Cykelvagn (Carla Cargo ) bygge

Luu Van

Aktiv medlem
Börja inser att jag också behöver mer lastkapacitet ?.. då får det bli en Carla Cargo . Men dyrare version , i helt rostfritt.

https://montano.se/product.html/runda-ror-rostfritt
20231108_053144.jpg

Lite stadigare prylar än Thule/Chariots. Har dock aldrig hört om problem med den trots att några av vagnarna tillåter 45-50 kg / last. Men du kommer nog kunna lasta mer.. men kanske något att inspireras av.

12699735.jpg

thule-axle-mount-ezhitch-cup-one-color.jpg

gummidraget på burley är kasst med tungt lass i alla fall, flexar för varje tramptag och hamnar i nån slags motsvängning som gör att det känns som all kraft går förlorad. ser mycket bättre ut med metallkula!

Jag har kört Thules med upp till ca 100 kilo. Det fungerar men är lite flexigt och man vill inte köra tungutväxling (Som jag alltid gör)

Lite stadigare prylar än Thule/Chariots. Har dock aldrig hört om problem med den trots att några av vagnarna tillåter 45-50 kg / last. Men du kommer nog kunna lasta mer.. men kanske något att inspireras av.

12699735.jpg

thule-axle-mount-ezhitch-cup-one-color.jpg
Hej .. här är min lösning till att fästa vagnen till cykel med en snabbkoppling . Och jah tror detta kommer funka.
20231116_055717.jpg
20231116_060041.jpg

Lite avundsjuk på att du både verkar ha kunskap, motivation och tillgång till rätt prylar! Snyggt!

Är det tänkt att fjädern ska hålla kulan på plats eller ska det vara en sprint eller liknande för att låsa?

Lite avundsjuk på att du både verkar ha kunskap, motivation och tillgång till rätt prylar! Snyggt!

Är det tänkt att fjädern ska hålla kulan på plats eller ska det vara en sprint eller liknande för att låsa?
Hade tänkt använda fjädring som lås . Men kan hända att jag får använda en extra säkerhets vajer så som bilar har ,då ska det sitta en låspinne genom . Men då behöver jag inte använda fjädringen.

Såg detta efter jag gjort klart min fäst .

Tyder på att min också funkar . ?

Jag gillar ju Thules variant som sitter i hjulaxeln eftersom den inte påverkar cykelns balans.
+1
Jag hade ett högre fäste tidigare, typ där pakethållaren normalt sitter men kunde iom ny cykel flytta det till lägre position. Det blev mycket roligare.

Bilagor

• 20231116_173640.JPG
    20231116_173640.JPG
    349.1 KB · Besök: 94
  • 20231116_173714.JPG
    20231116_173714.JPG
    420.2 KB · Besök: 104
Det där är ju också en enkel variant som borde klara avsevärd last. Men lite känsligare för högt kultryck, risk för att cykeln stegrar då?

Det där är ju också en enkel variant som borde klara avsevärd last. Men lite känsligare för högt kultryck, risk för att cykeln stegrar då?
Det blir det ju. Jag har den på en longtail-elcykel som väger typ 30kg så det har inte varit något bekymmer än så länge men så brukar jag försöka placera lasten så att det ska vara hyffsat balanserat också.

Cooolt!

Min brorsa bor i Lysekil och har sagt att han sett några av dina byggen på gatan och intygar att dom är riktigt fina!

Senast ändrad:
Rätt bra att lägga något på botten, typ sån här grön matta man har utanför ytterdörren. Det dämpar bra.

Har skrämt livet ur folk några gånger med bulliten när det ligger lite lås och grejor och slamrar i botten på lådan och man kör över något.. :)

Har helt missat den här tråden. som sagt alltid imponerad av dina byggen! Smarta lösningar och fint hantverk.

Tror det är smart med framhjul. Med bara två hjul på mitten blir det själv-svängning med mycket last är min erfarenhet:) är det elmotor i kärrans hjul? ska bli spännande att se hur du löser styrningen av hur mycket hjulen skjuter på i så fall!:)

Rätt bra att lägga något på botten, typ sån här grön matta man har utanför ytterdörren. Det dämpar bra.

Har skrämt livet ur folk några gånger med bulliten när det ligger lite lås och grejor och slamrar i botten på lådan och man kör över något.. :)
Jo .. vet vad du menar ?..
Detta är bara en idé test ..

Har helt missat den här tråden. som sagt alltid imponerad av dina byggen! Smarta lösningar och fint hantverk.

Tror det är smart med framhjul. Med bara två hjul på mitten blir det själv-svängning med mycket last är min erfarenhet:) är det elmotor i kärrans hjul? ska bli spännande att se hur du löser styrningen av hur mycket hjulen skjuter på i så fall!:)
Hej . Styrnigen är löst , skrolla upp så får du se videon på det.

Vagnen är inte eldriven. Men komma dra av en elcykel .

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp