rydell

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
emmer sa:
Rydell sa:
Uppleva är väl en sak men händer det att golvplattorna lossnar när du lyfter upp fötterna när du går?

JT sa:
...så tillför inte dragfasen någon extra kraft alls i ett "rundtramp" /.../ Det muskler som används i dragläget är på tok för svaga i förhållande till de tryckande musklerna för att ha minska chans att konkurrera.
Kanske inte så många minuter man orkar med full kraft men det ger ett rejält effekttillskott, och med mindre tillskott orkar man hur länge som helst...
Har inte en enda klinkersplatta hemma som sitter fast för jag har sånt sug i fossingarna ;)
Vinklar man tårna lite nedåt så får du lite grepp och kan hjälpa till på vägen upp. Inte hela vägen men en bit. Visst får du mer när fötterna sitter fast.

JT

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
emmer sa:
Du har fel. Det ger en nettotillskott, ja, men det beror inte på en dragande kraft i bakre läget. Det är bara en avlastning. Finns flera studier som visat detta.

http://journals.humankinetics.com/j...hangeswithincreasingworkloadatconstantcadence

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1997818

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18418807

http://datadrivenathlete.com/2014/10/23/does-a-smoother-pedaling-stroke-make-you-faster-on-the-bike/

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
JT sa:
Eh? Läste länkarna själv?
Och sedan: Snackar du kort tid - vilket du nämnde - så är det inte effektivt - vilket du nämnde - utan det är över tid - som jag nämnde - som det ger skillnad - som jag nämnde - då det sprider belastningen istället för att bara överlasta den starkaste muskeln.

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
Vi gillar olika. Självklart är SPD säkrare, skönare, snabbare och roligare. Men det är ju bara en åsikt som per automatik inte delas av andra. Dedikerade cykelskor är en bra grej, det är nog vi alla överens om (tror jag).

pick one then be a dick about it...

GustafH

Medlem
Cykelskor eller ej?
Ett mindre textbaserat test:

När det gäller mountainbike skulle jag absolut börja med plattisar. Det finns ingen möjlighet att fuska med tekniken över hinder, i nedförsbackar eller med viktposition när man kör plattisar. När du sen har en schysst teknik så kan man om man vill byta till SPD el. dyl. För mig är den största fördelen med att sitta fast att fötterna är på rätt plats hela tiden, särskilt när jag börjar bli trött eller har pulsen i Z5 och tror jag ska dö. En sak mindre att tänka på.

Cykelskor eller ej?
-Andy- sa:

Den som sitter på cykeln blir ju inte helt plötsligt starkare bara för att foten sitter fast. Tekniken är ju densamma med skillnaden att man inte kan lyfta benet snabbare än det andra benet trycks ner med spd.
Sen har du ju rätt i att man under en kortare tid kan få ut mer effekt när man sitter fast. Men man kan undra om det verkligen blir någon skillnad under ett längre lopp.

JT

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
emmer sa:
Eh? Läste länkarna själv?
Och sedan: Snackar du kort tid - vilket du nämnde - så är det inte effektivt - vilket du nämnde - utan det är över tid - som jag nämnde - som det ger skillnad - som jag nämnde - då det sprider belastningen istället för att bara överlasta den starkaste muskeln.
Du får gärna visa en studie som styrker ditt påstående. Tråden behandlar SPD vs platt; "sitta fast" eller ej. Jag får intrycket att du pratar om något annat isåfall.

BjornR

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
Plattisar kräver högre kadens och kräver mer arbete med växlarna. Fel växel så är det putta som gäller. Väldigt fostrande för att lära sig att du ska alltid kunna accelerera.

Den som sitter på cykeln blir ju inte helt plötsligt starkare bara för att foten sitter fast. Tekniken är ju densamma med skillnaden att man inte kan lyfta benet snabbare än det andra benet trycks ner med spd.
Sen har du ju rätt i att man under en kortare tid kan få ut mer effekt när man sitter fast. Men man kan undra om det verkligen blir någon skillnad under ett längre lopp.
Av egen erfarenhet så är enda skillnaden att sitta fast är att man kan nöta och vara helt borta i huvudet, ingen fokus på någon som helst pedalteknik, bara trampa på.

Då jag kör majoriteten av tiden med plattisar så speglar det min pedalteknik för bindningar. Vid spurt så har jag lärt mig att jag inte drar någonting då musklerna kompenserat med högre kadens istället. Spurtar vid 125-130 kadens för maximal kraft. Kan dock inte jämföra spurt på FS som helstel. FS(160mm) kan jag visserligen nå samma maxwatt men inte samma watt över en längre period pga gunget.

