Cykelskorna rör sig i spd-pedalerna...

hele24

Medlem
Hej, min västra cykelsko löser inte ut från SPD-pedalen som den har gjort tidigare... jag kan röra foten drygt 45 grader fram och tillbaka i pedalen utan att det händer något.
Klossen i skon har jag skruvat åt och den sitter fast. Vad kan det bero på? Det har fungerat bra tidigare så det är något som har "hänt" med pedalerna eller skorna, någon som har någon ide vad det kan vara?
Kan tilläggas att jag har mina pedaler löst eftersom jag tycker att det är läskigt att sitta fast...

Hej, min västra cykelsko löser inte ut från SPD-pedalen som den har gjort tidigare... jag kan röra foten drygt 45 grader fram och tillbaka i pedalen utan att det händer något.
Klossen i skon har jag skruvat åt och den sitter fast. Vad kan det bero på? Det har fungerat bra tidigare så det är något som har "hänt" med pedalerna eller skorna, någon som har någon ide vad det kan vara?
Kan tilläggas att jag har mina pedaler löst eftersom jag tycker att det är läskigt att sitta fast...
Inte bytt klossar eller så?

Brukar bli tvärtom när de slits. Kan de få smäll så det blir nån kant eller grad...?

Du skriver att klossen sitterfast...hände mig en gång att en skruv lossnade i bikepark. Det var jävligt tråkigt. Fick lägga mig ner i gräset å ta av skon.

Jag var nog inte riktigt tydlig innan. Jag menar att skon inte löser ut som den brukar göra. I vanliga fall har jag inga problem med att klicka ut skorna, men nu när jag vrider skon (försöker klicka ut den) så sitter foten/skon fortfarande fast, jag får liksom inte ur den. Jag får stanna och trixa för att få ut skon. Det hjälper inte heller att vrida skon inåt.

Sitter klossen med bägge två skruvar? Utgår ifrån det är SPD.
Jag har fått lämna en sko i pedalen som jag fick skruva av för att få loss skon pga en tappad kloss-skruv…

Och sulan på skon sitter även fast som den ska ?
Har varit med om ett par väl använda skor där sulan började släppa/vrida sig utan själva klossen vred sig.

Blir det bättre om du gör rent och sprutar på någon torr olja på klossen/mekanismen på pedalen?

Tänker som ovan att en skruv är på lösen. Möjligen att smuts letat sig in. Ta för vana att någon gång under och efter säsongen kratsa ur skor klossar.
SPD vet jag inte, men SPD-SL-pedaler har fjädrar som även mår bra av rengöring och återfettning.

Har Du kollat att detaljerna i pedalen sitter fast?

Tillbaka
Topp