Cykelstaden Malmö

Snuten

Aktiv medlem
Cykelstaden Malmö
"Cykelsatsingar [sic!] under 2014

Malmö är en av världens bästa städer att cykla i. Vi är stolta, men inte nöjda! Vi vill mer. För att bli ännu bättre satsar Malmö stad mycket resurser de kommande åren."

http://www.malmo.se/Medborgare/Stad...sande/Nar-du-cyklar/Cykelsatsningar-2014.html

20140730_081946.jpg

Feta cyklister göre sig icke besvär - Den nybyggda korsningen Lantmannagatan/Amiralsgatan (vid bankomaten) 2014-07-30
https://goo.gl/maps/47NuZ

Ett tag snackades det mycket om "Kaxiga Malmö". Det störde mig alltid. Kaxig behöver man inte vara om man har något att komma med, om man har gjort sitt jobb och kan läxan. Kaxig är den som är full av luft och snackar skit. Det stämmer väldigt bra med flera företeelser och personer i Malmö, inte bara trafiksituationen för cyklister. Snick snack och lite verkstad.

Jag präglas av ambivalens inför Malmö. Jag har ett tillräckligt intimt förhållande till platsen för att kalla den min, men jag vill hellre vara stenen i skon än ja-sägaren. Sådana finns det tillräckligt många av här. Hatkärlek är det inte. Både ordet hat och ordet kärlek är alltför starka för att använda i detta sammanhang, men kanske ändå något åt det hållet.

Ser jag flera små dumheter gällande "Cykelstaden Malmö" skall jag försöka orka hiva upp mobilen och föreviga dem här. Det kan vem som helst göra för övrigt.

Cykelstaden Malmö
Nämen vänta nu, Malmö är ju rött och Happy har bestämt att det är alliansstyrda kommuner som har dålig cykling. Även den guden i vårt universum, Krille Isaksson, anser det, så lägg ned bara. Du måste ha sett fel.

Cykelstaden Malmö
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Nämen vänta nu, Malmö är ju rött och Happy
> har bestämt att det är alliansstyrda kommuner
> som har dålig cykling. Även den guden i vårt
> universum, Krille Isaksson, anser det, så lägg
> ned bara. Du måste ha sett fel.

De goda intentionerna saknas nog inte då det gäller Malmö och cykelinfrastruktur, men liksom då det gäller många andra politiska frågor hjälper ju inte det mot inkompetens och idioti.

Cykelstaden Malmö
Snuten skrev:
> Korsningen Industrigatan/Nobelvägen Malmö
>
>
>
> https://goo.gl/maps/8SYgh
>
> Observera cykelknappens placering mitt i
> övergångsstället.

Så där ser 90% av alla cykelöverfarter ut i Stockholm.
Bor i närheten av ett bygge av en stor korsning vid utfarten av Norra Länken där man som cyklist nu måste köra slalom över gångbanan 4 gånger på en sträcka av 50 meter bara för att trycka på knappar. Ok att det ser ut så vid gamla korsningar från "då man inte visste bättre" (vilket är svårt att tro på), men i en helt nybyggd korsning?

Hur som helst, på just den punkten tycker jag faktist båda mina gamla hemstäder Malmö och Göteborg är bättre än huvudstaden.

Cykelstaden Malmö
Snuten skrev:
> Korsningen Industrigatan/Nobelvägen Malmö
>
>
>
> https://goo.gl/maps/8SYgh
>
> Observera cykelknappens placering mitt i
> övergångsstället.

Tycker faktiskt den där övergången är rätt OK, slår om automatiskt när bilarna får grönt.

Däremot "nya" korsningen över amiralsgatan vid konsum/folkets park sedan superbussen gjorde entre. Jösses. Det är rena virrvarret av ljus- och ljudsignaler. Ibland kan det vara grönt första fjärdedelen av överfarten, rött på mitten och grönt sista fjärdedelen, gäller att kolla på rätt stolpe innan man cyklar. Tror det är 4 ljus för gångare och 4 för cyklister och dom är inte i synk. Skrev till gatukontoret som svarade att vägen numera är "4 vägar" och varje väg har eget ljus. Ska fota i eftermiddag om jag kommer ihåg det.

Cykelstaden Malmö
Jag har cyklat i Malmö en gång, från Lund till Elisedals industriområde och sen norrut via Arlöv till Lomma. På vägen dit försökte jag följa cykelvägarna men det var ett kaos. Leddes in på återvändsgränder, på grusväg i en park, genom svårnavigerade villagator. Först med en kilometer kvar dök första skylten med min destination upp. På ett ställe stod det skyltat mot centrum - den vägen ledde ut genom en hästgård på grovt lösgrus i riktning mot Svedala...

Göteborg är ljusår bättre än det jag upplevde i Lund och Malmö. På väg från Elisedal valde jag riktiga vägar i stället och kom fram snabbare och utan felkörningar.

Cykelstaden Malmö
InlineOla skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Korsningen Industrigatan/Nobelvägen Malmö
> >
> >
> >
> > https://goo.gl/maps/8SYgh
> >
> > Observera cykelknappens placering mitt i
> > övergångsstället.
>
> Tycker faktiskt den där övergången är rätt
> OK, slår om automatiskt när bilarna får
> grönt.
>
> Däremot "nya" korsningen över amiralsgatan vid
> konsum/folkets park sedan superbussen gjorde
> entre. Jösses. Det är rena virrvarret av ljus-
> och ljudsignaler. Ibland kan det vara grönt
> första fjärdedelen av överfarten, rött på
> mitten och grönt sista fjärdedelen, gäller att
> kolla på rätt stolpe innan man cyklar. Tror det
> är 4 ljus för gångare och 4 för cyklister och
> dom är inte i synk. Skrev till gatukontoret som
> svarade att vägen numera är "4 vägar" och varje
> väg har eget ljus. Ska fota i eftermiddag om jag
> kommer ihåg det.

Nja, ljusregleringen är kanske ok, men vore den bra skulle det öht inte behövas en knapp. Vad är den bra för?
Fast största problemet är nog stolpens placering. När jag pendlar hem på kvällen kommer jag från det håll bilden är tagen och har alltså den vyn att förhålla mig till. Övergångsstället är inte jättehårt utnyttjat av fotgängare, men det kommer folk då och då som skall gå över. När man har rött ljus och väntande fotgängare och cyklister från båda håll, blir det gärna förvirrat när det slår om till grönt. Detta beror huvudsakligen på stolpens placering och även lite på de skarpa svängarna som både gång- och cykelbana gör på båda sidor.

När det gäller övergången vid Folkets Park som du nämner kan jag bara hålla med. Det var inte bra innan ombyggnaden och nu är det ännu sämre. Hårt trafikerat av fotgängare och cyklister med både vanliga cyklar och bredare ekipage i form av lådcyklar och cykelkärror. Väldigt många lattepappor och lattemammor med barnvagn på väg till Folkets Park också. Det funkar mycket dåligt där.
Men vi fick ju "Superbussar", jippie...eller?

Senast ändrad:
Cykelstaden Malmö
Haha. När jag påpekade för gatukontoret att det var livsfarligt att ha grönt en del av överfarten och rött en annan så svarade de i stil med "jamen det finns stora breda refuger där man kan stanna efter en fjärdedel av överfarten om det skulle vara rött resten"

Tidigare var ljusen för bilarna in mot stan/ut från stan ur synk vid denna korsningen. Rött för bilar på ena hållet, folk tjuvade lite och började cykla över, medan bilarna från andra hållet hade grönt 5 sek till. Såg 2st cyklister bli påkörda just pga detta, mailade gatukontoret, utan svar.

Cykelstaden Malmö
geologen skrev:
> Jag har cyklat i Malmö en gång, från Lund till
> Elisedals industriområde och sen norrut via
> Arlöv till Lomma. På vägen dit försökte jag
> följa cykelvägarna men det var ett kaos. Leddes
> in på återvändsgränder, på grusväg i en
> park, genom svårnavigerade villagator. Först med
> en kilometer kvar dök första skylten med min
> destination upp. På ett ställe stod det skyltat
> mot centrum - den vägen ledde ut genom en
> hästgård på grovt lösgrus i riktning mot
> Svedala...
>
> Göteborg är ljusår bättre än det jag upplevde
> i Lund och Malmö. På väg från Elisedal valde
> jag riktiga vägar i stället och kom fram
> snabbare och utan felkörningar.