Övat massor på att försöka dra, ger sämre watt... livet som plattismänniska...

Kristoffer R

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
-Andy- sa:
Med SPD så blir man fruktansvärt mycket starkare och får ut mer kraft. Man kan dessutom köra rundtramp och använda vaderna på ett helt annat sätt. En annan fördel är att man slipper riskera att trilla av pedalerna när det blir extremt stökigt (har man gjort en pungkross på överramen så inser man fördelen med SPD).

Det finns så klart fördelar med plattisar också, t.ex. om man håller på lekar runt (trial, bakhjulskörning, osv)
Jag skulle säga att man blir marginellt starkare, om man tillskansat sig all teknik som krävs.

De kompenserar också för bristande teknik i stök, vilket kan vara bra men också hindrar utvecklingen.

Att alltid få foten på rätt ställe kan ju vara bra men mina knän och ben trivs bättre med den lilla variationen plattisar ger.

Min åsikt efter att ha sett ett tvärsnitt av typiska motionärer typ långloppsdeltagare med SPD är att de flesta skulle må bra av att köra plattisar i några år för att få en anständig teknik och först därefter börja med SPD. :)

Rydell

Ny medlem
Cykelskor eller ej?

TK150621

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Jag hänger inte med i "cykel språket", kan ingen visa lite bilder på exempelvis SPD och plattisar o allt va ni kallar det ;)

Mvh
TK

BjornR

Aktiv medlem
Cykelskor eller ej?
TK150621 sa:
Jag hänger inte med i "cykel språket", kan ingen visa lite bilder på exempelvis SPD och plattisar o allt va ni kallar det ;)

Mvh
TK
SPD är shimanos namn för bindningar eller clipless. (clip är korg på engelska). Att använda ordet SPD är som att säga att varje telefon är en iphone. Finns massor av olika bindningssystem som ej är kompatibla med varandra. Principen är detsamma. Skon har hål för att montera en kloss så att man kan klicka i sig.
https://www.google.se/search?q=flat...biw=1920&bih=965#safe=off&tbm=isch&q=clipless

Plattis är platt pedal. Till MTB så har dessa oftast skruvar eller stoppskruvar för att ge bra grepp. Tillsammans med ett klibbigt gummi så är greppet väldigt bra.
https://www.google.se/search?q=flat...tOHLAhUFDywKHcJsDGwQ_AUIBygB&biw=1920&bih=965

Senast ändrad:
Cykelskor eller ej?
Har en sidofråga. Cykelpendlar på min 3växlade till vardags. Men håller trots allt 20 till 25km/h. Detta sker då helt utan att jag fäster mina fötter.

Läste en tråd på kollo för några år sedan där det stod att man skulle skada knäna av att cykla utan att fästa sig. Vet dock inte om det var ironiskt eller inte :(

Bästa vore nog att köra samma anordning som de har på gym, där man har skon i en korg.

Sen har jag ytterligare en fråga. På min 3 växlade vågar jag cykla mer risky än på min racer. Är detta en vanesak?

Har iofs racat minst ett år och då är det en lång vanesak. Har den här rädslan att vurpa och gör man det fastfäst så är det mer risky tänker jag

Senast ändrad:

JT

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
Lyktstoplemedhjul sa:
Läste en tråd på kollo för några år sedan där det stod att man skulle skada knäna av att cykla utan att fästa sig. Vet dock inte om det var ironiskt eller inte :(
Nej, det är nog vanligare att det är tvärt om.

Lyktstoplemedhjul sa:
Bästa vore nog att köra samma anordning som de har på gym, där man har skon i en korg.
Nej, det är nog det sämsta alternativet.

TK150621

Ny medlem
Cykelskor eller ej?
BjornR sa:
TK150621 sa:

Mvh
TK
SPD är shimanos namn för bindningar eller clipless. (clip är korg på engelska). Att använda ordet SPD är som att säga att varje telefon är en iphone. Finns massor av olika bindningssystem som ej är kompatibla med varandra. Principen är detsamma. Skon har hål för att montera en kloss så att man kan klicka i sig.
https://www.google.se/search?q=flat...biw=1920&bih=965#safe=off&tbm=isch&q=clipless

Plattis är platt pedal. Till MTB så har dessa oftast skruvar eller stoppskruvar för att ge bra grepp. Tillsammans med ett klibbigt gummi så är greppet väldigt bra.
https://www.google.se/search?q=flat...tOHLAhUFDywKHcJsDGwQ_AUIBygB&biw=1920&bih=965
Tack för bra beskrivning , nu hänger jag med lite bättre i alla fall :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer