Cykelskor SPD för pendling

TS975

Aktiv medlem
Vilka cykelskor rekommenderar ni för pendling i alla väder? Att läsa på tillverkarnas hemsidor om deras skor är inte samma sak som att höra från er om hur skorna verkligen presterar i höstrusk. Är det en utopi att komma fram med torra fötter i ösregn? Jag vill kunna ha skorna hela hösten och den skånska vintern (de får inte vara för varma).

Samma sko för alla väder funkar dåligt.
Räkna med 2-3 par.
Det är svårt att vara torr i riktigt fulväder. Byxbenen måste gå utanpå skorna, t.ex.
Skor som är helt täta utifrån är också helt täta inifrån.
Blir fuktigt på längre turer.
"Inte för varma" - då ska nog ngn annan svara - jag funderar på Wölvhammer i vinter....

Jag skulle säga att det beror en del på hur länge du är ute och trampar. Under en timmes cykelväg duger nog "vanliga", inte så märkvärdiga, SPD-skor och ett par skoöverdrag. Med lite extra utrymme för yllesocka på vintern. Blir blött när det ösregnar, och kallt efter ett tag när det är vinter, men ändå uthärdligt.

Lyckas du hitta en lösning så meddela gärna vad du fann - jag tror att det är svårt att hitta det du önskar.

för ruskväder har jag giro alpineduro och dzr h2o. båda är bra och dyra, alltid torra och inte svettiga fötter. till giron finns en specialgjord damask att köpa till. då kan du ösa rakt genom vilken pöl som helst.

giron ha jag två par av, ett till skogen, kör då ofta med damaskerna på. varit våt en enda gång när jag trampade ner i en djup bäck. en känslig punkt på skorna är sulan, greppar bra men är av ett mjukt material som kan gå sönder om man sparkar hårt mot stubbar och så. har gått bra att laga med biltema vindrutetätning av polyuretan, typ samma som sikaflex.

för pendling gör mjukt stänkskydd som går ner nära asfalten att även klenare skor kan funka. gör även underverk för att skydda drivlinan.

Bilagor

• IMG_0087.JPG
    IMG_0087.JPG
    61.1 KB · Besök: 171
  • IMG_0086.JPG
    IMG_0086.JPG
    34.1 KB · Besök: 95
  • IMG_0088.JPG
    IMG_0088.JPG
    152 KB · Besök: 214
Senast ändrad:
Lite av en utopi är det att ha torra fötter i ösregn om man är ute mer än en kvart. Oavsett om man kör Goretexdojor eller mer normala med mer eller mindre ordentliga skoöverdrag så smyger det in vatten efter hand, längs underbenet, vid nån söm/skarv, och vid klotsarna är klassiska ingångar. Jag har helt enkelt resignerat, spöregnar det blir man blöt om fötterna helt enkelt, så det är bara att ta med extra strumpor och sen bita ihop när man skall hem...

Girolösningen ovan såg dock intressant ut, även om jag har svårt att tro att den är 100%-ig.

Som Bengt-re säger, hittar du en idiotsäker lösning, berätta för bövelen!

mot vatten nerför underbenen hjälper långbyxor. kan ärligt säga att med skorna ovan har jag aldrig blivit våt om fötterna. tar turer på två-tre timmar. membranen går i båda fallen upp längs hela snörningen till övre kanten.

utom en gång i den där bäcken. men 100 procent finns ju inte.

giroskorna är dessutom oväntat lätta. men var alltså beredd på att hålla efter sulorna med polyuretangucka. vissa brukar täta med det även run cleatsen, men det har jag inte behövt.

Jag kör ett par Mavic Rush året runt. Kompletterar med ett par neopreneöverdrag från planet x vid kallt eller blött väder.

För mig fungerar det i alla temperaturer mellan -10 och uppåt. Jag har tjockare ullstrumpor i när det närmar sig nollan.

Dock har jag bara 12km enkel väg så det är inga långa sträckor.

Edit: jag bor i gbg så -10 händer bara två dagar per år.

Senast ändrad:
girosarna är åt det styva hållet, men har böj på sulan, är bra att gå med. som vanligt är det i sidled styvheten är som viktigast, man kan vid behov stötta med en kil 1-2 mm längs ytterkanten av innersulan. drz h2o behöver det, men om jag minns rätt har jag inte gjort det på giroskorna

damasken är smidig, åtsittande, elastisk, ganska tunn. har köpt ett par extra men är fortfarande på första paret, dom har några småhål som jag tejpat.

Tack för alla tips! Damasker har jag provat, men problemet med dem är när det stänker vatten uppåt/underifrån så letar det sig in i skorna på något sätt. Förmodligen via infästningen av klossarna. Jag kanske ska prova med silicon runt klossarna?

men vafan, nu lyckades jag till slut bli blöt i mina giro. inte farligt, men ändå. en lång blöt tur i skogen. en analys tyder på att det möjligen var nedifrån, kanske har membranet inne i skon börjat ge sig efter några års användning.

får väl täta skruvhålen med polyuretangucka och hoppas på det bästa.

men först laga ett par slithål i damaskerna, om det nu ändå var därifrån.

Jag har Diadora-nånting för en tusenlapp från XXL. Funkar kanon för pendling tillsammans med tights som har band under hälen och insydd damask vid kallt väder. Men om det är riktigt regnigt så kommer det alltid in lite någonstans tycker jag. Har dusch och torkskåp både hemma och på jobbet så det gör inte så mycket.
Kör med vanliga låga MTB-skor på min CX så länge tårna inte blir till isbitar. Äldre variant av de här: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-xc51n-mtb-shoes-414757 (inte så genomsläppliga för vatten över tårna är det väl N=Nordic står för)

Herr Thomas sa:
Shimano MTB-skor med snörning, skorna fungerar bra såväl sommar som vinter. Vid regn använde jag överdrag.
http://www.wiggle.se/shimano-mt34-spd-touring-cykelskor-2014/

Jag pendlar med desamma, året om. Diverse överdrag vid regn och i kyla ullstrumpor och ett par fodrade överdrag från Gore Bike Wear. Vinterskorna (Diadora Polaris 2) åker bara fram när det är kallare än -10, vilket det sällan är. Men så är jag inte så frusen om fötterna heller. Vid riktigt hällregn eller söndersaltat snöslask kör jag ibland avklippta gummistövlar och regnbyxor, speciellt som min pendling alltid innehåller lite fottransport.

Nu har jag införskaffat ett par Shimano Gore-Tex skor. Än så länge har jag bara provat dem på fötterna. De känns riktigt sköna och lagom varma. Förhoppningsvis ska de också hålla sig torra under hösten, vi får se hur bra Gore-Tex verkligen är!
IMG_2067.JPG

Fina. Har lurat på dem för vintern. Är de styva eller följsamma i ankeln, dvs. går det att cykla med dem? Vad gömmer sig under topplocket, är det snören, boa eller något annat?

Senast ändrad:
Tycker de är lite mer följasamma än mina andra skor (Shimano XC51), som visserligen är ganska styva. Bifogar en bild på vad som gömmer sig under topplocket.
IMG_2071.JPG

Tack för titten under locket. Jag kör också XC51N som är vattentäta men låga. Jag gillar styv sula men inte styv i vristen. Funderar även på NW Raptor som är lite rejsigare.

Bilagor

• Sko.jpg
    Sko.jpg
    77.1 KB · Besök: 151
Jag har bara ett par cykelskor, året om, både till racern och pendlare. Ett par shimano spd 50 någonting. De är fortfarande fina efter två vintrar plus ett antal cykellopp som vr, roslagsvåren och siljan runt samt många hundra mil träning under de fem åren jag använt dem.

Tunna överdrag när det är plusgrader och blött. Tjocka när det är kallt. Har c:a 30 min enkelresa så det är precis man klarar sig när det är minus 17. Kan bli lite fuktiga om det ösregnar men "egolapp" skyddar mot det mesta stänket från framhjulet.
Hittade inga vinterskor för cykling som känns sköna på fötterna.

Senast ändrad:
TS975 sa:
Nu har jag införskaffat ett par Shimano Gore-Tex skor. Än så länge har jag bara provat dem på fötterna. De känns riktigt sköna och lagom varma. Förhoppningsvis ska de också hålla sig torra under hösten, vi får se hur bra Gore-Tex verkligen är!

Hur har dessa funkat nu i höst/vinter? Jag funderar på ett par vinterskor för pendlingen då jag tycker det är krångligt med skoöverdrag och ibland lite kallt. Har ni några andra tips?

Newmannen sa:
TS975 sa:

Hur har dessa funkat nu i höst/vinter? Jag funderar på ett par vinterskor för pendlingen då jag tycker det är krångligt med skoöverdrag och ibland lite kallt. Har ni några andra tips?
Också nyfiken! Hur funkar membranet, blir det t ex för tätt och därmed fuktigt?

Kollade runt bland min gamla trådar och hittade denna... så här kommer en uppföljning av mitt köp. =)
Skorna är inne på sjätte vintern nu, så jag vill påstå att dem hållit ganska bra. Även om dem ser lite trötta ut jämfört med bilden från 2017. I går var det minus 13 grader. Då blev det lite kallt om fötterna efter 45 minuter. Annars är jag supernöjd med dem.
Vinterskor.jpg

Mina vintercykelskor är av liknande modell. Har noterat att den höga wrappen med kardborre-fäste tenderar att lugga åt sig tygbös från t ex jeans eller vad jag nu råkar ha för långbyxa, och det blir sämre fäste. Går väl kanske att sanera men det har gått sisådär, och lätt att det kommer dit nytt bös. Men, går väl att leva med. Jag lever med det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp