Cykeltidningstips

GoranS

Aktiv medlem
Cykeltidningstips
Har läst/bläddrat i en del cykeltidningar genom åren och de flesta innehåller en mix av lite allt möjligt ochmycket av materialet sådant som kommer tillbaka med jämna mellanrum (basfakta om vårklassikerna, vinterträningstips, grundläggande mektips, ...). Dessutom är det rätt stort fokus på nya cyklar och delar vilket är saker som rätt mkt färskvara.

Har när jag funderat lite insett att de delar jag egentligen tycker är kul är:

a) resereportage, helst med fokus på själva cyklingen. Spelar egentligen inte så stor roll om det är beskrivning av Sicilien som cykelö eller ett reportage om någon som cyklat genom Gobiöknen. Standardresmålen (Mallis, GC, ...) är dock lite mindre intressanta.
b) cykelhistoria, kan vara både kring cyklister, lopp och cyklar

Jag inser att det knappast finns någon tidning som renodlat ägnar sig åt detta, men tänkte höra om någon har något förslag med högre halt än normalt av dessa ämnen? Har kikat lite på Bicycle Quarterly som verkar kunna vara en kandidat. Den verkar dock ha ett lite ojämnt flöde av artiklar kring mina intresseområden och den kommer ju rätt sällan.

Vad gäller språk bör det vara engelska eller möjligen spanska. Till nöds skulle kanske italienska kunna funka då det skulle ge mig en bra anledning att ta tag i att försöka lära mig det språket. Svenska funkar förstås också, men antalet cykeltidningar med önskad inriktning på svenska lär ju vara noll.

Eller är det bättre att botanisera nätet och läsa där istället? Jag är dock en sån där dinosaurie som gillar att läsa på papper.

Cykeltidningstips
BQ, aka "The world according to Jan Heine", är definitivt värd en prenumeration. Mycket läsvärt i varje nummer och en tidning som mam gärna sparar varje nummer av. Jag har alla ;-)

Cykeltidningstips
Rouleur som tidigare nämnts är lite utanför den vanliga boxen av cykelmedia. Intressanta intervjuer och reportage. Lite väl retroälskande kanske men bra.

Cykeltidningstips
Kikade lite på deras sida och det ser ut som att av de två områden jag nämnde så är det mer cykelhistoria än cykelresande som är dess styrka. Korrekt uppfatta?

Cyclist hade ju bara några få sidor liggande som smakprov samt några punkter som försökte beskriva inriktningen så den var lite svår att få grepp om. Hur skulle ni som läst tidningen beskriva dess innehåll samt styrkor/svagheter?

Cykeltidningstips
Rouleur har jag köpt några nummer av. För mig känns det som om mågruppen är folk som gillar att läsa om cykling mer än att cykla själv. I alla fall inte längre än ett varv runt Central Park (i Rapha så klart).
Paper Cut https://www.papercutshop.se på Krukmakargatan har en hel del att välja på.

Cykeltidningstips
Jag läser Cyclist och tycker den tidningen är den mest läsvärda av tidningarna i cykelgenren. Dom har ivarje nummer ett resereportage som dom kallar " The big ride" det brukar vara en runda i ett bergigt landskap allt från Trollstigen i Norge till Atlasbergen i Marocko. Sen finns alltid en runda med från dom brittiska öarna.

Resten är normalt cykeltidningsinnehåll, träningstips,intervjuer med proffscyklister.Test av cyklar,prylar.

Cykeltidningstips
Läser Cyclist, Peloton, Singeltrack och ibland Cycling+, den sistnämnda är dock väldigt nybörjarorienterad. Läser dem på ipad, billigare och bättre med länkar och ofta fler bilder.

Btw så köpte jag senaste numret av Svenska cycling+, brukar inte göra det, men detta numret var ovanligt bra med intressanta intervjuer.

Cykeltidningstips
bsandborgh sa:
Rouleur har jag köpt några nummer av. För mig känns det som om mågruppen är folk som gillar att läsa om cykling mer än att cykla själv. I alla fall inte längre än ett varv runt Central Park (i Rapha så klart).
Paper Cut https://www.papercutshop.se på Krukmakargatan har en hel del att välja på.

Ah, får kanske ta mig en sväng förbi och kika och köpa någon för att utvärdera närmare.

Cykeltidningstips
Håller med om att det är lite posörvarning på Rouleur (och det är väl sällan de har rena resereportage) men visst går det att både gilla att cykla OCH läsa om cykling. Tror jag iaf, blev lite osäker nu...

DSC_3176.jpg

Cykeltidningstips
Precis som TS så blir jag ofta besviken på innehållet i de mtb-tidningar som finns i svensk handel. Jag är helt ointresserad av testade nya cyklar och prylar, sånt läser jag heldre på forum på nätet.
Men goa resereportage e svårare att hitta på nätet, och dessutom goare känsla att läsa i tidningsform. Resereportagen går ju utmärkt att läsa om flera år senare också.
Antar att det inte finns fler tips än de dom redan skrivits om i tråden, men tänkte ta chansen att yttra mitt missnöjje med utbudet då jag länge tänkt starta en liknande tråd som denna.
Ps. Passion-delen av mtbr's forum e ju totalkass. Bästa stället på nätet vad jag vet för rr är här på Happy!

Cykeltidningstips
Nu är jag förvisso lvg-nötare, men just resereportage kan jag faktiskt tycka är kul att läsa om även om underlaget inte är asfalt och cykeln inte har ett bockat styre.

Tillbaka
Topp