Det du beskriver har jag tyvärr upplevt på flera håll, inte bara i Malmö. Om jag inte minns fel tror jag det brukar hända när jag ibland cyklar i de intilliggande kommunerna och avviker från de kända rutterna. I Malmö hittar jag så pass bra att jag filtrerar bort dumheterna. Det går på intuition och inbyggd kompass.
Fast det finns ett ställe nere på Limhamn som alltid retar gallfeber på mig. När man skall cykla genom centrum från Sibbarpshållet blir man vid ett tillfälle lockad att avvika från den riktiga vägen upp på en GC-väg. Problemet är bara att efter ca 100 m övergår GC-vägen till att bara vara påbjuden gångväg och om jag inte minns fel ligger nu ett staket och en gräsremsa mellan mig och den riktiga vägen.
Vete fåglarna hur man tänkte. Skall jag hoppa av och leda?

Cykelstaden Malmö
Jag och dottern skulle hem från Limhamn, så jag tänkte att det kan vara kul och prova att följa skyltarna på cykelbanan, vilket visade sig vara svårare än det lät.

Skyltarna hade inte alltid samma destinationer, ibland saknade bara just den man körde efter. Ibland skyltades man in på vanliga gator utan att hitta skyltarna för att ta sig vidare när gatan sen tog slut.

Dock är Gatukontoret snabba på att svara på felanmälningar. Att de inte tycker samma jag som i alla fall, men när jag felanmälde ett cykelstråk som är totalt sönderlappat av alla grävningar och sopor som asfalterat efteråt så dröjde det faktiskt bara max en månad innan man asfalterat om de största hålorna/skarvarna och det blir avsevärt mycket trevligt att cykla den biten.

Cykelstaden Malmö
> jag felanmälde ett
> cykelstråk som är totalt sönderlappat av alla
> grävningar och sopor som asfalterat efteråt så
> dröjde det faktiskt bara max en månad innan man
> asfalterat om

Bra jobbat!

Ingen stad är perfekt men ser man till mängden cykelbanor och i vilken utsträckning man bygger ut ligger Malmö långt fram, se ex de nya cykelgaragen vid centralen och cykelbanorna vid triangeln och Hyllie-området. Men såklart finns det som i hela övriga Sverige mycket inkompetens, eftersatt underhåll och ett oerhört stort uppdämt behov av underhåll och nyinvesteringar.

Jämfört med Stockholm ligger dock Malmö ljusår före.

Cykelstaden Malmö
Jag tycker iofs inte att cykelbanor är rätt väg att gå, utan ser hellre blandtrafik så långt det är möjligt. Det jag räknar som bra cykelinfrastruktur är primärt skyltning och sammanhållning, sekundärt utformning av korsningar, sen hur väl vägytan är underhållen. Sammantaget tycker jag att Göteborg är långt framme enligt mitt sätt att prioritera. Om kriteriet enbart är att vräka ut massa asfalt och göra cykelbanor överallt, så bara promenadcykling är möjlig, ja då kanske Malmö och Lund ligger bra till.

Cykelstaden Malmö
InlineOla skrev:
> Däremot "nya" korsningen över amiralsgatan vid
> konsum/folkets park sedan superbussen gjorde
> entre. Jösses. Det är rena virrvarret av ljus-
> och ljudsignaler. Ibland kan det vara grönt
> första fjärdedelen av överfarten, rött på
> mitten och grönt sista fjärdedelen, gäller att
> kolla på rätt stolpe innan man cyklar. Tror det
> är 4 ljus för gångare och 4 för cyklister och
> dom är inte i synk. Skrev till gatukontoret som
> svarade att vägen numera är "4 vägar" och varje
> väg har eget ljus. Ska fota i eftermiddag om jag
> kommer ihåg det.

Vilket är så symptomatiskt.

Det är fyra vägar. Cykelvägen som de går rakt över är ingen av dem.
Cykelväg är ingen riktig väg, cykel är inget riktigt fordon och cyklister är inte riktiga trafikanter med verkliga transportbehov.

