Cykelväg Falun-Gävle

petkri

Medlem
Cykelväg Falun-Gävle
Hej!

Jag undrar om någon har tips på cykelvänlig väg mellan Falun och Gävle. Med "cykelvänlig" för mig såhär års menar jag vägar och underlag som funkar för gravelcykel även vintertid där E16 kan undvikas. Tacksam och glad för alla förslag på hela eller delar av sträckan! :)

Mvh
Kristofer

Cykelväg Falun-Gävle
Bäst är om du kör till svärdsjö och därifrån tar du vägen via lumsheden till kungsgården. Från kungsgården finns det en väg som går parallellt med e16 i princip hela vägen in till Gävle.

Cykelväg Falun-Gävle
Kanske lite för mkt omväg, men åtminstone de delar av rutten jag har cyklat är fina,
kanske tom så fina att de är värda en omväg?

Cykelväg Falun-Gävle
De två rimliga alternativ som finns är de som kntzn och HåkanC föreslagit. En standardrunda jag har är Falun - Lumsheden - Kungsgården - Stjärnsund och sen vägen i Håkans förslag baklänges till Falun. Vägarna är fina med väldigt lite trafik oavsett vilket håll du väljer (Falun - Svärdsjö är inte superfint men det går att köra småvägar via Sundborn - Toftbyn om man vill, blir dock någon mil längre). Vägen Gammelstilla - Valbo har jag bara cyklat en gång men minns den som fin.

Valet faller som jag ser det på om du vill cykla ca 100 eller 150km.

Cykelväg Falun-Gävle
Tack för finfina tips! Jag cyklar från Sågmyra och därifrån går det ju att ansluta bra över skogen från Bjursås till Sundborn och Svärdsjö och välja Lumsheden-Kungsgården-alternativet. Det är en sak att titta på kartor, men att få tips från er som cyklat de aktuella sträckorna är guld värt!

Cykelväg Falun-Gävle
Tack för finfina tips! Jag cyklar från Sågmyra och därifrån går det ju att ansluta bra över skogen från Bjursås till Sundborn och Svärdsjö och välja Lumsheden-Kungsgården-alternativet. Det är en sak att titta på kartor, men att få tips från er som cyklat de aktuella sträckorna är guld värt!

Vilken väg tar du mellan Bjurs och Sundborn?

Cykelväg Falun-Gävle
Jag cyklar vägen över Bodarna via Haghed och Österå till RV50, sen över Skuggarvet mot Sundborn.

Aha, jag tänkte om du tog vägen över Lurgården - Svinbo - Toftbyn. Stigen mellan Lurgården och Svinbo existerar dock knappt, men det är inte så lång sträcka. Eller så går det att runda Utgrycken, den stigsnutten är bra.

Tillbaka
Topp