Cykelvasan 2026 och ordpolisernas riksstämma

Förtiplus

Aktiv medlem
I och med ny bansträckning så känns det dags att dra igång årets tråd.

Kommer du köra i år, eller saknar du kapaciteten?
Vilka däck och vilket tryck?
Kommer du gå på max i första backen?

Årets ban-nyheter:

Startgrupp Gravel startar först i år igen på Öppet spår, men det har också tillkommit ett tävlingslopp i gravel. Fick känslan redan förra året om att de jobbar mot en tävlingsklass i gravel på 90km.

EDIT: jag menar alltså inte att det både finns en tävlingsklass gravel 90 och startgrupp gravel öppet spår i år.
Men att jag förra året trodde de börjat jobba långsiktigt mot en tävlingsklass gravel 90. Vilket de i år har bekräftat både genom handling och i intervjuer 👍

Senast ändrad:
Själv kör jag på gravel i år igen. Det var kul förra året och jag äger ingen MTB. Men kommer gå upp från 45mm till 50mm.
Schwalbe RX Pro även detta år.

Startgrupp Gravel startar först i år igen på Öppet spår, men det har också tillkommit ett tävlingslopp i gravel. Fick känslan redan förra året om att de jobbar mot en tävlingsklass i gravel på 90km.
Nja, de anordnar förvisso ett separat gravel-lopp, men det går varken på CV-banan, är 90km långt eller är en tävling.

Cykelvasan i tävlingsklass är fortfarande endast för MTB.

Nja, de anordnar förvisso ett separat gravel-lopp, men det går varken på CV-banan, är 90km långt eller är en tävling.

Cykelvasan i tävlingsklass är fortfarande endast för MTB.
Japp, precis som jag skrev 👍
Men jag får väl förtydliga.

Ett motionslopp på 45km som rullar runt uppe i Sälen? Jag får nog ge fredrikw rätt här. Inledande inlägget är minst sagt förvirrande.

Tveksamt om någon trodde det, men låt oss hålla liv i den diskussionen. Superspännande!
1780383870065.webp

Vilket är det "tävlingslopp i gravel" du skriver om?
Startgrupp Gravel startar först i år igen på Öppet spår, men det har också tillkommit ett tävlingslopp i gravel.
För om man kollar hos Vasaloppet själva finns det alls inget "tävlingslopp i gravel" öht

Däremot två motionslopp
"Datum: Onsdag 5 augusti
Distans: 45 km
Teknik: Gravel
Typ: Motion
"
och
"Datum: 07 augusti
Distans: 92 km
Teknik: MTB, Gravel
Typ: Motion
"

Tävling eller motion är viktigt att skilja på inte minst för deltagarna.

Tillbaka
Topp