Cykelstaden Malmö
Göteborg är rött sedan länge. Långt kvar till att vara en stad som prioriterar cykling. Färgen på politiken har inget med cykelvänligheten att göra. Min iakttagelse.

Cykelstaden Malmö
Snuten skrev:

>
> Ser jag flera små dumheter gällande "Cykelstaden
> Malmö" skall jag försöka orka hiva upp mobilen
> och föreviga dem här. Det kan vem som helst
> göra för övrigt.

Detta har potential att bli forumet hitttills längsta tråd...

Cykelstaden Malmö
Watch out, superbussen kommer. Numera verkar det dock fixat så cyklisterna har helrött när den kommer medan fotgängarna måste ha koll på vilken stolpe de tittar på.

Bilagor

• DSC_1252.JPG
    DSC_1252.JPG
    85.8 KB · Besök: 51
Cykelstaden Malmö
InlineOla skrev:
> Watch out, superbussen kommer. Numera verkar det
> dock fixat så cyklisterna har helrött när den
> kommer medan fotgängarna måste ha koll på
> vilken stolpe de tittar på.

Sinnesrubbat! Jag både går och cyklar på den överfarten ganske ofta. Yror jag gkorde fel en gång. Fattade aldrig riktigt vad som hände men hajade till när jag insåg att jag körde mot rött och började få trafik från sidan.

Jag kan hålla med om att man måste få ned biltrafikmängden i Malmö centrum. Det är alltför lätt att använda bilen i Malmö. Både Stockholm och Göteborg känns mera avskräckande och man väljer hellre kollektivt än bil när man skall in i centrum där. Fast å andra sidan är det större städer och jag är inte lika hemtam där.
Fast att bygga fram trafikfarliga situationer för att på så sätt avskräcka biltrafikanter från att köra kan ju inte vara rätt väg att gå.

Cykelstaden Malmö
Fransmännen har ett intressant system där man bara får köra på udda dagar om sista siffran i registreringsnummret är jämn, och vice versa.

Det tycker jag vi borde prova i våra större städer. Jävligt mycket billigare än trängselskattsadministration och infra.

Cykelstaden Malmö
InlineOla skrev:
> Watch out, superbussen kommer. Numera verkar det
> dock fixat så cyklisterna har helrött när den
> kommer medan fotgängarna måste ha koll på
> vilken stolpe de tittar på.

Det är kanske gammalmodigt, men själv föredrar jag att hålla koll på trafiken framför eventuella färger i trafiksignalerna...

En riktig pärla - här utan bilder, iddes inte stanna o plocka fram telefonen - är cykelvägen vid IKEAS nya "Hubbhult" vid Svågertorp. Cykelvägen har legat i träda sedan förra hösten, är till större delen avspärrad, cyklister har letts upp på 70-vägen via branta grova makadamstigar medan anläggarna har pysslat med att tillverka breda fina överfarter för bilarna, nya (bil-)vägar och med stort tålamod petat ner gatstenar i fina refuger. Lite längre fram, om man vill söderut och ta vänster Naffentorpsvägen får man lämna cykelvägen och ta sig runt i en snabb (för bilar, alltså) nybyggd rondell.
I cykelstaden Malmö. *sic*

Cykelstaden Malmö
bojsänke skrev:
> Fransmännen har ett intressant system där man
> bara får köra på udda dagar om sista siffran i
> registreringsnummret är jämn, och vice versa.
>
> Det tycker jag vi borde prova i våra större
> städer. Jävligt mycket billigare än
> trängselskattsadministration och infra.

Vilket leder till att en som har råd skaffar sig 2 bilar med olika regnummer, medan den som inte har får bita i det sura äpplet.
Hur har man löst det för nyttotrafiken, f.ö.?

Cykelstaden Malmö
Pfaff skrev:
> En riktig pärla - här utan bilder, iddes inte
> stanna o plocka fram telefonen - är cykelvägen
> vid IKEAS nya "Hubbhult" vid Svågertorp.
> Cykelvägen har legat i träda sedan förra
> hösten, är till större delen avspärrad,
> cyklister har letts upp på 70-vägen via branta
> grova makadamstigar medan anläggarna har pysslat
> med att tillverka breda fina överfarter för
> bilarna, nya (bil-)vägar och med stort tålamod
> petat ner gatstenar i fina refuger. Lite längre
> fram, om man vill söderut och ta vänster
> Naffentorpsvägen får man lämna cykelvägen och
> ta sig runt i en snabb (för bilar, alltså)
> nybyggd rondell.
> I cykelstaden Malmö. *sic*

Ett tragiskt exempel på en underkategori: De dåliga tillfälliga (tillfälliga som i detta fallet dessutom kan bli väldigt långvariga) lösningarna.

Exemplet du nämner måste ju vara väldigt irriterande för de som pendlar söderut till t.ex. Tygelsjö och Vellinge. Jag kör där ibland när jag är ute och nöjeskör. Har hittat en alternativ väg över den gamla nedlagda(?) tågstationen på Svågertorp (bakom Biltema). Man kör på den överbyggda viadukten som går söderut över järnvägsspåren. Tar höger ut på Lockarps kyrkoväg och sedan vänster söderut på Pildammsvägen. På så vis slipper man hela eländet.

https://goo.gl/maps/nfrel

Cykelstaden Malmö
bojsänke skrev:
>
> Det tycker jag vi borde prova i våra större
> städer. Jävligt mycket billigare än
> trängselskattsadministration och infra.

Det systemet har samma kameror som läser av regnumemr, fast inte vid tull utan inne i stan. Torde vara ilknande kostnad för infrastruktur.

Cykelstaden Malmö
bojsänke skrev:

Lite undrande till logiken udda dag/jämn slutsiffra men priset på bilar med jämn slutsiffra måste ju bli bättre.

Cykelstaden Malmö
Att "världsbästa cykelstaden Malmö" än så länge är ett en relativt tom skrytprofil är väl rätt uppenbart, men det spelar nästan ingen roll, det funkar fint ändå för min del. Tycker det är så harmlös trafik här och lättnavigerat att man som flexibel cyklist smidigt glider fram ändå.

Det som för min del skulle gynna min urbana cykelupplevelse är inte infrastrukturellt, utan en större tolerans från somliga bilister, den typen som tutar o kör demonstrativt farligt. Jag hoppas på en tvångsfostran genom exponering i takt med att cyklismen ökar. Tycker det i jämförelse är störigt och att cykla i Köpenhamn tex, som alla höjer till skyarna, att vara förvisad till cykelbanorna, oavsett skick, är begränsande också. Mycket hellre en fungerande samtrafik, och jag gillar Malmös modell mer där det finns en större grad av flexibilitet över vägvalet som cyklist.

Cykelstaden Malmö
jpett skrev:
> Att "världsbästa cykelstaden Malmö" än så
> länge är ett en relativt tom skrytprofil är
> väl rätt uppenbart, men det spelar nästan ingen
> roll, det funkar fint ändå för min del. Tycker
> det är så harmlös trafik här och
> lättnavigerat att man som flexibel cyklist
> smidigt glider fram ändå.
>
> Det som för min del skulle gynna min urbana
> cykelupplevelse är inte infrastrukturellt, utan
> en större tolerans från somliga bilister, den
> typen som tutar o kör demonstrativt farligt. Jag
> hoppas på en tvångsfostran genom exponering i
> takt med att cyklismen ökar. Tycker det i
> jämförelse är störigt och att cykla i
> Köpenhamn tex, som alla höjer till skyarna, att
> vara förvisad till cykelbanorna, oavsett skick,
> är begränsande också. Mycket hellre en
> fungerande samtrafik, och jag gillar Malmös
> modell mer där det finns en större grad av
> flexibilitet över vägvalet som cyklist.

Fast Malmö innebär ju att du ofta mer eller mindre delar utrymme med fotgängare och att du enligt lag, som det verkar, faktiskt är skyldig att välja att göra detta även om det i just ditt fall skulle vara säkrare att cykla på den stora vägen. Det gäller resten av Sverige för övrigt.

Då det gäller trafikbeteendet är det ju tyvärr ganska illa ställt med det, bland alla trafikantgrupper. Vet inte om det är värre i Malmö än i andra Svenska städer, men får ibland en känsla av att det kanske finns flera enskilda totalidioter här. Lite vilda västern är det nog trots allt.

Cykelstaden Malmö
Så länge vuxna och förmodligen fullt kapabla trafikanter som även förmodas inneha ett körkort för bil envisas med att framföra sin cykel på trottoarer, mot färdriktningen, utan lyse osv osv och även har ovett att lära sina barn samma beteende lär väl inte situationen ändras avsevärd.
I den meningen är det en fantastisk upplevelse att cykla i kontinentala städer där även cyklister tycks vilja överleva.

Cykelstaden Malmö
Pfaff skrev:
> I den meningen är det en fantastisk upplevelse
> att cykla i kontinentala städer där även
> cyklister tycks vilja överleva.

Med risk för att hemfalla åt amatörpsykologi, så kanske det är så att i Sverige är vi väldigt bra på att poängtera och komma ihåg våra rättigheter. Kan man dessutom kvala in i en grupp som visserligen är hatad (cyklister) men också omhuldad pga sin miljövänlighet och sitt oskyddade tillstånd, då har man så att säga "alla rätt" och kan inte göra fel, tror man...

Cykelstaden Malmö
Snuten skrev:
> Pfaff skrev:
> -----
> > I den meningen är det en fantastisk upplevelse
> > att cykla i kontinentala städer där även
> > cyklister tycks vilja överleva.
>
> Med risk för att hemfalla åt amatörpsykologi,
> så kanske det är så att i Sverige är vi
> väldigt bra på att poängtera och komma ihåg
> våra rättigheter. Kan man dessutom kvala in i en
> grupp som visserligen är hatad (cyklister) men
> också omhuldad pga sin miljövänlighet och sitt
> oskyddade tillstånd, då har man så att säga
> "alla rätt" och kan inte göra fel, tror man...

Det är ett vaket resonemang. Som tankeregel kan man ha följande i bakhuvudet när rättighetsmaffian sätter igång: "Med varje rättighet följer en motsvarande skyldighet".

Enklast är allemansrätten, som följs av skyldigheten att bete sig rätt.

Jag håller med Snuten att vi gått för långt i vårt samhälle i att alltid kräva rättigheter.

Edit: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/kravlosheten-forlamar-sverige_3793706.svd

Senast ändrad:
Cykelstaden Malmö
Snuten skrev:
> Feta cyklister göre sig icke besvär - Den
> nybyggda korsningen Lantmannagatan/Amiralsgatan
> (vid bankomaten) 2014-07-30
> https://goo.gl/maps/47NuZ

Malmö kommun tycker officiellt inte om cykelinfrastruktur som bygger på att pedaldriven och motordriven fordonstrafik kan samsas (som cykelfält och cykelboxar). Om man inte kan bygga en tre meter bred dubbelriktad cykelbana på ena sidan av gatan så låter man hellre bli att göra något över huvud taget *host*Munkhättegatan*host*. Man ska inte cykla på Amiralsgatan, man ska välja Rosengårdsstråket (Ystadsgatan). Man ska inte cykla på Munkhättegatan, man ska välja stråket genom Nydala och Augustenborg upp till Lönngatan eller Rosengårdsstråket.

Malmös bilister har dessutom en rätt fientlig inställning till cyklister som inte håller sig där de förväntas vara, nämligen på trottoaren.

Cykelstaden Malmö
Det jag gillar med att cykla i Malmö är att man kan cykla rätt långa sträckor inne i Malmö utan att behöva stanna vid trafikljus, som t.ex. sträckorna Värnhem - Kronprinsen eller Lantmannagatan - Rosengård - S Sallerup. Att inte behöva stoppa, vänta på grönt och starta igen kompenserar till stor del att man på vissa sträckor inte kan cykla så fort man vill/kan. Särskilt om man har lastcykel eller liknande utan elassist.

Cykelstaden Malmö
I dag lämnade jag en bil någonstans runt Oxie. Hade cykeln i trunken och cyklade hem. Sträckan hem blev nästan dubbel så lång som bilvägen och hade jag inte 12 år på nacken som Malmö-bo hade jag säkert suttit på cykeln ännu.
Färden från Oxie rakr västerut blev en påminnelse om varför jag förlägger merparten av cyklingen utanför staden. Det finns gott om cykelvägar, men hur man tar sig in på dom får bli en olöst gåta, skyltningen är så gott som obefintlig och eftersom det infödda Malmöiter kallar stadsdelar är gamla gårdsnamn vill det till att lokalkännedomen är monumental.
Är man inte barnafödd i stan vill jag starkt inråda utbölingar på cykel att hålla sig till skyltade bilvägar om man ska ta sig genom Malmö.
Frågar man kommunen blir man varse att det fins en tryckt cykelkarta at hämta på stadshuset. Om man hittar dit utan samma karta. Den är för den oinvigda i övrigt närmast oläslig och i en skala som i regel förbehålls bilar.
Cykelstad var det. För övrigt ifrågasätter jag om alla cykelvägsmil som kommunen skryter med någonsin sopas.

Cykelstaden Malmö
NLC skrev:
> Signaturen din är ändå rätt passande ;-)

Jäpp. Inte utan orsak. ;)

Cykelstaden Malmö
NLC skrev:
> Signaturen din är ändå rätt passande ;-)

?
Det enda Pfaff jag känner till är symaskinsmärket.

Cykelstaden Malmö
NLC skrev:
> Eller hur! På min står det "Made in West
> Germany"

Ok. Så Pfaff har tyskt påbrå?

Cykelstaden Malmö
Häromdagen såg jag en likadan "cykelväg" i Göteborg som i TS första inlägg, en cykel målad i bilkörbanan, hmm... jag hoppas de tar tillfället i akt och bygger lite riktiga cykelvägar i det här "Gröna" stadsbyggnadsprojektet de håller på med (vad det nu heter, glömt namnet)

Senast ändrad:
Cykelstaden Malmö
cykelstaden_malmoe.PNG

Det var nog ett tag sedan Google tog denna bild, idag står det en radda betonggrisar i "förlängningen" av cykelbanan som slutar abrupt innan en tämligen permanent parkeringsplats. Cykelbanan är mig veterligen också fint skyltad. I cykelstaden Malmö...

Cykelstaden Malmö
tinkerbell skrev:
> > Det var nog ett tag sedan Google tog denna bild,
> idag står det en radda betonggrisar i
> "förlängningen" av cykelbanan som slutar abrupt
> innan en tämligen permanent parkeringsplats.
> Cykelbanan är mig veterligen också fint skyltad.
> I cykelstaden Malmö...

Snyggt. Nån som tröttnat på att rita cykelväg och tagit kaffepaus istället?

Cykelstaden Malmö
Snuten skrev:
> tinkerbell skrev:
> -----
> > > Det var nog ett tag sedan Google tog denna
> bild,
> > idag står det en radda betonggrisar i
> > "förlängningen" av cykelbanan som slutar
> abrupt
> > innan en tämligen permanent parkeringsplats.
> > Cykelbanan är mig veterligen också fint
> skyltad.
> > I cykelstaden Malmö...
>
>
> Snyggt. Nån som tröttnat på att rita cykelväg
> och tagit kaffepaus istället?

Nä, ett kvarter som väntar på byggstart. Men den temporära lösningen är slarvig, eller rättare sagt obefintlig.

Cykelstaden Malmö
Ibland är Gatukontoret inte helt smidiga heller. Jag har felanmält där cykelvägen korsar vägen med argument ingen ser något. Bilarna ser inte cyklarna och cyklarna ser inte bilarna, alltså en potentiell säkerhetsrisk, särskilt som vägen just här dessutom är skyltad 70.

https://www.google.com/maps/@55.556...ata=!3m4!1e1!3m2!1sl9XhbsbbpmgDuM8VbjLjnA!2e0

Screenshotfrom2014-09-0209:40:19.png

Svaret jag får är helt sonika, "Vi beskär inga träd och buskar sommartid, men tar de i beaktning när vi är i området och beskär".

Antar att buskagets välbefinnande är viktigare än ett människoliv.

Tillbaka
Topp